مرسدس بنز

تاریخچه مدل‌های AMG بلک سریز، وحشی‌ترین خودروهای تاریخ مرسدس

وقتی مهندسان AMG از بند و زنجیرها رها شدند، نتیجه‌ای که حاصل شد، ساخت این کوپه‌ها و سوپراسپرت‌های وحشی بود.

تقریباً هر خودروسازی که در بخش مدل‌های پرفورمنس بالا فعال است، معمولاً هرازگاهی اقدام به ارائهٔ مدل‌های خاصی می‌کند تا نقطهٔ اوج توانایی‌های مهندسی خود را نشان دهد. این‌ها وحشی‌ترین و قوی‌ترین نسخه از خودروهای خاص هستند که بشدت تیونینگ شده و نشان می‌دهند هنگام برداشتن افسارها چه اتفاقی خواهد افتاد. در مرسدس بنز طی ۲۰ سال گذشته این وظیفه بر عهدهٔ مدل‌های بلک سریز بوده است. این یک باشگاه VIP بسیار اختصاصی و تولید محدود است که تنها تعداد انگشت‌شماری از خودروهای مرسدس اجازهٔ پیوستن به آن را داشته‌اند.

ریشه‌های بلک سریز

در سال ۲۰۰۶ مرسدس با بخش AMG خود در یک دوراهی قرار گرفته بود. بازوی پرفورمنس مرسدس در آن زمان بیشتر روی افرایش قدرت هر مدلی از مرسدس که مناسب می‌دید تمرکز داشت. بااین‌حال، تعداد اندکی از این خودروها می‌توانستند هندلینگی در حد خودروهایی مثل پورشه ۹۱۱ یا حتی شورلت کوروت را ارائه کنند اما زمانی که AMG کار روی ساخت خودروهای مسابقه‌ای کارخانه‌ای برای شرکت در رویدادی بنام «تجربهٔ نهایی آسیا» را آغاز کرد، شرایط متفاوت شد. در این فرایند بسیاری از تجهیزات جانبی و رفاهی که در خودروهای جاده‌ای وجود داشت حذف می‌شد. نتیجهٔ نهایی، ساخت SLK55 Tracksport بود که به پایه‌ای برای اولین مدل بلک سریز تبدیل شد.

مرسدس بنز SLK55 AMG بلک سریز سال ۲۰۰۶

SLK55 بلک سریز ویژگی‌های پیست محور Tracksport را با قابلیت رانندگی روزانه و قوانین ایمنی مدرن ترکیب کرد. در این خودرو رول کیج و باک سوخت بزرگ‌تر که در صندوق‌عقب نسخهٔ مسابقه‌ای وجود داشت حذف شدند اما سقف ثابت فیبر کربنی، گلگیرهای بزرگ‌تر و رینگ‌های سبک‌وزن ۱۹ اینچی ترک‌اسپرت همچنان حفظ شده بودند. خروجی پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 استاندارد SLK55 نیز به لطف سیستم سوپاپ پیشرفته‌تر و بهبود سیستم ورود هوا و اگزوز، به ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرد. این ماشین با گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک و سیستم تعلیق با قابلیت تنظیم ارتفاع، ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۷۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. از SLK55 بلک سریز تنها ۱۲۰ دستگاه ساخته شد که هیچ‌کدام در آمریکا عرضه نشدند.

مرسدس بنز CLK63 AMG بلک سریز سال ۲۰۰۸

مدل بعدی بلک سریز بازهم بر پایه مسابقات شکل گرفت اما نه به روش قبلی زیرا این بار AMG از خودروی ایمنی فرمول یک الهام گرفت. نتیجه خلق CLK63 بلک سریز در سال ۲۰۰۸ بود که در ۷۰۰ دستگاه ساخته شد. این ماشین در ظاهر با گلگیرهای برجسته‌ای که به خودروهای مسابقه‌ای DTM مرسدس شباهت داشت، به‌خوبی ذات پیست محور خود را نشان می‌داد. CLK63 بلک سریز از رینگ‌های ۱۹ اینچی فورج‌کاری شده، ترمزهای ۱۴ اینچی در جلو و ۱۳ اینچی در عقب و سیستم تعلیق SLK بهره می‌برد و هرچند خبری از سقف فیبر کربنی نبود اما خریداران می‌توانستند این ماده را در تریم داخلی خودرو بینند. زیر کاپوت خودرو همان نیروگاه آتشین ۶.۲ لیتری CLK63 معمولی قرار داشت اما AMG دوباره این موتور را به باشگاه پرورش اندام فرستاد تا به منیفولد هوای دوگانه و سیستم اگزوز جدید مجهز شود. به لطف این کار، قدرت موتور به ۵۰۰ اسب بخار رسید که در کنار گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک، بلک سریز را ظرف ۴.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

