به درخواست وزارت انرژی آمریکا، ولوو کامیون کِشندهای ساخته است که کمتر از نصف مدلهای همرده، سوخت مصرف میکند.
در سال ۲۰۱۶، وزارت انرژی ایالاتمتحده از ولوو ساخت کِشندهای را خواست که مصرف سوختی نصف کامیونهای معمول داشته باشد. حال سازندهٔ سوئدی اعلام کرده که نهتنها به این هدف دست پیدا کرده بلکه حتی از آن فراتر رفته است. به گفتهٔ ولوو، به لطف پیشرفتهای آیرودینامیکی و متریالی، این کِشنده با نام سوپرتراک ۲، تا ۱۳۴ درصد کارآمدتر از یک کِشندهٔ سال ۲۰۰۹ خواهد بود که از آن بهعنوان نقطهٔ شروع پروژه استفاده شد. این در حالی است که وزارت انرژی ساخت کامیونی ۱۰۰ درصد کارآمدتر را خواسته بود.
ولوو میگوید بخش عمدهای از این بهبود مصرف سوخت از طریق بهینهسازی آیرودینامیک حاصل شده است. کابین سوپرتراک ۲ به شکل کاملاً گوهای با شیشهٔ جلوی خمیده طراحی شده و پانلهای پایین تریلر نیز ۵۰ درصد درگ کمتری را نسبت به کامیون سال ۲۰۰۹ به همراه دارند. بااینحال، این کاهش چشمگیر مصرف سوخت فقط به خاطر بهبود آیرودینامیک نیست زیرا ولوو با اقداماتی مثل استفاده از میلگاردان کامپوزیتی و کاهش محورها نسبت به دیگر کامیونهای آمریکایی، از وزن کِشنده هم کاسته است. علاوه بر این، کابین کامیون هم کوتاهتر ساخته شده که بهنوبهٔ خود کاهش وزن را به دنبال دارد.
سوپرتراک ۲ به سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی هم مجهز شده است که در قالب یک استارت ژنراتور یکپارچه عمل میکند. به لطف این ویژگی، راننده میتواند بدون نیاز به روشن کردن پیشرانه، از تمام تجهیزات رفاهی کامیون استفاده کند. هرچند سوپرتراک ۲ صرفاً بهعنوان یک کانسپت طراحی شده اما به گفتهٔ ولوو، درسهایی که در طول توسعهٔ این کامیون آموخته است را هماکنون در کامیونهای تولیدی خود به کار میگیرد. این شرکت همچنین قصد دارد دستاوردهای این پروژه در زمینهٔ کاهش مصرف سوخت را در دنیای واقعی آزمایش کند نهفقط در تونل باد.
رئیس ولوو تراکس آمریکای شمالی دراینباره میگوید:
تیم پروژه روی رانندگی در شرایط واقعی تمرکز کرد. دادهها فقط در آزمایشگاه یا در جادههای صاف و خالی با شرایط بهینه و بار سبک جمعآوری نشدند. سوپرتراک ۲ ما در دنیای واقعی در جادههایی با ترافیک و تغییرات ارتفاع و با حداکثر وزن ناخالص ۳۰ تن آزمایش شد.
ولوو قصد دارد سوپرتراک ۲ را در کنفرانس مدیریت انجمنهای حملونقل آمریکا که از ۱۴ تا ۱۷ اکتبر در آستین تگزاس برگزار میشود برای اولین بار به نمایش بگذارد. علاوه بر سوپرتراک ۲، ولوو در این رویداد کامیون کِشندهٔ تمام الکتریکی VNR Electric 6×۲ را هم به نمایش درمیآورد که به لطف باطری ۵۶۵ کیلووات ساعتی، برد ۴۴۰ کیلومتری دارد. موتور الکتریکی این کامیون هم ۴۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
F22RAPTOR
۲۷ مهر ۱۴۰۲اینم مثه کانسپت وی ان ال هست
احتمال نسل جدید تو راهه
datsun
۲۷ مهر ۱۴۰۲ولوو تراک بهترینه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۷ مهر ۱۴۰۲آیرودینامیک شاهکار برای دماغ دار عظیم استاندارد امریکا
مهندسی ولوو خیلی جالبه
18:45
۲۷ مهر ۱۴۰۲دقیقا آقای اشتری مهندسی ولوو شاهکاره
از ایمنی محصولاتش حتی اتوبوس هاش هم هر چی بگیم کمه…
ولی ببخشید دیگه نتونستم جلوی خودم و بگیرم و باید یه چیزی و اعتراف کنم!
هیچ میدونستین بخش آیرودینامیک این کامیون از وظیفه اصلیش به من سپرده شده بود؟!
بسیار پروژه حساس و سختی بود که فقط از عهده بنده بر می اومد…
ضمنا سیستم تعلیق جلو هم ابتکاری هست و به دلایل امنیتی و رازداری کمپانی ولوو از گفتنش عاجزم!
به من گفتن واسه محور جلو یه فنربندی فوق العاده مقاوم و نرم طراحی کنم که شبیه هیچ ولووی دیگه ای نباشه و این کار هم 5 سال طول کشید و از این امتحان هم سربلند اومدم بیرون😁💪💪
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۷ مهر ۱۴۰۲رازداری خیلی مهمه
دریای علم شما با اخلاق نیکو و صداقت بی نظیری که دارید، الگوی جوانان ایران زمین هست
ممنونم که با وجود مشغلههای زیاد، به پدال سر می زنید استاد
فقط یک مهندس ولوو در مخاطبان کم داشتیم که شکر خدا فراهم شد
18:45
۲۷ مهر ۱۴۰۲عزیزی آقای اشتری ممنون😁😁🌹🙏
Anti Tesla
۲۷ مهر ۱۴۰۲تنها واکنش من=>
🤣🤣🤣🤣🤣
Saeed
۲۷ مهر ۱۴۰۲و در ان لحظه پات از زیر پتو اومد بیرون و بیدار شدی
امین
۲۷ مهر ۱۴۰۲اگر به واقع جدی میگی . پدال پیج اینستا داره . که اکثرا اونجا نیستند ، چون فکر میکنم مشخص میشه کی راست میگه؟؟؟ اما شما اگر هستی تشریف بیار تا با کمالات شما بیشتر آشنا بشیم و به دوستان عاشق خودرو معلومات اضافه کنی.
هادی
۲۸ مهر ۱۴۰۲دست ماروهم بگیر
مسعود احمدی
۲۸ مهر ۱۴۰۲افتخار میکنم که ایرانم همچین بزرگانی داره و غمگینم که بهشون اجازه ی رونمایی از هنرهای نابشونو نمیدن
دیا
۲۸ مهر ۱۴۰۲ایرودینامیک واقعا شاهکاره ولی یه سوال برای بنده پیش امده اگه ترمز کنه چه جوری لنتهای عقب خنک میشه.
Enzo Ferrari 2008
۲۷ مهر ۱۴۰۲اگه نسخه برقی این بیاد رقیب تسلا میشه
آیرودینامیکی شده ولی یه فکری هم برای تریلی
عقبی بکنن
Amir Ali
۲۷ مهر ۱۴۰۲توی نتایج آزمایش تونل باد که پشت سر طراح دیده میشه، هنوز مناطق بحرانی (قرمز و نارنجی) زیادی وجود داره…
تسلا Semi خیلی آیرودینامیک تره
میثم
۲۷ مهر ۱۴۰۲چون تسلا سمی آیرودینامیک تره، بهترینه تو همه چی؟
محمد
۲۷ مهر ۱۴۰۲عالیه ، اگه نسخه تولیدی هم مشخصات کانسپتش رو داشته باشه خیلی خوب میشه ، غیر از اون طراحی آیرودینامیکش با ترکیب آخرین نسل باطری و موتور های برقی میتونه vnl برقی رو رقابتی تر کنه
M
۲۷ مهر ۱۴۰۲یک سوال
چرا آمریکایی ها اینقدر علاقه دارن زشت باشن و زشت بسازن؟؟؟
اون از شهر ها و ساختمون هاشون که فقط از شیشه های عین همدیگه یا آجر های قهوه ای ساخته میشه
اینم از ماشین و کامیون
آخه دماغ چه صیغه ای هست دیگه! دلیلش میدونم چیه بخاطر ایمنی و … ولی بنظرم منطقی نیست آخه خیلی زشت میشه
فقط من هم نیستم خیلیا خارج از کشور هم همین نظر رو دارن از کشور های دیگه
البته ایرانیا قطعا عاشق شهرستان چون هرکار آمریکا بکنه خوبه😍😂
AMG GT R
۲۷ مهر ۱۴۰۲البته اگر معنی زشت و زیبا عوض بشه حرف شما کاملا درست هست
Soroush
۲۷ مهر ۱۴۰۲🙄🙄
Jo
۲۹ مهر ۱۴۰۲سلام ، اگر ماشین آمریکایی های دهه ۷۰ و ۸۰ را سوار میشدی میفهمیدی هم به سرنشین و سلامتش اهمیت میدهد و هم اینکه بهترین موتورها را برای آی و هوای گرم و خشک و کویری میساختند و میسازند، چون فقط ایران و آمریکا هستند که در مدار ۴۵ درجه جغرافیایی تنها دو کشوری هستند که چهار فصل را دارند ، جاذبه های گردشگری بینظیر دارند ، انرژی و غذا را دارند و بقیه کشورهای دنیا فقط با غذا دارند یا انرژی ، پس در چنین اقلیمی که از ۱۴ اقلیم موجود در دنیا فقط قطب را ندارند ، و با پهناوری سرزمینی ، بهترین مغزها رشد میکنند!!! و متاسفانه افراد تنگ نظر ستیزه جویی چون شما این دانش و فرهنگ را ندارید و فقط میخواهید آمریکا ستیزی کنید ، در ضمن در اروپا چون جاده های طولانیو خیلی عریض ندارند از بدون دماغه استقبال میکنند ولی در آمریکا بدلیل مسیرهای بسیار طولانی و جاده های بین المللی چندین بانده و کشور پهناور از کشنده های با دماغه بیشتر استقبال میشود ، خواهشاً همه چی را با خط کش خودتون اندازه نزنید !!!
بامید روزی که ایران آباد گردد !!!
Masoud
۲۸ مهر ۱۴۰۲دوست عزیز آمریکا به خاطر ارزشی که برای جون شهرونداش قائله چند ساله فاده از کامیونهای بیدماغ رو ممنوع کرده و این موضوع به خاطر امنیت راننده است.
و قرار نیست چون جنابعالی از کامیونهای با بدت میاد همچین محصولاتی تولید نشه شما اگه خیلی ناراحتی یه کمپانی بزن و فقط کامیونهای بیدماغ تولید کن. من الله توفیق
حسین
۲۸ مهر ۱۴۰۲آره آمریکای جنایتکار خیلی برای جون آدما ارزش قائله چون تنها کشوریه که اسلحه توش آزاده و راحت هم مردم خودشون و هم مردم جهان را قتل عام میکنند.
علی اصغررشیدی
۲۸ مهر ۱۴۰۲میتونی بری آمار بگیری کشتار در ایران بیشتره با آمریکا
حسن
۲۸ مهر ۱۴۰۲میدونی کامیون بی دماغ ایمنتر است چون در رو بهتری دارد
کیارش
۲۸ مهر ۱۴۰۲شستنشو این کشنده به من سپرده شد که بدلیل پیچیدگی زیاد سیستم تعلیقش دوازده سال طول کشید و دیگه ببخشید که دیر شد نشد برای عروس گل بزنیم