مینیون لوکس ولوو EM90 در اصل همان زیکر ۰۰۹ چینی با لباس سوئدی است که با قیمت پایهٔ ۱۱۴ هزار دلار در چین عرضه خواهد شد.
هرچند مینیونها در بازارهای اروپا و آمریکای شمالی دیگر محبوبیت چندانی ندارد و کاملاً زیر سایهٔ شاسیبلندها قرار گرفتهاند اما در چین شرایط برای این خودروها خصوصاً در مدلهای لوکس متفاوت است بهگونهای که در نیمهٔ نخست سال ۲۰۲۳ نزدیک به نیم میلیون دستگاه مینیون در این کشور فروخته شده است. به همین دلیل، ولوو با حمایت جیلی، اقدام به معرفی مینیون لوکسی بنام EM90 کرده است که بهطور خاص برای چین طراحی شده و فعلاً برنامهای برای عرضهٔ آن در بازارهای غربی وجود ندارد.
ولوو EM90 درواقع بر اساس زیکر ۰۰۹ ساخته شده و بهجز جلوپنجرهٔ متمایز ولوو، چراغهای جلوی موسوم به چکش ثور و چند قطعهٔ تزئینی دیگر، دو خودرو اساساً باهم یکسان هستند. این نوع تغییر برند دقیقاً مشابه کاری است که جنرال موتورز در دهههای ۸۰ و ۹۰ انجام میداد. ازآنجاییکه EM90 اساساً همان زیکر ۰۰۹ با لباس ولوو است، انتظار میرود ابعاد یکسانی با همتای چینی خود داشته باشد که ۵,۲۰۹ میلیمتر طول، ۲,۰۲۴ میلیمتر عرض و ۱,۸۶۷ میلیمتر ارتفاع دارد.
EM90 پس از شاسیبلندهای EX90 و EX30، سومین محصول تمام الکتریکی ولوو محسوب میشود. این خودرو با یک موتور الکتریکی ۲۶۸ اسب بخاری عرضه میشود که در عقب نصب شده و مینیون لوکس ولوو را ظرف ۸.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. این موتور توسط یک پکیج باطری ۱۱۶ کیلووات ساعتی ساخت CATL تغذیه میشود که طبق معیارهای رانندگی CLTC چین، برد ۷۴۰ کیلومتری را فراهم میکند. همچنین به لطف قابلیت شارژ سریع، میتوان از ۱۰ تا ۸۰ درصد این باطریها را در کمتر از ۳۰ دقیقه شارژ کرد.
باطریهای EM90 از قابلیت شارژ دوطرفه هم برخوردار هستند که امکان استفاده از آنها را بهعنوان پاور بانک برای شارژ دیگر خودروها و وسایل برقی فراهم میکند. زیرکر ۰۰۹ با قوای محرکهٔ الکتریکی دو موتوره هم ارائه میشود که ۵۳۶ اسب بخار قدرت دارد ولی فعلاً حرفی در مورد ارائه این قوای محرکه برای EM90 زده نشده است.
این مینیون لوکس چینی-سوئدی در داخل به سه ردیف صندلی با ترکیب ۲+۲+۲ مجهز است. صندلیهای ردیف وسط به شکل کاپیتانی، فوقالعاده راحت بوده و به تنظیم برقی، گرمکن، تهویه و سینیهای تاشو مجهز هستند. همچنین یک صفحهنمایش ۱۵.۶ اینچی هم در سقف تعبیه شده است. در همین حال، کابین EM90 به شکل هوشمند قابلیت اجرای سناریوهای مختلفی را دارد. به گفتهٔ ولوو، با فشردن یک دکمه یا گفتن یک کلمه به دستیار صوتی، میتوان حالت کابین را به تئاتر، اتاق جلسه یا اتاقخواب تغییر داد و نمایشگر عقب، صندلیها، پنجرهها، سیستم تهویه و نورپردازی همگی بر این اساس تنظیم خواهند شد.
در جلو، داشبورد طراحی ساده و شیکی دارد. در اینجا یک صفحه آمپر دیجیتالی جمعوجور مقابل راننده و یک نمایشگر بسیار بزرگتر تبلت مانند اطلاعاتی-سرگرمی ۱۵.۴ اینچی در میانهٔ داشبورد دیده میشود درحالیکه خبری از دکمههای فیزیکی نیست. EM90 به مجموعهٔ کاملی از سیستمهای کمکرانندهٔ پیشرفته مجهز است که از دوربینهای وضوح بالا، دوربینهای فراگیر، رادار موج میلیمتری و رادارهای اولتراسونیک استفاده میکند. قیمت پایهٔ این مینیون ولوو در چین از ۸۱۸ هزار یوآن معادل ۱۱۴ هزار دلار آغاز میشود.
رومانی>چین>فرانسه
۲۳ آبان ۱۴۰۲اسم سوئد اومد یاد هلنا خواننده سوئدی افتادم که بعضی وقتا با آرش فیت میداد دیشب یه کلیپشو دیدم
broken angel
Mercedes
۲۳ آبان ۱۴۰۲جدیدا آهنگ one night in Dubai رو فیت داده باهاش کل دنیارو تسخیر کردن
تو یوتیوب زارت و زارت میاره 😂
Mercedes
۲۳ آبان ۱۴۰۲سوئد بنظرم یکی از ستون های اصلی طراحی خودرو های futuristic تو دنیا هست
واسه امثال من که عاشق طراحی آینده نگرانه (با مدرن فرق داره) هستیم ، واقعا لذت بخش و هیجان انگیز هست
بقیه کشور ها هم بنظرم اینا هستن
کره
چین
انگلستان بعضی برند هایش مثل لوتوس
آلمانی ها هم به نوبه خودشون (سبکشون بیشتر مدرنه تا futuristic ) مخصوصا مرسدس
به ژاپن و آمریکا باشه ترجیح میدم ماشین کلاسیک هارو دوباره تولید کنن 😅
ایتالیا هم که کلا فرق داره ترکیب مدرن و سنتی و اسپرت و لوکس و … مخلوط می نه
بقیه کشور ها هم
Mercedes
۲۳ آبان ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/11/volvo-em90-2024-5-1.jpg
از این حالت جلو پنجره های این شکلی خیلی خوشم میاد که صافه روش با قطعات فلزی خط خط کار کردن یه حالت آینده ای خیلی باحالی داره
𝐀𝐥𝐢
۲۳ آبان ۱۴۰۲مینی ون شیکیه.
محمد
۲۳ آبان ۱۴۰۲ولی نمای داخلش خوب و با حاله…
طراحی ساده و گیرا یه مقدار سخته…
این دردسر حذف جلو پنجرس… تو خودروهای برقی…
حذف جلو پنجره به شکل سابق مثل حذف یا کم کردن عجیب نمک غذاست… و جایگزینی موادی مثل لیمو ترش به جای نمک…!!
برای همین.. نظرم این بود که در کل فرم بی ام دبلیو نئو.. جذاب بود… طراحی ساده و در عین حال جذاب خیلی آسون نیست… سخته…
آریا
۲۷ آبان ۱۴۰۲چرا شرکت ها میخوان با زشت کردن قیافه ماشین هاشون میخوان به مردم بگن ما خفن تریم؟