مرسدس بنز SL65 AMG بلک سریز سال ۲۰۰۸

بلک سریز با SL65 توانست واقعاً خود را مطرح کند زیرا در این ماشین، چیزی که زیر کاپوت قرار داشت به سطح کاملاً جدیدی ارتقاء پیدا کرد. در بلک سریز، موتور ۶ لیتری V12 نسخهٔ استاندارد SL65 به توربوشارژرهای جدید، اینترکولر بزرگ‌تر و سیستم اگزوز اختصاصی مجهز شد. نتیجهٔ نهایی، اعداد وحشتناک ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور بود که فقط توسط گیربکس قدیمی‌تر پنج سرعته اتوماتیک قابل‌تحمل بودند. با این نیروی عظیم، بلک سریز در کمتر از ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت دست میافت. ویژگی‌های منحصربه‌فرد این ماشین اما فقط در پیشرانه خلاصه نمی‌شد و در بدنه هم تغییراتی ایجاد شد. مهم‌ترین تغییر، حذف سقف بازشو و جایگزینی با سقف ثابت بود که گلگیرهای عریض‌تر و اسپویلر عقب هم آن را همراهی می‌کردند. دیفرانسیل لغزش محدود و تعلیق قابل تنظیم هم تکمیل‌کنندهٔ ویژگی‌های این بلک سریز بودند که تنها ۳۵۰ دستگاه از آن ساخته شد.

مرسدس بنز C63 AMG بلک سریز سال ۲۰۱۲

بلک سریز در سال ۲۰۱۲ به C کلاس کوپه رسید و اکثر ویژگی‌هایی که برای طرفداران این سری آشنا بود مثل بدنهٔ عریض، رینگ‌های فورج‌کاری شده و سیستم تعلیق قابل تنظیم را به نمایش گذاشت. زیر کاپوت C63 بلک سریز همان پیشرانهٔ آشنای ۶.۲ لیتری V8 قرار داشت که ۵۱۷ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که توسط همان گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. البته در خانوادهٔ C63، نسخه‌ای غیر از بلک سریز با نام Development Package هم با ۳۰ اسب بخار قدرت کمتر وجود داشت که از بسیاری قطعات داخلی مشابه SLS استفاده می‌کرد. برای بلک سریز اما پکیج‌های پیست و آیرودینامیک هم قابل سفارش بود تا کمک کند خودرو ظرف ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. از C63 بلک سریز ۸۰۰ دستگاه ساخته شد.

مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز سال ۲۰۱۴

SLS AMG به‌خودی‌خود پیش از ارائهٔ نسخهٔ بلک سریز، یک سوپراسپرت سریع و قدرتمند بود. به همین دلیل، AMG توسعهٔ نسخهٔ بلک سریز را با کاهش بیش از ۷۰ کیلوگرمی وزن از طریق جایگزینی قطعات مختلف با فیبر کربن آغاز کرد. گام بعدی افزودن ۴۰ اسب بخار قدرت به خروجی موتور ۶.۲ لیتری V8 بود که قدرت نهایی را به ۶۳۰ اسب بخار در کنار ۶۳۵ نیوتن متر گشتاور رساند. این موتور همچنین ردلاین بالاتری هم داشت. از سوی دیگر، سیستم تعلیق آن‌قدر سفت شده بود که فقط روی آسفالت پیست امکان استفاده داشت. گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک نیز به‌سرعت دنده‌ها را تعویض می‌کرد تا خودرو بتواند ظرف حدود ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت دست یابد. از SLS AMG بلک سریز ۳۵۰ دستگاه ساخته شد.

مرسدس AMG GT بلک سریز سال ۲۰۲۱

AMG GT که جانشین SLS محسوب می‌شد، درهای گالوینگ را با نمونه‌های معمولی جایگزین و ظاهری ساده‌تر پیدا کرد. در این خودرو همچنین قدرت موتور هم از SLS کمتر بود اما نسخهٔ بلک سریز که در سال ۲۰۲۱ معرفی و در ۱۷۰۰ دستگاه ساخته شد، همه‌چیز را تغییر داد. AMG GT بلک سریز در زمانی ساخته شد که رکورد پیست نوربرگ‌رینگ برای خودروسازان بسیار اهمیت داشت. به همین دلیل، بلک سریز جدید مرسدس روی شکستن این رکورد تمرکز داشت و موفق شد این کار را انجام دهد. اصلی‌ترین عامل این موفقیت، نسخه‌ای بسیار بازطراحی شده از موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی AMG GT با میل بادامک جدید، میل‌لنگ تخت و سیستم اگزوز اختصاصی بود. این موتور با تولید ۷۳۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور، AMG GT را به قوی‌ترین بلک سریز تاریخ تبدیل کرد. AMG همچنین با استفادهٔ گسترده از فیبر کربن، تا حد امکان وزن GT را کم کرد. به لطف این ویژگی‌ها، AMG GT بلک سریز در کمتر از ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و به حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت دست میافت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۶ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. Kktoos

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (110 ديدگاه)

    🔥🔥🔥🔥

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. Shirko

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (257 ديدگاه)

      مرسدس بنز ،پادشاه تمام خودروهای دنیا

      موافقم 15
      مخالفم 4
  2. پیام

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1717 ديدگاه)

    باید بهش بگن قهوه ای سریز چون تا الان خیلی از ماشینارو قهوه ای کرده

    موافقم 9
    مخالفم 10
    1. آرین

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (287 ديدگاه)

      آره داشت فقط ماگما

      موافقم 4
      مخالفم 2
      1. پیام

        ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1717 ديدگاه)

        نه آرین صاحب جمعی فقط میراژ 😂😂😂😂 بده ویراژ 😂😂😂😂😂

        موافقم 4
        مخالفم 3
        1. آرین

          ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (287 ديدگاه)

          اولا من صاحب جمعی نیستم
          دو میراژ یک هاچبک کوچک پرفروش و موفقه

          موافقم 7
          مخالفم 1
  3. corvette

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (314 ديدگاه)

    اس ال ۶۵ بلک سریز با اون ۱۲ سیلندرش
    به نظرم وحشی ترین اسپرت آلمانه

    موافقم 17
    مخالفم 3
  4. مازیار

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2662 ديدگاه)

    اختلافی که CLK DTM AMG تو زمان خودش با بقیه داشت رو هیچ کدوم اینها نداشتن
    ۵۸۰ اسب بخار بیست سال قبل!

    موافقم 14
    مخالفم 1
  5. جرمی کلارکسون

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (384 ديدگاه)

    ققنوس SLS 💪💯

    موافقم 12
    مخالفم 2
  6. الف.ی

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1651 ديدگاه)

    آقا به به❤️❤️❤️❤️
    داشتم سایتو مرور میکردم یهو این مقاله رو دیدم با عجله همشو خوندم
    نهایت مهندسی و زیبایی
    رخ SL65 بلک سریز رو ببین
    ماسل کار اروپایی🔥🔥
    SLS که متانت و وقار یک گرند تورر لوکس رو با پرفورمنس فوق العاده مخلوط کرده
    موتور V8 تنفس طبیعی 6.2 لیتری با 621 اسب بخار قدرت برای اون زمان فوق العاده بود
    و در نهایت کار هم AMG GT بلک سریز که موفق شد 911 GT2RS رو در نوربرگ رینگ شکست بده

    نسخه پایه AMG GTS هم سال 2015 در پیست پرفورمنس فوق العاده سریعی داشت
    برنده عنوان Best Driver’s Cars موتورترند

    موافقم 8
    مخالفم 1
  7. Siyavash

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (693 ديدگاه)

    هیولا واقعی 💥💥💯

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. OldBoy

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (76 ديدگاه)

    بعد اینهمه سال اس‌ال ۶۵ و سی ۶۳ بنظرم همچنان با ابهت ترین و جذاب ترین بنز ها هستن
    اس‌ال‌اس هم که هیچی…
    چقد زبان طراحی بنز اون سال ها خوب بود

    موافقم 12
    مخالفم 1
  9. cyrus-az

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (88 ديدگاه)

    بلک سریز ولی هیچ کدومشون مشکی نیستن. پرفورمنس فوق‌العاده، تولید محدود، مهندسی عالی و بی نقص و قیمت های نجومی. به‌هرحال برای ما خوندش هم خالی از لطف نیست. دست شما بابت مقاله درد نکنه.

    موافقم 6
    مخالفم 0
  10. ممد ژانگولر

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3699 ديدگاه)

    کلمه وحشی بهش میاد .دیدین وقتی ی گراز تو جنگل قاطی میکنه یهو خیز برمیداره سر راش میخواد شیر باشه فیل باشه کرگردن باشه براش مهم نیست میزنه زیر کو*** همشون رد میشه .این حکایت این ماشینه

    موافقم 8
    مخالفم 0
  11. ARIAN

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (305 ديدگاه)

    صدتا تریلی ابهت sl65 رو نمیکشه‌ گشتاورش 1000 نیوتون متر واسه شونزده سال پیش😳 لامصب بنزای قدیمی‌تر عجب چیزایی بودن یکی از اون یکی بهتر و خوشگل تر و با ابهت تر

    موافقم 13
    مخالفم 0
  12. R@min

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1728 ديدگاه)

    دورانی که مرسدس از ریشه هاش فاصله نگرفته بود، چپ و راست شاهکار !

    C63 بلک سریز آمریکایی ترین ماشین تاریخ آلمانه، خود پونی کار 😍

    موافقم 9
    مخالفم 0
  13. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1086 ديدگاه)

    Sl65 black series رو خیلی دوست دارم

    موافقم 6
    مخالفم 0
  14. Taha Ayoobi

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1512 ديدگاه)

    عجب مقاله ای بود واقعا لذت بردم.
    1000 نیوتن متر گشتاور برا اون موقع خیلیهه

    من اون C63 و GT رو میخوام.

    موافقم 5
    مخالفم 0
  15. blackwing

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (965 ديدگاه)

    پدال به این نکته اشاره نکرد که SLS بلک سریز قوی ترین موتور هشت سیلندر تنفس طبیعی دنیا از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ بود و با تولید ۶۲۲ اسب بخار ، قبل از کوروت C8 Z06 ، هیولا ترین موتور بدون پرخوران رو داشت. 😍🇩🇪

    موافقم 6
    مخالفم 0
  16. IRAJKING

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    فکر کنم دو سه ساله پیش زمانی که قیمت خودروها به میلیارد نرسیده بود ، یک نفر تو ایران یه مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز مدل ۲۰۱۴ رو به مبلغ ۴۳/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان آگهی کرده بود !!! 🤑🤑🤑

    موافقم 3
    مخالفم 1
  17. sinasvj

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (276 ديدگاه)

    واقعا sls و gt و sl توی نسخه بلک سریز خیلی جذابتر شدن حیف این دوران که گذشت دنبال گنج بودیم الماس رو گم کردیم

    موافقم 3
    مخالفم 0
  18. مرسدس

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از زمان ارائه sl65 من عاشق این ماشین بودم و هنوزم یکی از زیبا ترین ماشین‌هایی هست که ساخته شده آنقدر صدای موتور این ماشین قشنگ و پر ابهت بود به آقای صدا تو دنیا معروف شد از خدا می‌خوام لذت رانندگی با این ماشین رو به من عطا کنه

    موافقم 5
    مخالفم 0
  19. ابوالفضل

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (200 ديدگاه)

    انتخابم
    SLS و C63
    واقعا خاصن

    موافقم 1
    مخالفم 1
  20. پدرام

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    بین تمام این این ابر خودروها SL65 چیزی دیگه ای بود موتور ۱۲ سیلندر شش لیتری 😘👏

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. پدرام

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    بین تمام این ابر خودروها SL65 چیزی دیگه ای بود موتور ۱۲ سیلندر شش لیتری 😘👏

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا