آئودیمرسدس بنزهفته نامه

نبرد پرچم‌داران، مرسدس بنز GLS در برابر آئودی Q7

SUVهای بزرگ لوکس در حال کسب محبوبیت بیشتری هستند و به همین دلیل خودروسازان مدل‌های جدیدی را برای بهره‌برداری از این بازار پُرسود عرضه کرده‌اند و حتی شرکت‌هایی مثل مازراتی، بنتلی و رولزرویس نیز پای به این بخش نهاده‌اند. یکی از نمایندگان اصلی بخش SUVهای بزرگ لوکس، مرسدس بنز GL است که پس از تجربهٔ یک فیس‌لیفت و به‌روزرسانی، نامش به GLS تغییر پیدا کرده است. اضافه شدن S به نام این خودرو بدین معنا است که GLS نسخهٔ آفرود سدان S کلاس محسوب می‌شود؛ اما این SUV لوکس اشتوتگارتی رقبای سرسختی را در برابر خود می‌بیند که یکی از آن‌ها هم‌وطنش، آئودی Q7 است. البته نسل دوم Q7 به بزرگی GLS نیست اما سبک‌تر، قدرتمندتر، کارآمدتر و ارزان‌تر است؛ بنابراین سؤالی پیش می‌آید که آیا مرسدس بنز GLS به‌اندازهٔ کافی خوب هست که بتواند در برابر آئودی Q7 پیروز شود؟ برای دریافتن پاسخ این سؤال، این دو SUV پرچم‌دار آلمانی را به میدان مبارزه دعوت کرده‌ایم.

شروع مبارزه

مرسدس بنز GLS350d

GLS هم‌اکنون در چارت سازمانی مرسدس بنز هم‌ردهٔ S کلاس قرار دارد. این خودرو به‌صورت استاندارد به سه ردیف صندلی مجهز است که ردیف آخر به‌صورت برقی درون صندوق بار جمع می‌شوند. برای نشستن در ردیف سوم صندلی‌ها نیز با فشار یک دکمه صندلی‌های ردیف دوم تا می‌شوند. در بخش قیمت نیز نمونهٔ مورد آزمایش ما که از نوع GLS350d است، با تمام آپشن‌های اضافی ۸۵ هزار یورو قیمت دارد. GLS در ظاهر تفاوت‌های کمی با مدل کوچک‌تر GLE دارد که تمایز آن‌ها را لااقل از نمای جلویی کمی دشوار می‌کند درحالی‌که نسخه‌های پیش از فیس‌لیفت این دو خودرو یعنی GL و ML تفاوت ظاهری بیشتری با یکدیگر داشتند.

یکی از ارتقاءهای بزرگ GLS پس از فیس‌لیفت، صفحه‌نمایش مرکزی TFT آن است که در مکان بالاتری قرار گرفته و ترکیبی تازه بین کنترلر چرخان و پد لمسی روی کنسول مرکزی برای کنترل سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ایجاد شده است. البته برای کنترل عملکردهای مختلف خودرو هنوز هم نیاز به چرخاندن، فشار دادن، لمس کردن و کلیک کردن کنترلرهای مختلف وجود دارد؛ اما صندلی‌های جلوی عریض GLS مکانی عالی برای سفرهای چندین ساعته هستند درحالی‌که نگه‌دارنده‌های لیوان آن نیز قهوه را گرم نگه می‌دارند و می‌توان با پرداخت ۲۵۰ یورو سردکن را هم به آن‌ها اضافه کرد تا در GLS احساس راحتی خانه را داشته باشید. خانه‌ای که روی چهار چرخ قرار گرفته است.

با فشردن دکمهٔ استارت، پیشرانهٔ ۳ لیتری توربودیزل GLS از خواب بیدار می‌شود اما صدای این موتور V6 به داخل اتاق وارد می‌شود. هردو خودروی GLS و Q7 در هنگام رانندگی احساس خودروی کامپکتی را دارند اما در اندازه و وزن، این مرسدس است که بدون تردید غالب می‌شود. البته این موضوع هرچند در بزرگراه‌ها راحتی بیشتری را به همراه دارد اما در شهرهای شلوغ و هنگام پارک کردن می‌تواند مشکل‌ساز باشد. در GLS350d، گیربکس ۹ سرعتۀ اتوماتیک به‌آرامی دنده‌ها را تعویض می‌کند و سیستم تعلیق بادی استاندارد آن نیز موجب آرامش سرنشینان می‌شود؛ اما رینگ‌های کاملاً غیرضروری ۲۱ اینچی باعث می‌شود که دست‌اندازها و ناهمواری‌های جاده در کابین احساس گردد.

در GLS حالت رانندگی اسپرت برای فرمان، گیربکس، پیشرانه و تعلیق وجود دارد اما در دنیای واقعی کاملاً غیرضروری است؛ ولی رانندگی با GLS کاملاً ایمن است چراکه به‌عنوان‌مثال ترمزهای آن تقریباً به‌طور کامل به سیستم‌های جدید مجهز است. این در حالی است که با تکیه بر سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic قدرتمند آن می‌توان با خیال راحت به مسیرهای خشن و آفرود رفت. برای این سیستم، قفل دیفرانسیل مرکزی نیز قابل سفارش است. البته این مورد را هم باید در نظر داشت که GLS350d در نمونهٔ مورد آزمایش ما ۱۶,۵۰۰ یورو گران‌تر از آئودی Q7 است.

آئودی Q7 3.0 TDI

شاید بیان این عدد دشوار باشد که Q7 به میزان ۳۵۵ کیلوگرم سبک‌تر از GLS است. این در حالی است که رقیب اینگولشتاتی ۱۴ اسب بخار قدرت بیشتری هم دارد که موجب میشود در شتاب کاملاً GLS را مغلوب کند. علاوه بر این، Q7 مورد آزمایش ما به شیشه‌های عایق مجهز بود که موجب شد همواره در اندازه‌گیری‌های سطح صدا، دو دسی‌بل پایین‌تر از مرسدس بنز قرار گیرد درحالی‌که نویز کمتری هم در کابین آن به گوش می‌رسید. گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک این SUV لوکس به سرعت و با هوشمندی دنده‌ها را تعویض می‌کند که به همین دلیل مصرف سوخت آن به‌طور قابل‌توجهی کمتر از GLS است به‌گونه‌ای که Q7 با مصرف ۹.۵ لیتر گازوئیل در هر صد کیلومتر در برابر مصرف ۱۰.۹ لیتری GLS قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، آئودی در همهٔ جهات مدرن است هرچند که ماهیت سنتی مرسدس بنز بخشی از مفهومش بوده و ویژگی منحصربه‌فرد آن محسوب می‌شود. با سفارش صفحه آمپر کاملاً دیجیتالی کابین مجازی آئودی به قیمت ۶۰۰ یورو و همین‌طور پد لمسی روی کنسول مرکزی، آئودی از میزان دکمه‌های فیزیکی کابین Q7 بدون پیچیدگی کارایی، کاسته است به‌نحوی‌که حتی تا وقتی‌که با تمامی منوها آشنایی نداشته باشید، بازهم انجام کارها با آن کوتاه‌تر از GLS صورت می‌گیرد. در داخل Q7 فضای بیشتری دارد چراکه شش سانتیمتر عرض داخلی آن بیشتر بوده و ۳.۵ سانتیمتر هم فضای بیشتری در صندلی‌های عقب دارد.

صندلی‌های عقب Q7 شامل سه صندلی مجزا می‌شود که هریک به‌صورت جداگانه قابلیت تنظیم و جابجایی دارند. علاوه بر این، این صندلی‌ها از قسمت بار دور هستند تا فضای بار مسطحی ایجاد گردد. البته می‌توان در بخشی از صندوق بار با پرداخت ۱۳۹۰ یورو ردیف سوم صندلی‌ها شامل دو صندلی را سفارش داد که نمونهٔ مورد آزمایش ما فاقد آن بود اما در عوض برای افزایش راحتی به تعلیق بادی عالی به قیمت ۲۰۵۰ یورو و صندلی‌های راحت شخصی به قیمت ۳۴۰۰ یورو و برای بهبود دینامیک به رینگ‌های ۲۰ اینچی و فرمان گیری چهارچرخ به قیمت ۱۱۵۰ یورو مجهز بود.

سیستم فرمان گیری چهارچرخ Q7 در سرعت‌های پایین چرخ‌های عقب را تا پنج درجه به سمت مخالف چرخ‌های جلو می‌چرخاندن که سرعت هندلینگ را افزایش می‌دهد درحالی‌که در سرعت‌های بالا چرخ‌های عقب به همان سمت چرخ‌های جلو می‌چرخند که موجب تثبیت هندلینگ می‌شود. علاوه بر این، محور عقب از طریق سیستم چهارچرخ محرک کواترو تا ۶۰ درصد از قدرت پیشرانه را دریافت می‌کند. Q7 در جاده‌ها بسیار ایمن و بی‌نظیر احساس می‌شود چراکه عریض و سنگین نیست اما سبک‌تر و سریع‌تر از حد انتظار است؛ اما فرمان هرچند دقیق است ولی حتی در حالت رانندگی پویا نیز بازخورد مناسبی ندارد.

نتیجه

رتبهٔ اول آئودی Q7

چرا نباید آئودی Q7 پیروز این رقابت شود؟ این خودرو سریع‌تر، چابک‌تر، ارزان‌تر و راحت‌تر از مرسدس بنز GLS است پس بدون شک به‌عنوان برندهٔ این مبارزه انتخاب می‌شود.

رتبهٔ دوم مرسدس بنز GLS

GLS به مدرنی و چابکی Q7 نیست و هرچند راحتی فوق‌العاده‌ای دارد اما توجیه قیمت بالای آن سخت است چراکه با وجود قیمت بیشتر، به‌خوبی Q7 نیست.

 

مشخصات فنی

مرسدس بنز GLS350d

آئودی Q7 3.0 TDI

قیمت پایه ۷۵,۱۵۴ یورو ۶۱,۷۰۰ یورو
قیمت تست‌شده ۸۵,۰۰۰ یورو ۶۸,۵۰۰ یورو
طول/عرض/ارتفاع ۵.۱۳/۱.۹۳/۱.۸۵ متر ۵.۰۵/۱.۹۷/۱.۷۴ متر
فاصلهٔ محوری ۳.۰۷ متر ۲.۹۹ متر
حجم صندوق بار ۶۸۰/۲۳۰۰ لیتر ۸۹۰/۲۰۷۵ لیتر
پیشرانه ۳ لیتری V6 توربودیزل ۳ لیتری V6 توربودیزل
قدرت ۲۵۸ اسب بخار ۲۷۲ اسب بخار
گشتاور ۶۲۰ نیوتن متر ۶۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ ۴Matic چهارچرخ کواترو
حداکثر سرعت ۲۲۲ کیلومتر در ساعت ۲۳۴ کیلومتر در ساعت
شتاب صفرتاصد ۷.۸ ثانیه ۶.۳ ثانیه
مصرف سوخت ۱۰.۹ لیتر در صد کیلومتر ۹.۵ لیتر در صد کیلومتر

 

منبع: MercedesBlog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. Khan

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (362 ديدگاه)

    با اینکه از بنز بیشتر از همه خودروسازها خوشم میاد ولی اصلا شاسی بلندهاش به دلم نمیشینه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. amir

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    جالبه مقایسه رو MercedesBlog انجام داده‌‌ و بعد أئودی برنده شده.
    کاملا هم درست و منصفانه.
    خیلی خوبه که MercedesBlog اینقدر به خواننده احترام میذاره و برخلاف autoexpress مخاطب رو کودن فرض نمیکنه.

    نتیجه ی این دوئل از پیش برای من یکی مشخص بود چرا که هر ماشینی از هر برندی در مقابل Q7 قرار بگیره از پیش بازندست.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. الف.ی

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1640 ديدگاه)

      دوباره نظرات مریخی
      البته من با اینکه طریدار مرسدسم ولی نمیتونم مثل بعضی ازدوستان متعصب چشمم رو رو حقیقت ببندم
      تو این دوءل واقعا آءودی برندس
      چقد هزینه سفینه میکنی داش مجید؟؟؟!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. AMIR SCHUMACHER

        ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        .
        الف ی ، رفیق جان متاسفانه من وضع مالیم خوب نیست و برعکس شما توان خرید سفینه ندارم !!

        واسه مریخ رفتن تاکسی میگیرم !

        نظرات شما بعضی وقت ها از محدوده ی مریخ فراتر میره و از منظومه ی شمسی خارج میشه ! نمیدونم مقصدت کجاست ولی دفعه ی بعد با سفینه ی شخصیت تا هر سیاره ای خواستی بری منو سر راه تا مریخ برسون ???
        (شوخی با دوست خوبم الف ی)

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. الف.ی

          ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1640 ديدگاه)

          خداییش قبول کن Q7 ماشین خوبیه ولی همیشه هم بهترین نیست. من رو مرسدس تعصب شدید دارم ولی سعی میکنم در کنارش واقع بین باشم. البته هیچ وقت نمیشه کنار عشق از روی عدالت کامل رفتار کرد ولی واقعا الآن هیچ دلیل برای برتری این مدل نسبت به آئودی پیدا نمی کنم!
          راستی مقصد بعدی کهکشان آندرومدا??????

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. AMIR SCHUMACHER

          ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          الف ی جان
          کیو سِوِن در مجله ی کارانددرایور الان در سگمنت خودش بهترین امتیاز رو کسب کرده ، پس بی انصافی در حق بقیه نیست اگر بگیم کیو سِوِن بهترینه.
          من روی آئودی تعصب ندارم ولی به شدت عاشقشم. اصن اون 4 حلقه رو که میبینم حالم عوض میشه ???

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. الف.ی

          ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1640 ديدگاه)

          نمیدونستم

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. ACR VIPER

          ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (589 ديدگاه)

          سررات پیر مردا رو هم با خودت ببر الفی جان
          ما که نای راه رفتن نداریم???

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. الف.ی

          ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1640 ديدگاه)

          چشم
          اصلا سه تا دوج وایپر میگیریم خانوادگی میریم!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        6. ACR VIPER

          ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (589 ديدگاه)

          رنده امیر خان
          🖒😅

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. پهلوان مک لارن(مک دانیال)

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2777 ديدگاه)

      امیر جان عزیز من این تست رو مجله ی ( auto-motor-und-sport) انجام داده.همون مجله ای که خودمو خودت میدونیم به درد چه کاری میخوره ?فقط سایت مرسدس بلاگ پوشش داده همین.
      نکته ی جالبی وجود نداره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. AMIR SCHUMACHER

        ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        من مقالات autoexpress و auto motor und sport رو خوندم. یکی انگلیسی ها رو برنده میکنه اون یکی آلمانی ها مگر اینکه برتری طرف مقابل کدخداشناس و خیلی واضح باشه. از atoexpress بیشتر بدم.میاد چون بنز و ب ام و حداقل لیاقت بیشتری برای برنده شدن دارند.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. پهلوان مک لارن(مک دانیال)

          ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (2777 ديدگاه)

          اتواکسپرس خیلی بهتره امیرجان.
          هم به لحاظ به روز بودن هم به لحاظ مقایسه.
          مقایسه هایی که اتو انجام داده بین انگلیسی ها و آلمانی ها(رو در رو) کم نبوده تعدادش که آلمانی ها رو برنده اعلام کرده.
          خودت اگه وقت داشتی میتونی بری ببینی.
          ولی این مجله ی اتو موتور من ندیدم تو یک مقایسه ای بین آلمان و انگلیس طرف انگلیسی رو برنده اعلام کنه.(شایدم خوب ندیدم)
          اگه لینکی داری بزار.
          مگر اینکه بنتلی یا مینی یا رولز رویس باشه که اونا هم یه جورایی آلمانی حساب میشن.
          اتواکسپرس خیلی بهتره نه به خاطر انگلیسی بودنش.
          حداقل توهین نمیکنه.
          به نظر من هم جگوار لندروور لیاقتشون خیلی بیشتره.
          نه اینکه یه مجله عینه این بیاد بگه اف پیس فقط باید به طراحیش بنازه با سیستم ترمزش!!!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. AMIR SCHUMACHER

          ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          دانیال جان هر ۲ مجله یه ذره به طرف خودشون متمایل اند.
          از اون‌مجله ی آلمانی هم چند مقاله یادم هست که انگلیسی ها یا امریکایی ها برنده شده باشند.
          Auto motor und sport که به اختصار در محافل خبری AMS هم نامیده میشه .
          اتواکسپرس سال ۱۹۸۸ اواین شمارش چاپ شد در حالی که AMS از سال ۱۹۴۶ فعالیت میکنه !!!
          AMS الان یکی از معتبرترین مجلات خودرویی و جزو پیشگام ترین هاست.

          جالبه بدونی AMS هر سال ۵۰۰هزار تیراژ داره در حالی که تیراژ اتواکسپرس یک پنجم این عدد هست !!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. Sina

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (811 ديدگاه)

      من بین این دو بنز رو انتخاب میکنم….
      اما فوقلاده آئودی کیو ۷ رو دوست دارم اما یه سری اشکالات داره که آ دمو از شرکت آئودی دلخور میکنه که چرا همچین شاسی بلندی رو که میتونه بهترین شاسی بلند باشه انقدر نسبت بهش بی تفاوته اولا اینکه جلو پنجرش چراغ هاش نسبت به دیگر محصولات آئودی خیلی خیلی ساختار ساده ای داره بدنش و کاپوتش خیلی سادست هیچی گونه منحنی و ساختار عضلانی درش بکار نرفته شما با آئودی های سری A وS بدنه جلو پنجره کاپوت چراغهاشو مقایسه کنی راحت متوجش میشی
      بعد نکته بعدی قابلیت آفرودشه شرکت آئودی میاد کلی وقت و هزینه صرف تحقیقات و ساخت آئودییه استیشنی با قابلیت آفرود بالا به نام آلرود میکنه ولی نصف اون تجهیزات آفرودی که روی آلرود هستش رو روی کیو ۷ که یه شاسی بلنده و یکی از معیار های اصلی و اینکه مشتری suv میخره افرود هستش رو نداره
      در کل آئودی خیلی دوست داشتنی شیک قیمت مناسب ظرفیت مسافر بالا جوون پسند هستش ولی شرکت آئودی اونجور که لایق باشه مثل بقیه آئودی ها بهش توجهی نکرده صرفا فقط خواسته شاسی بلتدی بیرون داده باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. arash66

        ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (433 ديدگاه)

        قابلیت آفرود نداره ؟ دقیقا میشه بفرمایید چه قابلیتی ؟
        کیو 7 تمام قابلیت های یک suv رو در خوردش داره. فقط کمی ارتفاع کمتری داره که به بهتر شدن سواریش کمک کرده.
        در مورد طراحی این نسخه پایه هست نه نسخه S .
        در مورد خطوط ساده، سبک آئودی همین هست که ساده باشه در عین حال شیک و جذاب.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. SAEED

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (481 ديدگاه)

    در بخش نتیجه گیری این جمله رو اصلاح کنید. ” چرا نباید آئودی Q7 پیروز این رقابت شود ? ” . بجای باید, نباید نوشته شده! ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Kamran

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (919 ديدگاه)

    منتظر معرفی نسل جدید GLS هستم
    معلومـه این نسل از آئودی Q7 از GLS
    مشخـصات و عٍملکرد بهـتری داره……!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. علي

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    با اینکه احترام خاصی برای آئودی قائلم ولی مطمئنم اگه به هر که بگن کدومو میخوای زیر پات بندازی (((٩٩٪)))‏ میگن (((مرسدس بنز))) از جمله خود من.

    با تچکر از ابهت و درشت هیکلی مرسدس بنز

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hamid...Audi

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (712 ديدگاه)

      یه اغراق خاصی توی اون 99% بود.
      فروش مرسدس بنز از آئودی بالاتره ولی نه اینقدر ها هم اختلاف ندارن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. فرید

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (49 ديدگاه)

    من با وجود احترام زیادی که برای طرفدارای ماشینای انگلیسی قائلم ولی فقط رنجروور ولار و رنجروور اتوبیوگرافی و رولزرویس فانتوم رو تو سگمنت خودشون بهترین میدونم و استون مارتینDb11 رو هم زیباترین خودرو تو سگمنت خودش…
    طبیعتا تو این سگمنت انتخاب اولم رنجرووه و دوم آئودی …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. اعتمادیان

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (257 ديدگاه)

    چرا SQ7 رو واسه مقایسه نیاورده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احسان

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (254 ديدگاه)

    مرسدس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. mohammad_FM 480

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    خب آئودی روی کاغذ خوبه .اما عشق است gls
    واقعا هیکل جی ال اس رو داشته باشین اصلا دل ادمو میبره وقتی نگاش میکنی?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. شاهین پسر

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1166 ديدگاه)

    متاسفانه آئودی نسبت به بنز و بی ام و خیلی کم دیده شده و زیاد جلب توجه نکرده.ولی وقتی مردم واس اولین بار مدل های آر اس آئودی رو میبینن کف میکنن واسش!!!
    مثل خود من.منم اول آئودی رو اصلا نمیشناختم تا همین 4 5 سال پیش.تا اینکه توی یوتیوب مسابقاتشو دیدم.درگ هایی که انجام میداد.مخصوصا سری آر اس 7 که با اون ریخت و هیکل همچین دونات میکنه آدم با خودش میگه خدایی این ماشین سگمنت خانوادس یا سوپر اسپرته؟!!!در کل خوب شناختمش واقعا کارش درسته

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا