هرکسی که با دنیای خودرو آشنایی داشته باشد با شنیدن نام ولــوو اولین چیزی که به ذهنش خطور میکند ایمنی کمنظیر محصولات این برند سوئدی است. مدتهاست محصولاتشان در رتبههای نخست ایمنترین خودروهای جهان قرار دارند. متخصصین و مهندسین ولــوو در روند کاری خود در این زمینه بیشتر از اینکه تستهای مختلف تصادف انجام دهند، تصادفات جادهای را مورد تجزیهوتحلیل قرار میدهند تا علل و عوامل بروز آنها را مشخص کرده و در محصولات خود از اطلاعات مفید بهدستآمده نهایت استفاده را ببرند. آنان در تلاشاند تا خودروهای ساخت ولــوو دچار چنین حوادثی نشوند و اگر هم شدند کمترین آسیب را ببینند. همچنان که از سال ۲۰۱۰ کاهش تلفات و خسارات ناشی از سوانح رانندگی نخستین دستور کارشان بوده، با امیدواری ابراز میکنند که در سال ۲۰۲۰ هیچیک از سرنشینان محصولات ولــوو جان خود را بر اثر تصادف از دست نخواهد داد.
حال این کمپانی نسل دوم مدل شاسیبلند خود را که در کلاس شاسی بلندهای متوسط قرار میگیرد روانه بازار میکند که اتاق آن بزرگ و مستحکم بوده و مجهز به مجموعهای از سامانههای امنیتی است که بعضی از آنها منحصربهفرد است. XC90 نخستین بار در سال ۲۰۰۲ بهعنوان یک شاسیبلند لوکس بر پایه پلتفرم P2 (که در نسل اول مدل S80 نیز از آن استفادهشده) وارد بازار شد. در سال ۲۰۰۷ نسخه فیس لیفت آن ساخته شد و در سالهای ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ بهروزرسانی هایی روی آن انجام شد. نسل دوم آن هم در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۵ به نمایش درآمد. نسل دوم به معنای حقیقی کلمه متحول شده و تمامی اجزای آن شامل پلتفرم، سیستم تعلیق، سیستمهای الکترونیکی و… کاملاً جدید است. حتی لوگوی تازه ولــوو را نیز میتوان روی بدنه آن مشاهده کرد. یکی از تصمیمات شجاعانه ولــوو در تولید این نسل ارائه نکردن پیشرانههای شش و هشت سیلندر است بهطوریکه در هر سه نوع دیزلی و بنزینی و هایبرید از یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر استفاده میشود. این کار چند مزیت را به دنبال دارد: اول اینکه قسمت جلوی خودرو کوچک میشود، دوم اینکه خسارت ناشی از تصادفات کاهش میابد، سوم افزایش دید جلو، چهارم جمعوجور بودن مجموعه پیشرانه، پنجم اختصاص فضای بیشتر به کابین و مورد آخر مصرف سوخت پایین به نسبت نمونه ۶ سیلندر. بیرون آن بزرگ و حجیم بوده و داخل کابین راحت و جادار است، صندلیها با طراحی و جاگیری مناسبشان دید بسیار خوبی به بیرون دارند. کابین بی سروصدا و متین بوده و حس لوکس بودن را القا میکند. یک سیستم تعلیق بادی بهصورت سفارشی در نظر گرفتهشده که حتی با رینگهای ۲۰ اینچی رانندگی قابل تحسینی را به ارمغان میآورد اما با رینگهای ۲۱ اینچی کمی ضربه و تکان احساس میشود که قابلتوجه نیست. سه نوع پیشرانه برای این نسل قابل سفارش است: نمونه D5 دیزلی ۲ لیتری باقدرت ۲۲۵ اسب بخار، نمونه T6 بنزینی ۲ لیتری مجهز به یک سوپرشارژر و یک توربو شارژر با قدرت ۳۲۰ اسب بخار. یک نمونه هایبرید هم