چندین سال است کارشناسان صنعت خودرو اذعان دارند مزدا میتواند خودروهایی سطح متوسط با بهایی قابلابتیاع و سواری لذتبخش بسازد؛ اما شاید سختترین آزمون این فلسفه در شاسیبلند CX-5 باشد که بزرگترین و سنگینترین خودروی مزدا برای بازار اروپا محسوب میشود. دومین نسل CX-5 به بازار بریتانیا راه یافته و کارشناسان مجله اتو اکسپرس توانستهاند این خودرو را در برخی از فوقالعادهترین جادههای اسکاتلند آزمایش کنند.
ابعاد و تناسبات مشابه این خودرو به نسل قبلی شاید شما را متعجب کند. این خودرو کمی کوتاهتر بوده و ۳۰ میلیمتر کم ارتفاعتر از نسل پیشین است و البته پهنا و فاصله بین محورها نسبت به نسخه قبلی تغییری نکرده است؛ اما جزئیات واقعاً متفاوت هستند و نمای جلوی تیز شامل دماغهای پیش رفته و جلوپنجرهای بزرگ است. چراغهای عقب نازک و سطوح نرم باعث شدهاند این خودرو نرمتر از قبل باشد و اگرچه بحث زیبایی خودرو موضوعی شخصی است اما به نظر ما مزدا CX-5 زیباتر از فولکسواگن تیگوان میباشد.
با قدم گذاشتن به داخل کابین سریعاً متوجه شباهت آن با نسل فعلی میشوید زیرا طراحی کلی تغییر زیادی نداشته است. صفحه لمسی ۷ اینچی به روز شده و کنترل چرخشی دارد و هماکنون در بالای داشبورد قرار گرفته است؛ اما طراحی کنسول مرکزی، نشاندهنده و طراحی کلی بسیار شبیه نسل قبلی است. علیرغم این موضوع، کیفیت کابین ارتقا یافته و مواد نرم در هر بخش اصلی دیده میشوند و کیفیت ساخت خودرو مناسب ارزیابی میشود.
حتی لیست تجهیزات در مدل پایه SE-L مناسب بوده اگرچه که مدل فول تر Sport Nav دارای رینگهای ۱۹ اینچی، صندلیهای چرمی گرم شونده و برقی، سانروف، درب پشتی برقی، ورود بدون کلید و سیستم صوتی Bose با ۱۰ بلندگو میباشد. حتی هد آپ دیسپلی و غربیلک فرمان گرم شونده وجود دارد بنابراین CX-5 تجهیزات بیشتری نسبت به اکثر رقبای هم قیمت خود دارد. فضاسازیهای صورت گرفته نیز برجسته بوده البته مکانهای قرار دادن اشیای هوشمندانهای در نظر گرفته نشده است. با این وجود فضای صندلی عقب مناسب است. فورد اِج فضای پای بیشتری دارد اما فضای کافی برای دو فرد بلندقد به منظور نشستن راحت در مزدا تدارک دیده شده است. صندوق بار ۵۰۶ لیتری نیز تنها ۳ لیتر بیشتر از قبل است.
طراحی ظاهری و کابین مزدا CX-5 جدید روشی تکاملی داشته اما مزدا تلاش زیادی برای بهبود راحتی و آسایش خودرو به خرج داده است. این برند در تقابل با “استراتژی گرم” عمل کرده و حدود ۵۰ کیلوگرم از مواد ایزوله کننده و کاهنده لرزش را به خود اضافه کرده است. به عنوان نتیجه این خودرو کمی ساکتتر از قبل است و صدای جاده، باد و پیشرانه کاهش یافته است.
پیشرانه ۲.۲ لیتری دیزلی خودرو تقریباً دست نخورده باقی مانده اما لرزش کمتری وجود دارد. پرفورمنس نیز همچون همیشه قوی است. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک موجود در خودروی تست تعویضهای کندی در خط مستقیم دارد اما با بالا رفتن سرعت مزدا احساس شجاعت در دورهای میانی داشته و خیلی به یاد افزایش دور پیشرانه نمیافتید. ما فکر میکنیم گیربکس ۶ سرعته دستی هیجان رانندگی بیشتری ایجاد میکند و انتظار میرود مشتریان نیز موافق این قضیه باشند. این خودرو اندکی کممصرفتر نیز بوده هرچند مصرف سوخت ادعایی مزدا رقابتی بوده و ما به آسانی توانستیم به مصرف سوخت زیر ۸ کیلومتر در سواریهای ترکیبی دست پیدا کنیم.
بیشک رفتار شاسی بلندهای بزرگی چون CX-5 در پیچها اهمیت کمتری دارد اما بهتر است بدانید مزدا در راههای پرپیچوخم نسبتاً تیز عمل میکند. تکانهای بدنه قابلتوجه است که البته در اکثر شاسی بلندهای هماندازه دیده میشود اما حرکت مثبت مزدا در پیچها و کنترلهای وزن متناسب به شما اجازه میدهد تا در عبور از پیچ اعتمادبهنفس کافی داشته باشید. در جایی که فورد اِج سنگین احساس میشود، مزدا حس سبکی داشته و بهتر از حریف تغییر لاین میدهد و از طرفی سیستم چهار چرخ محرک چسبندگی بالا در سطوح خیس را تضمین میکند.
یک نقطهضعف این خودرو به بهای آن مربوط میشود. این خودرو اگرچه تجهیزات زیادی دارد اما به اندازهی فولکسواگن تیگوان ارزان نیست و از طرفی برخی از تکنولوژیهای ایمنی را باید با پرداخت بهای اضافی دریافت نمود. مدلهای SE-L ارزش بیشتری دارند که بهایشان از زیر ۲۴ هزار پوند آغاز میشود.
قیمت: ۳۳۱۹۵ پوند
پیشرانه: ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری دیزلی
قدرت/گشتاور: ۱۷۳ اسب بخار/۴۲۰ نیوتون متر
گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۰۶ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۵.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
sina
۵ تیر ۱۳۹۶عشق است ولی گران
در این سگمنت CRV را به بقیه ترجیح میدم.2017 اش واقعا معرکه اس
Mohammadreza
۵ تیر ۱۳۹۶نمیدونم چرا مزدا با این همه سابقه پربار و پتانسیل و اعتباری که داره تعداد مدلاش اینقد کمه؟
فک نکنم بیشتر از 5-6 تا مدل داشته باشه
sina
۵ تیر ۱۳۹۶5-6 تا بیشترن ولی این رویه عرضه محصولات تعداد کم بدون همپوشانی و تمرکز بیشتر رو همون تعداد کم رو من می پسندم که تو هوندا و مزدا نمود داره. هوندا 9 تا خودرو داره کلا.
مزدا 2-3-5-6
مزدا CX-3 ,,CX-5,,CX-9
مزدا MX-5
مزدا BT-50
مزدا هم 9 تا خودرو داره کلا.
سید مهران میرابوالقاسمی
۵ تیر ۱۳۹۶مزدا بهترینه تو هر کلاسی و اگر روزی وارد ایران بشه بدون شک بهترین میشه تو فروش.
مسعود
۵ تیر ۱۳۹۶این خودرو بسیار شیک و کم استهلاک و کم مصرف است و نسبت به مدل 2016 فیس لیفتش بسیار بهتر و قشنگ تر شده اما به نظرم قیمتش رو اشتباه محاسبه کردند توی سایت اروپایی مزدا قیمت پایه ی این ماشین 24990 یورو ذکر شده و 24000 پوند قیمت پایه یعنی تقریبا 31000 دلار میشه. شاید هم به خاطر مالیات سنگینی باشه که در بریتانیا روی خودروها وضع میشه.
سید مهران میرابوالقاسمی
۶ تیر ۱۳۹۶اره قیمت پایه مزدا ۲۴۰۰۰ پونده اینجا اشتباه زده.
سردبیر
۶ تیر ۱۳۹۶سلام. قیمت همانطور که در منبع هم ذکر شده همین مقدار هست و البته در اینجا هم قیمت تریم های دیگر را می توانید مشاهده بفرمایید. در واقع این نسخه پایه نیست و بالاترین و گران ترین نسخه است.
ارادتمند
aston martin
۶ تیر ۱۳۹۶با 420 نیوتون متر گشتاور چطور شتابش نزدیک ده ثانیس؟ :|