نسل بعدی XC90 آخرین محصول ولوو با پیشرانه درونسوز
با حرکت اجتنابناپذیر صنعت خودرو به سمت محصولات هیبریدی و الکتریکی، خودروسازان نیز به دنبال یافتن راههایی برای به حداکثر رساندن کارایی پلتفرمهای کنونی هستند. شاید این موضوع برای برخی شرکتها پیچیده و هزینهبر باشد اما برای برخی نیز شانسی دوباره برای یافتن مسیرهایی رقابتی است. ولوو قطعاً در دسته دوم جای میگیرد. این خودروساز سوئدی سال پیش اولین خودروی الکتریکی تولید انبوه خود یعنی XC40 Recharge P8 را معرفی کرد. این خودرو استارتی دوباره برای ولوو بوده و اکثر پروژههای این شرکت از نوع الکتریکی خواهد بود به گونهای که نیمی از خودروهای تولیدی سوئدیها تا سال 2025 دارای قوای محرکه تمام الکتریکی خواهند بود.
به نظر میرسد تغییرات این خودروساز زودتر از آنچه انتظار داریم رخ خواهند داد و هاکان ساموئلسن مدیرعامل ولوو میگوید احتمالاً نسل بعدی XC90 آخرین محصول ولوو با پیشرانه درونسوز خواهد بود. او در مصاحبه با کار اند درایور گفته که پس از این خودرو احتمالاً محصولات الکتریکی بیشتر و بیشتری تولید خواهند شد. ساموئلسن اظهار داشته است:
این موضوع واقعاً به سلیقه مشتریان و میزان پیشرفت زیرساختهای الکتریکی بستگی دارد. شاید من اینگونه بتوانم پاسخ دهم: هدف ما قطعاً الکتریکی شدن پیش از اجباری شدن توسط دولتها خواهد بود.
ساموئلسن همچنین به این نکته اشاره کرده که ولوو در حال برنامهریزی برای عرضه چندین محصول الکتریکی جدید در جایگاهی بالاتر و پایینتر XC40 Recharge P8 است. برخی از این خودروها دارای همان پلتفرم کنونی XC40 و پولستار 2 خواهند بود و محصولات دیگر از پلتفرم کوچکتر جیلی استفاده خواهند کرد.
استراتژی ولوو به شدت به ایدهی تغییر مسیر خودروهای لوکس به سمت قوای محرکه الکتریکی تکیه دارد. مدیر این برند گفته است:
شما میتوانید تخمین بزنید که چه مدت طول خواهد کشید تا تمامی خودروهای لوکس از قوای محرکه الکتریکی استفاده کنند اما ما میگوییم اگر بخواهیم سریع رشد کنیم باید روی این کلاس تمرکز نماییم. این برای ما بهتر از تلاش برای کسب سهم از بازار خودروهای رده میانی و غیر لوکس است.
با وضع قوانین سخت گیرانه تر درباره خودروهای درونسوز طی چند سال آینده و حتی منع تردد آنها در برخی شهرها، شاید ولوو تا سال 2025 بتواند در این مسابقه از دیگر شرکتها جلو بیفتد.