دایملر تراک و گروه ولوو قرارداد تشکیل جوینت ونچر سلول سوختی را که آوریل ۲۰۲۰ اعلام شده بود نهایی کردند.
گروه ولوو با این قرارداد مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو پرداخت میکند تا ۵۰ درصد سهام شرکت سلول سوختی دایملر تراک را به دست آورد. این کمپانی جدید Cellcentric GmbH & Co. KG نام گرفته است.
این جوینت ونچر اقدام به توسعه، تولید و تجاریسازی سیستمهای سلول سوختی کامیونهای هوی دیوتی خواهد کرد. برنامه فعلی برای دایملر تراک و گروه ولوو این است که تستهای مصرفکنندگان این کامیونها را حدود ۳ سال آینده شروع کنند. تولید انبوه این کامیونهای سلول سوختی نیز از سال ۲۰۲۵ به بعد استارت خواهد خورد.
اگرچه این دو کمپانی سهم مشابهی از جوینت ونچر موردبحث را دارند اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در دیگر بخشها همچون تکنولوژی خودرویی و نصب قوای محرکه سلول سوختی در کامیونها همچنان رقیب یکدیگر خواهند بود.
مدیر اجرایی گروه ولوو گفته است:
با تشکیل این جوینت ونچر، ما به وضوح در حال نمایش این نکتهایم که به قوای محرکه سلول سوختی هیدروژن برای خودروهای تجاری اعتقاد داریم؛ اما برای تبدیل شدن این موضوع به واقعیت دیگر کمپانیها نیز باید از این حرکت حمایت کنند تا زیرساختهای موردنیاز تثبیت شود.
دایملر و ولوو میخواهند این جوینت ونچر در بخش قوای محرکه سلول سوختی پیشروی جهانی باشد و باعث شود تا سال ۲۰۵۰ حملونقل پایدار محقق شود.
یکی از اعضای هیئتمدیره دایملر نیز اظهار داشته است:
این جوینت ونچر واقعهای مهم در تولید کامیونها و اتوبوسهای سلول سوختی است.
زیزیگولو
۱۴ اسفند ۱۳۹۹اکثر کامیونای ایران یا بنزه یا ولوو
میثم
۱۴ اسفند ۱۳۹۹خیلی عالیه
تویوتا هم چند وقت پیش بعد از معرفی میرای 2021 از یه سیستمهای سلول سوختی کاملا جدیدی رونمایی کرده (پدال پوشش نداد) که براحتی میتونن تو ابعاد مختلفی تولیدش کنن و تو وسایل حمل و نقل مختلف از کشتیهای کوچیک و قطار تا کامیون و اتوبوس و سواری و تراک و همه رو پوشش میده. حتی تویوتا گفته میتونه این سیستمها رو بصورت رایگان در اختیار شرکتها بذاره تا این سیستم هرچه بیشتر فراگیر بشه
هیدروژن سوخت آیندست. به جایی میرسه که ممکنه توسعه باتریها دیگه صرفه اقتصادی نداشته باشه
مانی
۱۵ اسفند ۱۳۹۹آخه کجاش عالیه من نمیدونم چرا این اروپایی ها
تکنولوژیهاشون رو به چین میدن،آمریکا هم که فقط حرف میزنه
میثم
۱۴ اسفند ۱۳۹۹https://www.japantimes.co.jp/news/2021/02/26/business/corporate-business/toyota-mirai-fuel-cells/
محمد
۱۴ اسفند ۱۳۹۹بهتره وارد نشن باز هم ایلان ماسک میاد یه ایده میده.یه کامیون برقی تولید میکنه.با۵ دقیقه سارژ ۱۰۰۰ کیلومتر میره.
بعضیا یادشون نیست زمانی که تسلا رودستر رو تولید کرد.همه خودرو های الکتریکی تولیدی شعاع حرکتی حدود ۱۰۰کیلومتر با شتاب بالای ۱۱ثانیه. داشتن.
mahmod
۱۴ اسفند ۱۳۹۹مطمئنی؟
اونا هیبریدی بودن. رو الکتریکی خالص معمولا ۸۰ کیلومتر میرفتن. الکتریکی نبودن
mahan
۱۴ اسفند ۱۳۹۹اکثر کامیون های ما ولوو و اسکانیا و کمی بنزه!به سبب علاقم سوارشون زیاد شدم.دوام ولوو بی نظیره!ولی سرعت اکتروس در حالت بدون بار از اسکانیا بیشتره ولی وقتی اسکانیا بار بزنید شرایط به نفعش میشه و نسبت به دو مدل دیگه یعنی اف اچ و اکتروس خیلی بهتره.در ضمن نرمی ولوو و شعاع گردش فرمون بیشتر از اون دوستاست ولی اکتروس به گفته راننده ها لذت بیشتری داره و سرعت واکنشش بیشتره!
خوب بد زشت
۱۴ اسفند ۱۳۹۹کامیون دنیایی داره ها. مخصوصا کامیونای ترک که دسته ایی میان. معمولا دو سه تا پشت سر هم. اگه شانس بیارین تو رستورانای دم جاده وای میستن.
یه چیزی که دقت کردم اینه مثلا کامیون ولووی اون ترک با کامیون ولووی داخل یاران یکم فرق میکنه. هردوتاشم مثلا یه مدل و یه ساله. اما کامیون ترک یا عراق خفن تره انگار.
mahan
۱۵ اسفند ۱۳۹۹بله امکانات و جنس و کیفیتشون فرق میکنه!ههمچنین کامیون های سفارش کشور های عربی بله دوستانی که برای بارگیری و صادرات میله گرد پیش ما میان کامیوناشونو نشستم درست میگید
Unknown
۱۴ اسفند ۱۳۹۹گفته شده برای ماشین باتری بهتره برای کامیون پیل سوختی …
اما باتری ها محدودیت منابع معدنی دارند از طرفی ساخت باتری برای کامیون وزن را بیش از ۱ تن افزایش می دهد …
پیل سوختی هیدروژن را با اکسیژن واکنش می دهد و یون های آزاد شده به سمت الکتروموتور یا باتری می روند و بعد به الکتروموتور و بخار از اگزوز خارج می شود
اما از موتور دیزلی هم می شود استفاده کرد با هزینه خیلی کمتر فقط کافیه که از بیودیزل استفاده کرد اینطوری هزینه ها بسیار کمتر می شود همین الان هم در اروپا و امریکا بیودیزل استفاده می شود و یارانه دولتی هم دارد ….
برای موتور بنزینی هم می توان از bio gas و … استفاده کرد و نیازی به هزینه زیاد و آلودگی محیط زیست برای تولید باتری نیست …