چند ماه بعد از دو مدل دیگر عرضه خواهد شد که دارای همان پیشرانه ۲ لیتری و یک موتور الکتریکی در محور عقب بوده و قدرت آن حدود ۴۰۰ اسب بخار است. همچنین در تمامی مدلها سامانه چهارچرخ متحرک قابل نصب و سفارش است. در این نسل سامانه جدید human-machine-interface وجود دارد با یک صفحهنمایش لمسی بسیار باکیفیت که رابط کاربری ساده و روانی داشته و دسترسی به منوی آبوهوا، تلفن همراه، نویگِیشن، سرگرمی و.. بهراحتی انجام میگیرد. اتصال به اینترنت نیز بهصورت استاندارد وجود دارد. این سامانه هماکنون قابلیت همگامسازی با Carplay اَپـل را دارد و در آینده نزدیک قابلیت همگامسازی با سیستمعامل آندروید به آن اضافه خواهد شد. بعضی از قسمتهای دیگر خودرو نیز با این سیستم میتوانند کنترل شوند. همچنین ولــوو اعلام کرده که در حال کار روی پدال ترمز و جعبهدنده است تا نکات جزئی را نیز برطرف کند. حدود قیمت این نسل بین ۴۵ تا ۵۵ هزار دلار است، اما ازآنجاییکه قیمتگذاری و مشخصات مدلهای مختلف بسته به بازار فروش متفاوت است، برای اطلاع دقیق از این موارد باید به وبسایت رسمی کمپانی مراجعه کنید.۲۷ خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد
RETOLEX
۴ اسفند ۱۳۹۳از نمای داخلیش اصلا خوشم نیومد
جلوش یه خورده کلاسیک هست من که وقعا ماشین های کلاسیک رو دوست دارم
نمای عقبش هم که همون ولوو همیشگی
مثل همیشه ساده اما زیبا
نمای بیرونی فدای داشبورد ماشین شده امیدوارم به زودی طراحی داخلی ماشین تغییر کنه
ازموتور بیشترین خروجی رو گرفتن و بازدهی موتور عالیه
تا اسم ولوو رو میشنوم یا ایمنی میفتم درمورد ساب هم همینطور
درسته که ساب در ایران نبود ولی از تعطیل شدن ساب ناراحت شدم
ساب جز بهترین ها نبود ولی واقعا مهندسین خلاقی داشت یه نگاهی به مدل هاش بندازین واقعا جالب هستن
من مستندش رو دیدم به شما هم پیشنهاد میکنم ببینید (شاید هم مستند نبود برنامه تاب گر بود. شاید……)
در کل حیف که چنین کارخانه ای بسته شود ولی ایران خودرو و سایپا به کارشون ادامه میدن . عجب دنیایی هست………..
کاش قیمت های ولوو در ایران کم تر بود واقعا ولوو اخر تکنولوژی هست
_______________________________
با تشکر
RETOLEX
۴ اسفند ۱۳۹۳یه چیز دیگه
من اینو میخوامممممممممممممممممممم
milad5527
۴ اسفند ۱۳۹۳پدال جان چرا از وقتی این پوسته جدید رو راه انداختی بازدید از سایت کم شده؟
قبلا هر کامنتی ۴۰-۵۰ تا لایک یا دیسلایک میخورد
سردبیر
۴ اسفند ۱۳۹۳سلام. طی دو روز اخیر بازدید 10 درصد بیشتر هم شده اما با توجه به مشکلاتی که دوستان هم اشاره کردن، یک مقدار مطالب جدید توی دید نیست و بیشتر مطالب قدیمی بازدید داشتن. انشاالله با برطرف شدن نواقص و کمی آشنایی با محیط جدید، مطالب تازه هم بیشتر رونق می گیرن. ممنون از شما
ASTON MARTin
۵ اسفند ۱۳۹۳پدال یه مقاله از قیاس جنسیس کوپه جدید با یه مازل کار امریکایی بزار حتما . . .
حیفه :)
Archi khan
۶ اسفند ۱۳۹۳سردربیر عزیز
لطفا انتقادات مثبت دوستان را بپذیرید و در سایت اعمال کنین.
نوید
۴ اسفند ۱۳۹۳چون آدم دیگه با گوشی نمیتونه دیگه مثل سابق راحت بیاد تو سایت
و حجم سایت هم رفته بالا
یعنی طول میکشه تا لود بشه و …
RETOLEX
۴ اسفند ۱۳۹۳نمیدونم واقعیت هست یا نه
سامسونگ می خواد ماشین بسازه مثل اپل!!!!!!
نوید
۴ اسفند ۱۳۹۳اطلاعی ندارم
ولی احتمالش خیلی خیلی بالاست
فرهود
۴ اسفند ۱۳۹۳سلنسونگ الان هم ماشین می سازه. باورت نمی شه سرچ کن
RETOLEX
۴ اسفند ۱۳۹۳به غیر از اونا
اونها دیگه تولید نمیشن
یه ماشینی مثل اپل
امیرحسین (Lion26)
۵ اسفند ۱۳۹۳سامسونگ موتور هست که زیر مجموعه رنو هستش.
Just France.
سعید
۴ اسفند ۱۳۹۳با قیمت حدود 50 هزار دلار خیلی خوبه،
امیر محمد
۴ اسفند ۱۳۹۳چراغ جلوش شبیه مدل های بی ام و نیست؟
bse7en
۴ اسفند ۱۳۹۳طراحی داخلیش عالیه
هىچ چىز اضافه اى وجود نداره!
rozhan
۵ اسفند ۱۳۹۳خسه نباشید
من صحفه مربوط به الفا رومئو رو باز میکنم صحفه مربوط به بنز باز میشود لطفا اصلاحش کنید با تشکر
امیرحسین (Lion26)
۵ اسفند ۱۳۹۳عاشق خودروهای ولوو ام.حس امنیت به آدم دست می ده.
Just France.
road
۵ اسفند ۱۳۹۳ولو فوق العادس ، سالهاست کامیون و سواری تولید میکنه، با وجود کامیونهای مان و رنو و مرسدس و… ولو جزو بهترین هاست
همونطو ر که میبینیم با توجه به اینکه شرکت سرمایه گذار این شرکت قدیمی سویدی چینی شده (شرکت جیلی) ولی هیج تاثیری تو طراحی های ماشین نداشته مثل رنجروو که هند خریدش یا مثل ام جی که سایک چین خریده یا مثل جگوار هندو….
احسان(احسان سابق)
۵ اسفند ۱۳۹۳بالاخره ولوو ماشینی ساخت که داخلش زشت و خسته کننده نیست.سادگی خوبی داره و طراحی چوب داشبوردش مناسبه.
اما نقطه قوت ماشین موتورش هست.4 سیلندر و 2 لیتری و 400 اسب بخار.محشره
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۵ اسفند ۱۳۹۳درود .
عاشقشم . طراحیه چراغ های جلوش و تقسیم بندیش شبیه ائودی شده .
چراغای عقب هم که حرف نداره .
Behnam
۵ اسفند ۱۳۹۳فقط میتونم بگم که ولـــــوو در نسل جدید XC90 حرفی برای گفتن باقی نذاشته…
فرشاد خان
۶ اسفند ۱۳۹۳ولوو کیفیت و امنیت رو معنی میکنه
شلبى
۶ اسفند ۱۳۹۳فقط یه جمله میشه در موردش میشه گفت،فوق العادست ، حرف نداره
صالح
۷ اسفند ۱۳۹۳خیلی خوشگله
سیامک
۲۰ اسفند ۱۳۹۳چه قیافه سرد و بیروحی داره. نه خشونتی نه قلدری. انگار میگه “من هیچ ادعایی ندارم”!
آبين
۲۵ اسفند ۱۳۹۳درسته ماشینهای ولوو در تمام رده ها تو استحکام و دوام حرف ندارن ولی در رده ماشین های شاسی بلند رنجرور یه چیزه دیگست
مهدی
۲۴ شهریور ۱۳۹۵اگه می شه عکس های بیشتری بزارید