در سال ۱۹۷۷ ولوو به دنبال همکاری با رقیب هموطن خود یعنی ساب بود اما پیشنهاد این شرکت سرانجام رد شد. امروزه دیگر اثری از ساب در صنعت خودرو وجود ندارد اما ولوو به لطف کمپانی مادرش یعنی جیلی چین بهتر از هر زمان دیگری عمل میکند. جیلی دقیقاً ۱۰ سال پیش این خودروساز سوئدی را از فورد خریداری کرد.
ولوو هماکنون در حال گرامیداشت این یک دهه میباشد. با حمایتهای جیلی ولوو دیگر یک برند اروپایی نیست بلکه به بازیگری جهانی در بازار خودروهای لوکس تبدیل شده است.
فورد، ولوو را به همراه سه شرکت دیگر یعنی استون مارتین، جگوار و لندروور فروخت؛ اما از میان این ۴ شرکت به نظر میرسد ولوو در بهترین شرایط مالی قرار دارد که دلیل آن نیز چیزی نیست جز حمایتهای جیلی.
هاکان ساموئلسن مدیرعامل ولوو میگوید:
بخش خودروهای ولوو قویتر از هر زمان دیگری شده است. با حمایتهای جیلی ما فاز موفقیتآمیز جدیدی را شروع کردهایم که ما را به سطح کاملاً جدیدی رسانده است. ما سبد محصولات خود را کامل نونوار کردهایم و در سطح جهانی حضور داریم. فروش ما تقریباً دو برابر شده و از نظر سوددهی نیز به رکوردهای جدیدی رسیدهایم. ما همچنان با جیلی به پیشرفت ادامه خواهیم داد.
جیلی همچنین مالک پولستار و لوتوس میباشد. این شرکت به گونهای در ولوو سرمایهگذاری کرد که فورد و ساب هرگز این کار را انجام ندادند. اگرچه بسیاری از کارشناسان با خرید ولوو توسط جیلی در سال ۲۰۱۰ شوکه شدند اما واضح است که این یک برنامه سرمایهگذاری درازمدت با تمرکز روی تکنولوژیها، قوای محرکه و طراحیهای جدید بوده و البته که این سرمایهگذاری کاملاً جواب داده است.
تبدیل شدن آن دانهها به میوه تنها چند سال طول کشیده است. بدون وجود جیلی شاسی بلندهایی همچون ولوو XC40 و XC60 و سدان هایی همچون S60 و S90 وجود نداشتند. در واقع ولوو هماکنون رقیب جدی شرکتهایی همچون مرسدس و ب ام و میباشد.
این حقیقت که تنها ده سال طول کشیده تا ولوو به چنین جایگاهی برسد قابلتوجه است. ولوو به دنبال تبدیل شدن به پیشروی جهانی در زمینه خودروهای الکتریکی میباشد. تا سال ۲۰۲۵ نیمی از فروش جهانی این شرکت را خودروهای تمام الکتریکی تشکیل خواهند داد. باقی فروش این برند سوئدی را نیز خودروهای هیبریدی تشکیل میدهند.
ولوو قبلاً اعلام کرده دست از پیشرانههای دیزلی میکشد. یک پلتفرم کاملاً جدید با نام SPA2 در نسل بعدی محصولات این خودروساز بکار خواهد رفت.
یلنکی
۱۲ فروردین ۱۳۹۹دمشون گرم.البته ولوو اگر الان هست باید قدر دان فورد باشه که زنده نگهش داشت تا بتونه پیشرفت کنه.هنوز پلتفرمهای فورد تو v40 داره نفس میکشه.
MOHAMMAD.DEMON
۱۲ فروردین ۱۳۹۹باید اضافه کنم به حرف هات
به طور کلی زحمتی که فورد در اروپا کشیده تاثیرش حتی بیشتر از خودرو سازان اروپایی بوده
از انجین هاش که هنوز در سینه خودرو های انگلیسی کار گذاشته میشن
تا پلتفرم هاش از مراکز طراحی و توسعش تا کارخونه تولید کامیون هاش در ترکیه
اگه اشتباه نکنم هنوز یه سری از انجین های جگوار لندرورر توی کارخونه ای تولید میشن که مال فورده و انجین های اکبوست خودش رو اونجا میسازه
Mahdi
۱۲ فروردین ۱۳۹۹آدم هر وقت نامشو میشنونه یا عکساشو می بینه به استواری اش پی میبره
پولستار€ولوو €جیلی جیبی اینهمه پول و از کجا آورده ؟
باید برم درس مجموعه های نهم را بخوانم
Malt hill
۱۲ فروردین ۱۳۹۹کاش موتور شش سیلندر هم داشت.
parvaz
۱۲ فروردین ۱۳۹۹ولوو از اون دست خودروساز ها هستش که آدم با احترام اسمشو میبره، حتی اگه تو تمام درگ ها هم آخر بشه بازم ولوو ولوو هستش ساخته شده خیالت راحت باشه از بچه ای که داخل ماشینت نشسته، طراحی های جدیدش خیلی شیک هستش، مثل کت شلوار مدیرعاملی میمونه پر ابهت
پویان
۱۳ فروردین ۱۳۹۹باور کن با اجرای اقتصاد مقاومتی ولوو که سهله بهتر از لکسوس هم میشه ساخت
کافیه خودمون رو باور کنیم .و عمل کنیم
رضا
۱۲ فروردین ۱۳۹۹ببخشید الان میشه توضیح بدید فورد چه درسی از ولوو گرفته یا میگیره ؟؟؟
فورد در ان زمان ولوو را به دلایلی فروخته و الان هم فورد یک کمپانی مستحکم و موفق و صاحب نوآوریهای زیاد در صنعت اتومبیل هست !!
حالا موفقیت ولوو هم مبارکش باشه
مانی
۱۴ فروردین ۱۳۹۹درسی که بهش میده اینه:
ببین اینجوری یه شرکت داغون رو سرپا میکنن
بلد نیستی بیخود شرکتو نفروش برو یاد بگیر
حسین دهمرد
۱۲ فروردین ۱۳۹۹جیلی اینهمه پولو از کجا آورده. هرچی دارایی داشته باشه از فورد که دیگه بهتر نیست.
بهراد
۱۳ فروردین ۱۳۹۹کاش یکی بیاد دو تا کارگاه مارو هم بخره اصلا تا ده سال به سود آوری نرسوند بیخیال ، تا صد سال سیاه درشو ببنده تا عبرتی واسه جهانیان بشه و آشغال تولید نکنن.
پویان
۱۳ فروردین ۱۳۹۹خودکفائی نزدیکه .تولید گیربکس شروع شده .بقیه هم سال دیگه
باور کن با اجرای عملی اقتصاد مقاومتی میشه بهتر از ولوو ساخت
مانی
۱۴ فروردین ۱۳۹۹ما فقط تو تولید کود خودکفا و پیشرو هستیم!!
رحیم
۱۶ فروردین ۱۳۹۹انگار یادت رفته سال قبل واردات کود از ترکیه جنجالی شده بود
hamidvidia
۱۳ فروردین ۱۳۹۹اقا پویان شما اول مستند ..اقتاپوس ..که درباره ی مافیای پرقدرت صنعت خودرو ایران و لابی های گسترده ای که با دولت ها داشتن نگاه کن بعد بیا از پیشرفت به کمک اقتصاد مقاومتی بگو.
پویان
۱۳ فروردین ۱۳۹۹مخالفم .اینا به دلیل عدم اجرای اقتصاد مقاوتی بوده