پولستارطراحیولوو

چرا پولستار 4 و 5 فاقد شیشه عقب هستند؟

با معرفی خودروهای پولستار ۴ و ۵ شاهد یک نوآوری در طراحی آن‌ها یعنی فقدان شیشه عقب هستیم اما علت این کار چیست؟

پولستار با معرفی شاسی‌بلند برقی ۴ قید استفاده از شیشه عقب را زد. شاید در زمان معرفی این خودرو اکثر افراد با نظر منفی درباره طراحی پولستار ۴ قضاوت می‌کردند اما در پشت پرده ایده‌های متفاوتی وجود دارد. در واقع هدف طراحان پولستار صرفاً تمایز از محصولات ولوو نبوده است. پولستار روز گذشته و طی مراسم ویژه‌ای از نسخه آماده تولید سدان پولستار ۵ نیز رونمایی کرد و این خودرو هم همانند کانسپت پرسپت که قبلاً رونمایی شده است از شیشه عقب استفاده نمی‌کند. واضح است که این برند سوئدی زبان طراحی جدیدی را انتخاب کرده و آن‌هم فقدان شیشه عقب در شاسی بلندها و سدان های برقی خواهد بود. البته اگر رانندگان بخواهند رو به عقب حرکت کنند دوربین‌ها فضای عقب را پوشش خواهند داد.

با توجه به نظرات مختلف در این زمینه واضح است که پولستار به بهانه مد روز بودن و طراحی متفاوت دست به چنین انتخابی نزده و موضوع پیچیده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم. برخی رسانه‌ها فرصت گفت‌وگو با گریم لامبرت مدیر طراحی و تکنولوژی پولستار را داشته‌اند و او می‌گوید اگرچه یکی از دلایل عدم به‌کارگیری شیشه عقب در پولستار ۴ و ۵ به طراحی مربوط می‌شود اما مورد بعدی محدودیت‌های طراحان بوده است. لامبرت می‌گوید استفاده از خط سقف کم ارتفاع و کوپه مانند طراحان را مجبور به چنین انتخابی کرده است. طراحان پولستار خواهان خط سقف نرم و کم ارتفاعی هستند و درعین‌حال می‌خواهند خودروهای این برند به ویژه پولستار ۵ پوزه کم ارتفاعی داشته باشند و از سقف شیشه‌ای کامل استفاده کنند. ولی واقعیت این است که دستیابی به تمامی این خواسته‌ها امری چالش‌برانگیز خواهد بود.

طراحان و مهندسان با چالش مهمی روبرو شده‌اند: چگونه می‌توان به تمامی این خواسته‌ها بدون قربانی کردن طراحی خودرو یا صدمه زدن به هویت ولوو یعنی ایمنی مثال‌زدنی رسید؟ آیا طراحان باید خودرو را بزرگ‌تر و قدبلندتر بسازند و طراحی و آیرودینامیک آن را بدتر کنند؟ قطعاً دست‌کاری عناصر اصلی طراحی محصولات پولستار در دستور کار نبوده است. بجای این کارها تیم طراحی شیشه عقب را حذف کرده است و به دلیل فقدان آن مهندسان و طراحان توانسته‌اند انسجام طراحی را حفظ نمایند. با حذف شیشه عقب امکان طراحی خط سقف کم ارتفاع بدون تأثیر منفی روی استحکام بدنه و شاسی وجود داشته و خودروهای پولستار از نظر هندلینگ و تست‌های تصادف عملکرد بسیار خوب خود را حفظ کرده‌اند. البته که چنین چیزی منطقی به نظر می‌رسد چراکه اگر از احساس خود درباره طراحی پولستار ۵ صرف‌نظر کنیم و کلیت طراحی آن را در نظر بگیریم گفته‌های لامبرت را قبول خواهیم کرد.

طراحی پولستار ۵ شبیه هیچ‌یک از خودروهای موجود در بازار نیست و اگرچه در تصاویر کوچک دیده می‌شود اما از نزدیک خودرویی قدبلند و با ابهت است و بیننده را سورپرایز می‌کند. همین موضوع درباره کابین پولستار ۴ نیز صدق می‌کند که شاید دارای یکی از بزرگ‌ترین پانل‌های سقف شیشه‌ای در بازار باشد. مدیر پولستار به دیگر جنبه‌های نبود شیشه عقب اشاره‌ کرده و می‌گوید در دورانی که از ستون‌های ضخیم به خاطر ایمنی و زیبایی استفاده می‌شود، میدان دید عقب به ویژه در شاسی بلندهای مدرن خیلی خوب نخواهد بود. با این تفاسیر همچنان به شیشه عقب نیاز خواهید داشت؟ لامبرت در پاسخ می‌گوید:

آیا اغلب اوقات در زمان دنده‌عقب رفتن به پشت سر خود نگاه می‌کنید؟

ما با این اظهارات موافق نیستیم اما به دلیل رعایت قوانین ایمنی پولستار یک دوربین باکیفیت را برای میدان دید وسیع در بخش عقب تدارک دیده است. آیا پولستار روند طراحی جدیدی را با تکیه بر ایمنی و طراحی زیبا کلید زده است؟ باید منتظر ماند و دید که آیا برندهای دیگر نیز چنین طرحی را دنبال می‌کنند یا خیر. البته در هفته‌های اخیر خودروی آواتر ۱۲ متعلق به چانگان و هواوی با بدنه فاقد شیشه عقب معرفی شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1599 ديدگاه)

    اگه همینطوری ادامه بده باید شیشه جا های دیگه هم برداشته بشه جاش دوربین خیلی مسخره میشه

    موافقم 34
    مخالفم 9
    1. Mercedes

      ۲۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (961 ديدگاه)

      کلا هرچیزی که به پیشرفت و تکنولوژی مربوط بشه از نظر امثال شما مسخره هست
      یه لطفی بکن پیکان جوانان بخر برو صفا سیتی
      عالیه عالی
      فرمون قدیمی آنتیک
      موتور احتراق داخلی بدون توربو و جنگولک بازی
      قالپاق های درجه ۱۱۱۱۱۱۱۱
      و … سرشار از امکانات لذت بخش

      موافقم 7
      مخالفم 10
  2. F22RAPTOR

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2625 ديدگاه)

    سرنشینان ردیف دوم میتونن با خیالی آسوده به عقب نگاه نکنند

    موافقم 22
  3. سعید

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    متاسفانه، بازهم حماقت‌های اروپایی ها که البته هرگز از طرف مردم ایران، غرب آسیا و کلا آسیا نقد نمیشه، فقط چون یه اروپایی انجامش میده پس حتما درسته! شیشه عقب حذف بشه! خب چون یه شرکت سوئدی اینکارو کرده پس حتما درسته! اگر یه شرکت جدید تو ایران تاسیس میشد و تو محصولش اینکارو میکرد چی؟ یه سری خبرنگار خودرویی و بازیگر و فوتبالیست و سلبریتی صبح تا شب مشغول تمسخر.
    مثلا توی تمام خودروهایی که الان از یه نمایشگر بزرگ وسط کنسول استفاده میکنند مشکل کاربردی وجود داره، برای کم و زیاد کردن صدا، یا تغییر دما، راننده باید برای اطمینان به اون صفحه نگاه کنه…
    یکی از طراحی های احمقانهای که بدون فکر، فراگیر شده. دقیقا مثل حذف گلگیر از طراحی دوچرخه‌ها، احمقانه و بدون فکر. فقط باکلاس‌تر شده، هوررراااااا

    موافقم 25
    مخالفم 51
    1. 𝐀𝐥𝐢

      ۲۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1599 ديدگاه)

      به نظرمن چه اروپایی چه آسیایی چه ایرانی همچین کاری رو روی محصولاتش انجام می‌داد باز کار مسخره ای بود

      موافقم 15
      مخالفم 3
      1. سعید

        ۲۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (33 ديدگاه)

        مسخره بود. ولی اگر
        ایرانی انجام بده مسخرش میکردن.
        اروپایی انجام بده مسخرش نمیکردن.
        تفاوت اینه متاسفانه!

        موافقم 18
        مخالفم 23
        1. امیر

          ۲۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (680 ديدگاه)

          اروپا چی کرده بهت که انقدر ازش کینه به دل داری 😂😂

          موافقم 10
          مخالفم 4
        2. Mortal

          ۲۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (716 ديدگاه)

          داداش آمریکا رو چرا نمیگی
          نمی‌دونستی ایرانیا یک رگ آمریکایی دارن همشون؟
          اروپا باز خوبه خیلی متعصب ندارع اکثر فن های اروپایی منطقی نظر میدن تعصبی نیستن ، چیزای خوب رو میگن خوبه ، بد هارو هم میگن بده
          جرئت داری بگو بالا چش آمریکا ابروعه
          ۸۵ میلیون جمعیت استخوانات رو میجوند
          بعد با پودرش نمک آسیاب شده درست میکنند

          موافقم 2
          مخالفم 2
    2. Mercedes

      ۲۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (961 ديدگاه)

      بحث نکن فایده نداره ، سکته می‌کنی می‌میری😂 نظر آدمارو نمیشه تغییر داد ، اگه یه نفر رو یه چیزی تعصب داشته باشه دیگه زمین و زمان هم بهم بدوزید تعصبش از بین نمیره
      البته من این حذف شیشه عقب رو دوست دارم
      ولی نه اینکه کل شرکت ها از فردا اینکار رو بکنند
      در حد اینکه چند تا برند معدود اونم روی بعضی محصولاتشون اینکار رو بکنند بنظرم جالبه واسه تنوع
      ولی اگر همه اینکار رو بکنند واقعا مسخره میشه

  4. مهردادکمال

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2013 ديدگاه)

    اتوبوس های ولوو هم شیشه عقب رو برداشته

    موافقم 3
    مخالفم 1
  5. Arshia m3csl

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    خیلی مسخرست عقب ماشین دلگیر میشه و حس خفگی داره بیشتر

    موافقم 9
    مخالفم 3
  6. Enzo Ferrari 2008

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    چرا باید شیشه عقب برداشت

    موافقم 5
    مخالفم 2
  7. Viper

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    به نظرم خوبه شیشه عقب برای دید استفاده می‌شده که اون رو با دوربین جایگزین کردن که مشکلی درش وجود نداره

    موافقم 4
    مخالفم 6
  8. امیر

    ۲۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (680 ديدگاه)

    اینکار باعث میشه سرنشینان ردیف عقب احساس خفگی پیدا کنند و حتی اگر تمام سقف هم شیشه ای باشه باز هم نمیشه فراموش کرد که یکی از منابع تامین نور اتاق ماشین بسته شده ! مگه اینکه در آینده برای سرنشینان ردیف عقب سرگرمی هایی مثل مانیتور های پشت صندلی با دسته گیم یا هدست واقعیت افزوده بذاره که واقعا در این صورت شاهد یک کلاس futuristic و جذاب هستیم

    موافقم 3
    مخالفم 2
  9. کیفام

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    با شیشه ایی کردن کل سقف میزان روشنایی داخلی افزایش یافته است. به نوعی شیشه عقب به سمت سقف شیفت کرده.
    همچنین حجم صندوق نیز با طراحی در مناسب افزایش داشته است.
    امنیت سرنشین های عقب در تصادف های از پشت افزایش یافته است.
    دو در عقب بزرگتر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا