آموزشهفته نامه

تفاوت‌های بین خودروهای “عضلانی” و “پونی”

همه‌ی ما واژه‌ی خودروی ماسل یا عضلانی را برای طیف متنوعی از خودروهای آمریکایی ۸ سیلندر دیفرانسیل عقب بکار برده یا شنیده‌ایم؛ اما آیا واژه‌ی خودروی “پونی” در برخی موارد صحیح‌تر است؟

2015-chevrolet-camaro-ss-dodge-challenger-rt-scat-pack-ford-mustang-gt-promo
اغلب مردم خودروهای دیفرانسیل عقب و ۸ سیلندر آمریکایی را با نام عضلانی می‌شناسند اما آیا همیشه این‌گونه است؟ برخی افراد معتقدند که واژه‌ی “پونی کار” در بسیاری از نمونه‌ها توصیف دقیق‌تر و بهتری دارد. ازآنجایی‌که این واژه احتمالاً کمتر شناخته شده پس بیایید نگاهی به تاریخچه آن بیندازیم.

1965 Shelby Mustang GT-350
۱۹۶۵ Shelby Mustang GT-350
همه‌چیز به نسل اول فورد موستانگ بازمی‌گردد که با عرضه در سال ۱۹۶۵ باعث ایجاد انقلاب در دنیای خودرو شد. موستانگ خودرویی نسبتاً کوچک، ارزان‌قیمت و اسپورت بود که سعی در جذب افراد جوان داشت. این خودرو به قدری محبوب شد که کلاس مربوط به خود را ایجاد کرد: کلاس خودروی پونی. خب موستانگ یک اسب است و همه‌چیز همین است.
Chevrolet Camaro 1967
Chevrolet Camaro 1967
طبیعتاً شرکت‌های دیگر نیز خواهان تکه‌ای از این کیک لذیذ بودند. رقبا به سرعت دست به کار شده و ما شاهد خودروهایی چون پلیموث باراکودا و شورولت کامارو بودیم. کامارو تا به امروز شانه‌به‌شانه‌ی موستانگ حرکت کرده و این دو رقابتی عمیق و ریشه‌دار دارند.

dodge
بله برخی از این پیشرانه‌های ۸ سیلندر در خودروهای بزرگ‌تر همان شرکت‌ها نیز بکار رفت اما پیشرانه‌های ۸ سیلندر بلوک کوچک و حتی پیشرانه‌های ۶ سیلندر نیز عموماً در آن زمان قابل سفارش بودند.

PLYMOUTH BARRACUDA 1970
PLYMOUTH BARRACUDA 1970
از طرف دیگر خودروهای عضلانی همیشه بزرگ‌تر بودند، چه از نظر ابعاد خارجی و چه از نظر پیشرانه‌ی زیر کاپوت. ما درباره‌ی هیولاهای ۸ سیلندری چون دوج چارجر، فورد Galaxie و شورولت ایمپالا صحبت می‌کنیم.
این خودروها عموماً به ارائه‌ی هندلینگی رضایت‌بخش اهمیتی نمی‌دادند. این نوع خودروها فقط درباره‌ی پیشرانه‌ای حجیم با بدنه‌ای کوپه بوده و بیشتر برای مسابقات درگ مناسب بودند.
1970 Challenger
۱۹۷۰ Challenger
هرچند با نگاهی به وضعیت امروز می‌فهمیم که اوضاع کمی پیچیده‌تر شده است. بسیاری از آن هیولاهای سنتی دیگر ناپدید شده یا به خودروهای بسیار متفاوتی تبدیل شده‌اند. شاید برخی افراد بگویند که دوج چلنجر کنونی تنها خودروی عضلانی واقعی در حال فروش است و البته فهمیدن این موضوع نیز آسان است. شاید مدل‌های پایه دارای پیشرانه‌های ۶ سیلندر باشند اما مدل‌های سطح بالا دارای پیشرانه‌های ۸ سیلندر حجیم و چارچوبی سنگین هستند.

2017 Dodge Challenger GT AWD
اگرچه سایر کمپانی‌های آمریکایی دنبال سیستم تعلیق جادویی، کاهش وزن و زمان‌های چشمگیر در پیست نوربرگ رینگ هستند اما دوج و چلنجر روی لذت خط مستقیم تمرکز کرده و از نظر آن‌ها جایگزینی برای حجم پیشرانه وجود ندارد.

Dodge Challenger SRT Hellcat
Dodge Challenger SRT Hellcat
مدل‌های هلکت این شرکت از زمان عرضه تیتر یک نشریات خودرویی بوده و البته نباید از SRT Demon نیز غافل شد. ذکر یک نکته خالی از لطف نیست: چلنجر یک قهرمان کاملاً آمریکایی نیست زیرا در حقیقت در کانادا ساخته می‌شود؛ اما چه کسی به این موضوع اهمیت می‌دهد!

2018-dodge-challenger-srt-demon-1
این یک کوپه‌ی آمریکایی است، پیشرانه‌ی ۸ سیلندر و لاستیک‌های عقبی دودزا دارد؛ اما آیا یک خودروی عضلانی به شمار می‌رود؟

2018fordmustang002
از طرف دیگر فورد موستانگ مدرن غالباً به عنوان پونی کار شناخته می‌شود. این خودرو هنوز هم افراد جوان را هدف قرار داده و سرانجام کل اکسل عقب خود را از دست داده و به تنظیمات سیستم تعلیق مستقل روی آورده است. بدین ترتیب جدیدترین نسل موستانگ بیشتر شبیه خودروهای اسپورت است. حتی این نسل از موستانگ آپشن دامپرهای تطبیق پذیر و اگزوز فعال را نیز دارد.

17vs18my-ford-mustang-14
این موضوع درباره‌ی شورولت کامارو نیز صدق می‌کند. در این خودرو نیز شاهد دامپرهای تطبیق‌پذیر هستیم و البته نیازی به گفتن این نکته نیست که نسل جدید این خودرو با کاهش وزن همراه بوده است. بحث درباره‌ی خودروی پونی می‌تواند روی کامارو نیز مصداق داشته باشد.

2017-chevrolet-camaro-ss-1le-front-three-quarter-03
اما در رابطه با اینکه خودروهای مدرن امروزی، عضلانی یا پونی هستند مشکلاتی وجود دارد. برای آغاز باید گفت همه‌ی خودروهای عضلانی سنتی ناپدید شده‌اند و اگر این کلمه را تنها درباره‌ی چلنجر حدود دو تنی بکار ببریم کمی بی‌معنی به نظر می‌رسد.

2017-chevrolet-camaro-ss-1le-rear-three-quarter-in-motion-01
دوم اینکه موستانگ، کامارو و خودروهایی از این دست هم‌اکنون کوچک نیستند بنابراین جای شگفتی نیست که آن‌ها با پیشرانه‌های ۸ سیلندر خود عضلانی خطاب شوند. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که اکثر خودروهایی که شاید به عنوان پونی کار در نظر گرفته شوند دیگر به بزرگی قدیم نیستند. این روزها خودروهایی که به دنبال جوانان هستند بیشتر دوست دارند بیش از آنکه یک کوپه‌ی اسپورت باشند، به فرم هاچبکی کامپکت دربیایند.

2016-Ford-Mustang-Shelby-GT350R-front-three-quarter-in-motion-02
اما درباره‌ی موستانگ GT350 و کامارو ZL1 سوپر اسپورت چه؟ خب می‌توان آن‌ها را خودروهای اسپورت نامید.

Chevrolet-Camaro-ZL1-7
خب یک زمانی تمامی این تعاریف واضح و روشن بود اما این روزها راه برای بحث و بررسی بیشتر باز است. طرفداران خودرو شاید چلنجر را خودروی عضلانی بدانند و البته اکثر افراد آن را پونی کار بنامند. شاید هم دیگران بگویند که طرفداران سرسخت خودرو در زمان گذشته زندگی می‌کنند و واژه‌ی عضلانی می‌تواند درباره‌ی خودروهای بیشتری بکار رود.

dodge-charger-challenger-25

منبع: carthrottle

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Ace

    ۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    مقاله ی بسیار مفیدی بود. خدا قوت.
    کاملا موافقم با این جمله که دوج چلنجر تنها ماسل کار در حال تولید در جهانه.
    بقیه ی ماشین های امریکایی عضلاتشون آب شده.
    در ماشین های امریکایی اصیل ترین ها یکی چلنجر بود یکی کوروت.
    امیدوارم کوروت C8 کلا موتور وسط نباشه ، مدل موتور وسط ، صرفا یک نسخه ی خاص باشه تا اصالت کوروت حغظ بشه.

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      وقت بخیر آقای ace،
      اتفاقا امروزی که دارم براتون کامنت میزارم کوروت موتور وسط درست شده،توی نسخه c8 ادامه دهنده راه کوروت c7هست نه یه نسخه جدا،متاسفانه دنیای خودرو فاجعه شده،کوروت از اون حالت عضلانی تبدیل به یه کوپه اروپایی معمولی شده،چیزی که خیلیا از جمله خودم واقعاً اصلا دوستش ندارم…

      موافقم 4
      مخالفم 2
  2. رامین

    ۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (20 ديدگاه)

    ای من قربون ماستانگ عزیز دل بشم که اینقده خوشکله
    یعنی دیونه و روانی ماستانگم من

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. GT

      ۴ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (544 ديدگاه)

      نخیر فقط چلنجر.ماستنگ و کامارو برن دودشو جم کنن

      موافقم 1
      مخالفم 2
  3. Ali.usa

    ۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (335 ديدگاه)

    انصافا آمریکا همه جورش قنگ او با ابهت
    البته نظر خودم
    نظر مسئولین سنگین .پرمصرف.وپولش برای بمب اتم
    خدایا یعنی میشه مانم از این جهالت در بیایم تا کی آخه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  4. یوسف

    ۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (746 ديدگاه)

    اون باراکودای ۱۹۷۰ دیوانه کنندس ?

  5. mohammadreza

    ۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (870 ديدگاه)

    ماشینای اسپرت امریکایی در قرن گذشته حرف اولو تو دنیا میزدن اما الان متاسفانه خیلی حرفی برای گفتن ندارن

    موافقم 2
    مخالفم 1
  6. Bavaria

    ۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    از نظر من:
    کامارو = اسپرت (به زور میشه توو دسته پونی جا داد)
    موستانگ = پونی
    چلنجر = پونی (به زور میشه توو دسته عضلانی جا داد)

    موافقم 2
    مخالفم 4
    1. ASA

      ۴ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      ممنون بابت طنازی تمامتون
      خیلی معذرت میخوام ولی هنوز مفهوم عضلانی رو متوجه نیستین
      تمام دنیا میدونه که چلنجر عضله خالصه

      1. Bavaria

        ۴ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (581 ديدگاه)

        وقتی چنتا امریکایی قدیمی دیدم اونوقت مفهوم عضله خالص رو فهمیدم. این جدیدا پهلوون پنبه ان، باز چلنجر خیلی سعی کرده رو فرم بمونه

  7. farshid omidfar

    ۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (72 ديدگاه)

    چلنجر نماینده ی 1964 تا 1974 آمریکاس نماینده ی دوره ای که اونقدر خیره کننده بود که هنوز خیلیا تو آرزوی داشتن ماشینای اون دوران به سر میبرن چهار چراغ گرد جلوش حسابش رو از تمام ماشینای حال حاضر جدا میکنه . تو زمونه ای که موستانگ و کامارو دارن خودشونو با اسپرت های آلمانی و آسیایی مقایسه میکنن چلنجر دقیقا همون خط هیولاهای دیروز رو ادامه میده خط مستقیم
    قطعا تنها عضو کلاس عضلانی در حال حاضر چلنجره

  8. GOD BLESS AMERICA

    ۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    به نظرم کامارو و چلنجر عضلانی محسوب میشن و البته من حتی مرسدس SLR و SLS و GTS AMG رو هم ماسل تلقی میکنم، البته نه ماسل آمریکایی.

    اما موستانگ و هم کلاسی اش شلبی را همچنان تنها پونی کار های بازار میدونم، که البته مثل همه آمریکایی ها ارزش خرید نسبتا بالایی نسبت به رقبای اروپایی داره.

  9. Tirdad

    ۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    اگه این ماشین ها بیان تو ایران همه میخرن دوستان قیمت هاشونو مقایسه کردین موستانگ رو کارخونه ۱۹ تا هم میده و کامارو را دوج رو چک نکردم اگه درست نمایندگی باشه مفت این ماشین ها تری امریکا رو قیمت کارخونه پیشنهاد میدن مثلا یه موستانگ ۲۴ تایی میشه ۲۱ باز خوده شماهم چونه میزنید ۲۰ تا میگیرید تازه اپشن کمتر ارزون ترم میشه ولی تو ایران گمرک سیر میخوره وارد کننده سیر میخوره دلال یا نمایشگاهیم سیر میخورن خلاصه تو پاچمون میکنن دزدیه واقعا دزدیه این کار متأسفم که همه جای دنیا به نفع ملتشون میرن ولی بعضیا از ملتشون میکنن

  10. sadegh

    ۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (138 ديدگاه)

    حفظ اصالت تو چلنجر بعد از اینهمه سال باور نکردنیه!!!!دو تا عکس چلنجرای سبز رو مشاهده بفرمایید!!!!

  11. Omid

    ۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (81 ديدگاه)

    داشتم مطلب رو میخوندم فکر میکردم الان میام پایین توی کامنت ها بعضی ها باز درمورد پراید و تیبا حرف زدن
    دیدم ازین خبرا نیست یه کم امیدوار شدم!

  12. حمیدرضا

    ۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    سه تا عکس اخری چقدر زیبا بود ولی طراحی کامارو واقعا عالی شده در مورد اینکه حالاباید به این بگیم پونی یا ماسل خیلی مهم نیست مهم اینه این خودروها برای لذت ساخته شدن اونم برای شتاب ثانویه نه اولیه در هر صورت سواری یه خودروی هشت سیلندر خیلی جذابه

  13. Shahin us cars

    ۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (116 ديدگاه)

    خب از قدیم دوج خشن ترین ماسل کار بوده و و هنوز هم هست.. ولی انصافا کامارو هم خیلی خشنو ماسله.. ماستنگ هم خوبه مخصوصا شلبی…به خاطر همین عضلاتی که کم شدن امریکایی بازا قدیمیارو بیشتر دوست دارن

  14. حسین اسکانیا

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من بهترین ماشین عضلانی فعلا دوج چلنجر هستش یه چیزیشو بیشتر دوس دارم که فرم قدیمی خودشو حفط کرده ولی موستانگو کامارو خیلی عوض شدن

  15. Farzad

    ۱۲ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    معرفی میکنم هرکول همه فن حریف دنیای خودرو داج چلنجر دوست داشتنی ??❤

  16. mm.y@rlou

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (283 ديدگاه)

    موستانگ سلطان چلنجر و کامارواست وتمام

  17. ابوالفضل

    ۲۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (311 ديدگاه)

    دوج که از ابتدا ماسل کار بوده و هست
    موستانگ هم در بعضی مدل ها مثل ۲۰۰۵ میشه ماسل کار خطاب کرد
    اما همون ویژگی های پونی کار رو حفظ کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا