اگر با تست «رورشاخ» در روانشناسی آشنایی داشته باشید، آزمونی است که در آن وضعیت ذهنی و روانی شخص بر اساس درک و تلقی وی از لکههای جوهر که شکل خاصی ندارند، تشخیص داده میشود. حال اگر برند ولوو را یک لکه رورشاخ درنظر بگیریم، شاید بسیاری از مردم امریکا آن را یک «استیشن واگن» ببینند. امّا این هدف اولیه برنامه خودروساز سوئدی برای حکمرانی بر «حومههای شهری» امریکا نبوده و در واقع، یک اتفاق منشأ این جایگاه برای ولوو شده است.
در میانههای دهه ۱۹۵۰ میلادی، یعنی زمانی که ولوو اولین بار صادرات خودرو به ایالات متحده را برنامهریزی میکرد، این برند تجربههای نهچندان موفقیتآمیزی از فروش شاسی به کوچبیلدرهای مستقل داشت، امّا در عین حال، مجموعهای از شاسیهای مازاد بر روی دستش مانده بود. پروکه فِرابرگ (Per-Åke Fröberg)، تاریخ نگار ولوو در این زمینه میگوید:
در نتیجه، مدیریت تصمیم گرفت که؛ بیایید واگن خودمان را بسازیم.
این واگن، مالکان کسبوکارهای کوچک سوئدی را هدف قرار میداد؛ کسانی که نیاز به یک خودروی کاربردی و همینطور یک خودروی خانوادگی داشتند، و در عین حال، نمیتوانستند از عهده مخارج دو نوع خودرو برآیند. بنابراین، واگن میتوانست راهی برای رشد خط تولید و استفاده از پلتفرمهای اضافی باشد.
چه در ساحل غربی و چه در ساحل شرقی؛ آزاداندیشها، افراد با تحصیلات بالا، اندیشمندها. افرادی که به نوعی رادیکال و اندکی قانونشکن بودند.
بعد از آن زمان بود که ولوو تقریباً از هر مدلی که داشت، یک نسخه «واگن» تولید کرد. امّا پس از مدل ۱۴۴ واگن بود که رفتهرفته که چهره جعبهای و طراحی مستقیمالخط محصولات ولوو در ذهن مشتریان امریکایی شکل گرفت. نقطه عطف واقعی برای این برند در بازار امریکا در سری ۲۰۰ استیت اتفاق افتاد. این مدل که در سال ۱۹۷۴ به بازار معرفی گردید، پس از خاتمه تولیدش در سال ۱۹۹۳، نزدیک به ۲.۹ میلیون دستگاه در سراسر جهان به فروش رسیده بود.
و وقتی این موضوع به گوش همگان رسید، ولوو بهخوبی از آن استفاده کرد. یک تبلیغ مشهور ولوو در جلوی عمارت کنگره قرار گرفته بود که میگفت: برای ساختن خودروهای ایمنی نیازی به قانون کنگره نیست.
در حالی که بخش بزرگی از جامعه امریکا که نتیجه رشد بالای جمعیت امریکا در سالهای پس از جنگ جهانی دوم بودند، به سالهایی از عمرشان رسیده بودند که در آن بچهداری و کسب درآمد، شتاب بیشتری پیدا میکرد، ولوو مدل ۲۴۰ واگن را روانه بازار نمود. قبل از جیب گرند چروکیها، شاسیبلندهای «کوپه» و یا حتی مینیونها، یک واگن همیشه میتوانست یک الگوی زندگی فعال را تأمین کند. در طول دهههای بعدی، با آمدن سریهای ۷۰۰، ۸۰۰ و ۹۰۰، واگنها تبدیل به پرفروشترین محصولات ولوو شدند و تقریباً یکسوم فروش امریکایی این برند سوئدی را تشکیل دادند؛ نسبتی که در بازار برخی مناطق، از این هم فراتر میرفت.
برندهای دیگر به اقدامهایی فوقالعاده در تغییر موقعیتشان در بازار دست زدهاند. امّا چیزی به آنها کمک کرده، این حقیقت است که خودروهای قدیمیتر آنها تاریخ مصرف داشتهاند. امّا ولووهای جعبهای و واگنها با دوام چطور؟ هنوز هم خودروهایی از دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ در خیابانها هستند که این موضوع را هر روز به تصویر میکشند.
منبع: caranddriver
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ولوو عشقه.
یعنی حقیقتا ولوو اندازه ی بنز دوست دارم.
ازون برند های بی ادعا ولی بی نهایت درستکار.
رضا
۱۳ بهمن ۱۳۹۵اتفاقا رقابت دیرینه بابنزدر اروپا داره
Madjid
۱۳ بهمن ۱۳۹۵بله رضا جان.
فرمایش شما درسته.
MPH
۱۳ بهمن ۱۳۹۵.
“دولت ایالات متحده در سال ۱۹۷۶ حدود دو جین از سدانها و واگنهای ولوو را به صورت آزمایشی خریداری کرد”
.
دو جین یعنی چقدر؟؟؟؟؟؟؟
Madjid
۱۳ بهمن ۱۳۹۵12
فرشاد سجادیان
۱۳ بهمن ۱۳۹۵شدیدا دلم میخواد یه ولوو v90 کراس کانتری داشته باشم؛ لذتی که تو سفر با استیشنها میشه به دست آورد، واقعا فراموش نشدنیه. . .
ME84
۱۳ بهمن ۱۳۹۵درود
یه سر به سایت موتور ترند بزنین و برین قسمت real MPG.یعنی مصرف سوخت واقعی. مصرف سوخت ادعایی کارخانه ای ولوو s90 رو 22 MPG زده (یعنی صدی حدود 10.5 لیتره) ولی تو دنیای واقعی 16.3 MPG یعنی (حدود14.5 لیتره).
این نتیجه بیرون کشیدن حدود 360 اسب بخار از یه موتور 4 سیلندر 2 لیتری برای یه اتاق سنگین و بزرگه. وقتی معرفی شد خیلی به ولوو انتقاد شد ولی ولوو گفت این کار برای کاهش مصرف سوخته و برای افزایش قدرت از توربو چارجر و سوپر چارجر همزمان استفاده کرد و کلی از کارش تعریف و تمجید کرد و گفت که این موتور تکنولوژیش خیلی بالاست و ….. حالا اینم نتیجش. یه موتور 4 سیلند 2 لیتری از یه موتور 6 سیلند سه لیتری با کارایی بالاتر، تو دنیای واقعی بیشتر میسوزونه.
الهی
۱۳ بهمن ۱۳۹۵جناب ME84
به هر حال استفاده از تکنولوزژی جدید در ساخت اینگونه موتورها را باید امتحان کرد..
و بخشی از قضاوتش با آیندگان.
رضا
۱۴ بهمن ۱۳۹۵البته این ضعف در تمام موتورهای توربو شارژ دار هست که وقتی ماشین با 5 سرنشین و بار باشه مصرف سوخت 2 برابر میشه مال هر برندی هم باشه فرق نمیکنه.ماشین من در حالت عادی یعنی بدون بار همون عدد ادعا شده توسط کارخونه رو میزنه به عبارتی صدی 5 لیتر .اما توی مسافرت ماشین با سرنشین و بار عملا صدی 10 میسوزوند ومن به شخصه این رو تجربه کردم.پس در نتیجه مقدار مصرف سوخت ادعا شده توسط کارخونه برای استفاده روز مره صحیح است
ایرانی
۱۴ بهمن ۱۳۹۵ME84
یکی از محاسن اصلی این نوع موتور صدای پایین تر نسبت به موتورهای حجم بالاس.
که آسایش و آرامش بیشتر سرنشینان را در پی داره.
اگه مصرف سوختش خیلی هم نسبت به حجم موتور دل چسب نباشه.
ایرانی
۱۳ بهمن ۱۳۹۵خیلی دوسشون دارم … علل خصوص از اواخر دهه 70 به بالا……
خیلی دلم میخاس عتیقه ماشینای قدیمی را در یک کلکسیون جمع آوری میکردم……
ولوو240دهه علل خصوص دهه 80 و90
دهه 70 -80 و90 بنز 230 -280
ولوو سری 700 و 900
ب ام و سری 5 دهه 70 و80
و…. از این ماشینای دوست داشتنی اون دوران ……….
الهی
۱۳ بهمن ۱۳۹۵http://www.swedespeed.com/news/nevs-now-charge-saab-obtains-chinese-approval-electric-car-factory/
ماجرای این چیه؟
mohammad fm480
۱۳ بهمن ۱۳۹۵عشق فقط ولوو …
خیلی دوس داشتم یه v90 داشتم الان