این ایدهٔ ولوو برای ساخت خودرویی اقتصادی و سبکوزن با استفاده از مواد سبکی چون منیزیوم، آلومینیوم و فیبر کربن بود
نام | ولوو LCP |
معرفی | سمینار محیطزیست در استکهلم بهار ۱۹۸۳ |
ترکیب | موتور جلو |
پیشرانه | موتورهای توربودیزل سه سیلندر ۱.۳ لیتری یا ۱.۴ لیتری |
قدرت | ۵۰ یا ۹۰ اسب بخار |
گشتاور | – |
گیربکس | ۵ سرعته دستی یا CVT |
محور محرک | جلو |
وزن | ۷۰۰ کیلوگرم |
همواره بسیاری از خودروهای کانسپت برای پیشبینی آیندهٔ صنعت خودروسازی تلاش کردهاند. یکی از این کانسپتها که قطعاٌ این کار را انجام داده است ولوو LCP است. خودرویی با یک درِ صندوق بار پلاستیکی بسیار جالب که تا روی سقف ادامه داشته و دو برابر درهای دیگر خودروها طول دارد. البته این در جهت دسترسی به صندلیهای عقب تعبیه شده بود. سال ۱۹۷۹ بود که ولوو تصمیم به شروع توسعهٔ یک کانسپت قابل راندن با استفاده از اطلاعات و تجارب بهدستآمده از یک خودروی الکتریکی که سه سال قبل ساخته بود گرفت. این کانسپت که LCP نام گرفت (مخفف Light Component Project یا پروژه اجزاء سبک)، خودرویی فوقالعاده باصرفه و اقتصادی بود. ولوو LCP در یک سمینار محیطزیست در شهر اسکهلم در اواخر بهار سال ۱۹۸۳ معرفی شد.
در این کانسپت، قوای محرکهٔ تمام الکتریکی قبلی با یک پیشرانهٔ توربودیزل سه سیلندر با ۵۰ اسب بخار قدرت جایگزین شده بود. جهت کاهش هرچه بیشتر وزن خودرو، کل این موتور از منیزیوم ساخته شده بود که موجب رسیدن وزن ماشین به عدد ۷۰۰ کیلوگرم شده بود. البته ولوو یک پیشرانهٔ بزرگتر و قویتر ۱.۴ لیتری چدنی با ۹۰ اسب بخار قدرت را هم برای کانسپت LCP ارائه کرد که این موتور هم از نوع سه سیلندر توربودیزل بود. نیروی هردوی این موتورها توسط یک گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ CVT به چرخهای جلو انتقال پیدا میکرد. همچنین ولوو هر دو موتور این خودرو را جوری طراحی کرده بود که توانایی کار کردن با سوختهای گیاهی مانند روغن کلزا را هم داشت باشند.
ابعاد کوچک خودرو، موتورهای دیزل کممصرف، استفاده از مواد سبکوزن در ساخت خودرو و طراحی آئرودینامیک بدنه با ضریب تنها ۰.۲۵، موجب کاهش هر چه بیشتر مصرف سوخت کانسپت LCP میشد. مجموعهٔ این موارد موجب شده بود که حداکثر مصرف سوخت کانسپت LCP به رقم فوقالعادهٔ ۴ لیتر در هر صد کیلومتر برسد که برای اوایل دههٔ ۸۰ میلادی عالی است و حتی با استانداردهای امروزی هم مصرف قابلتوجهی بشمار میرود. درعینحال عملکرد LCP با شتاب صفرتاصد ۱۱ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۷۷ کیلومتر در ساعت بسیار مناسب و معقول بود.
درمجموع چهار دستگاه از این خودرو ساخته شد که همهٔ آنها برای کاهش وزن دارای شاسی آلومینیومی، فریم منیزیومی و بدنهٔ پلاستیکی بودند. موادی که در آن سالها برای یک خودروی جادهای بسیار تازگی داشتند و تنها در خودروهای مسابقهای استفاده میشدند. همچنین شاید جالب باشد بدانید که ولوو حتی برای ساخت چارچوب درها LCP از فیبر کربن استفاده کرده بود. بااینحال هرچند این هاچبک سهدر هرگز به تولید انبوه نرسید اما ولوو از طراحی آن در مدل کامپکت تولیدی ۴۸۰ که در سال ۱۹۸۶ معرفی شد استفاده کرد. در حال حاضر اگر خواهان دیدن این کانسپت فوقالعاده هستید میتوانید آنرا در موزهٔ ولوو در گوتنبرگ سوئد ملاقات کنید.
volvo fh
۲ آبان ۱۳۹۵چرا آینه سمت شاگرد نداره؟
شاید اون زمان عرف نبوده آینه بزارن یا دلیل دیگه ایی داره
ELEMENTO
۲ آبان ۱۳۹۵کانسپته دیگه.!
ماشین تولید انبوه که نیست.
راستی این ماشین Ehra Lessien هم رفته.
پیست تست مخفی فولکس واگن.
عکس سومی از بالا مربوط به قوس سوم این پیست هست !!
سجاد
۲ آبان ۱۳۹۵چه ربطی داره!؟
کانسپت بقیه شرکتارو دیدی!
یه طرف آینه داره و طرف دیگه نه
ELEMENTO
۲ آبان ۱۳۹۵.
برای کانسپت وعمولا اونقدر وقت نمیذارن تا با قوانین راهنمایی رانندگی منطبق بشه.
عارف
۲ آبان ۱۳۹۵البته باید تصحیح کنید: LCP درستشه.
نیما
۲ آبان ۱۳۹۵گشتاورش چقدر زیاده ! !!!!
ELEMENTO
۲ آبان ۱۳۹۵آره.
من نمیدونم به جه دردی میخوره
سیاوش
۲ آبان ۱۳۹۵دوستان یکی لطف می تونه بکنه به من توضیج بده اصلا کانسپت چی هست اگر قرار تولید نشه پس چرا شرکت ها سرمایه گذاشتند تولید کنند و به نمایش بذارن ؟؟؟؟
Nima
۲ آبان ۱۳۹۵کانسپت ها چندین هدف دارن
یه جورایى ویترین یه شرکت هستن.
یعنى براى نشون دادن قدرت طراحى و تکنولوژى یه شرکت یا نشون دادن زبان طراحى آینده
ولى واقعا چه گشتاورى داره این.
آینه سمت شاگرد اون زمان واجب نبود.
سیاوش
۳ آبان ۱۳۹۵ممنون نیما جان از توضیحت ولی من نمی فهمم تقریبا اکثرا کانسپت های تولید ی شرکت ها هیچ کدوم به تولید انبوه نمی رسن و دلیل این همه خرج رو نمی فهمم فقط تبلیغات ؟؟؟یعنی طراحی یه خودرو پلت فرم گیربکس و موتور امروزه چیزی قریب به 600 میلیون دلار هزینه بر می داره یعنی شرکتها حاضر ن این همه پول رو خرج کنن واسه تبلیغات راه بهتری برای تبلیغات نبود؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!! بعد دوستا ن کامنت بالیی منو چرا منفی زدن من که فقط سوال کردم یه عده ام دستشون همین جور رو منفیه ها !!!
ایرانی
۳ آبان ۱۳۹۵کانسپتها یک نمونه از پیش تولید ماشینهای آینده شرکتهای خودرو ساز هستن که برای آزمایش و تست تکنولوژیهای جدید برای آینده خودروهاشون. به نمایش گذاشته میشن..
سينا
۲ آبان ۱۳۹۵چطوری با حجم 1.4 ، 720 نیوتون متر گشتاور داره ؟!!؟؟؟!؟
اگه کسی میدونه بگه ما هم بدونیم
Sajjad Ahmadi
۲ آبان ۱۳۹۵گشتاورش رو زیاد کردن که شتابش خوب باشه
ونوم
۲ آبان ۱۳۹۵تنها نکته جالب برای من مصرف روغن کلزا بود که روغن خوبیه و باعث میشه ماشین سکته قلبی نکنه یا احتمالش کمتر بشه
احمد باقری
۲ آبان ۱۳۹۵معلوم نیست چی هست.
GOD BLESS AMERICA
۲ آبان ۱۳۹۵شاهکار مگه شاخ و دم داره، خوب شاهکار دیگه .
مصرف 4 لیتر اونم توربو دیزل سه سیلندر با بلوکه منیزیومی.
فقط نحوه قرارگیری صندلی های عقبی و نحوه دسترسی به آنها این خودرو رو از کاربردی بودن دور میکرده، غیر از این موارد کاملا کاربردی بوده .