آموزش

ضریب پسا یا درگ چیست؟!

قدرت پیشرانه تنها در زمان خلق حداکثر سرعت‌های استثنایی کار زیادی انجام دهد اما این ضریب درگ یا پسا است که تکمیل کننده‌ی بخش دیگر پازل بوده و به همین منظور ما توضیحات کاملی دراین‌باره را به خدمت شما عزیزان ارائه می‌کنیم.

drag-coefficients-01
نیروی درگ بسته به نوع کاربرد می‌تواند به عنوان کمک کننده یا یک مانع عمل کند. در موتوراسپورت طراحی خودروی مسابقه‌ای یک نبرد بزرگ بین درگ پایین و داون فورس است و قطعات آئرودینامیکی فعال به منظور کاهش درگ القا شده از قطعاتی نظیر بال‌های عقبی بزرگ بکار می‌روند.

در دنیای واقعی خودروهای جاده‌ای تنها به کاهش نیروی درگ نیاز دارند مخصوصاً در زمانه‌ای که مصرف سوخت یک فاکتور کلیدی است. مؤلفه‌ی اصلی که می‌گوید یک خودرو از نظر آئرودینامیکی در سطح خوبی است یا خیر با عنوان “ضریب درگ” شناخته می‌شود. این فاکتور قضاوتی از توانایی خودرو در حرکت رو به جلو و عبور از جریان باد مقابل است.

aerodynamic
نیروی درگ یک خودرو در همان سطح جهت حرکت خودرو عمل کرده و به‌صورت نمایی با افزایش سرعت خودرو افزایش می‌یابد. این امر خواص آئرودینامیکی خودرو را به ویژه برای هایپرکارهایی نظیر بوگاتی بسیار مهم می‌سازد.

ضریب پایین برای دست‌یابی به ‌سرعت‌های بالا و مصرف سوخت کم سودمند بوده درحالی‌که ضریب درگ بالاتر عموماً در خودروهایی که دنبال سرعت‌های بالا در سر پیچ‌ها هستند یافت می‌شود.

CLA Aerodynamik
به منظور اینکه بفهمیم این فاکتور دقیقاً به چه معناست بیایید نگاهی به معادله‌ی مهندسی مورد استفاده برای محاسبه‌ی ضریب پسا بیندازیم:

drag-coefficients

FD – نیروی درگ
P – تراکم هوا
V – سرعت هوا
A – مساحت ناحیه جلویی

این فرمول نشان می‌دهد که ضریب درگ خودرو با آنالیز نیروی درگ عمل کرده در زمان سرعت گرفتن خودرو قابل محاسبه است. جزء مهم این فرمول که بزرگ‌ترین تأثیر را روی طراحی خودرو می‌گذارد ناحیه‌ی جلویی بوده چراکه پروفایل جلویی خودرو را شکل خواهد داد و بدین ترتیب بر کل طراحی تأثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل است که چیزی همانند بوگاتی ویرون در جاده آسفالته‌ی سنگفرش زیبا به نظر رسیده و پروفایل جلویی کوچک و مؤثری دارد.

نیروی درگ را می‌توان از طریق تست در تونل باد یا از طریق محاسبات پویایی سیال به دست آورد. در مورد دوم جریان سیال از طریق برنامه‌ای کامپیوتری شبیه‌سازی می‌شود. اگرچه که هر دو روش دقیق و صحیح اما در دنیای مهندسی هیچ‌چیزی جای تست‌های فیزیکی را نمی‌گیرد. اثرات واقعی عبور هوا از خودرو را می‌توان به دقت دید و محاسبه کرد و بدین ترتیب اصلاحات موردنیاز در بدنه‌ی خودرو را انجام داد.
Tesla Model S
مقدار ضریب درگ برای خودروهایی با ابعاد عمومی در حدود ۰.۳ تا ۰.۴ متغیر است. البته در این میان استثناهایی نیز وجود دارند مثلاً برخی خودروهای دوستدار محیط‌زیست و خورشیدی وجود دارند که ضریب درگ بسیار پایینی دارند. خودروی شل Ecorunner V به ضریب درگ ۰.۰۵ دست یافته است. البته در سمت دیگر خودروهای مسابقه‌ای تک‌نفره‌ای وجود دارند که ضریب درگ برخی از آن‌ها به ۱.۱ نیز می‌رسد.

drag-coefficients-02
در ادامه به ضریب درگ برخی از خودروهای مشهوری اشاره می‌کنیم که شاید با دیدن برخی از آن‌ها تعجب کنید:

آلفارومئو جیولیا – ۰.۲۵
drag-coefficients-03

پورشه ۹۱۱ ۹۹۷ GT2 – ۰.۳۲
porsche-911-997-gt2

فورد فوکوس RS – ۰.۳۵۵
ford-focus-rs

آلفارومئو دیسکو ولانت – ۰.۲۶
alfa-romeo-disco-volante

شل Ecorunner V – ۰.۰۵
shell-ecorunner

خودروی فرمول ۱ – ۰.۷ تا ۱.۱
formula-1-car

در چند سال اخیر خودروسازان بیشتر بر روی ضریب درگ‌ها مانور داده‌اند.

البته باید گفت در برخی موارد نیز نیروی درگ برای حفظ تعادل خودرو در سرعت‌های بالا بسیار موردنیاز بوده و البته شما می‌خواهید که از ورود هوا به رادیاتورها و دیگر بخش‌های خودرو که نیازمند حداکثر خنک شدن هستند مطمئن شوید. به نظر می‌رسد که صنعت خودرو هم از نظر طراحی و هم از نظر کاربردی بودن به تولید خودروهایی با ضریب درگ حوالی ۰.۳ علاقه دارد اما ضریب درگ پایین‌تر نیز باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود و البته توانایی دست‌یابی به‌ سرعت‌های بالاتر را مهیا می‌سازد.

منبع: carthrottle

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Yasin

    ۱۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مطلب مفیدی بود لطفا از این مطلب ها هم بیشتر بزارین??

    1. Ferrari Huayra SV

      ۱۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (479 ديدگاه)

      نمیدونم این مطلبو کجا خوندم شایدهم زنگار زمانه برحافظه ام نشسته و معلوماتم رو تیره و تار کرده باشد، اگر اشکالی دیدید یادآوری کنید تا در جهل مرکب نمانده و به راه راست که همانا سعادت اخروی است رهنمون شویم.
      و اما حرفم :
      .
      .
      .
      اینقدر زیاده روی کردم تو تکلف گویی که خودمم یادم رفت.
      .
      .
      .
      هان
      یه جایی خوانده بودم ضریب درگ و داون فورس رابطه عکس دارند و بنابراین بیشترین چالش برای خودروسازان آینه که خودرو علاوه بر داشتن ضریب درگ مناسب.داون فورس و به تبع آن هندلینگ خوبی داشته باشه.
      برا هر ماشینی فرق میکنه. و اصولا فلسفه هاشون هم متفاوت هست.
      مثلا یه خودرو فرمول یک تا4 جی نیروی جانبی تحمل میکنه…… و خودرویی مثل لافررای که هندلینگ خیلی خوبی هم داره. فقط یک و نیم جی!

    2. سامان اذری

      ۱۸ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (3203 ديدگاه)

      بنز cla
      و تویوتا پریوس هم ضریب درگ پایینی دارن

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. KING 918

    ۱۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2488 ديدگاه)

    بسیار مطلب خوبی بود ….
    شاهین جان فدایی داری ….
    فقط برای ماشین های ضعیف این عدد چقدر میشه کاش اشاره میشد … ضعیف نه خیلی ضعیف ..

  3. Bavaria

    ۱۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    با این پیشرفت الکترونیکی که شاهدش هستیم،ای کاش پلاک های الکترونیکی هم تولید میشد تا این پلاک های یک متر مربعی از جلو و پشت ماشین ها حذف میشد تا انقد به چهره خودرو آسیب نزنه.
    .
    مثلا ی قطعه داخل خودرو تعبیه بشه که به وسیله دستگاهی که پلیس داره،شماره ماشین قابل رویت باشه

    1. فرود

      ۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (4 ديدگاه)

      خوب دوست گرامی اونوقت همه مردم هم بایس یه همچین دستگاه کدخوانی باخودشان حمل کنندیگه! ها

  4. MPH

    ۱۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (431 ديدگاه)

    این جور مطالب خیلی عالیه
    نکته ای که هست اینه که رابطه سرعت و نیروی مقاومت هوا (Drag) رابطه ای از توان دو هست لذا با دو برابر شدن سرعت مقاومت هوا 4 برابر خواهد شد
    و این قضیه دلیل مصرف بالای سوخت در سرعتهای بالا رو نشون میده
    ……

    1. محسن سلمانوند

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2 ديدگاه)

      میشه با انجام کاری جلو ماشین خلا ایجاد کرد ححححح که با مقاومت کمتری روبه‌رو بشه ماشین اینجوری سوخت کمتری استفاده میشه
      اقا سایتتون خیلی مفیده مرسی اقا شاهین

  5. MPH

    ۱۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (431 ديدگاه)

    توی یک برگه ای که از یک کتاب نسبتا قدیمی کپی شده بود ، ضریب درگ خودروهای فرمول یک رو
    1.1 الی 1.7 نوشته بود
    بهر حال چه اون و چه 0.7 الی 1.1/میبینیم ضریب درگ در یک بازه ی زیادی نوسان میکنه و دلیلش هم اینه که ست آپ ماشین نسبت به هر پیست متفاوته و ضریب درگ رو با تغییرات ایرودینامیکی تغییر میدن
    …..

    1. M

      ۱۸ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (223 ديدگاه)

      The Drag Reduction System (or DRS) is a form of driver-adjustable bodywork aimed at reducing aerodynamic drag

  6. مجید.بهترین یا هیچ.

    ۱۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11557 ديدگاه)

    ممنون خیلی مفید بود.

  7. محمد زمانلو

    ۱۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (129 ديدگاه)

    ممنون از شاهین عزیز که همیشه مطالب مفیدی رو سایت می ذاره. خیلی خوب بود فقط کاش می شد فرمول های بیشتری از نیروی درگ و … مربوط به آیرودینامیک می گذاشتی.
    البته می دونم خیلی از اعضای پدال از فرمول های پیچیده اصلا خوششون نمی یاد!
    در کل از شما متشکرم!

  8. nimnova

    ۱۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    دوستان کسی از نرم افزارهایی که برای این کار استفاده می شه اطلاع داره؟

    1. محسن سلمانوند

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اره ، رشته من ایرودینامیکه اگه سوالی داشته باشی در خدمتم.نرم افزار هایی که استفاده میشه یه دونش انسیس فلوئنت.

  9. Farshid

    ۱۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    مطلب جالبی بود ولی اصطلاح “پویانمایی سیال محاسباتی” به نظرم ترجمه جالبی برای CFD نبود (Computational Fluid Dynamic) ، هر چند دینامیک به معنی پویاست ولی اصطلاح پویانمایی به انیمیشن اطلاق میشه و بهتر بود از خود کلمه دینامیک استفاده میشد.

    1. فرود

      ۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (4 ديدگاه)

      سلام برای داینمیک میتونین معادل فارسی “جنبشی” را بکارببری

  10. کاپیتان عزیزی

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    همه این فرمولها از معادله برنولی بدست میاید، conservation of energy

  11. ارشیا

    ۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ضریب درگ همیشه زیر یک هست چرا اشتباه می نویسید

  12. حسین

    ۳ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عالی بود ممنون

  13. امیرحسین پورکند

    ۲۵ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (21 ديدگاه)

    سلطان ضریب درگ یادتون رفته بنویسید نیسان زامیاد با ضریب درگ ۰.۹۵😂😂😂😂😂

  14. عباس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    عالی بود. متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا