ولوو

ولوو طراحی داشبورد EX90 الکتریکی جدید را منتشر کرد

ولوو EX90 به عنوان پرچم‌دار جدید این خودروساز سوئدی در روز ۱۸ آبان امسال رونمایی خواهد شد. این شرکت چندی پیش تیزرهایی از محصول تازه‌نفس خود منتشر کرد و برخی اطلاعات را نیز به اشتراک گذاشت. حالا نوبت به انتشار تیزر رسمی از طراحی داشبورد EX90 الکتریکی رسیده است.

البته این اولین باری نیست که داشبورد شاسی‌بلند بدون آلایندگی ولوو را می‌بینیم زیرا قبلاً نیز تصاویر پتنت آن منتشر شده بودند و حالا می‌توان گفت تفاوتی با نسخه نهایی و واقعی ندارند. در بخش داخلی EX90 می‌توانیم یک نمایشگر کوچک پیش چشمان راننده را ببینیم که اطلاعات ضروری همچون سرعت، شعاع حرکتی و جهت‌ها را به نمایش می‌گذارد. یک نمایشگر بزرگ‌تر نیز وجود دارد و کلید دسترسی به سیستم ناوبری، مدیا، تلفن و کنترل‌های مختلف خودرو خواهد بود. این نمایشگر بسته به شرایط گوناگون همچون زمان پارک، رانندگی و تلفن کردن تغییر خواهد کرد.

ولوو می‌گوید نمایشگرهای یاد شده برای ایجاد حس اعتماد بین راننده و خودرو حیاتی خواهند بود مخصوصاً اینکه خودروهای آینده برخی وظایف را بر عهده خواهند گرفت. این شرکت خوش‌نام به دنبال ساده‌تر و ایمن‌تر کردن زندگی مالکان بوده است. نمایشگرهای بکار رفته در کابین EX90 اطلاعات زمینه‌ای مرتبط را به‌صورت ساده و مطابق انتظار راننده به نمایش خواهند گذاشت. همان‌طور که گفتیم این اولین باری نیست که نگاهی به کابین EX90 می‌اندازیم. چند روز پیش هم ولوو تیزر مربوط به صندلی‌ها و تریم داشبورد شاسی‌بلند لوکس خودش را منتشر کرده بود. سوئدی‌ها گفته‌اند تا حد امکان از مواد پایدار در بخش داخلی این خودرو استفاده کرده‌اند. EX90 حاوی حدود ۵۰ کیلوگرم مواد زیستی و پلاستیک‌های بازیافتی است. ولوو همچنین از رادارهایی برای تشخیص کودکان به خواب‌ رفته‌ای که به‌صورت تصادفی در خودرو باقی می‌مانند استفاده می‌کند.

در بیرون از خودرو نیز برخی حسگرها با بخش‌های داخلی همکاری می‌کنند تا راننده را بهتر درک کنند. در بدنه ولوو EX90 دوربین‌ها، لیزرها، رادارها و حسگرهای اولتراسونیک وجود دارند. نرم‌افزار خود ولوو نیز همه‌چیز را تحت کنترل داشته و داده‌های بیرونی و داخلی را جمع‌آوری و پردازش می‌کند تا از توجه راننده به جاده و رانندگی ایمن او مطمئن شود. همان‌طور که گفته شد رونمایی رسمی این شاسی‌بلند الکتریکی در روز ۱۸ آبان انجام خواهد شد و در آن زمان اطلاعات کاملی از آن را به دست خواهیم آورد. طراحی ظاهری EX90 تفاوت زیادی با فرمول آشنای XC90 نخواهد داشت اما تمرکز اصلی روی تکنولوژی‌ها و قوای محرکه الکتریکی خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. TML BN

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1059 ديدگاه)

    هی داشبورد های تبلتی تو همین چند پست قبلی آدم داشبورد E30 رو میدید حال می‌کرد که چقد همه چی سرجاشه و پر از بخش های دکمه ای ولی الان چی

    موافقم 33
    مخالفم 5
    1. سوشیانت

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (3513 ديدگاه)

      به نظر من این نمایشگر ها جالبن ولی خب قطعا خودرو های کلاسیک هم جذابیت خودشون رو دارن اگه اون ها نبودن الان همین خودرو های جدید هم نبودن

      موافقم 10
      مخالفم 7
  2. PURIYA

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (567 ديدگاه)

    بخش های پایین کابینش هنوز طراحی نشده اگر دقت کنید میبینید در کل باید بگم نمیدونم چرا طراحی کابین خودرو های الکتریکی خیلی ساده و بدون هیجان هست منکه خیلی خوشم نمیاد از این سادگی و باید بگم که اینکه بجای مانیوتور وسط و صفحه کیلومتر دو تا تبلت گذاشتید خیلی غیر منطقی هست

    موافقم 24
    مخالفم 2
  3. میلاد زد ام

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (122 ديدگاه)

    یه زمانی همه میگفتن تسلا قراره معیار طراحی محصولات سایر خودروسازان در آینده این صنعت باشه ولی بعضی کوته فکر ها مسخره میکردن . الان میبینیم که تمام محصولات الکتریکی که معرفی میشن بلا استثنا طراحی نمای داخلی رو از تسلا الگو برداری یا بهتره بگم کپی میکنن . طراحی داخلی در مینیمال ترین حالت ممکن که اکثر کارها به وسیله اسکرین بزرگ انجام میشه .

    موافقم 24
    مخالفم 18
    1. Porsche 911

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1222 ديدگاه)

      با این منطق هم تسلا اومد از بقیه کپی کرد که بدنه متحرک ساخت بر روی چهارچرخ!

      موافقم 12
      مخالفم 8
      1. میلاد زد ام

        ۵ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (122 ديدگاه)

        حالا شما اسمش رو بزار الو برداری
        به هر حال یه فلسفه و سبک طراحی جدید به این صنعت تزریق کرد

        موافقم 3
        مخالفم 1
  4. برقیه جارو برقی

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (256 ديدگاه)

    جای دسته های پشت فرمون برای دکمه دنده پارک خیلی بده
    البته اگه دکمه پارک باشه
    در غیر این صورت اینم مثل همه برقی هاست چیز چدید و انچنانی نیست

    خلاقیت شرکت ها ته کشیده یا بحث سود و مالی نمیذاره

    موافقم 11
    مخالفم 4
  5. mostafa

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (131 ديدگاه)

    خدا پدر تسلا رو بیامرزه

    موافقم 12
    مخالفم 1
  6. meysam

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    متنفرم از اینکه همه کنترلرها رو میبرن تو مانیتور

    موافقم 14
    مخالفم 4
  7. amir1400

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    در مورد این ماشین تحقیق کردم ، در حقیقت چیز خیلی خاصی نیست : پلتفرمش با xc90 مشترک هست در واقع همانطور که از اسمش معلومه xc90 الکتریکی هست ، هنوز به صورت رسمی رونمایی نشده ولی مجلات معتبر احتمال میدن این suv الکتریکی فول سایز هم نسخه تک موتوره داره و هم دو موتوره و احتمالا نسخه ای که ۲ موتور الکتریکی داره قدرتی حدود ۵۰۰ اسب بخار تولید کنه و صفر تا صدش زیر ۶ ثانیه باشه ، طبق پیش بینی ها قیمتش از حدود ۸۰ هزار دلار شروع میشه و نسخه دو موتوره حدود ۱۰۰ هزار دلار قیمت میخوره

  8. MohammaD

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (344 ديدگاه)

    مشکل اینه که خواست بخش 90 درصد مردم عامه یه چیزه ، خواست اون 10 درصد ماشین باز یه چیز دیگه . وگرنه نه از این همه کراس اور خبری بود نه از این طراحی های بی روح و مانیتور های گنده . حتی شاید الکتریکی سازی خودرو ها اینقدر سریع انجام نمی گرفت و تسلا اینقدر بولد نمی شد .

    موافقم 9
    مخالفم 1
  9. Monster 765lt

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1152 ديدگاه)

    متنفرم از این طراحی های تبلتی
    تایکان بنظرم ماشین برقی هست که داخلشم واقعا شبیه ماشینه نه مثل اکثرا برقی ها یه تبلت بچسبونن وسطش و تمام

    موافقم 18
    مخالفم 1
  10. بی خیال اسم

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (790 ديدگاه)

    ولوو برند دوست داشتنی هست

    همیشه تو طراحی هاش خلاقیت داشته

    موافقم 5
    مخالفم 1
  11. سید علیرضا

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (237 ديدگاه)

    هر چی طراحی داخلی بی ام و زشت و قدیمیه به جاش طراحی داخلی ولوو عالیه، عالی …

    موافقم 4
    مخالفم 6
  12. mahan

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (158 ديدگاه)

    انقدر از این کل نمایشگرا بدم میاد که الان که اینا رو میبینم حرص میکنم.اخه این چیه؟چقدر بی روح ولی خدایی فرمونش خوشگله.این چیه کمپانی ها یاد گرفتن یه تبلت یا تلویزیون میزارن و ردش میکنن میره.کیلومتر انالوگ/بودن دکمه های زیاد و مهندسی شده به نظرم این ها خیلی خوبن.اصولا ماشبن باز ها اینجوری میپسندن.واقعا اگه قرار باشه اینجور پیش بره حس و لذت رانندگی کامل از بین میره.این رو هم اضافه کنم این کار به نفع و سود برای کمپانی ها داره!.

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا