سال ۲۰۰۵ یکی از کارکنان شرکت ولوو، خودرویی عجیب با طرح بدنه پراولر و با نام T6 رودستر را در گاراژ شخصی خود تولید کرد.
بیست سال پیش یک کانسپت بسیار منحصربهفرد توسط ولوو در نمایشگاه سما ۲۰۰۵ معرفی شد. این خودرو که ولوو T6 رودستر نام داشت اگرچه در غرفه رسمی ولوو به نمایش درآمد اما سوئدیها هیچ نقشی در تولید آن نداشتند. در واقع کار طراحی و ساخت ولوو پراولر کانسپت توسط یکی از کارمندان اسبق این خودروساز با نام لیف توفسن صورت گرفته بود. او پروژه موردبحث را در سال ۱۹۹۸ و با استفاده از قطعات چندین خودروی ولوو و سختافزار ساخت خود کلید زده بود.
توفسن به دنبال تولید یک هات رود جذاب سوئدی بود و ولوو نیز یک خودرو را برای تأمین قطعات مختلف در اختیارش قرار دارد. این مهندس خلاق کار خود را با استفاده از فریم لولهای و پیشرانه و گیربکس S80 شروع کرد. پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توئین توربوی ولوو T6 رودستر با گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک همکاری میکرد و نیرو را به چرخهای عقب میفرستاد. توفسن همچنین تغییراتی در پیشرانه اعمال کرد تا آن را در پشت صندلیهای عقب جای دهد. همچنین خروجی این نیروگاه آهنین نیز از ۲۶۸ به حدود ۳۰۰ اسب بخار رسید.
کارمند سابق ولوو اکثر بخشهای بدنه را با استفاده از آلومینیوم ساخت و در شکلدهی آنها از چندین محصول ولوو الهام گرفت تا یک رودستر با ظاهری کلاسیک تولید شود. خودروهای ولوو P1800، PV444 و XC70 روی بخش پشتی خودرو، چراغها و جلوپنجره تأثیر داشتهاند و در طراحی بخشهای جانبی نیز از خودروهای S60، C70 و S80 استفاده شده است. توفسن برای کابین نیز از دیگر محصولات این برند سوئدی همچون S80 بهره برده است. صندلیها، شیفتر دنده، پدالها و پشت آمپرها همگی به این سدان تعلق دارند.
سیستم تعلیق کاملاً مستقل جلو و عقب نیز تغییراتی تجربه کردهاند که از جمله آنها میتوان به فنرهای تخت فیبر کربنی اشاره کرد. توفسن همچنین از جذبکنندههای شوک اولینز استفاده کرده است. این ولوو پراولر عجیب از رینگهای ۲۰ و ۲۲ اینچی سود برده و کالیپرهای ترمز شش پیستونه در جلو به همراه دیسکهای ۱۳ اینچی وظیفه توقف را بر عهده دارند. البته سیستم ترمز بخش عقب خودرو بهطور کامل از S80 گرفته شده است؛ اما باید گفت ارتباط کاری توفسن با ولوو کوتاه بوده و شش ماه پس از پیوستن به این کمپانی، او به عنوان تکنسین در مرکز تحقیق و توسعه کونیگزگ استخدام شد.
توفسن زمانی که در شرکت کونیگزگ فعالیت میکرد فرایند تولید این هات رود متمایز را آغاز نمود. او با ارسال تصاویری از پروژه خود به ولوو توجه مقامات را جلب کرد و آنها نیز تحت تأثیر قرار گرفتند. آنه بلک مدیرعامل ولوو آمریکای شمالی در سال ۲۰۰۵ اظهار داشت این برند سطح کیفیت و جزئیات خودروی موردبحث را مشاهده کرده و جایگاه ویژهای برای آن در نمایشگاه سما مشخص کرده است. T6 همچنین توانست برنده جایزه هات رود سال ۲۰۰۴ شود و سپس در کنار XC70 AT در غرفه سما ۲۰۰۵ ولوو قرار گیرد. در پایان باید گفت توفسن تنها ۶ سال در کونیگزگ فعالیت کرد و سپس شرکت طراحی خود با نام کارستو را تأسیس نمود.
امیر
۸ مهر ۱۴۰۳اصلا هم جذاب نیست 😡
هات رود فقط رو همون اتاق های ماشین های قدیمی آمریکایی که حالت کالسکه داشت خوب بود که حتی کاپوت و گلگیر هاشم میبریدن و موتور رو تعویض و تا خرخره تقویت میکردن
فرهنگ ماشین بازی به سبک آمریکایی حرمت داره هرکسی لایقش نیست !
amir
۸ مهر ۱۴۰۳پلیموث پراولر سوئدی
جالب شکل فرمونشه که به ماشینای کلاسیک قدیم شباهت داره مخصوصا اون دایره کرومی وار که به عنوان بوق تو کلاسیکا به کار میرفته
علی جردن
۸ مهر ۱۴۰۳غربیلک فرمان انگار با مدل کلاسیک و مدرن ترکیب شده
عاشقش طراحی خلاقانه اش شدم
amirkhanzadeh
۸ مهر ۱۴۰۳حقیقت خیلی ماشین عجیبی شده بوده
فقط بدرد کلکسیون دار ها می خوره
Cert
۸ مهر ۱۴۰۳چرا تولید نشد ؟
مهدی
۸ مهر ۱۴۰۳خودشونم نمیخیریدن اونوقت
amirboss
۸ مهر ۱۴۰۳یه بنده خدایی بود میخاست با استفاده از شاسی نیسان و موتور 450شورولت و لاستیک خاور و… یه هات راد ایرانی بسازه که به خاطره ها پیوست.
هات راد یه دنیای بی حد و مرزه که درکنار معلومات مهندسی زیاد یه ذهن مریض هم میخاد.
اون بنده خدا از این همه فقط ذهن مریض رو داشت.
OM.01
۸ مهر ۱۴۰۳هات رادینگ جذاب ترین شاخه ماشین بازی هست. بدجوری عاشقشم
یه مدتی ذهنمو درگیر کرده بود هات راد بسازم. فورد 1932. هیچ مشکلی بابت نقشه اینا وجود نداره چون نقشه همه ویدئوهای آموزشی هست. از صفر میشه شاسی ساخت
ولی مشکل بدنه هست تاجایی که سرچ زدم قطعات فرم دهی بدنه که تو آمریکا هست تو ایران اصلا وجود نداره. اگه از پس فرم دهی ساخت بدنه بر بیام از پس هزینه ها برنمیومدم. دست کم فقط ساخت خود ماشین 50 هزار دلار نیاز داره درصورت موجود بودن تمام وسایل. اگه بخواهی وسایل ساخت رو بخری باز هم باید هزینه کنی
تو آمریکا بودم قطعا تو یه گاراژ هات راد ساز مشغول به کار میشدم به صورت کارآموز و بعد استخدام. البته roadster shop رویام هست😁
amirboss
۹ مهر ۱۴۰۳ساخت هات راد تو ایران به دلیل هزینه ساخت بالا و منع تردد قانونی توجیه نداره وگرنه زمینه فراهمه و آدمش هم هست.
علی منصوری
۹ مهر ۱۴۰۳تو ایرانم اگه یادتون باشه ی چیزی شبیه به هات رود از ktm بنام xbow فک کنم تو بازار برا فروش بود، تجربه رانندگی باهاش میگفتن خیلی جالبه و واقعا درست میگفتن قیمتشم خیلی عجیب و غریب نبود اون زمان، ولی این خیلی طراحیش قشنگه بخصوص چراغهاش و غربیلک فرمون و چرخهای عقب
نیستانک
۹ مهر ۱۴۰۳در زمان قبل انقلاب ما صافکار و اتاق سازهای بسیار عالی داشتیم علت هم ارزانی کارگر و وجود ۲افکارهای بعد جنگ دوم بود و ورق اهن زخیم. اکثر کلگیر و کاپوت و در را دوباره صافکار میساخت.
بعد مدت یک صنعت گر های بزرگ در ساخت اتاق ماک و بنز از انها کمک گرفتند.ایران پیما و ماک بی دماغ ؤ دماغ دار دار ایران طوری شد که کارخانه مادر طالبش بود.