به دنبال انتشار نتایج مالی ناامیدکننده در سال مالی، رئیس تویوتا آقای آکیو تویودا میگوید این خودروساز ژاپنی در دل یک بحران قرار دارد.
در سال مالی منتهی به سی و یک مارس، تویوتا کاهش ۲۱ درصدی درآمد خالص را گزارش کرده و گفته که برای سال مالی جاری، درآمد خالص احتمالاً بازهم کاهش خواهد یافت.
رئیس تویوتا که دربارهی وضعیت این برند صحبت میکرد نگرانیهای جدی خود را بروز داد.
او گفت:
من احساسی قوی از بحران دربارهی همهی جنبههای ساخت خودرو، از توسعه و تولید گرفته تا تدارکات و فروش را دارم.
طبق گفتههای تویودا، کاهش درآمد خالص به عنوان مواجه شدن صنعت خودرو با بزرگترین تغییر در تاریخ خود مطرح است. رقبای جدیدی در بازار حضور داشته و تکنولوژیهای خودران و خودروهای الکتریکی به عنوان آیندهی صنعت خودرو بیان شدهاند.
انتظار میرود این تغییر اساسی باعث افزایش بودجهی تحقیق و توسعهی تویوتا به بیش از ۹ میلیارد دلار در چهار سال آینده شود. تویودا میگوید این کار بخشی از یک خودروساز قدیمی در صنعتی جدید است.
درخواستها از صنعت خودروی کنونی تغییر وضعیت اساسی است. من میخواهم تا به نگاه ۱۰ و حتی ۲۰ ساله به آینده ادامه داده شود.
یکی از قابلتوجهترین تغییراتی که تویوتا تجربه میکند بحث خودروهای الکتریکی است. تویوتا در ابتدا معتقد بود آینده در دستان خودروهای هیدروژنی است اما سال پیش در زمینهی خودروهای الکتریکی حضور یافت و تویودا سریعاً خود را در مرکز این پروژه قرار داد.
او به اتوموتیونیوز گفت:
دلیل اینکه من مسئول خودروهای الکتریکی هستم این است که نمیخواهم این خودروها تنها یک کالا باشند. میخواهم قوای محرکهی الکتریکی یک پیشوند و ضمیمه باشد.
تویودا معتقد است سازگار شدن با این تغییرات و توسعه برای غلبه ی دوباره در این صنعت برای کمپانیهای نظیر تویوتا زمانبر خواهد بود.
كوروش
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ببخشید ارتباطی ندارد
تبریک به طرفداران اقای روحانی و مردم
40 میلیون ایرانی رای دادند دنیا رسما کف کرده افرین به همه
Ahmad
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶آقا کوروش اومدیم پدال از حال و هوای سیاست دور شیم.شما باز از این و اون بگو.اولین کامنت در مورد روحانی بود فکر کردم روحانی میخواد به همه تویوتا بده
DYBALA
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶مشکل تویوتا طراحی و اپشن هاشه
انسان های معقولی ک ماشینیّت ماشین براشون مهمه تویوتا سوارن اما اکثر مردم که عقلشون تو چشمشونه….
باید حسابی طراحیشو بتکونه و اپشن های درست حسابی بذاره
BMW
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶اگه ماشینیّت ماشین مهم باشه که ژیان هم واسه آدما بسه…
amir
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶.
reza …………
(( ببخشید در مثال مناقشه نیست. فقط هدفم بیان اهمیت موضوعه …… ))
عزیزم شما حاضری با دختری خوش اخلاق که هیچ زیبایی در چهرش نداره ازدواج کنی ؟
( اگر به سن ازو اج رسیدی و حواست به دور و برت هست ) اول جدب قیافه ی یک نفر میشی و بعد میری سراغ اخلاقش یا برعکس ، اول اخلاق و بعد چهره ؟؟؟
عزیزم در مورد ماشینم همینه. نمیتونی انکار کنی قیافه ی ماشین مهم نیست.
BMW
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶چی میگی رضا اصلا حرف من و دیبالارو متوجه شدی !!!!!؟
Hamid.Hellcat
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶تقریبا قابل پیش بینی بود. به دلیل:
۱. طراحی های ضعیف و عدم توجه به سلیقه مشتری.
۲. تمرکز بیش از حد به جنبه اقتصادی و دوام محصولات و غافل شدن از موضوع رفاه و امکانات و آپشن خودروها که منجر به واگذار کردن بخشی از بازار به هیوندا و کیا گردید.
سامان اذری
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶داش الان یکی دو ساله قیافه محصولات تویوتا خیلی تغییر کرده و بهتر شده
ضمنا خود کره ای ها رو که میگی به شدت جایگاهش توسط چینی ها تحدید میشه
ahmad
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶کی گفته طراحی تویوتا ضعیفه
اتفاقا به غیر از چند مورد خاص، باقی محصولات تویوتا طراحی بی نقص و کاملا پخته ای دارن
حتی من طراحی راو4 رو به سانتافه و کمری رو به سوناتا ترجیح میدم چون پختگی بیشتر و ماندگاری بیشتری داره (دیر تر کهنه میشه و به مرور دلزده نمیشی)
بهزاد
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶برادر گرامی تویوتا در سال جدید افزایش فروش 4.8 درصدی داشته در حالی که کیا هیوندای با کاهش 7.7 درصدی روبرو بوده.
منظور این مقاله سودآوری هست که به عنوان درآمد خالص در نظر گرفته شده و اینجا سایر شرکت ها هم دچار کاهش سوددهی بودن از جمله؛
کیا منفی 39 درصد
هیوندای منفی 21 درصد
فورد منفی 36 درصد
و برخی شرکت ها هم هنوز کامل نتیجه ی مالی شان را گزارش ندادن ولی تا اینجای کار لوکس سازان آلمانی همگی با افزایش بسیار خوبی روبرو بودن.
amir
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶.
جواب شما و این همه اعداد و ارقام واقعا ربطی به مطلب ( حمید هلکت ) نداشت.
همه ی ما میدونیم کره ای ها بیشتر به آپشن اهمیت میدن و از طرفی تویوتا هم تا 2 سال پیش طراحی های جالبی ارائه نمی کرد.
واقعیت اینه که الان بخشی از بازار تویوتا توسط کیا-هیوندای اشغال شده و این واقعیت
مسئله ساده تر از اونی هست که این همه عدد و رقم لازم داشته باشه . دلیلش هم اینه که ظاهر و آپشن واسه بعضی ها مهمه.
بهزاد
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ارتباط موضوع اونجایی هست که میگید قسمتی از بازار تویوتا توسط دو شرکت کره ای تصاحب شده!
خب ما هم مجبوریم ببینیم کدام بازارها بوده و وقتی در سطح کلی نگاه میکنیم مشاهده میشه که تویوتا افزایش فروش داشته و اون دو تا کاهش!
نمیدونم نیاز به توضیح اضافی هست یا نه ولی چیزی که مثل روز روشنه این اتفاق برعکس بوده و تویوتا سهمش کم نشده.
از اونور مد شده هر اتفاقی که برای صنعت خودروسازی کره ای ها می افته در نقطه ی مقابل نام تویوتا میاد!
این همه شرکت مشکل فروش و سوددهی دارن مثل اوپل فیات ، کرایسلر و vw با محصولات خودش و… ولی شما اینها را نمیبینی و هر سهم و موفقیتی که آن دو شرکت بدست میارن نتیجه ی ضعف تویوتا تفسیر میکنید.
بنده از شما سوالی میپرسم چرا 4 سال متوالی هست سوددهی کیا و هیوندای روند نزولی داره و امسال با 7.7 درصد کاهش فروش روبرو شده و کدام سهم تویوتا در چه بازارهایی تصاحب شده؟
amir
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶.
در همین بازاری که جلوی چشم ماست کره ای ها در فاصله ی 2008-2014 تقریبا هر سال در بازار پیشروی داشتن. راستش من اصلا در مقابل کره ای ها اسم تویوتا رو نمیارم. اینجا هم شروع کننده ی موضوع من نبودم . خودم هم گفتم این 2 سال اخیر اوضاع تغییر کرده. سال های دورتر مد نظرم بود. مثلا افت فروشی که تویوتا در سال 2008 داشت. در بقیه ی سال ها تویوتا فروشش افزایش داشته ( به غیر 2011 که حدود 1 میلیون دستگاه کاهش داشت و به خاطر حادثه ی فوکوشیما بود ) .
خودروسازان کره ای چند وقتی هست از اون سرعت رشد انفجاری فاصله گرفتن.
#ali.m#
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶مجید ب قول خودت در مثال مناقشه نیست ولی اخه خدا وکیلی ازدواج چ ربطی به ماشین داره؟
دیگه واااقعا مثال بی موردی بود .
ماشین میخری نهایتش حال نکردی میفروشیش یه مقذار زیان مالی میدی یکی دیگه میخری .ازدواجم اینجوریه؟
تویوتا تازه 4یا5ساله طراحی هاش خوب شده اگه اینجوری بود که کلا باید جمع میکرد. میرفت .
با حرفت کاملا موافقم که بازار تویوتا رو کره ای ها گرفتن اما فقط و فقط توی ایران .
یه زمانی تویوتا جز تنها ماشین های خارجی غیر لوکس تو ایران حساب میشد اما الان به لطف قیمت گذاری مسخره عده کمی میتونن ماشین ژاپنی بخرن اما تو دنیا اینجوری نیست .
همین امسال تویوتا افزایش فروش داشته و کره ای ها کاهش زیاد . پس این هیچ ربطی به طراحی ها ی تویوتا یا
اپشن یا …..نداره مردم دنیا بر خلاف ما ایرانیا با فکر و منطق ماشین میخرن .
این مساله مربوط ب سود دهی هست که خیلی دلایل میتونه داشته باشه و قطعا دلیلش طراحی تویوتا نیست چون این ثابت شده که زشت ترین ماشین دنیا هم با لوگوی تویوتا میشه پر فروش ترین .
(مثلا پریوس که نسل قبلیش واقعا زشت بود )
ببخشید که جواب کامنت بالاترت رو اینجا دادم.
حسين
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶بهزاد جان درود.
من با شما موافقم. حالا سوالی که برام پیش اومده اینه که چرا درآمد خالصش کم شده؟
آیا به خاطر سرمایه گذاری زیاد در بخش تحقیق توسعه بوده یا رشد فروش خودروهای لوکس (چند ساله که تقاضا برای ماشینای لوکس بیشتر شده و بازار غیر لوکسها کوچیکتر شده. مخصوصا اینکه لوکس سازا ماشینای 30 هزار دلاری هم تولید کردن-اینی که گفتم مستنده اما لینکشو ندارم. جستجو کنید پیدا میشه) باعث شده برندهای غیر لوکس حاشیه سود کمتری برای محصولاتشون در نظر بگیرن؟
بهزاد
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶درود حسین جان
مهمترین دلیل افت سوددهی در این صنعت ارائه تخفیفات گسترده هست تا از انباشت محصول در نمایندگی یا انبار یا پارکینگ جلوگیری بشه و به دلیل عدم تحلیل درست بازار این اتفاقات میوفته که در اقتصاد به شاخص های فارکس معروفه که مدیران در توضیحاتشون به سهامداران از اون بهره میگیرند.
مشکل اصلی بسیاری از خودروسازان کلاس سدان هست که تقریبا هر فصل دچار افت میشه و طبیعتا سودآوری نداره و باعث میشه پیش بینی ها درست از آب در نیاد و فرقی هم نمیکنه که در کدام کلاس هستند و حتی گریبان لوکس سازان را هم گرفته و به عنوان مثال فروش بی ام و سری سه پارسال106 هزار دستگاه بوده که در 2015 حدود 140 هزار عدد فروخته و هرگاه کلاسی افت فروش داشته باشه احتمال سوددهی اون بسیار کمه.
تویوتا امسال اگر اشتباه نکرده باشم 15 درصد به هزینه های r&d خودش اضافه کرده که خب در کاهش سود موثر هست. پارسال حدود 9.3 بیلیون دلار بود.
در این صنعت پول درآوردن به عوامل زیادی بستگی داره ولی پیش بینی جایگاهش بسیار اهمیت داره و به فرض اگر تویوتا 15 درصد در تولید سدان هاش تعدیل میکرد دچار این کاهش سود نمیشد و گاهی اوقات نمیشه دقیق پیش بینی کرد و احتمال اشتباه برای همه ی برندها وجود داره.
در مورد تحدید خودروهای لوکس ارزان هم تفسیرهای زیادی وجود داره ولی هنوز اختلاف قیمت بین اونها هست به خصوص اگر اون خودروی لوکس با چند آپشن همراه بشه و شما تصور کنید اگر این دو کلاس وارد جنگ قیمت بشن احتمال اینکه ارزانتر برنده بشه بسیار زیاده ولی در این صنعت احتمال برخورد این دو کلاس بعید هست.
sina
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶مرسی بهزاد جان بابت اطلاعات خوبت
مث همیشه استفاده کردیم.
بهزاد
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶نظر لطف شماست سینا جان
sina
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶صبر می کنیم و می بینیم
آینده متعلق به تویوتاست. اینکه پدال خبرایی مث کامیون برقی و … که همه از شاهکارای تویوتا تو دنیا خودروهای غیرفسیلی نیست پوشش نمیده نباید باعث تردید در عملکرد تویوتا بشه.
#ali.m#
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶کاملا درسته
خیلی جالبه بعضی دوستان یه جوری کامنت میذارن انکار نه انگار که دارن در مورد با ارزش ترین خودرو ساز دنیا صحبت میکنن . و بحث اپشن و طراحی و….
تویوتا تنها خودرو سازیه که زشت ترین خودرو هار رو هم که راحی کنه باز پر فروش ترینه .اخه ازدواج با همسر زیبا و …. این حرفا چه ربطی به خودرو داره .اخه ماشینای سوسول کره ای با تویوتا قابل مقایسن؟
نو ایران دلیل فروش بالای کره ای هیچ ربطی به اپشن بالاشون نداره قیمتشون پایینه نسبت به ژاپنیا .
معلومه ک فروششون هم بیشتره . تویوتا امسال افزایش فروش هم داشته اما اینجا داره در مورد افت سود خالص صحبت میکنه که دلایلش خیلی چیزا میتونه باشه که ممکنه سال های دیگه باعث بزرگتر شدن تویوتا بشه .
amir
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶به نظر من تویوتا کارش خیلی درسته
تویوتا تا زمانی که به برگ برندش این “کیفیت” و “کم دردسر بودن” که الان داره متعهد باشه ، همه ی بحران ها رو میتونه پشت سر بذاره.
یاسین
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶تویوتا بازار رو یکم به رقبای ژاپنیش باخته چون اونا به طراحی اهمیت زیادی میدن بخصوص مزدا و نیسان ولی از دوسال پیش تقریبا چه در لکسوس و چه در خود مدلهای تویوتا پیشرفت عالی داشته امسالم که CHR کاندیدای جایزه طراحی شد اتفاقا من خودم به شخصه میگم باید یکی تو دنیای خودرو بچسبه به خودروهای هیدروژنی تنها دلیلی که این قضیه یه جورایی از خودرو های الکتریکی عقب افتاده اینه خودروی الکتریکی ساختن راحته ولی هنوز خودروی الکتریکی که بتونه با فرمت عادی زندگی ما با ماشین تطبیق داشته باشه ساخته نشده محصولات تسلا هم که به نسبت برد خوبی دارن درکنار اینکه اینده نگرانه هم هستن خیلی گرونن ولی خودروی هیدروژنی دقیقا تعریف سنتی زندگی ما با ماشینه یعنی بریم پمپ سوخت باک رو پر کنیم و با برد خوبی از ماشین استفاده کنیم از تو اگزوز هم که هیچ گاز سمی بیرون نمیاد هیدروژنم که عنصر بی پایان طبیعته تنها مشکل اینه باید یه راه ارزون برای تولید هیدروژن پیدا کنن چون این عنصر همیشه متصل به یه چیز دیگس امیدوارم تویوتا یا هوندا که واقعا از پیشگامان این فرمول برای خودروهای ایندن بزودی یه راهی برای این قضیه پیدا کنن
تویوتا زیاد روزای سخت کشیده ولی همین تو بحران رفتن ها و از بحران دراومدن است که تویوتا رو به اینجا رسونده
Cvm
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶کاهش درآمد خالصش قابل توجه بوده. 21 درصد.
پس چرا تا الان خبری ازین قضیه نبوده
شاهين
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶تویوتا کارش درسته ولی دنیا در حال تغییره.تقصیر تویوتا نیست.مثلا ایرانخودرو فروشش و سودش بیشتر شده.این دلیل بر خوب بودنش نیست.تویوتا رقیب زیاد داره که البته باید یکم تو بخش طراحی به مزدا نزدیک بشه و پیشرفت کنه
یوسف
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶فکر کنم نسل جدید کمری و CH-R وضعیت فروش تویوتا رو خیلی بهتر کنن، مدل هایی مثل نسل جدید سوپرا که تو راهه هم مسلما اوضاعو به نفع تویوتا تغییر میدن.
هاشم
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶کره ای ها خیلی دارن پیشرفت میکنن بعد از تست تصادف IIHS امریکا جنیسیس جدید G80 هم مانند کادنزا 2017 و الانترا و سانتافه گرند و توسان جدید تونست نمره TOP SAFETY PICK + (به اختصار +TSP ) را بگیره و و این امتیاز بالاترین امتیاز در تستهای تصادف دنیاست.
جایی که بسیاری از خودروهای مطرح و طراز اول دنیا نتونستن به این امتیاز برسن حتی تویوتا اوالون- اینفینیتی Q70 -ولوو S90- حتی شگفت انگیز بنز E کلاسه امتیاز TSP و نه امتیاز +TPS را به دست اوردن.
کره ای ها را دست کم نگیرید
البته الان بعضی افراد متعصب میگن مگه میشه مثلا فلان خودروی مطرح ولوو یا بنز از این کره ای ها امتیازش کمتر باشه ولی با کنار گذاشتن تعصب و کمی جستجو در همین سایت پدال این امار دستتون مییاد.
sina
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶اتفاقا من حس میکنم الان دیگه سرعت پیشرفت کره ای ها مثل قبل نیست چون به سطحی رسیدن که دیگه همه رقیباشون ماشین های خعلی خوبی هستن و لذا کره ای ها دیگه باید خعلی کار کنن تا بتونن مثل قبل خودشون رو نشون بدن
amir
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶کاملا قبول دارم.
امیر.عارف
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶گذشته از مطالبی که دوستان اشاره کردند من هم میخواهم توجه دوستان را به این موضوع جلب کنم . آیا میشود برای شرکتی که 9میلیارد دلار هزینه 4ساله برای تحقیقات در نظر میگیره احترام قائل نشد؟
Omid622
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶کاش این پریوس به این زیبایی هم وارد بشه
مطمئنن با آمدن کمری ۲۰۱۸ تویوتا به روزهای خوب خودش باز خواهد گشت البته برند لکسوس کمبود و کاستی های طراحی های تویوتا رو جبران میکنه
ASTON
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶تو رو خدا تو دیگه دچار بحران نشو
اصلا حال و حوصله ندارم تویوتا جزو 3 خودرو ساز برتر دنیا نباشه
Achtung
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ژاپنیها و کره ای ها به زودی بازارشون رو به چینیها واگذار میکنن امیدوارم هرچه زودتر این اتفاق بیوفته
amir
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶????????????????
ahmad
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶بشین تا قسمتت بشه! :)
ali a
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶تویوتا رو دوست دارم و به کیفیتش اعتقاد دارم…ولی از اینکه بازار ایران رو جدی نمیگیره با اینکه تو خاورمیانه یکی از پرفروشترین کشوراست براش حال نمیکنم با این موضوع… مثلا ماشیناش رو که برای تولید یا حداقل مونتاژ برای ایران درنظر نمیگیره ( حالا بگیم بحث سیاسی بکنار).. خب چرا اصلا خدمات پس از فروش و قیمت و غیره رو داده دست یه شرکت سو استفاده گر و بدرد نخور و مشتری های ناراضی رو ایجاد کرده!! …