بدون شک، دوران طلایی خودروسازی آمریکا، دههٔ ۶۰ تا اواسط دههٔ ۷۰ بود. در این سالها شاهد تولد ماسل کارها با تنوعی تکرارنشدنی و پیشرانههای بسیار قدرتمند بودیم. از سوی دیگر، خودروسازان ژاپنی هم در دههٔ ۹۰ تا اواسط دههٔ ۲۰۰۰ به اوج رسیدند و این سالها دوران طلایی اسپرتهای جذاب ژاپنی بود. نه آمریکاییها و نه ژاپنیها هیچگاه نتوانستند آن دوران طلایی را تکرار کنند و با توجه به الکتریکیسازی صنعت خودروسازی دنیا، قطعاً در آینده هم تکرار نخواهد شد. همین موضوع بهانهای شد تا در این مطلب به تعدادی از برجستهترین ساختههای دوران طلایی آمریکاییها و ژاپنیها نگاهی داشته باشیم و محصولات چشمگیر سالهای اوج خودروسازی این دو کشور را باهم مقایسه کنیم.
ماسل کارهای آمریکایی
دوران طلایی: دههٔ ۶۰ تا اواسط دههٔ ۷۰
شورلت کامارو SS سال ۱۹۷۰
قدرت: ۳۷۵ اسب بخار
نسل نخست شورلت کامارو در سال ۱۹۶۷ برای رقابت مستقیم با فورد موستانگ که به محبوبیتی فراتر از تصور دست یافته بود به بازار آمد. سپس مدت کوتاهی بعد یعنی در سال ۱۹۷۰ نسل دوم کامارو با طراحی کاملاً جدیدی معرفی شد. این نسل در نسخههای مختلفی تولید میشد اما گل سرسبد آنها مدل قدرتمند SS بود. این مدل با دو پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری و ۶.۶ لیتری ارائه میشد که دومی با تولید ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۶۳ نیوتن متر گشتاور، قویترین موتور نسل دوم کامارو محسوب میشد.
شورلت کوروت ۴۵۴ سال ۱۹۷۰
قدرت: ۴۶۰ اسب بخار
نسل سوم شورلت کوروت در سالهای اوج رونق ماسل کارها یعنی سال ۱۹۶۸ به بازار آمد و تا سال ۱۹۸۲ روی خط تولید ماند. هرچند پیشرانهها و قطعات شاسی کوروت C3 از C2 گرفته شده بودند اما طراحی بدنه و داخل آن کاملاً جدید بود که C3 را به یکی از جذابترین کوروتهای تاریخ تبدیل کرد. این نسل در طول عمر طولانی خود با پیشرانههای V8 مختلفی تولید شد اما سال اوج آن سال ۱۹۷۰ بود. در این سال برای اولین بار حجیمترین پیشرانه برای کوروت C3 ارائه شد. این موتور که ۷.۴ لیتر حجم داشت، ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۶۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد تا کوروت را به یکی از قویترین ماسل کارهای آن زمان تبدیل کند.
شورلت شول SS 454 سال ۱۹۷۰
قدرت: ۴۵۰ اسب بخار
هرچند این روزها کوروت و کامارو هنوز زنده هستند اما دیگر نامی از شِول نمیشنویم درحالیکه این یکی از جذابترین و موفقترین محصولات تاریخ شورلت محسوب میشود. چشمگیرترین نسل این خودرو، نسل سوم بود که در سال ۱۹۶۸ معرفی شد. البته شول در نسخههای مختلفی مثل سدان و استیشن تولید میشد ولی ما در اینجا با نسخهٔ کوپهٔ آن کار داریم. نسخهٔ اسپرت SS که از پیشرانههای قویتری برخوردار بود، فقط برای شول کوپه و کانورتیبل ارائه میشد. در سال ۱۹۷۰، مثل کوروت برای شول SS هم همان پیشرانهٔ ۷.۴ لیتری ارائه شد اما ازآنجاییکه طبق قانون جنرال موتورز در آن سالها هیچ محصولی نباید از کوروت قویتر میبود، این موتور در اینجا ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
پونتیاک GTO جاج سال ۱۹۶۹
قدرت: ۳۷۰ اسب بخار
GTO یکی از مشهورترین محصولات تاریخ پونتیاک محسوب میشود. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ معرفی شد و مثل دیگر ماسل کارهای آمریکایی، در سال ۱۹۶۸ با نسل دوم خود به اوج رسید. در سال ۱۹۶۹ اما پونتیاک نسخهٔ جدیدی بنام جاج به معنای قاضی را برای GTO ارائه کرد. این نسخه که ۳۳۰ دلار از GTO معمولی گرانتر بود، به لاستیکهای عریضتر، برچسبهای روی بدنه و یک اسپویلر عقب مجهز بود. جاج با پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری V8 ارائه میشد که در نسخهٔ Ram Air IV با ویژگیهایی مثل منیفولد دود جریان بالا و کاربراتور چهار دهنهٔ بزرگتر، ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۳ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. نکتهٔ جالب اینکه در تبلیغات GTO جاج از شعارهایی مثل همه برای قاضی قیام میکنند یا قاضی را میتوان خرید استفاده میشد.
بیوک GSX سال ۱۹۷۰
قدرت: ۳۶۰ اسب بخار
در دوران اوج ماسل کارها، تقریباً همهٔ برندهای جنرال موتورز به این بخش وارد شده بودند بهجز بیوک. به همین دلیل این شرکت در سال ۱۹۷۰ مدل جذاب GSX را معرفی کرد. این خودرو بر اساس مدل اسکایلارک ساخته شده بود و بیوک قصد داشت با این کار توجهات را به نسل سوم اسکایلارک که در سال ۱۹۶۸ معرفی شده بود جلب کند. GSX همچنین پاسخ بیوک به پونتیاک GTO جاج، شورلت شول SS و اولدزمبیل ۴۴۲ W30 محسوب میشد. GSX به پیشرانهٔ ۷.۵ لیتری V8 مجهز شده بود که با پکیج سفارشی Stage 1، خروجی آن به ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۲ نیوتن متر گشتاور میرسید. این بیشترین گشتاور در بین همهٔ موتورهای تولیدی آمریکایی محسوب میشد و GSX این رکورد را تا ۳۳ سال یعنی تا زمان معرفی دوج وایپر سری ۲ در سال ۲۰۰۳ حفظ کرد. بیوک GSX تنها در سه سال تولید شد و تعداد محدودی از آن ساخته شد.
دوج چلنجر R/T سال ۱۹۷۰
قدرت: ۴۲۵ اسب بخار
پس از ورود موستانگ و کامارو به بازار، دوج هم در سال ۱۹۷۰ با معرفی چلنجر به این میدان وارد شد. همچنین در همین سال نسل سوم پلیموث باراکودا هم با پلتفرم مشترکی با چلنجر معرفی شد تا با ماسل کارهای دوم فورد و جنرال موتورز یعنی مرکوری کوگار و پونتیاک فایربرد رقابت کند. چلنجر با پیشرانههای مختلفی به بازار عرضه میشد که قویترین آنها ۷ لیتری V8 همی بود. این موتور که در نسخهٔ T/A ارائه میشد، ۴۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۶۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و از قویترین نسخههای موستانگ و کامارو قویتر بود.
دوج کورونت R/T سال ۱۹۶۹
قدرت: ۴۲۵ اسب بخار
دوج کورونت یک خودروی خانوادگی بود که از سال ۱۹۴۹ تولید میشد. در دههٔ ۶۰ اما با داغ شدن تب ماسل کارها، دوج نسخهٔ کوپهٔ این خودرو را به پیشرانهٔ قدرتمند همی مجهز کرده و کورونت R/T را به بازار عرضه کرد. این نسخه برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ با همان پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 همی ۴۲۵ اسب بخاری معرفی شد. در سال ۱۹۶۹ هم کورونت R/T سوپر بی ارائه شد که کورونت را به یک ماسل کار تمامعیار تبدیل کرد. البته این خودرو ماسل کار ارزانقیمت دوج محسوب میشد. سوپر بی به ویژگیهایی مثل لاستیکهای پرفورمنس بالا، گیربکس چهار سرعتهٔ دستی موپار و نوار برچسبی عقب با نشان زنبورعسل مجهز بود. کورونت R/T تا سال ۱۹۷۰ به تولید رسید.
پلیموث رودرانر همی سال ۱۹۷۱
قدرت: ۴۲۵ اسب بخار
پلیموث رودرانر برای اولین بار در سال ۱۹۶۸ بر پایهٔ پلتفرم مشترکی با دوج چارجر معرفی شد و سپس در نسل دوم که در سال ۱۹۷۱ معرفی شد به ماسل کار جذابتری مبدل گشت. ۱۹۷۱ تنها سالی بود که برای رودرانر پیشرانهٔ قدرتمند ۷ لیتری همی ارائه شد. این موتور در اینجا هم ۴۲۵ اسب بخار قدرت ۶۶۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. پلیموث GTX هم نسخهٔ پرفورمنس رودرانر محسوب میشد که با همین موتور همی و همینطور موتور ۷.۲ لیتری V8 قابل خریداری بود.
مرکوری کوگار المینیتور باس ۴۲۹ سال ۱۹۷۰
قدرت: ۳۷۵ اسب بخار
مرکوری کوگار را میتوان پسرعموی فورد موستانگ دانست. این خودرو بهعنوان ماسل کار دوم فورد، در اواخر سال ۱۹۶۶ معرفی شده و در سال ۱۹۶۷ به بازار آمد. کوگار در پلتفرم و دیگر قطعات فنی مثل پیشرانهها با موستانگ اشتراک داشت. در سال ۱۹۶۹، مرکوری نسخهٔ جدیدی بنام المینیتور را برای کوگار ارائه کرد که نسخهای پرفورمنس بود و همتای موستانگ مکوان محسوب میشد. این نسخه با همهٔ پیشرانههای کوگار قابل خریداری بود اما در سال ۱۹۶۹، موتور باس ۴۲۹ که با موستانگ باس ۴۲۹ مشترک بود به لیست پیشرانههای آن افزوده شد تا قویترین کوگار متولد شود. این پیشرانهٔ ۷ لیتری ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۶۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد.
فورد موستانگ مکوان سال ۱۹۷۱
قدرت: ۳۷۵ اسب بخار
فورد موستانگ آغازگر راه ماسل کارها بود و موج خودروهای عضلانی که در اواخر دههٔ ۶۰ به راه افتاد با معرفی موستانگ در سال ۱۹۶۴ شروع شد. با افزایش رقابت در این بخش، نسل اول موستانگ طی سالهای بعد بزرگ و بزرگتر شد. آخرین فیسلیفت و بهروزرسانی این نسل در سال ۱۹۷۱ صورت گرفت و موستانگ که تقریباً بهطور کامل بازطراحی شده بود، از همیشه بزرگتر شد. در این سال همچنین قویترین پیشرانهٔ نسل اول هم ارائه شد. این موتور ۷ لیتری V8 سوپر کبرا جت بود که ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این موتور در همهٔ نسخههای موستانگ ارائه میشد اما وقتی در سینهٔ مکوان قرار میگرفت جذابیت آن دوچندان میشد.
اسپرتهای ژاپنی
دوران طلایی: دههٔ ۹۰ تا اواسط دههٔ ۲۰۰۰
نیسان 300ZX سال ۱۹۹۰
قدرت: ۳۰۰ اسب بخار
پیشینهٔ محصولات سری Z نیسان به سال ۱۹۶۹ و داتسون 240Z بازمیگردد اما این سری با 300ZX در دههٔ ۹۰ به اوج رسید. نسل دوم این خودرو که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد، یکی از جذابترین محصولات تاریخ نیسان محسوب میشود. 300ZX با یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 در دو نسخهٔ تنفس طبیعی و توئین توربو ارائه میشد که دومی ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۳ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. نسخهٔ توئین توربوی 300ZX همچنین به ویژگیهای نوآورانهای شامل سیستم تعلیق دو حالته و سیستم فرمان گیری چرخهای عقب مجهز بود.
نیسان اسکایلاین GT-R سال ۱۹۹۹
قدرت: ۲۸۰ اسب بخار
اسکایلاین یکی از باسابقهترین محصولات نیسان است که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۵۷ بازمیگردد؛ اما مدل مدنظر ما در نسل دهم این خودرو متولد شد که در سال ۱۹۹۹ به بازار آمد. این خودرو، کوپهٔ جذاب اسکایلاین GT-R است که با کد R34 شناخته میشود و پدر GT-R کنونی بهحساب میآید. قویترین نسخهٔ این خودرو 25GT توربو نام داشت که به پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری شش سیلندر خطی توربو با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۳ نیوتن متر گشتاور مجهز بود. البته بعداً نسخهٔ تولید محدودی با نام نیسمو Z-Tune هم ارائه شد که ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشت.
تویوتا سوپرا سال ۱۹۹۳
قدرت: ۳۲۰ اسب بخار
سوپرا را میتوان مشهورترین خودروی اسپرت تاریخ تویوتا دانست. این ماشین در سال ۱۹۷۸ به بازار آمد اما جذابترین نسل آن نسل چهارم بود که در سال ۱۹۹۳ معرفی شد. این سوپرا یکی از برترین اسپرتهای ژاپنی دهه ۹۰ بود و در مقایسهها از هموطنانش بهتر عمل میکرد. نسل چهارم سوپرا به پیشرانهٔ مشهور 2JZ مجهز بود که در دو نسخهٔ تنفس طبیعی و توئین توربو ارائه میشد. نسخهٔ توئین توربوی این موتور ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد تا سوپرا را به یکی از قویترین اسپرتهای ژاپنی زمان خود تبدیل کند.
تویوتا سلیکا GT-Four سال ۱۹۹۴
قدرت: ۲۵۵ اسب بخار
هرچند سلیکا همواره زیر سایهٔ سوپرا قرار داشت اما هفت سال زودتر از آن متولد شده بود. یکی از بهترین نسلهای سلیکا را میتوان نسل ششم دانست که در سال ۱۹۹۳ معرفی شد. جذابترین نسخهٔ این نسل، مدل GT-Four بود که در سال ۱۹۹۴ راهی بازار شد. این نسخه به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز بود که ۲۵۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد و قویترین سلیکای تاریخ را به وجود آورد. در کنار این موتور قدرتمند، سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود داشت تا سلیکا GT-Four به یک خودروی اسپرت جذاب تبدیل شود.
هوندا NSX سال ۱۹۹۰
قدرت: ۲۷۰ اسب بخار
NSX را میتوان انقلابیترین محصول در تاریخ هوندا دانست. این خودرو با ترکیب موتور وسط حتی توانست سوپراسپرتهای مشهوری مثل فراری را هم به چالش بکشد. NSX که برای اولین بار در نمایشگاه شیکاگو ۱۹۸۹ به جهانیان نشان داده شد، به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 تنفس طبیعی مجهز بود که ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. هرچند در سال ۲۰۱۶ هوندا نسل دوم NSX را روانهٔ بازار کرد اما این نسل هیچگاه نتوانست مثل نسل قبلی موفق عمل کند.
هوندا اینتگرا تایپ R سال ۲۰۰۱
قدرت: ۲۲۰ اسب بخار
هرچند شاید اینتگرا شهرت NSX را نداشته باشد اما این هم یکی از محصولات اسپرت جذاب هوندا بود که در طول زندگی خود به خاطر هندلینگ و پرفورمنس، بسیار موردتوجه قرار گرفت. اینتگرا بهعنوان نسخهٔ اسپرتتری از سیویک برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ معرفی شد و در چهار نسل تا سال ۲۰۰۱ به تولید رسید. اینتگرا در آخرین نسل خود یعنی نسل چهارم که در سال ۲۰۰۱ معرفی شد به اوج جذابیت رسید. قویترین نسخهٔ این نسل مدل تایپ R بود که فقط در ژاپن عرضه میشد. اینتگرا تایپ R به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز بود که ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۶ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد.
مزدا RX-7 سال ۱۹۹۲
قدرت: ۲۵۵ اسب بخار
بیراه نیست اگر RX-7 را بهیادماندنیترین محصول تاریخ مزدا بدانیم. این خودرو در سال ۱۹۷۸ متولد شد اما عمدهٔ شهرت خود را در نسل سوم خود کسب کرد که در سال ۱۹۹۲ معرفی شد. ویژگی منحصربهفرد RX-7 پیشرانهٔ وانکل آن بود که مزایای خاص خود را داشت. نسل سوم این خودرو به یک پیشرانهٔ دو روتوری توئین توربوی وانکل مجهز شده بود که تنها ۱.۳ لیتر حجم داشت اما علیرغم این حجم کم، خروجی قابلتوجهی معادل ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۹۵ نیوتن متر تولید میکرد.
میتسوبیشی 3000GT سال ۲۰۰۰
قدرت: ۳۰۰ اسب بخار
هرچند میتسوبیشی این روزها به برندی نیمهجان تبدیل شده اما در گذشتهای نهچندان دور در زمینهٔ خودروهای اسپرت حرفهای زیادی برای گفتن داشت. یکی از این خودروها، 3000GT بود که با نام GTO هم شناخته میشد. این خودرو در سال ۱۹۹۰ برای رقابت مستقیم با رقبای هموطن معرفی شد. 3000GT با پیشرانههای ۳ لیتری V6 مختلفی تولید میشد که قویترین آنها به لطف سیستم توئین توربو ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۶ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. 3000GT برخلاف رقبای ژاپنی خود، به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز بود.
میتسوبیشی لنسر اوو VIII سال ۲۰۰۳
قدرت: ۴۱۰ اسب بخار
در تاریخ میتسوبیشی نامهای بزرگ زیادی وجود دارد اما در بین آنها لنسر برجستهتر است. این سدان مشهور در نسخهٔ اوولوشن یکی از جذابترین خودروهای اسپرت ژاپنی محسوب میشد. همهٔ نسلهای لنسر اوولوشن خودروهای جذابی بودند ولی در اینجا سراغ اوولوشن VIII رفتهایم که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و پیشرانههای قدرتمندی در سینه داشت. قویترین نسخهٔ این نسل، مدل FQ400 با پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو بود که خروجی بسیار چشمگیری معادل ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور داشت. به لطف این قدرت و سامانهٔ چهارچرخ محرک، لنسر اوو VIII ظرف تنها ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید.
سوبارو ایمپرزا WRX STI سال ۲۰۰۲
قدرت: ۲۳۰ اسب بخار
یکی دیگر از سدانهای اسپرت و جذاب ژاپنی سوبارو ایمپرزا WRX است. این ماشین در سال ۱۹۹۲ متولد شد و خوشبختانه برخلاف لنسر، همچنان در حال تولید است. البته قبلاً WRX در نسخهٔ هاچبک هم تولید میشد اما هماکنون فقط بهصورت سدان ارائه میشود. در این مطلب سراغ نسل دوم ایمپرزا WRX رفتهایم که در سال ۲۰۰۰ معرفی شد و در سال ۲۰۰۲ اولین فیسلیفت خود را تجربه کرد. این سدان اسپرت در این نسل در نسخهٔ STI برای بازار آمریکا به یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تخت توربو مجهز شده بود که ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد.
مشخصات فنی
خودرو | سال | پیشرانه | قدرت | گشتاور | گیربکس | محرک | شتاب | ۴۰۰ متر |
شورلت کوروت ۴۵۴ | ۱۹۷۰ | ۷.۴ لیتری V8 | ۴۶۰ | ۶۶۴ | ۴ دستی | عقب | ۴.۷ ثانیه | ۱۳.۲ ثانیه |
شورلت شول ۴۵۴ | ۱۹۷۰ | ۷.۴ لیتری V8 | ۴۵۰ | ۶۷۸ | ۴ دستی | عقب | ۴.۸ ثانیه | ۱۳.۴ ثانیه |
شورلت کامارو SS | ۱۹۷۰ | ۶.۶ لیتری V8 | ۳۷۵ | ۵۶۳ | ۴ دستی | عقب | ۵.۵ ثانیه | ۱۴.۰ ثانیه |
پونتیاک GTO جاج | ۱۹۶۹ | ۶.۶ لیتری V8 | ۳۷۰ | ۶۰۳ | ۴ دستی | عقب | ۴.۹ ثانیه | ۱۳.۶ ثانیه |
بیوک GSX | ۱۹۷۰ | ۷.۵ لیتری V8 | ۳۶۰ | ۶۹۲ | ۴ دستی | عقب | ۵.۸ ثانیه | ۱۴.۴ ثانیه |
دوج چلنجر R/T | ۱۹۷۰ | ۷.۰ لیتری V8 | ۴۲۵ | ۶۶۴ | ۴ دستی | عقب | ۴.۷ ثانیه | ۱۳.۳ ثانیه |
دوج کورونت R/T | ۱۹۶۹ | ۷.۰ لیتری V8 | ۴۲۵ | ۶۶۴ | ۴ دستی | عقب | ۴.۹ ثانیه | ۱۳.۵ ثانیه |
پلیموث رودرانر همی | ۱۹۷۱ | ۷.۰ لیتری V8 | ۴۲۵ | ۶۶۴ | ۴ دستی | عقب | ۵.۷ ثانیه | ۱۴.۱ ثانیه |
مرکوری کوگار بأس ۴۲۹ | ۱۹۷۰ | ۷.۰ لیتری V8 | ۳۷۵ | ۶۶۴ | ۴ دستی | عقب | ۵.۴ ثانیه | ۱۴.۰ ثانیه |
فورد موستانگ مکوان | ۱۹۷۱ | ۷.۰ لیتری V8 | ۳۷۵ | ۶۱۰ | ۴ دستی | عقب | ۵.۵ ثانیه | ۱۴.۱ ثانیه |
نیسان 300ZX | ۱۹۹۰ | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو | ۳۰۰ | ۳۸۳ | ۵ دستی | عقب | ۵.۲ ثانیه | ۱۳.۸ ثانیه |
نیسان GT-R 25GT | ۱۹۹۸ | ۲.۵ لیتری I6 توربو | ۲۸۰ | ۳۴۳ | ۵ دستی | عقب | ۵.۱ ثانیه | ۱۳.۷ ثانیه |
تویوتا سوپرا | ۱۹۹۳ | ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو | ۳۲۰ | ۴۲۷ | ۶ دستی | عقب | ۴.۹ ثانیه | ۱۳.۴ ثانیه |
تویوتا سلیکا GT-Four | ۱۹۹۴ | ۲.۰ لیتری I4 توربو | ۲۵۵ | ۳۰۲ | ۵ دستی | چهارچرخ | ۵.۹ ثانیه | – |
هوندا NSX | ۱۹۹۰ | ۳.۰ لیتری V6 | ۲۷۰ | ۲۸۵ | ۵ دستی | عقب | ۵.۶ ثانیه | ۱۳.۹ ثانیه |
هوندا اینتگرا تایپ R | ۲۰۰۱ | ۲.۰ لیتری I4 | ۲۲۰ | ۲۰۶ | ۶ دستی | جلو | ۵.۹ ثانیه | ۱۴.۵ ثانیه |
مزدا RX-7 | ۱۹۹۲ | ۱.۳ لیتری وانکل توربو | ۲۵۵ | ۲۹۵ | ۵ دستی | عقب | ۵.۳ ثانیه | ۱۳.۹ ثانیه |
میتسوبیشی 3000GT | ۱۹۹۰ | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو | ۳۰۰ | ۴۱۶ | ۵ دستی | چهارچرخ | ۵.۳ ثانیه | ۱۴.۰ ثانیه |
میتسوبیشی لنسر اوو VIII | ۲۰۰۳ | ۲.۰ لیتری I4 توربو | ۴۱۰ | ۴۸۰ | ۶ دستی | چهارچرخ | ۳.۷ ثانیه | ۱۲.۱ ثانیه |
سوبارو WRX STI | ۲۰۰۲ | ۲.۵ لیتری H4 توربو | ۳۰۰ | ۴۰۵ | ۶ دستی | چهارچرخ | ۴.۸ ثانیه | ۱۳.۲ ثانیه |
محمد امین
۲۵ تیر ۱۴۰۰ماسل کار ها حماسی تر و طراحی متفاوت طری نسبت به یه ماشین داشتن ،ولی مهندسی ژاپنی ها در سطح بهتری بود و به راندمان علاقه ی بیشتری داشتن
R@m!n
۲۵ تیر ۱۴۰۰معموله که مهندسی ژاپن بهتر بود، 20 سال جدیدتر بود که حاصل محدودیت های دهه 80 90 بود.
در کل دو سبک کاملا متضاد هست که هر کدوم جذابیت های خاص خودشو داره.
R@m!n
۲۵ تیر ۱۴۰۰غیب گفتی خب ماشینای ژاپنی 20 سال جلوتر ساخته شدن. دهه 80 و 90 هم که آمریکا تو باقالیا بود حساب نیست 😂
محمد امین
۲۵ تیر ۱۴۰۰منظورم رو نفهمیدی رامین جان
بزار مثال بزنم
بروسلی رو در نظر بگیر، از نظر اندامی و بدنی ، خب نسبت به یه بدنساز قوی ، کوچیک تر هست ، اما د مبارزه با اینکه قدرت بدنی کمتری داره ، اما تکنیک هاش بیشتره و هوشمند تره
منظورم این ماشین های دهه ۸۰ و ۹۰ نبود ، کلا شما همون تویوتا کرونا دهه ۷۰ هم سوار بشی ، میفهمی که خیلی خوب کنترل میشه، من در ماشین های آمریکایی فقط نوا سوار شدم اونم مونتاژ ایران ، صد البته که جزو آمریکای های برتر نیست ، ولی خیلی خوب بود ،اما به تیز بودن و چابکی تویوتا کرونا نیست ، منظورم اینه
R@m!n
۲۵ تیر ۱۴۰۰بنظزم کل مقایست اشتباهه محمد جان.
شما اصلا به ابعاد، موتور و وزن و فلسفه دو خودرو توجه نکردی. صنعت خودرویی ژاپن در دهه 70 و اوایل 80 هیچ حرفی در بحث پرفورمنس نداشت و اوضاعی شبیه به کیا – هیوندای امروزی بود که در تلاش بودن بخشی از بازار فروش خودروهای اقتصادی رو داشته باشن. اما ماشین های آمریکایی در اون دوران هر کدوم در هر کلاسی جوابی به خودروی رقیب بود که این ها کلی پیشرفت و نوآوری به همراه داشتن.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۵ تیر ۱۴۰۰اتفاقا محمد امین درست میگه، نوا فرمون پذیریش با وجود اینکه هیدرولیکه و به سفتی پیکان نیست اما تا نصفه که میچرخونی انگار که نچرخوندی! فرمونش توی جاده هم کمی بازی میکنه اما خب خیلیم بد نیست،حداقل یهویی نمیکشه…
NAVID۰۰۹۸
۲۵ تیر ۱۴۰۰عجب مقالهی دلانگیزی❤👑😭 .
شما هم مثل من حسرت به دل شدین ، دیدن آمریکاییهایی که نامدار که دیگر نیستند و به تاریخ پیوستند و فقط میشه دل خوش بود به دوج و ماندگاری چلنجر افسانهای .
دورانی که ژاپنیها ساموراییهایی رام نشده میساختند تا درس عبرتی باشند برای جهان خودرو که یک سامورایی اگر بخواهد کاری را انجام دهد ، میترکاند که تا اَبَد ماندگار باشد و شدند !
میتسوبیشی توف به شرفت با بلایی که سر خودت و محصولاتت آوردی ، بوی گند و کُهنگی میتسوبیشی حالم را بد میکنه ، ای کاش یا نباشه یا اگر هم هست دوباره جنگیدن را یاد بگیره و همه را انگشت به دهان کنه !
هوندا هم که این روزها فقط به فکر خانوادههاست و ببین یه روزی nsx چه چیزی بوده که هنوزش هم زیباست و آدم از دیدنش لذت میبرد .
دوران طلایی دههی ۹۰ برای همهی خودروسازان جهانی بود ، از آلمانیها گرفته تا ژاپن و آمریکا .
دورانی که دیگر فکر نمیکنم بر گردد و ما دهه ۶۰تیها برای همین هست که یه غم عجیبی را تحمل میکنیم ، چون جهان زیبا و مهربان آن دوران را دیدیم و مقایسهاَش میکنیم با جهان امروز تکنولوژیکی رباتیکی پیشرفته اما بدون روح و سرزندگی !
دید من به این جهان سیاه و زشت شده در تمام مراحل زندگی چه خودرو چه اُمورات روزمره !
نه انسانها دیگر روح دارند و نه ساختههای دست انسانها ، فقط رنگ و لاآب پیدا کردهاند !
امروزه بار اطلاعاتی که چشم میبیند و مغز تحلیل میکند زیاد است و برای همین همیشه گفتهاند هرچی بیشتر بفهمیم بیشتر کلافه میشویم و سختتر درک و تجزیهتحلیل میکنیم و تمرکز از دست میرود و این خشم هست که جای انسایت و روح پاک را میگیرد !
این روزها همه عصبانی هستند چون خسته شدهاند ، نه ایران ، بلکه همهی دنیا چنین شده ، مردم بار اطلاعات فراوانی را به دوش میکشند که فضای مجازی رنگارنگ به خوردمان میدهد و ما انسانها چون تجزیهگر و تحلیلگر درستی در خیلی از موارد نیستیم ، پس خشم را به جای تفکر پیش میگیریم و چنین میشود وضعیت که هر کجا را میبینیم ، رنگها خاکستری و تیره هستند در حالی که در دوران طلایی تکنولوژی و راحتی بیشتر عمر میگذرانیم !
NAVID۰۰۹۸
۲۵ تیر ۱۴۰۰راستی دوستان ، بوگاتیای که هدیهی رییسجمهور آن زمان فرانسه به شاه ایران هدیه داده ، الان در گاراژ مانی خوشبین هست و این خودرو تک ساخت هست و حتماً ببینید که چه عظمتی داره ، انگشت به دهان میشوید از زیبایی محصور کنندش !
دو نکتهی بسیار جالب که دیدم ، یکی نحوهی باز کردن درش هست و دیگری دستگیرهی بالا پائین کردن شیشهی جلوی راننده و سرنشین که اینقدر نرم و جالب بالا پائین میشه که هَز میکنید و نشان دهندهی اهمیت ساخت این خودرو در آن زمان و کسی که هدیه را گرفته میدهد !
اشتباه نکنم ، برای حدود ۷۰ سال پیش هست که چنین طراحی و مهندسی جالبی داشته !
روزگاری که ما میبالیدیم به اینکه بهترینهای جهان ابتدا در ایران عرضه میشوند و عظمتی که داشتیم و حالا مردمان شهرهای عربی مثل دوحه یا دوبی و… دارند از بهترینهای جهان استفاده میکنند و ما شدیم اندر خم یک کوچهی بنبست و بیبازگشت 😑😔 !
حالا هم باید به فکر این باشیم که جیبوتی نکبت تحریممون کنه یا نکنه ، یا از بدبختترین کشورهای جهان پیام تبریک بشنویم یا نشنویم !
فکر نمیکنم چنین هدیهی باارزشی را کسی تا به حال گرفته باشه ، یا شاید هم گرفته و ما خبر نداریم !
هدیه دادن دو موضوع در پیش داره :
یا فرد هدیه گرفته بسیار بزرگ و ارزشمنده که لیاقت هدیهای خاص را دارد .
یا فرد هدیه دهنده نیت شومی در پس هدیه دارد که بتواند در قِبَلِ اهدای آن هدیه در آینده چیزی را از فرد هدیه گیرنده درخواست و سواستفاده کند .
هر چه هست ، برای من مهم نیست ، مهم برای من این بوگاتیِ به شدت افسانهای و تک ساخت هست که باید امروز در ایران میبود و در موزهی ملی ( جواهرات ) نگهداری میشد و نه حتی موزهی ملی خودرو ، اما میبینیم که در آمریکاست و در دست یه ساختمانساز ثروتمند ایرانی !
این خودرو برای همهی مردم ایران هست و باید دید چه کسانی از کشور خارجش کردند !
این خودرو سرمایهی تکرار نشدنی هست که هر چقدر بگذرد ارزشمندتر هم میشود و به مانند جواهری میماند که اصلاً قابل قیمت گذاری نیست !
🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪
۲۵ تیر ۱۴۰۰باز خدا رو شکر دست یک کلکسیونر مطمئن ایرانیه قبل از این توی یک موزه
در آمریکا بود. اینجور که من فهمیدم دهه ۴۰ شاه فروختش بعد دست به دست شد تا اواخر دهه ۴۰ یک فرد اونو نمیدونم برا خودش باز سازی کرد یا نه فروختش به یه تاجر خارجی که در هر صورت از ایران خارج شد و باز سازی شد جالب اینکه هنوز پلاک ایرانیش روشه ! و خودروی خاصیه اسمشم فکر کنم (بوگاتی آتلانتیک ۵۷) هست که ازش۳یا۴ تا ساختن . عین این میمونه که الان بوگاتی لاویتور بیاد ایران!!!! راستی همین لاویتور و میباخ اکسلرو دست چه کسانی هستند ؟ و داشبورد لاویتور و چنتودیچی عکسی ازشون نیست ؟
NAVID۰۰۹۸
۲۶ تیر ۱۴۰۰کاربر MERSEDES BENZ عزیز
با احترام فراوان ، اطلاعات شما اشتباست و شاه هیچگاه این خودرو را نفروخت و حتی فکر کردن به این موضوع هم اشتباست !
این خودرو طبق اطلاعاتی که دارم در اختیار موزهی پیتِرسون هست که برای چند روز هدیهاَش دادند به مانی خوشبین به دلیل اعتبار بالایی که دارد و ایشون قرار شده یک گزارش ویژه تهیه کند !
در ضمن ، مطمئن باشید به تک و خاص بودنش که نمونهی دومی وجود ندارد !
محمدرضا
۲۵ تیر ۱۴۰۰اتفاقا اون زمان مهندسی ژاپنی خیلی ضعیف تر بود.ولی افزایش قیمت نفت باعث مرگ ماسل کار ها در اواخر دهه ۸۰ شد.ولی چون نفت در ژاپن گران بود اون ها ماشین های ۴سیلندر کم مصرف رو آماده داشتن.
A only She reminds Me of love A
۲۵ تیر ۱۴۰۰سکوتم را به فریادی پوچ ترجیح میدهم….
R@m!n
۲۵ تیر ۱۴۰۰ماشین کم مصرف آماده ؟؟؟؟ میشه طریقه ساخت موتور 4 سیلندر آماده رو به ما هم بگین ؟؟ همین موتورای کم مصرف ژاپن تو دهه 80 و 90 بودن که خودروسازی رو متحول کردن.
ژاپنی دوست ندارین جوک نگین. نوآوری های موتورای ژاپنی تو اون 20 سال سنگ بنای موتورهای امروزیه.
Ninja
۲۵ تیر ۱۴۰۰دقیقا درسته موتور های ژاپنی دهه 90 و امریکایی دهه 60 پایه همین موتور های امروزیه
Ninja
۲۵ تیر ۱۴۰۰دقیقا درسته موتور های ژاپنی دهه ۹۰ و امریکایی دهه ۶۰ پایه همین موتور های امروزیه
محمد امین
۲۵ تیر ۱۴۰۰منظورم دهه ی ۷۰ نبود ، در کل همه میدونن که آمریکایی ها خیلی لارج هستن ولی ژاپنی ها محتاطانه عمل میکنن منظورم اینه که کلا زبان ماشین ساختنشون فرق داره ، مثلا آمریکا کوروت میسازه و ژاپن nsx ، مشخصا nsx از نظر مهندسی پیشرفته تر هست اما کوروت راستگو تر و رک تره یا مثلا گالانت ۳۰۰۰gt که تنها پورشه ۹۱۱ توربو هست که همه چیز این گالانت رو داره و در دهه ۹۰هیچ محصولی از آمریکا با اون قیمت و کلاس نبود که اون همه تکنولوژی رو داشته باشه
و این هایی که گفتم به این معنی نیست که ماشین ژاپنی بهتر از آمریکایی هست …
اقا محمد شما نمیخواد سکوت کنی ، حرف اشتباهی نزدم
Ninja
۲۵ تیر ۱۴۰۰اینارو ولش نیسان 300 زد ایکس رو با جی تی ار مقایسه کن سال ساخت هم همینطور خیلی نامردی کردن باید نیسمو رو میزاشتین
datsun
۲۵ تیر ۱۴۰۰یه نکته اینکه دهه نود و قبل از اون قوانین سخت گیرانه ای در مورد قدرت ماشین ها از طرف دولت ژاپن وجود داشت و حق تولید ماشین های قدرت بالا رو نداشتن و اینکه اکثر اسپورتها هم در ژاپن ساخته و مخصوص بازار ژاپن بودن.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۶ تیر ۱۴۰۰کاملا درسته، سرعت اکثریت ماشین ها توی ژاپن تا ۱۸۰کیلومتر محدود شده بود!
ممد ژانگولر
۲۵ تیر ۱۴۰۰همه اونا که بالاست یک طرف شورولت کوروت هم یک طرف .
مثل الماس میمونه لامصب .
یک درخشش خاص و خیره کننده داره نسبت به زمانه خودش .خدا بیامرزه نیل آمسترانگ ماه پا بذارو یکی از اینا داشت میرفت ناسا هر چی بلوند بود دورش حلقه میزدند که شوهر ما میشی یا نمیذاریم سوار موشک بشی🤤
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۶ تیر ۱۴۰۰زدی جاده خاکی بدجوری!😂😂😑
Kato
۲۵ تیر ۱۴۰۰تو همه اینها فقط و فقط لنسر با اون موتور فوق العاده و هندلینگ بینظیرش
AMG///
۲۵ تیر ۱۴۰۰فقط پلیموث رودرانر💪🏼🇺🇸
جواد
۲۵ تیر ۱۴۰۰کوروت و اسکای لاین
R@m!n
۲۵ تیر ۱۴۰۰یه شورلت شول و یه RX-7 بر میدارم خداحافظ همگی 👋
Ninja
۲۵ تیر ۱۴۰۰اما اگه من بین اینا با همون مشخصات انتخاب بخوام بکنم
کوروت و لنسر منو بدین برم
هر چند چلنجر جی تی ار و ار ایکس 7 سوپرا شول و اس اس ان اس ایکس بیوک هم عالین
ولی اگه به عقب برگردم و یه افسانه ژاپنی و امریکایی بردارم
موستانگ شلبی GT500 سوپر اسنیک 1967 با اون رنگ سفید و نوار های ابی
نیسان جی تی ار r34 نیسمو با اون رنگ بادمجونی متالیک
هردو تک ساختن البته نیسان چند تا نیسمو تولید کرد نقره ای و فقط یدونش بادمجونی متالیک هست
محمد امین
۲۵ تیر ۱۴۰۰مقاله ی بینظیری بود ، واقعا ماسل کار یعنی تنفس طبیعی، و واقعا ژاپن گل کاشت در این ایام ، مقاله های اینطوری عالی هستن
کلش میشد از ایتالیایی ها هم یک مقاله بزارید
R@m!n
۲۵ تیر ۱۴۰۰چقدر انتخاب سخته بین این دو مکتب نمیشه یکی رو انتخاب کرد 😆
موتور سوپر کبرا جت یا روتاری ؟؟؟
جاده های مستقیم و بی انتهای آمریکا یا جاده های پرپیچ و خم ژاپن ؟؟
عظمت آمریکایی یا هوشمندی ژاپنی ؟؟؟
ارازل دیترویت یا یاکوزاهای توکیو ؟؟
M.A.S
۲۵ تیر ۱۴۰۰افسانه سازی دنیای خودروسازی به آخر خط رسید…
به امید روزی که روزهای خوش گذشته برگرده
S
۲۵ تیر ۱۴۰۰خیلی جالبه که همه افسانه رو توی صدای موتور و اگزوز میبینن
R@m!n
۲۵ تیر ۱۴۰۰خیلی جالبه که فقط شما افسانه رو تو صدای موتور و اگزوز می بینین !!!!!!! نه عزیز افسانه در خودرو سازی یعنی مجموعه ای از طراحی بدنه، نوآوری های فنی(موتوری، گیربکس، دیفرانسیل، نحوه انتقال قدرت، سیستم ترمز، هندلینگ و….) که علم خودروسازی در زمان خودش رو قدمی به جلو هل بده.
شاهرخ
۲۵ تیر ۱۴۰۰واقعا تو کلاسیک آمریکا حرف اولو میزنه
ولی خودم انتخابم از بین همه اینا لنسر هستش
پلیموث و کوروت هم عالین
البته که ماشین هایی با انجین های قوی تر هم بودن انجین 427 کبرا که 425 اسب قدرت داره تو نسخه کبرا جت 485اسب
البته یه نکته دیگه هم هست ماشینای آمریکایی معمولا قدرتشون کمتر اعلام میشده مثلا شول قدرت واقعیش 500 اسب هستش
و….
GT
۲۵ تیر ۱۴۰۰کوروت و لنسر 👌
مازیار
۲۵ تیر ۱۴۰۰کوروت استینگری اما نسل دوم ، که قلدری و زیبایی رو باهم داره
ممد
۲۵ تیر ۱۴۰۰مقاله خوبی بود کاس از بقیه ماسل کارهای نامدار اون دوران هم میزاشتین مثل : پونتیاک فایربرد ، داج چارجر، پلیموث باراکودا، شلبی کبرا، پلیموث سوپربرد، داج چارجر دایتونا، کامارو زد 28،اولدز موبیل 442 و …
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۶ تیر ۱۴۰۰دقیقا مطلب سری سری یه چندتا گزینه برداشته و مقایسه کرده، تعداد خودروهای اسپرت توی دهه ۶۰تا۹۰میلادی توی آمریکا اینقدر هستش که واقعا از حوصله خارجه اما بازم باید اسمی از همشون میبود توی لیست….
datsun
۲۵ تیر ۱۴۰۰نیسان اسکای لاین r34 نسخه V-Spec Nür الان بالای چهارصد هزار دلار قیمت میخورن و نسخه محدود زد تیون نیسمو بالای هفتصد هزار دلار .
ممد
۲۵ تیر ۱۴۰۰بسیار ماشین های جذاب و خوبی هستن …
چند سال پیش بود یه شلبی کبرا 7 میلیون دلار فروخته شد فکر کنم
افشار
۲۵ تیر ۱۴۰۰آمریکایی ها یک سر و گردن که چه عرض کنم یک نردبان ۵ متری از ژاپنیها بالاترن
افشار
۲۵ تیر ۱۴۰۰نگاه کن ترابخدا !!! فقط یه ژاپنی فن که چندین و چند اسم کاربزی ثبت نام کرده میتونه شش تا دیسلایک بده !!! آقا این بسیار واضح هست که آمریکاییها از ژاپنیها سر هستن اما این دلیل بر بد بودن و بی کیفیتی ژاپنیها نیست اما از نظر من و خیلیهای دیگر آمریکاییها از ژاپنیها سر هستن اما این آقای ژاپنی فن که همه هم میدونن کیه دست بردار نیست و ول نمیکنه !!
زیزیگولو
۲۵ تیر ۱۴۰۰ماشینای آمریکایی رو به هیچ عنوان دست کم نگیرین چون علاوه بر تاریخچه ی غنی، مدلای خیلی مختلفی دارنکه هیچوقت حوصله ی علاقمندای به دنیای خودرو رو سر نمیبرن
آرین
۲۵ تیر ۱۴۰۰شول، اسکای لاین، m5 e39 و xkr
آرین
۲۵ تیر ۱۴۰۰و 911 930
M.A.S
۲۵ تیر ۱۴۰۰فقط توجه شما رو جلب میکنم به دوج چلنجر و کورونت RTمجهز به انجین 426 همی که قدرتش با وجود 500CCحجم کمتر از بیوک GSX قدرتش 45 اسب بیشتره
و با وجود حجم مشابه با انجین کبرا جت 45 اسب قدرتش از اونم بیشتره و از کوروت که به انجین 454اینچ مکعبی مجهزه فقط 0.1 ثانیه ادعای کمتری برای درگ 1/4 مایل داره(چلنجر)
البته که انجین 426 استریت همی قدرت فوق العاده 592 اسبی و گشتاور 750نیوتون متری رو هم ثبت کرده (البته اون زمان معمولا به دلیل مالیات ها و عوارض و دلیل های مختلف قدرت انجین های امریکایی کمتر از مقدار واقعی گفته میشد)
این انجین در سال1963 معرفی شد و در سال 1964 سه خودروی پلیموث و یک خودروی داج مجهز به 426 همی مقام اول تا چهارم مسابقات دیتونا 500 را کسب کنند
این انجین بر روی درگستر ها نصب شد و بعد در سال1966 روی داج چارجر نسل اول و پلیموث باراکودا به صورت قانونی برای جاده نصب شد(تفاوت نسخه خیابانی و مسابقه ای در این بود که در نسخه مسابقه ای از یک کاربراتور 4 دهانه و در نسخه خیابانی از دو کاربراتور 4 دهانه استفاده شده بود که به منیفولد دولایه الومینیمی متصل بود و در نسخه خیابانی از سر سیلندر اهنی به جای سر سیلندر الومینیمی نسخه مسابقه ای استفاده شده بود(carx1))
و در سال 1968 بر روی داج دارت Hurst Hemi(نسخه درگستر از داج دارت مثل چلنجر درگ پک امروزی) به تایم 10 ثانیه ای برای مسابقات درگ رسید و با وجود اینکه بیشتر برای مسابقات درگ ستاپ شده بود اما داج چارجر دیتونا رو در سال 1969 در پیست دایتونا به سرعت 200.44 مایل بر ساعت رساند و به روایتی در تست های روی نمونه های اولیه چارجر دیتونا این خودرو به سرعت 208 مایل بر ساعت هم رسید اونم در دنده 4(فراتر از داج چلنجر هلکت 707 اسبی!!!!)
ممد
۲۵ تیر ۱۴۰۰موتور 426 فوق العاده بود …
اصلا موپار فن ها توی امریکا یکی از نمادهاشون همین 426 همیه
از چارجر دایتونا هم نگم دیگه…
البته سال های بعدش به جای چارجر دایتونا پلیموث سوپر برد رو بردن برای مسابقات …
R@m!n
۲۵ تیر ۱۴۰۰عالی بود 👍👍👍 حالا که پای سری همی اومد وسط منم یه خلاصه ای از موتور کبرا جت بگم:
موتور کبرا جت که در آوریل 1968 معرفی شد یکی از بهترین موتورهای تاریخ دوران اتومبیل های عضلانی است. قدرت موتور به طور رسمی 335 اسب بخار و گشتاور 418 پوند فوت بود ، اما در واقعیت در حدود 411 اسب بخار قدرت تولید می کند. به دلیل همه کاره بودن موتور 428 ، یکی از بهترین نیروگاه های تولید شده توسط فورد به حساب میاد.
قبل این زمان موتورای حجیم داج، کامارو و پونتیاک به راحتی ماشینای فوردو کنار می زدن اما فورد با این موتور جواب دندون شکنی به رقبا داد.
این موتور این موتور بر اساس موتور ماشین بزرگ 428 cid استوار بود ، اما دارای سوپاپ های بزرگتر و منیفولد ورودی 427 بود. همچنین دارای رم ایر و ورودی جریان عملکردی روی کاپوت بود. این هود که به یک پاک کننده مخصوص هوا مجهز بود، با یک سوپاپ پروانه ای تحریک شده در خلا که هوا را مستقیماً به کاربراتور چهار بشکه ای هالی 735 سی سی متصل می کرد، متصل شده بود. این موتور با دو گیربکس چهار سرعته دستی و سه سرعته اتومات ارائه میشد.
در سال 68 این ماشین در مسابقات NHRA (بزرگترین و معتبرترین رقابت درگ دنیا) با ثبت رکورد 11.5 ثانیه و 120 مایل (193 کیلومتر) تمام رقباشو تیکه پاره کرد و باعث شد از اون به بعد رقبا به دنبال ماستنگ باشن !!!
محمد امین
۲۵ تیر ۱۴۰۰اقا رامین ، کاربراتور ادلبراک بهتر هست یا هالی ، میخواستم بدونم بین هالی ۷۳۵ و ادل براک ۶۵۰ کدوم بهتره ؟
R@m!n
۲۵ تیر ۱۴۰۰به طور خیلی کلی بگم تا اونجایی که می دونم ادل براک تعمیرش آسون تره، با گیربکس دستی بهتر کار می کنه و برای مناطق سرد سیر خیلی بهتره.
هالی با گیربکس اتومات خیلی سازگار تره، خیلی حرفه ای تر (برای تیونینگ) میشه تنظیمش کرد، شتاب بهتری میده و بازسازیش آسون تره.
همه چیز به خواسته مالک از ماشین برمیگرده. برای یه ماشین که تجربه رانندگی سبک و کم فشار ادل براک، برای تیون و پرفورمنس هالی.
اگر جایی اشتباه گفتم دوستان تصحیح کنن.
Amin
۲۵ تیر ۱۴۰۰ممنون ، 👌👌
Amirreza
۲۵ تیر ۱۴۰۰تو ماشینای کلاسیک من بدون شک ماسل کار هارو انتخاب میکنم چون وقتی تو دوران اوجشون بودن واقعا محشر بودن مخصوصا پلیموث رودرانر ، البته از زیبا های ژاپنی هم نمیشه گذشت و هر گلی یه بویی داره اما انتخاب من ماسل کار هان ، آمریکایی های کلاسیک واقعا بهتر از آمریکایی های انروزین در همه زیمینه ها ، اونموقع بر خلاف الان لینکلن سوپر لوکس بود ، ماسل کار یه فرم خودرویی جدا بود ، در کل من خودروسازی گذشته آنریکارو بیشتر خودروسازی الانش دوست دارم
sina
۲۵ تیر ۱۴۰۰تویوتا سوپرای دهه نود از این جدیدیه قویتر بوده :/
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۶ تیر ۱۴۰۰به چی اشاره کردی!😂😂😂😂
Ninja
۲۵ تیر ۱۴۰۰تو امریکایی ها کوروت و چلنجر
و تو ژاپنی ها اسکای لاین (البته کاش تو جدول مقایسه مشخصات مدل نیسمو رو میزاشتید) لنسر مزدا ار ایکس 7 و سوپرا
پاشایی
۲۵ تیر ۱۴۰۰در خصوص سوبارو دهه نود مدل اسپرت پنجره در پنجره اس وی ایکس فراموش شده این ژاپنی هم طرح انقلابی و مشخصات فنی فوق العاده ایی داشت یادمه در نمایشگاه بین المللی تهران یک نمونه اش رو آورده بودند با سپاس از این مطلب جذاب خوب پدال باز هم از این مطالب داشته باشیم
mm.y@rlou
۲۵ تیر ۱۴۰۰چقدر خوندن این مقاله برای من شیرین بود
یادی از دوران طلایی
مهدی
۲۵ تیر ۱۴۰۰از اسپرت های آمریکایی من ۶۸ چارجر ، ۶۹ ماستنگ ، ۶۹ نوا رو بیشتر ترجیح میدم… تو ژاپنی ها هم از نظر طراحی هوندا و مزدا رو برتر میدونم
حسین
۲۵ تیر ۱۴۰۰پدال دیشب خواب جاناف کندی رو دیدم این دو روزه ذهنمو درگیر کرده.لطفا درمورد ترورش و ماشینش خبر بذار.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۶ تیر ۱۴۰۰بهت توصیه میکنم درموردش نخون،اون برای ایران خیلیم بد بود،شاه رفت مذاکره کاری کرد دپرس برگشت!😐
Angus_812
۲۵ تیر ۱۴۰۰کاش یه مقاله هم برای اسپرت های آلمانی بزارین
چون اوناهم دهه ۷۰ ۸۰ ۹۰ و ۲۰۰۰ خیلی محصولات عالی داشتن
M3.e190.rs2.و . . . .
پدال جان لطفا یه مطلبمبرای آلمانی ها بزار
🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪
۲۵ تیر ۱۴۰۰همین الانم عالین ولی طراحی بنز و بی ام و افت کرده همین.
🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪
۲۵ تیر ۱۴۰۰واقعا عالی بود پدال از این مطالب و بررسی خودروها و ….. که خودت میدونی بیشتر بزار. واقعا این ماسل کار ها از زمان خودشون جلوتر بودن قدرتا رو نگاه .مهندسی ژاپنم عالی بود. درباره رودرانر اینو بگم که بوقش مثل کارتون میگ میگ بود. میگ میگ 🙂
چند روز پیش یه کوروت c3 سفید دیدم چه صدایی داشت باز با اینکه تو سرعت پایین بود خیلیم تمیز بود کامارو هم که عالیه .
فقط پدال لطفا در مقاله بعدی درباره ایتالیایی ها آلمانی ها انگلیس و فرانسه هم مطلب بزار .با تشکر .
امیر
۲۵ تیر ۱۴۰۰دوج حتی در ابتدای کار هم قوی ترین خودروهارو داشته !!
خاص ترین برند امریکایی حال حاظر…
Only she reminds me of love
۲۵ تیر ۱۴۰۰خودروسازی آمریکا رو اگه قرار باشه یک کشور رو از خودروسازی انتخاب کنم ترجیح میدم.
Aryan🥋🥋🥋judo
۲۵ تیر ۱۴۰۰اسپرت های ژاپنی❤❤ واقعا عالین مخصوصا مزدا و nsx خیلی خوشگلن
آمریکایی ها هم که حتما باید با قمه بری دعوا خیلی قلچماقن
Swedish arrogant tiger
۲۵ تیر ۱۴۰۰واقعا خوندنش لذت بخش بود، یادی از دوران اوج ماشین ها که متاسفانه امروزه داره نفس های آخرش رو میکشه…
HamiD
۲۵ تیر ۱۴۰۰مطلب بسیار عالی!!!
راستش …
خب ماشین های ژاپنی نسبت به ماسل کار هایی که گفته شد جدیدتر هستن …
اما واقعا ابهت ماسل کار ی چیز دیگس!
همشون عالین …
واقعا عالی …
چه ژاپن چ آمریکا عالییییییییییییییییییییی
Sina10
۲۵ تیر ۱۴۰۰عجب مطلبی گذاشین !!!
فوق العاده بود
این ماشینا تاریخ ساز و بسیار محبوبن
همشون
از سایت پدال میخوام سعی کنن مثل تاریخچه موستانگ که کامل بررسی کردین از ماشین های این لیست هم مطالبی مثل این بزارین
واقعا مطالب جالبی میشن
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۶ تیر ۱۴۰۰چند سال پیش قول دادن تک تک ماسل کارها و پونی کارها رو بصورت جداگانه معرفی میکنیم اما جز موستانگ خبری نشد…