ولوو آماده معرفی اولین سدان برقی خود با نام ES90 جدید میشود. این خودرو سدانی پرچمدار برای رقابت با شرکتهای آلمانی خواهد بود.
این محصول جدید به عنوان پرچمدار لوکس ولوو عمل کرده و آغازگر موج بعدی محصولات بدون آلایندگی و پیشرفته سوئدیها خواهد بود. بر اساس استراتژی ولوو، قرار است در آینده ۵ خودروی برقی جدید تولید شوند. ES90 که رقیبی برای بی ام و i5 و مرسدس بنز EQE خواهد بود معادل برقی S90 بنزین سوز به شمار میرود و طی مراسمی ویژه در استکهلم سوئد رونمایی خواهد شد. با اینکه ES90 با تمرکز بر بازار چین توسعه یافته اما در بازارهای جهانی نیز عرضه میشود.
ولوو ES90 جدید ارتباط زیادی با شاسیبلند برقی EX90 خواهد داشت و همانند آن یک ویترین تکنولوژی برای نمایش توانمندیهای ولوو خواهد بود و خیلی روی حجم فروش بالا مانور نخواهد داد. در سال ۲۰۲۶ نیز قرار است EX60 با استفاده از پلتفرم جدید و به عنوان معادل برقی XC60 تولید شود. این خودرو یکی از محصولات کلیدی ولوو برای فروش بالا در بازار خودروهای برقی خواهد بود. ولوو هماکنون مشغول توسعه سه خودروی برقی دیگر نیز هست. پلتفرم جدید EX60 قرار است از مدلهای متنوع از جمله استیشن برقی پشتیبانی کند و با اینکه سوئدیها هنوز میخواهند به یک برند تمام برقی تبدیل شوند اما برنامههای خود برای خاتمه فروش خودروهای پلاگین هیبریدی و هیبریدی خفیف را به تعویق انداختهاند و حتی قرار است روی پیشرانههای درونسوز جدید و ارتقا یافته کار کنند.
سدان ولوو ES90 جدید پنجمین خودروی برقی تولید سری این برند است که در بازار بریتانیا عرضه خواهد شد. بررسی سبد محصولات خودروساز موردبحث نشان میدهد شاسیبلندها حجم بیشتر فروش ولوو را تشکیل میدهند اما جیم رووان رئیس شرکت اخیراً اظهار داشته همچنان به عرضه محصولات متنوع در آینده ادامه خواهد داد. او میگوید:
ما مینی ونها، سدان ها و همچنین شاسیبلندها را تولید خواهیم کرد. ما به عنوان یک شرکت خودروسازی جایگاه مناسبی داریم و میخواهیم این جایگاه را گسترش دهیم
رووان افزوده با اینکه شاسیبلندها احتمالاً بخش اعظم فروش ولوو را به خود اختصاص خواهند داد اما تولید سدانی برقی همچنان سود کافی خواهد داشت. مدیر ولوو میافزاید:
ما در ۱ درصد بازار خودرو حضور داریم و محصولات لوکس میسازیم. هنوز هم تقاضا برای سدان های لوکس در عصر خودروهای برقی وجود دارد و در چین این تقاضا بیشتر هم هست هرچند در سایر بخشهای دنیا نیز مشتریان خواهان چنین خودروهایی هستند
رووان میگوید خریداران خودروهای لوکس در چین مدلهای سدان با فضای پای واقعاً زیاد را ترجیح میدهند. او خاطرنشان میسازد ES90 با تمرکز خاص روی این بازار توسعه خواهد یافت. تصویر تیزری ES90 جدید تائید میکند که پروفایل جانبی این خودرو مشابه S90 هیبریدی فعلی خواهد بود و در استایل آن از عناصر EX90 استفاده خواهد شد که شامل مواردی همچون جلوپنجره مسدود، چراغهای جلوی چکش ثور و چراغهای عقب رو به بالاست. ولوو ES90 جدید بر اساس پلتفرم سفارشی SPA2 مشترک با EX90 شکل گرفته و احتمالاً مشخصات مشابهی با این شاسیبلند خواهد داشت.
اطلاعات لو رفته در سال قبل نشان میدهد خودروی موردبحث با کد V551 توسعه یافته و در کارخانه جیلی در ژجیانگ چین تولید خواهد شد. بر این اساس، ES90 طول ۴۹۹۹ میلیمتری خواهد داشت تا اندکی طویلتر از S90 باشد. فاصله بین محوری ۳۱۰۰ میلیمتری آن نیز حداکثر فضای کابین را فراهم خواهد کرد. سدان لوکس ولوو به دو صورت تک موتوره دیفرانسیل عقب و دو موتوره چهار چرخ محرک در دسترس بوده و احتمالاً قدرت آن مشابه EX90 خواهد بود؛ بنابراین انتظار میرود نسخه چهار چرخ محرک بهصورت استاندارد ۴۰۲ اسب بخار قدرت داشته باشد و قدرتش در مدل پرفورمنس به ۵۰۲ اسب بخار برسد. احتمالاً ویژگیهای ایمنی متنوع از جمله اسکنر لیدار و… نیز در ES90 جدید دیده خواهند شد.
باتری ۱۱۱ کیلووات ساعتی سدان ES90 در مدل تک موتوره شعاع حرکتی ۶۰۰ کیلومتری را فراهم خواهد کرد. همانند شاسیبلند EX90، ولوو ES90 جدید دارای تکنولوژی پیشرفته سوپرست این برند خواهد بود که تمامی سیستمهای نرمافزاری و سختافزاری را بهصورت یکپارچه ارائه میکند. این تکنولوژی در تمامی محصولات آتی ولوو بکار خواهد رفت و بهروزرسانی از راه دور نیز خواهد داشت. بد نیست به ولوو XC60 جدید نیز اشاره کنیم که پرفروشترین محصول ولوو بوده و مدیر شرکت از آن به عنوان اسب کاری ولوو نام میبرد؛ بنابراین انتظار ولوو برای بهبود تکنولوژی خودروهای بدون آلایندگی به منظور عرضه معادل برقی این خودرو اهمیت بالایی داشته است. EX60 قرار است در سال ۲۰۲۶ از راه برسد و قبلاً از آن به عنوان محصولی استراتژیک نام برده شده است. این کراس اور اولین محصول ولوو با پلتفرم جدید SPA3 خواهد بود. تمرکز اصلی در این پلتفرم انعطاف بالا برای بهکارگیری در خودروهای کوچکتر و بزرگتر بوده است.
در پلتفرم SPA3 میتوان از قطعات تولیدی توسط فرایند موسوم به مگا کستینگ استفاده کرد، فرایندی که ولوو در کارخانه اصلی خود در گوتنبرگ بکار میگیرد. این امر باعث میشود بخش کاملی از خودرو بهصورت یک قطعه تکی تولید شود و احتمالاً بخش کف عقب EX60 اولین بخشی خواهد بود که با روش مگا کستینگ تولید خواهد شد. این روش باعث کاهش هزینههای تولید، افزایش استحکام و کاهش وزن قطعات میشود. جزئیات چندانی از ولوو EX60 در دست نیست اما این خودرو نیز همانند ES90 جدید بهصورت تک و دو موتوره عرضه خواهد شد. با تولید ES90 و EX60 جدید، ولوو شش خودروی برقی در بازار اروپا خواهد داشت. سه خودروی دیگر نیز در حال توسعه هستند و رووان میگوید برخی از آنها نسخههای برقی مدلهای فعلی خواهند بود و برخی هم ولوو را وارد کلاسهای خودرویی جدید خواهند کرد. تنها خودروهای درونسوز فعلی ولوو که مشخص نیست معادل برقی مستقیم خواهند داشت یا خیر سدان S60 و استیشنهای V60 و V90 هستند. ولوو تاریخچه درخشانی در تولید خودروهای استیشن دارد اما تقاضا برای این خودروها در سالهای اخیر کاهش یافته و در بازار چین نیز محبوبیت زیادی ندارد. البته زمانی که از رئیس ولوو درباره استیشنهای برقی پرسیده شده او گفته که ولوو به این خودروها نیز نیمنگاهی دارد.
توجه: تمامی تصاویر رندرهای غیر رسمی و دیجیتالی از ولوو ES90 و EX60 هستند.
مازیار
۲۳ آبان ۱۴۰۳حیف از این ظاهر که موفق نشه
امیرحسین
۲۳ آبان ۱۴۰۳این دیگه تولید چینه… مسئولان ایران که عاشق چین هستند، لااقل اینو وارد کنند…
Sara
۲۳ آبان ۱۴۰۳طراحی بسیار زیبا و چشم نواز
امکانات حداکثری
رقیب بسیار قدرتمندی برای سدان های آلمانی هست
Kiarash
۲۳ آبان ۱۴۰۳من به شخصه i5 رو ترجیح میدم
hosen
۲۳ آبان ۱۴۰۳حس میکنم مثل بقیه محصولات الکتریکی ولوو موفق ظاهر میشه
مهدی
۲۳ آبان ۱۴۰۳چند سر و گردن زیباتر
M power
۲۴ آبان ۱۴۰۳رقیب خوبی واس i5هستش
شاید اینجوری بیمر به خودش بیاد و بیشتر از این سری ۵ رو خراب نکنه
آرمان
۲۴ آبان ۱۴۰۳من سوئد هستم و میخوام ماشین بخرم و داشتم این سایت رو برای افزایش اطلاعاتم برای خرید بهتر مطالعه میکردم که چشمم به کامنت ها افتاد، واقعا دلم گرفت برای مردمم که جوون هاش عکس های این ماشین ها رو تو سایت های تحلیلیمون میبینن و اینطور با شوق و ذوق در موردشون نظر میدن اما هیچوقت شاید حتی از نزدیک هم نبیننش چه برسه به داشتنش
JaMsHiD-B
۲۴ آبان ۱۴۰۳خوشا به حالت …