نیسان 370Z ششمین نسل از سری مدل های اسپرتZ شرکت پر آوازه نیسان به حساب می آید که از اواخر سال ۲۰۰۸ میلادی به عنوان جانشین مدل بسیار موفق 350Z روانه بازار شده است. نیسان به احتمال فراوان برای آخرین بار مدل فعلی این سری یعنی 370Z را برای سال جاری میلادی و به عنوان مدل ۲۰۱۳ مورد بازنگری و بهینهسازی قرار داده تا موقعیت را برای ارایه هفتمین نسل این هیولای کوچک ژاپنی در سال آینده میلادی هموارتر کند.
طراحی ظاهری 370Z درست همانند جد محبوب خود یعنی 350Z از جمله ویژگیهای منحصر به فرد این خودرو به حساب میآید. خطوط منحنی و نرم تشکیل دهنده بدنه خودرو به خوبی حالتی عضلانی و جسور را برای خودرو فراهم می کنندکه البته به سرعت میتوان وجه تشابه آن را با نسل پیشین 350Z دریافت.
چراغ های بومرنگ مانند خودرو که در عقب از تکنولوژی LED نیز بهره می گیرد دقیقا مشابه مدل کوپه قبلی درنظر گرفته شدهاند تا در کنار دستگیره درهای عمودی،خروجی های اگزوز دوگانه و در نهایت نشان بزرگ Z تعبیه شده بر روی گلگیرهای جلو عملا حضور یک نیسان Z اصیل و تمام عیار را به بیننده اعلام کند. البته در این نما استفاده از رفلکتورهای قرمز رنگ در بخش مرکزی عقب و همچنین چراغ های روشنایی در روز مجهز به تکنولوژی LED در نمای جلو که به صورت عمودی در سپرها جاسازی شدهاند از جمله تغییرات اعمال شده محسوب میشود.
با نگاهی کلی به بدنه نیسان 370Z به وضوح میتوان برخی مشخصات 240Z (در حدود۴۰ سال پیش) را در آن مشاهده کرد. در واقع طراحی 370Z همانند نسل پیشین خود به گونهای بوده که دقیقا خصوصیات خودروهای کلاسیک اسپرت را به بیننده تلقین میکند، کاپوتی کشیده و عضلانی، کابینی کوچک و جمع جور در مقایسه با ابعاد بدنه، اوورهنگ بسیار کم در جلو از جمله برخی این مشخصات به حساب می آیند.
نیسان ۲۰۱۳ 370Z از طولی برابر با ۴۲۴۵ میلیمتر بهره میبرد و فاصله بین دو محور آن ۲۵۵۰ میلیمتر است که به این ترتیب دقیقا ۱۰۰ میلیمتر کوتاه تر از نیسان 350Z است. در نقطه مقابل با ارتفاعی برابر با ۱۳۱۵ و پهنایی معادل ۱۸۴۵ میلیمتر به ترتیب ۱۰ و ۳۰ میلیمتر کوتاهتر و عریض تر از نسل قبلی شکل گرفته است.
صندلی راننده نیز برای ایجاد تناسب با سقف پارچهای جمع شونده پایینتر نصب شده و در مجموع مرکز ثقل خودرو تاحدودی به زمین نزدیکتر شده است. در عین حال نیسان در این خودرو از آلومینیوم به شکل گستردهتری استفاده کرده و درها و در صندوق عقب نیز به کاپوت آلومینیومی آن اضافه شده تا در مجموع ۳۲ کیلوگرم وزن کلی خودرو را کاهش دهد ضمن اینکه مقاومت پیچشی بدنه در حدود ۳۰ درصد افزایش یافته تا از هر لحاظ در موقعیتی برتر از 350Z قرار گیرد.
یکی از بزرگترین بهینه سازی های صورت گرفته در مدل جدید نیسان 370Z ، بازنگری مجدد در شاسی و سیستم تعلیق این خودرو بوده است. مرکز فنی نیسان در اروپا (NTCE) مسوول این پروژه شد که نتیجه حاصل، استفاده از سیستم جناغی دوبل در محور جلو و چند بازویی در اکسل عقب شد تا بالانس مناسبی میان راحتی و فرمان پذیری به خصوص در سرعت های بالا برای مدل روباز آن فراهم شود.
در مجموع میزان چسبندگی نیسان 370Z در مسیرهای صاف و مسطح و در عین حال پیست مسابقه و بزرگراه ها در مقایسه با مدل قبلی بهبود قابل توجهی را در خود میبیند. پایداری خودرو نیز تحت تاثیر ارتقاهای صورت گرفته در سیستم تعلیق و شاسی و همچنین استفاده از رینگ و تایر جدید به ابعاد ۱۸ اینچ از جنس آلیاژ سبک وزن کامال بهبود یافته است که البته باید عایق بندی خوب اتاق را نیز به این موارد اضافه کرد تا راحتی و آرامش در این خودروی اسپرت از دیگر مشخصات آن به حساب آید!
جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده برای این خودرو (به صورت سفارشی) در مدل ۲۰۱۳ مجهز به حالت Snow نیز شده که در صورت فعال بودن در مسیرهای لغزنده، چسبندگی خودرو را به سطح مسیر حفظ می کند. از دیگر موارد اضافه شده به مدل جدید باید به دوربین دید عقب اشاره کرد که البته جزئی از سیستم ردیاب ماهوارهای پیشرفته نیسان محسوب میشود ضمن اینکه سیستم نمایش میزان فشار باد تایرها به صورت استاندارد نیز در این خودرو درنظر گرفته شده است.
قلب تپنده نیسان 370Z همچون قبل، از یک پیشرانه قدرتمند۳,۷ لیتری V6 نیرو میگیرد. این پیشرانه که در واقع نمونه بهینهسازی شده نیسان 350Z محسوب می شود دارای ۲۴ سوپاپ و دو میل سوپاپ است تا در کنار سیستم متغیر زمانبندی سوپاپها این امکان را فراهم سازد تا بیشینه قدرتی برابر با ۳۳۲ اسب بخارو گشتاور ۳۷۶ نیوتن متر را در اختیار راننده قرار دهد. این نیروی تولیدی به وسیله یک جعبه دنده شش سرعته دستی و یا یک جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل می شود. سنسورهای نصب شده در سیستم کلاچ و سیستم تعویض دنده نیز این امکان را مهیا می سازند تا متناسب با وضعیت های گوناگون رانندگی و همچنین میزان فشار بر پدال گاز بهترین دنده انتخاب شود.
در عین حال سیستم SRC نیز به طور خودکار وارد مدار می شود و با آنالیز اطلاعات دریافتی به صورت هوشمندانه تشخیص میدهد که راننده نیاز به افزایش سرعت متوالی دارد و یا مثلا درحال کاهش سرعت برای ورود به یک پیچ است، به این ترتیب خودرو بهترین عکس العمل را به فرمان راننده میدهد.
همان گونه که قبال نیز بیان شده بود، نیسان در 370Z جدید از رینگ و لاستیک های جدیدتری استفاده کرده تا برچسبندگی خودرو به سطح مسیر بیفزاید. بدین منظور تایرهای Advan اسپرت ساخت شرکت ژاپنی یوکوهاما به ترتیب با ابعاد R1850/225 در محور جلو و R18 45/245 در محور عقب قرار گرفته است. البته در صورت درخواست مشتری رینگهای سبک وزن آلیاژی بزرگتری نیز بر روی خودرو قابل نصبند که در نتیجه تایرهای بریجستون پوتنزا به ابعاد R19 40/245 و R19 35/275 به ترتیب در محور جلو و عقب جایگزین نمونههای استاندارد میشوند.
دیفرانسیل لغزش محدود در کنار سیستم کنترل دینامیک خودرو و سیستم ثبات پایداری الکتریکی به صورت استاندارد بر روی 370Z درنظر گرفته شدهاند. دیسک های ترمز خنک شونده که به ترتیب در محور جلو و عقب دارای ۱۴ و ۱۳,۸ اینچ قطر هستند مجهز به کالیپرهای چهار پیستونه در جلو و دو پیستونه در عقب به طور حتم این بچه هیولای نیسان را در کوتاه ترین مسافت ممکن متوقف خواهد کرد. در عین حال انواع سیستم های کمکی مانند سیستم ضدبلوکه ترمز، سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز بین چرخ ها و سیستم کمکی ترمز نیز به صورت استاندارد در نیسان 370Z وجود دارد.
a-x1
۶ خرداد ۱۳۹۱i love nissan Z series
سعید
۵ فروردین ۱۳۹۴زشته
علیرضا
۶ خرداد ۱۳۹۱ایرانخودرو یاد بگیر!
کیان
۶ خرداد ۱۳۹۱منم از اینا میخام!!!!!!
sunmartin
۷ خرداد ۱۳۹۱شرکتی معتبر برندی معتبر طراحی بی نظیر پایداری بالا شتاب در خور یک سوپر اسپرت و در یک کلمه جسور و چابک من مدل 350z رو در تهران دیدم مشکی رنگ بود واقعا با تمام سوپر اسپرت ها متفاوت بود ما در این مملکت داریم پول یه خودروی بی نظیری که فراری و لامبورگینی رو به چالش میکشه میدیم ویتارا 8 سال پیش یا ماکسیمای دموده ما رو مجبور کردن از تولیدات ابدی سردمداران این 2 شرکت متملق و پول ساز تبعیت کنیم وگرنه الان در خیابون های کشور عزیزمون و زیر پاهای ما خودرو دوستان ازین خودرو ها بود نه آرزوی داشتن اون در رویا
GS
۷ خرداد ۱۳۹۱اصلا نمیشه خوبی ها و جذابیتش رو وصف کرد …………
sajjad
۱۵ خرداد ۱۳۹۱age beshe ke mam az ina dashte bashim……. :)
ahmad
۱۶ دی ۱۳۹۲سلام نگفتید شتاب 0-100چقدره
محمد رضا
۱۱ فروردین ۱۳۹۳5.5second 100km
160
۵ اسفند ۱۳۹۲0 تا100 فک کنم زیر 5 باشه
ماشین عالیه هستش فقط یکم سنگینه اگه سبک تر بود خیلی عالی میشد
سحر
۲۶ مهر ۱۳۹۳چرا حالا که از یه ماشین خوشم اومد باید ۲ نفره باشه؟کاش ۴ نفرش هم بود
محمدرضا
۳ مرداد ۱۳۹۶قیمتش چقدره تو ایران؟حدودا