شاید دهه ۸۰ میلادی از لحاظ بهرههای مالی، مد, فشن و موضوعات دیگر دورهی هیجانانگیزی نباشد اما دههی ۸۰ یک دورهی انقلابی در صنعت خودروها محسوب میشود چراکه تفکر و نگرش به عملکرد خودروها دچار تغییر بزرگی شده بود. استفاده از توربوشارژرها، سیستم انتقال قدرت AWD و گنجاندن سیستمهای کامپیوتری در خودروها از این دهه آغاز شد و باعث شد که خودروها عملکرد مطلوبتری داشته باشند.
خودروسازان اروپایی در خط مقدم این انقلاب بودند و برای پیشرفت دست به هر تغییری در خودرو میزدند. محل قرارگیری موتور خودرو، سیستم انتقال قدرت و تعداد سیلندرهای موردنیاز نمونههایی از این ایدهها محسوب میشود. هر خودروساز برای رسیدن به بهترین عملکرد ایدهی متفاوتی داشت و همین امر باعث شد که شاهد خودروهای جذاب و جالبی در این دهه باشیم. به همین دلیل انتخاب لیست بهترین خودروهای دههی ۱۹۸۰ اروپا از میان هزاران خودروی تولیدی آن زمان، کار سادهای نیست.
در ادامه ۱۰ خودروی برتر اسپرت دههی ۸۰ اروپا را معرفی میکنیم.
۱۰. لوتوس اسپریت توربو
سری خودروهای لوتوس اسپریت برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ معرفی شد و در چندین نسل به مدت ۳۰ سال تولید شد. اما درخشانترین نسل اسپریت در دههی ۸۰ تولید شد. اسپریت نسل ۸۰ که با موتور جدید و قدرتمندی همراه شده بود توربو نامیده میشد. موتور چهار سیلندر و ۲.۲ لیتری توربوشارژ این خودرو قادر به تولید ۲۱۰ اسب بخار نیرو و ۲۷۱ نیوتن متر گشتاور بود.
این قدرت مناسب باعث شده بود که این خودروی سبکوزن در کمتر از ۵ ثانیه از سرعت صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. اگرچه در دههی نود مدلهای سریعتر و قویتری از این خودرو معرفی شد اما در بین طرفداران, محبوب نسل این خودرو مدل دههی ۸۰ است.
۹. لانچیا دلتا S4
لانچیا دلتای اصلی یک خودروی هاچ بک جمعوجور بود که با سیستم انتقال قدرت AWD واقعاً مناسب رالی بود. اوج دورهی حرفهای اتومبیلرانی این خودرو بین سالهای ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ در گروه B بود. این خودرو هیولای رالی گروه B بود و برای رسیدن به رالی گروه B باید ۲۰۰ دلتای همسان با مکانیک یکسان تولید میشد.
۸. آئودی کواترو کوپه
قبل از ورود دلتا S4 به عرصه بازار خودرویی، آئودی کواترو اصلیترین خودروی رالی شهری بود. این خودرو که موتوری پنج سیلندر و ۲.۱ لیتری داشت با سیستم انتقال قدرت AWD، نیرو را به تمام چرخها انتقال میداد. مدل کواترو ۱۹۸۰ قادر به تولید ۱۹۷ اسب بخار نیرو و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور بود. در آن زمان استفاده از سیستم AWD برای خودروهای کوپه اسپرت نامتعارف بود اما کواترو نشان داد که چطور میتوان از حداکثر کشش استفاده کرد.
۷. مرسدس بنز 190E 2.3-16/2.5
به همان میزانی که مسابقههای رالی دههی ۸۰ محبوب بود، سری خودروهای تورینگ آلمانی معروف به DTM هم محبوب بود. درست مثل رالی گروه B، سری DTM هم به خودرویی تولیدی در مسابقات نیاز داشت یعنی اگر خودروساز برای مسابقه نیاز به خودرویی سریعتر داشت، کمپانی باید یک خودروی سریعتر در جاده هم تولید میکرد. این امر باعث خلقت مرسدس بنز 190E 2.3-16 شد که بعدها با مدل 190E 2.5-16 ادامه پیدا کرد.
اما 190E قابلیتهای زیادی داشت که موتور قوی یکی از آنها بود. تعمیرات اساسی و عمده در بخش فنی شرکت، آئرودینامیک بهتر، سیستم تعلیق ارتقا یافته، ترمزهای قویتر و پیشرانه قدرتمند این سدان مرسدس بنز را به یک خودروی جدی و موفق تبدیل کرد.
۶. فورد RS200
در دورهای که آئودی، لانچیا و خودروسازان دیگر، یکی از خودروهای تولیدی خود را آماده رالی گروه B میکردند، فورد تصمیم گرفت که خودروی جدیدی به نام RS200 را به تولید برساند. این خودروی کوچک موتور وسط، قدرت خروجی از موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژ را به تمام چرخها منتقل میکرد. هرچند این خودرو نیروی مناسبی تولید میکرد اما وزن نسبتاً زیاد آن باعث میشد که در رالیهای گروه B در مقایسه با حریفانش، حرفی برای گفتن نداشته باشد. البته مدل خیابانی RS200، خودرویی قدرتمند و محبوب بود. مثل تمام مدلهای حاضر در گروه B، تنها ۲۰۰ دستگاه از این خودرو به تولید رسید. بنابراین خودروهای باقیمانده این نسل حالا باید قیمت بالایی داشته باشند.
درست مثل مرسدس بنز 190E، ب ام و M3 اصلی برای سری مسابقات DTM ساخته شد. مدل خیابانی این خودرو با استفاده از موتور چهار سیلندر ۲.۳ لیتری قادر به تولید ۲۱۰ اسب بخار نیرو بود و مدل رالی M3 هم قدرتی بسیار بیشتر از مدل خیابانی داشت. البته موتور خوب این خودرو تنها قسمتی از بخشهای خوب این خودرو است. M3 با سری E30 کوپه آغاز شد و در نسلهای بعدی در بخشهای مختلفی مثل آئرودینامیک، اجزای سیستم تعلیق، پیشرانه و ترمزها ارتقا پیدا کرد. برخلاف 190E، ب ام و M3 همچنان تولید میشود و در واقع نسل اول این خودرو آغاز یک افسانه بود. باوجود تولید چندین نسل، بسیاری نسل اول را بهترین M3 تولید شده میدانند.
۴. فراری تستاروسا
فراری تستاروسا با چهرهای جدید و جالب یکی از نمادهای خودروهای دههی ۸۰ محسوب میشود. استیل جذاب این خودرو که توسط شرکت ینین فارینا طراحیشده بود با موتور منحصربهفرد ۱۲ سیلندر همراه شد. با این مشخصات تستاروسا تبدیل به یک خودروی رؤیایی شد بهطوریکه هرکسی شیفته این خودرو میشد.
۳. لامبورگینی کانتاش
اگر تستاروسا یکی از نمادهای خودروهای دههی ۸۰ باشد، لامبورگینی کانتاش اصلیترین نماد دههی ۸۰ است. کانتاش که در سالهای میانی دههی ۷۰ متولد شد در سال ۱۹۸۵ میلادی به بلوغ رسید.
در سال ۱۹۸۵ این خودرو در مدل 5000QV، موتوری دوازده سیلندر و ۵.۲ لیتری داشت که قدرت تولیدی آن به عدد ۴۵۵ اسب بخار نیرو میرسید. در آن زمان این عدد برای یک خودروی خیابانی بسیار زیاد بود و با این قدرت کانتاش میتوانست به نهایت سرعت خودروها در آن زمان نزدیک شود.
۲. فراری F40
هرچند تستاروسا معروفترین فراری دههی ۸۰ است اما سریعترین خودرو نیست و فراری F40 این عنوان را به دوش میکشد.F40 در اصل یک خودروی مسابقهای است که به خیابانها راه پیداکرده است. این خودرو ترکیب و شالودهی دانش فنی آن زمان برندهای مارانلو است. تمام بخشهای این خودرو دیوانهوار بود, آئرودینامیک، هندسهی سیستم تعلیق، مواد و البته قیمت موتور این خودرو که در پشت راننده قرار میگرفت ۴۷۱ اسب بخار نیرو تولید میکرد. این مقدار نیرو از موتور توربوشارژ هشت سیلندر و ۲.۹ لیتری خارج میشد. وزن این خودرو بسیار محدود شده بود و این محدود شدن حتی با حذف دستگیره و پنل های درب خودرو و حتی داشبورد حاصلشده بود. F40 در زمان خود با نسبت قدرت به وزن بسیار بالایی که داشت رقیبان جدی زیادی نداشت.
تنها یک خودرو تاب رقابت با فراری F40 را دارد که آن هم پورشه ۹۵۹ است. مثل بسیاری از خودروهای دیگر ۹۵۹ برای مسابقات رالی گروه B ساخته شد اما برخلاف سایر خودروها، این خودرو با همان مشخصات و قدرت پا به خیابانها گذاشت.
این خودرو موتوری شش سیلندر و ۲.۸۵ لیتری داشت که ۴۴۴ اسب بخار نیرو تولید میکرد. با در نظر گرفتن این اعداد ۹۵۹ حداقل در رقابت روی کاغذ قافیه را به F40 باخته بود چراکه توان بیشتر و وزن کمتر F40 همهچیز را به سمت F40 سوق میداد. اما استفاده از توربوشارژرهای متوالی باعث شده بود که پورشه گشتاور بیشتر و کاربردیتری نسبت به فراری داشته باشد. اما سیستم انتقال قدرت AWD این خودرو باعث شد که پورشه ۹۵۹ برترین خودروی این لیست باشد. در دههی ۸۰، سوپراسپرت ها به خاطر محدودیتهای چسبندگی، در انتقال قدرت از چرخهای عقب به زمین دچار مشکل شدند. پورشه با یک سیستم انتقال قدرت AWD پیشرفته ثابت کرد که انتقال قدرت با سیستم AWD باعث چسبندگی بیشتری میشود و حتی وزن بیشتر سیستم AWD مانع عملکرد فنی بهتر خودرو نمیشود. بنابراین پورشه ساختار AWD را برای سوپراسپرتهای آینده فراهم کرد.
منبع: autoguide
sky line
۱۱ تیر ۱۳۹۴واقعا کانتاش هنوزم به روزه همشون عالی هستن ۱۱ میشه پژو ۴۰۵ که ما هنوز در شکلهای مختلف سوار میشویم
سجاد
۱۳ تیر ۱۳۹۴عاشق بنز 190 هستم . . .
طراحی برتر دهه 80
حتی چراغ پیکان هم به تقلید از این مدل پهن شد . . . البته رنگ کردن گنجشک بود بجای قناری!
فردین بهادری نژاد
۱۱ تیر ۱۳۹۴تقریبا از اینجا دیگه لامبورگینی شکل اصلی و ثابت خودش رو گرفت
کانتاشه افسانه ای
Archi KHAN
۱۱ تیر ۱۳۹۴درود بر فراری و پورشه …
اسطوره های خودروسازی ، ایتالیا و آلمان
شایان
۱۱ تیر ۱۳۹۴یه نگاهی به پورشه بندازین اصالتشو دهه ها داره حفظ میکنه و هنوزم که هنوزه خسته کننده نیست و برای خریداران و طرفدارانش جذبه داره
کورش
۱۱ تیر ۱۳۹۴پیشنهاد میکنم این لیست رو که مربوط به دهه 80 هست با مطلب چند وقت پیش پدال در مورد خودرو های اسپرت ژاپنی دهه 90 مقایسه کنید
قضاوت با خودتون
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۱۱ تیر ۱۳۹۴جناب فرهاد (کیارش-کورش) عزیز
مشخصه که اون لیست در پرفورمنس به وضوح یک سر و گردن از لیست بالا عقب هستند ولی خب اون لیست هم ماشین های ارزشمندی داره
از هر ماشینی یک انتظار میره که اگه در اون سطح ظاهر بشه موفقیت امیزه و اگه بالاتر باشه که چه بهتر
ممکنه یک خودرو برای فراری شکست محسوب بشه اما اگه تویوتا اونو میساخت به عنوان افتخار ثبت می شد….چون انتظارات فرق داره و البته شرکتی مثل تویوتا در جاهای دیگه خوبتر ظاهر میشه
بحث کلیه و تویوتا و فراری مثال بودن
کورش
۱۱ تیر ۱۳۹۴منم که چیز خاصی نگفتم، گفتم قضاوت با خودتون
AMIN
۱۱ تیر ۱۳۹۴در واقع اینها گرون ترین خودروهای زمان خود بودن (فراری لامبو و پورشه)ولی اون ژاپنیها اینجور نبودن… ولی ژاپنیا بسیار کارامدتر بودن مثل همین الان…
یه لامبو 400 هزار دلاره یه نیسان جی تی آر در بهتریم مدلش 100 هزار دلار در حالی که شتاب 0 تا 100 و 400 متر نیسان سریعتره و مکانیک ها رو هم بیکار گذاشته ولی لامبو؟!؟!؟!؟!؟
,ولی واقعا کانتاش اسطوره هست…
کورش
۱۲ تیر ۱۳۹۴بله بله نیسان جی تی ار گودزیلاس
بوگاتی رو تو شتاب میگیره
انواع و اقسام لامبو و فراری رو لوله میکنه
ولی نمیدونم چرا یه سری کارشناس ماشین باز نما مثل کارشناسای کار اند درایور و اوتواکسپرس و اینا ماشین میگن جی تی ار چیز خاصی نیست برای مثال تو رنکینگ کار اند درایور پنجم هست :) و همه معتقدن که برای مثال پورشه 911 توربو اس از جی تی ار نیسمو سر هست، لامبو و فراری که بماند
البته من جسارت نمیکنما، مطمینا شما دوستان ژاپنی باز از اونا اطلاعات بیشتری دارید :)))))))))
چه قدر خوبه که قبل حرف زدن ادم یه کم تحقیق کنه
محسن.د
۱۱ تیر ۱۳۹۴جانم 959
Lamborghini SESTO-ELEMENTO
۱۱ تیر ۱۳۹۴یک افسانه از لامبورگینی کانتاش.این ماشین رویای همه ی کلکسیونر های ماشینه.
من تو بازی need for speed MOST WANTED این ماشین رو به خیلی از ماشین های مدرن ترجیح میدادم.این ماشین از مازراتی هم سریع تر بود.
امروزه تمام ماشین های لامبورگینی روح کانتاش داخلشونه.
ارمان
۱۱ تیر ۱۳۹۴Ferrari Testarossa اسطوره ای بود
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۱۱ تیر ۱۳۹۴از کی تاحالا فورد اسپرت ساز اروپایی محسوب میشه ؟!؟!؟! :-|
بین اینا:
959
F40
M3
تمام…
ماسل کار
۱۱ تیر ۱۳۹۴فورد کی اروپایی شده ما خبردار نشدیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
_____________________________________
همشون عالین ولی اون lancia یه چیز دیگس، یادش بخیر تو tdu2 با این که بوگاتی گرنداسپورت خریده بودم ولی ماشین موردعلاقم لانچیا بود با اون صدای باحالش
رضا
۱۱ تیر ۱۳۹۴من از مرسدس 190 خیلی خوشم اومد هنوزم قیافش محکم و قدرتمنده…..
راستی تو تاپ گیر ریچارد هموند اف40 و 959 رو تست کرد و گفت این دو ماشین رویای دوره نوجونی اون و هر پسر دهه 80ی بوده…
نوید جهرمی
۱۲ تیر ۱۳۹۴گل گفتی
تنها ماشینی که از دهه 80 دوس دارم ک داشته باشم برای استفاده.
هر گوشه از تاریخ خودروهای اسپرت هم که بررسی میشه پای فراری درمیان است.جای خودروهای اصیل انگلیسی تو لیست خالیه.
بابک
۱۲ تیر ۱۳۹۴just ferrari
just F40
من یه سوال خیلی ذهنمو مشغول کرده
آقا این F40 قرمز رو که یه نفر ببینه مگه میتونه یه ماشین دیگه رو دوست داشته باشه؟
AHMADREZA
۱۲ تیر ۱۳۹۴واقعا همشون خوبن
رهگذر
۱۲ تیر ۱۳۹۴959 افسانه تمام عیار!
سعید
۱۲ تیر ۱۳۹۴با گذشت این همه سال بنز 190E هنوز هم خیلی قشنگه و طراحی فوق العاده ای داره
milad
۱۲ تیر ۱۳۹۴فقط ایتالیا..لانچیا…کانتاش…تستاروسا
مانی
۱۳ تیر ۱۳۹۴959قشنگترین پورشه ایه که تابحال دیدم
عشقه بنز
۱۳ تیر ۱۳۹۴گزینه های پنج و یک از همه سرترن
one:1
۲۵ مرداد ۱۳۹۵روحشان شاد و غران !
(منظور صدای اگزوز شونه)