شورلت

شورولت سیلورادو 2.7 لیتری چگونه به مصاف رقبا می‌رود؟!

معرفی سورپرایز کننده شورولت سیلورادو با پیشرانه کاملاً جدید ۴ سیلندر ۲.۷ لیتری توربو شوک بزرگی را به این کلاس خودرویی وارد کرد. این پیشرانه پیشرفته قدرت ۳۱۰ اسب بخاری در دور ۵۶۰۰ و گشتاور احساس‌برانگیز ۴۷۲ نیوتون متری در محدوده دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دارد. واضح است که سیلورادو ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ از نظر مصرف سوخت دست برتر را نسبت به رقبای خود خواهد داشت.


فورد سرمایه‌گذاری زیادی روی توسعه و بازاریابی پیشرانه‌های ۶ سیلندر اکوبوست مخصوصاً برای F-150 کرده است. این خودروساز همچنین پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری جدیدی را به عنوان پیشرانه پایه F-150 2018 معرفی کرده است. تا قبل از معرفی پیشرانه ۲.۷ لیتری شورولت، پیشرانه ۳.۳ لیتری فورد کوچک‌ترین، کم‌توان‌ترین و البته کم‌مصرف‌ترین پیشرانه ۶ سیلندر تنفس طبیعی این کلاس بوده است.


از طرف دیگر رم نیز سال‌های زیادی به پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری پنتاستار پیکاپ نیم تنی خود تکیه کرده است. در واقع این پیشرانه در نسل جدید رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ بدون تغییر باقی مانده اما خب سیستم هیبرید ملایم eTorque را به همراه دارد.


تویوتا و نیسان پیشرانه‌ای کوچک‌تر از قلب‌های آهنین ۸ سیلندری برای پیکاپ های خود ارائه نمی‌کنند. نیسان همواره گفته که پیشرانه جدید ۶ سیلندر را برای دومین نسل تایتان در نظر می‌گیرد اما این قول از سال ۲۰۱۶ تاکنون عملی نشده است.


اما شورولت چگونه به جنگ رقبا خواهد رفت؟ خب از علم کمک می‌گیریم! پیشرانه ۴ سیلندر کم‌حجم از یک توربوشارژر نوآورانه‌ای استفاده کرده که به منظور بهبود پاسخ پدال گاز و گشتاور دور پایین طراحی شده است. منیفولد اگزوز یکپارچه با سر سیلندر باعث تغذیه این توربو می‌شود. این طراحی باعث کاهش هرچه بیشتر لگ توربو شده و باعث کوتاه شدن زمان گرم شدن آن می‌شود.


اما بخش‌های عادی‌تر این پیشرانه شامل تزریق مستقیم سوخت و زمان‌بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‌ها است. یک واترپمپ برقی و اویل پمپ با فشار متغیر باعث کاهش درگ پارازیتی شده و سیستم تزریق مستقیم سوخت نیز بنزین را مستقیماً به داخل سیلندرها وارد می‌کند.


لیست تجهیزاتی که باعث کاهش مصرف سوخت پیشرانه ۲.۷ لیتری سیلورادو می‌شوند بلند بالاست. شورولت از مدیریت سوخت فعال در این پیشرانه استفاده کرده است. این سیستم در زمانی که بار کمی در پیکاپ وجود دارد باعث قطع رسیدن سوخت به برخی سیلندرها می‌کند. دیگر ویژگی بکار گرفته شده سیستم استارت/استاپ است. خوشبختانه شورولت دکمه خاموش شدن را نیز برای سیستم استارت/استاپ در نظر گرفته است. طراحی پیشرانه و روش ساخت آن باعث کاهش وزن کلی خودرو شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. امین

    ۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (438 ديدگاه)

    تو این کلاس رم بنظرم از همه زیباتر و مردونه تره.عاشق استایلشم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. محمد رضا

    ۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مهم مصرفش بود که نگفتین

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا