قدرت پیشرانه تنها در زمان خلق حداکثر سرعتهای استثنایی کار زیادی انجام دهد اما این ضریب درگ یا پسا است که تکمیل کنندهی بخش دیگر پازل بوده و به همین منظور ما توضیحات کاملی دراینباره را به خدمت شما عزیزان ارائه میکنیم.
نیروی درگ بسته به نوع کاربرد میتواند به عنوان کمک کننده یا یک مانع عمل کند. در موتوراسپورت طراحی خودروی مسابقهای یک نبرد بزرگ بین درگ پایین و داون فورس است و قطعات آئرودینامیکی فعال به منظور کاهش درگ القا شده از قطعاتی نظیر بالهای عقبی بزرگ بکار میروند.
در دنیای واقعی خودروهای جادهای تنها به کاهش نیروی درگ نیاز دارند مخصوصاً در زمانهای که مصرف سوخت یک فاکتور کلیدی است. مؤلفهی اصلی که میگوید یک خودرو از نظر آئرودینامیکی در سطح خوبی است یا خیر با عنوان “ضریب درگ” شناخته میشود. این فاکتور قضاوتی از توانایی خودرو در حرکت رو به جلو و عبور از جریان باد مقابل است.
نیروی درگ یک خودرو در همان سطح جهت حرکت خودرو عمل کرده و بهصورت نمایی با افزایش سرعت خودرو افزایش مییابد. این امر خواص آئرودینامیکی خودرو را به ویژه برای هایپرکارهایی نظیر بوگاتی بسیار مهم میسازد.
ضریب پایین برای دستیابی به سرعتهای بالا و مصرف سوخت کم سودمند بوده درحالیکه ضریب درگ بالاتر عموماً در خودروهایی که دنبال سرعتهای بالا در سر پیچها هستند یافت میشود.
به منظور اینکه بفهمیم این فاکتور دقیقاً به چه معناست بیایید نگاهی به معادلهی مهندسی مورد استفاده برای محاسبهی ضریب پسا بیندازیم:
FD – نیروی درگ
P – تراکم هوا
V – سرعت هوا
A – مساحت ناحیه جلویی
این فرمول نشان میدهد که ضریب درگ خودرو با آنالیز نیروی درگ عمل کرده در زمان سرعت گرفتن خودرو قابل محاسبه است. جزء مهم این فرمول که بزرگترین تأثیر را روی طراحی خودرو میگذارد ناحیهی جلویی بوده چراکه پروفایل جلویی خودرو را شکل خواهد داد و بدین ترتیب بر کل طراحی تأثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل است که چیزی همانند بوگاتی ویرون در جاده آسفالتهی سنگفرش زیبا به نظر رسیده و پروفایل جلویی کوچک و مؤثری دارد.
نیروی درگ را میتوان از طریق تست در تونل باد یا از طریق محاسبات پویایی سیال به دست آورد. در مورد دوم جریان سیال از طریق برنامهای کامپیوتری شبیهسازی میشود. اگرچه که هر دو روش دقیق و صحیح اما در دنیای مهندسی هیچچیزی جای تستهای فیزیکی را نمیگیرد. اثرات واقعی عبور هوا از خودرو را میتوان به دقت دید و محاسبه کرد و بدین ترتیب اصلاحات موردنیاز در بدنهی خودرو را انجام داد.
مقدار ضریب درگ برای خودروهایی با ابعاد عمومی در حدود ۰.۳ تا ۰.۴ متغیر است. البته در این میان استثناهایی نیز وجود دارند مثلاً برخی خودروهای دوستدار محیطزیست و خورشیدی وجود دارند که ضریب درگ بسیار پایینی دارند. خودروی شل Ecorunner V به ضریب درگ ۰.۰۵ دست یافته است. البته در سمت دیگر خودروهای مسابقهای تکنفرهای وجود دارند که ضریب درگ برخی از آنها به ۱.۱ نیز میرسد.
در ادامه به ضریب درگ برخی از خودروهای مشهوری اشاره میکنیم که شاید با دیدن برخی از آنها تعجب کنید:
در چند سال اخیر خودروسازان بیشتر بر روی ضریب درگها مانور دادهاند.
البته باید گفت در برخی موارد نیز نیروی درگ برای حفظ تعادل خودرو در سرعتهای بالا بسیار موردنیاز بوده و البته شما میخواهید که از ورود هوا به رادیاتورها و دیگر بخشهای خودرو که نیازمند حداکثر خنک شدن هستند مطمئن شوید. به نظر میرسد که صنعت خودرو هم از نظر طراحی و هم از نظر کاربردی بودن به تولید خودروهایی با ضریب درگ حوالی ۰.۳ علاقه دارد اما ضریب درگ پایینتر نیز باعث صرفهجویی در مصرف سوخت میشود و البته توانایی دستیابی به سرعتهای بالاتر را مهیا میسازد.
منبع: carthrottle
Yasin
۱۷ دی ۱۳۹۵مطلب مفیدی بود لطفا از این مطلب ها هم بیشتر بزارین??
Ferrari Huayra SV
۱۷ دی ۱۳۹۵نمیدونم این مطلبو کجا خوندم شایدهم زنگار زمانه برحافظه ام نشسته و معلوماتم رو تیره و تار کرده باشد، اگر اشکالی دیدید یادآوری کنید تا در جهل مرکب نمانده و به راه راست که همانا سعادت اخروی است رهنمون شویم.
و اما حرفم :
.
.
.
اینقدر زیاده روی کردم تو تکلف گویی که خودمم یادم رفت.
.
.
.
هان
یه جایی خوانده بودم ضریب درگ و داون فورس رابطه عکس دارند و بنابراین بیشترین چالش برای خودروسازان آینه که خودرو علاوه بر داشتن ضریب درگ مناسب.داون فورس و به تبع آن هندلینگ خوبی داشته باشه.
برا هر ماشینی فرق میکنه. و اصولا فلسفه هاشون هم متفاوت هست.
مثلا یه خودرو فرمول یک تا4 جی نیروی جانبی تحمل میکنه…… و خودرویی مثل لافررای که هندلینگ خیلی خوبی هم داره. فقط یک و نیم جی!
سامان اذری
۱۸ دی ۱۳۹۵بنز cla
و تویوتا پریوس هم ضریب درگ پایینی دارن
KING 918
۱۷ دی ۱۳۹۵بسیار مطلب خوبی بود ….
شاهین جان فدایی داری ….
فقط برای ماشین های ضعیف این عدد چقدر میشه کاش اشاره میشد … ضعیف نه خیلی ضعیف ..
Bavaria
۱۷ دی ۱۳۹۵با این پیشرفت الکترونیکی که شاهدش هستیم،ای کاش پلاک های الکترونیکی هم تولید میشد تا این پلاک های یک متر مربعی از جلو و پشت ماشین ها حذف میشد تا انقد به چهره خودرو آسیب نزنه.
.
مثلا ی قطعه داخل خودرو تعبیه بشه که به وسیله دستگاهی که پلیس داره،شماره ماشین قابل رویت باشه
فرود
۷ اسفند ۱۳۹۵خوب دوست گرامی اونوقت همه مردم هم بایس یه همچین دستگاه کدخوانی باخودشان حمل کنندیگه! ها
MPH
۱۷ دی ۱۳۹۵این جور مطالب خیلی عالیه
نکته ای که هست اینه که رابطه سرعت و نیروی مقاومت هوا (Drag) رابطه ای از توان دو هست لذا با دو برابر شدن سرعت مقاومت هوا 4 برابر خواهد شد
و این قضیه دلیل مصرف بالای سوخت در سرعتهای بالا رو نشون میده
……
محسن سلمانوند
۲۶ بهمن ۱۴۰۰میشه با انجام کاری جلو ماشین خلا ایجاد کرد ححححح که با مقاومت کمتری روبهرو بشه ماشین اینجوری سوخت کمتری استفاده میشه
اقا سایتتون خیلی مفیده مرسی اقا شاهین
MPH
۱۷ دی ۱۳۹۵توی یک برگه ای که از یک کتاب نسبتا قدیمی کپی شده بود ، ضریب درگ خودروهای فرمول یک رو
1.1 الی 1.7 نوشته بود
بهر حال چه اون و چه 0.7 الی 1.1/میبینیم ضریب درگ در یک بازه ی زیادی نوسان میکنه و دلیلش هم اینه که ست آپ ماشین نسبت به هر پیست متفاوته و ضریب درگ رو با تغییرات ایرودینامیکی تغییر میدن
…..
M
۱۸ دی ۱۳۹۵The Drag Reduction System (or DRS) is a form of driver-adjustable bodywork aimed at reducing aerodynamic drag
مجید.بهترین یا هیچ.
۱۷ دی ۱۳۹۵ممنون خیلی مفید بود.
محمد زمانلو
۱۷ دی ۱۳۹۵ممنون از شاهین عزیز که همیشه مطالب مفیدی رو سایت می ذاره. خیلی خوب بود فقط کاش می شد فرمول های بیشتری از نیروی درگ و … مربوط به آیرودینامیک می گذاشتی.
البته می دونم خیلی از اعضای پدال از فرمول های پیچیده اصلا خوششون نمی یاد!
در کل از شما متشکرم!
nimnova
۱۸ دی ۱۳۹۵دوستان کسی از نرم افزارهایی که برای این کار استفاده می شه اطلاع داره؟
محسن سلمانوند
۲۶ بهمن ۱۴۰۰اره ، رشته من ایرودینامیکه اگه سوالی داشته باشی در خدمتم.نرم افزار هایی که استفاده میشه یه دونش انسیس فلوئنت.
Farshid
۱۸ دی ۱۳۹۵مطلب جالبی بود ولی اصطلاح “پویانمایی سیال محاسباتی” به نظرم ترجمه جالبی برای CFD نبود (Computational Fluid Dynamic) ، هر چند دینامیک به معنی پویاست ولی اصطلاح پویانمایی به انیمیشن اطلاق میشه و بهتر بود از خود کلمه دینامیک استفاده میشد.
فرود
۷ اسفند ۱۳۹۵سلام برای داینمیک میتونین معادل فارسی “جنبشی” را بکارببری
کاپیتان عزیزی
۲۹ بهمن ۱۳۹۵همه این فرمولها از معادله برنولی بدست میاید، conservation of energy
ارشیا
۵ مهر ۱۳۹۶ضریب درگ همیشه زیر یک هست چرا اشتباه می نویسید
حسین
۳ اسفند ۱۳۹۶عالی بود ممنون
امیرحسین پورکند
۲۵ دی ۱۴۰۰سلطان ضریب درگ یادتون رفته بنویسید نیسان زامیاد با ضریب درگ ۰.۹۵😂😂😂😂😂
عباس
۲۴ آذر ۱۴۰۲عالی بود. متشکرم