چشم اندازهفته نامه

۲۲ تست تصادف مخرب که نحوه ساخت اتومبیل‌ها را تغییر داده‌اند

پیشرفت‌ها در زمینه تست‌های تصادف اتومبیل در طول دهه‌های گذشته باعث شده تا میزان صدمات جانی در این رابطه به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند. در ادامه، ۲۲ تست تصادف بی‌رحمانه را بررسی می‌کنیم که نشان می‌دهند خودروهای مدرن چگونه قادر به مدیریت سخت‌ترین برخوردها شده‌اند.

شورولت مالیبو ۲۰۰۹ در برابر شورولت بل اِیر ۱۹۵۹

بسیاری از علاقه‌مندان خودروهای کلاسیک بر این باورند که این نوع خودروها با جثه سنگین‌ وزن خود، احتمالاً ایمن‌تر از خیلی از خودروهای کوچکتر و سبک‌تر امروزی هستند. امّا کافی است که ویدیوی مربوط به تست تصادف بین یک شورولت مالیبو ۲۰۰۹ در برابر یک شورولت بل اِیر ۱۹۵۹ را که توسط مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های امریکا (IIHS) تهیه شده، مشاهده کنید تا این پس‌زمینه کاملاً از ذهن شما پاک شود. شورولت مدل ۱۹۵۹ بدون داشتن کرامپل زون، ایربگ یا حتی کمربند ایمنی، در حین انجام تست کاملاً شکل خود را از دست می‌دهد و از هر لحاظ، نمره «ضعیف» دریافت می‌کند. البته شاید راننده در حین تصادف بتواند جان سالم به در ببرد. در عین حال، موضوع جالب‌توجه این است که چقدر جابجایی پنل ابزارها در مالیبو نسبت به داشبورد بل اِیر کم است. این تست واقعاً نشان می‌دهد که ایمنی اتومبیل‌ها چه مسیری را در این میان پیموده است.

تست تصادف از جلو برای تسلا مدل S

این تست تصادف NHTSA از مدل S، نکته جالبی برای تماشا ندارد، امّا همین موضوع باعث اهمیت آن می‌شود. در واقع، مدل S بالاترین نمره تست تصادف NHTSA را به عنوان یک مدل جدید در صنعت خودرو دریافت کرده است. یکی از عوامل مؤثر در این موضوع، احتمالاً الکتریکی‌بودن تسلا است؛ چرا که خبری از وجود انجین در جلو نیست و در نتیجه، فضای بیشتری برای جذب نیروی ضربه تصادف فراهم می‌شود. «قدرتِ آینده» باعث شده تا این خودروی متعلق به آینده، شرایط ایمن‌تری داشته باشد.

فولکس‌واگن باس

فولکس‌وگن نسل سوم باس را با عنوان «وَنِگون» در فاصله سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۱ در ایالات متحده به فروش می‌رساند. در حالی که این ون‌ها با جلوبندی صاف‌شان، چهره نرم و آسیب‌پذیری داشته و دارند، امّا شرایط ایمنی آنها در تصادف، دقیقاً آن چیزی نیست که به صورت ظاهری نشان می‌دهند. در یک ویدیوی سه قسمتی که توسط تیم ایمنی داخلی فولکس‌واگن منتشر شده، این خودروها عملکردی بهتر از آنچه از‌ آنها انتظار می‌رود، دارند و بخش زیادی از آن به «ناحیه تغییر شکل» پیش‌بینی شده در جلوی راننده برمی‌گردد. این ناحیه به گونه‌ای طراحی شده که حجم زیادی از بار وارد در طول تصادف را جذب می‌کند.

نکته دیگر فولکس‌واگن، اهمیت بستن کمربند ایمنی است. در انتهای ویدیو، فولکس‌واگن همین تست را در حالت باز بودن کمربندهای سرنشینان انجام داده که برخورد آنها را با شیشه جلو به دنبال دارد.

تست تصادف آفرود ولوو XC90 مدل ۲۰۱۶

ولوو همیشه به عنوان یکی از پیشتازان ایمنی در صنعت خودرو مطرح بوده است. این کمپانی پس از معرفی مدل جدید XC90، این تعهد را به مشتریان خود داد که بعد از سال ۲۰۲۰، دیگر شاهد از دست رفتن جان افراد یا صدمات جدّی به سرنشینان محصولات ولو نخواهند بود. ولوو برای اینکه میزان ایمن‌بودن XC90 را به همگان ثابت کند، دو تست ایمنی داخلیِ بسیار سخت را برای این منظور ترتیب داد. ویدیویی که در این زمینه منتشر شده، واگن خانوادگی جدید ولوو را نشان می‌دهد که با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت وارد یک چاله می‌شود. این شاسی‌بلند پس از معلّق شدن در هوا، ابتدا با دم عقب فرود می‌آید و سپس دماغه خود را بر سطح زمین می‌کوبد. در نهایت، «ولوو» و آدمک‌های سرنشینش، به نظر می‌رسد که همچنان شرایط مناسب‌شان را حفظ کرده باشند.

تست تصادف مرسدس SLS AMG مدل ۲۰۱۰

اینکه یک سدان خانوادگی ساده و ارزان‌قیمت را در حال انجام یک تست ایمنی ببینید، بسیار راحت، و حتی جالب است، امّا یک خودروی فوق‌العاده و گرانقیمت چطور؟

این صحنه احتمالاً بسیار دردناک است. دو موضوع جالب‌توجه در رابطه با این ویدیو وجود دارد. نخست اینکه این ویدیو نشان می‌دهد که تا چه اندازه، فراهم‌کردن مقدمات اولیه برای انجام یک تست تصادف، سخت است. موضوع دیگر، چیزی است که کاملاً مختص مرسدس‌بنز SLS AMG و درب‌های گالوینگ آن است. به دلیل اینکه این درب‌ها به طرف بالا باز می‌شوند، مهندسان مرسدس بایستی آنها را به گونه‌ای طراحی می‌کردند که بتواند در طول غلتیدن و چپ شدن خودرو، ‌امکان جدا شدن از بدنه را داشته باشند. اینکه چقدر سریع و راحت این درها، در مواقع نیاز از بدنه جدا می‌شوند، واقعاً تحسین‌برانگیز است.

تست تصادف فورد فوکوس با سرعت ۱۲۰ مایل (۱۹۳ کیلومتر) بر ساعت

هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که تست تصادف خودروها را در سرعت‌هایی نزدیک به ۱۲۰ مایل بر ساعت انجام دهد. امّا دست‌اندرکاران برنامه تلویویزیونی بریتانیایی «دنده پنج» یک فورد فوکوس دهه ۹۰ میلادی با این سرعت را در هنگام برخورد با آزمایش کردند. تصاویر این تست واقعاً ناامید کننده است؛ جایی که این مدل کامپکت کوچک با سرعت ۱۲۰ مایل بر ساعت، در عرض ۶۸ میلی‌ثانیه کاملاً تخریب می‌شود.

تست تصادف جیلی CK لاتین امریکن

در سال ۲۰۱۰، کمپانی خودرساز چینی، جیلی برندی را خریداری کرد که به خاطر ویژگی‌های برجسته ایمنی محصولاتش زبانزد بود. امّا با توجه به این عملکرد جیلی در یکی از تست‌های تصادف دولتی «لاتین امریکن»، به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی بلندمدتی از طرف براداران سوئدی در این زمینه نیاز باشد. جیلی CK آن‌قدر در این تست عملکرد ضعیفی داشت که هیچ‌کدام از ستاره‌های ایمنی را دریافت نکرد؛ یعنی ایمنی در حدّ صفر. فقط تماشا کنید که چگونه ساختار سقف در زیر بار تصادف متلاشی می‌شود. جالب اینکه جیلی یک دکمه “Airbag off” در داشبورد داشته؛ آن هم در حالی که هیچ خبری از ایربگ در این خودرو نبوده است.

وای بر پینتو!

باک بنزین مدل‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ از فورد پینتو، یکی از بدترین نمونه‌های مهندسی ایمنی در تاریخ صنعت خودروسازی بوده است. در هنگام ضربه از عقب، پیچ‌های آکسل به درون مخزن سوخت فرو می‌روند و گلوی ورودی باک، جدا شده و موجب نشت بنزین می‌شود. مشکلی که رفع آن برای فورد می‌توانست هزینه‌ای معادل ۱۱ دلار برای هر خودرو داشته باشد، تبدیل به یک کابوس ملی در ایالات متحده شد. افراد زیادی جان خود را از دست دادند و این در حالی بود که پینتو تا قبل از سال ۱۹۷۸، برای رفع این مشکل به نمایندگی‌ها فراخوانده نشد. در همین سال بود که تست تصادف NHTSA، آتش‌گرفتن پینتو را ثابت کرد. این یک رسواییِ بزرگ در صنعت خودروسازی بود که طراحی اتومبیل‌ها را برای همیشه تغییر داد.

تست تصادف کادیلاک ۱۹۶۲ در برابر کادیلاک ۲۰۰۲

تستی که در این تصویر مشاهده می‌کنید، نمی‌تواند علمی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین تست تصادف برای خودروها باشد. برنامه تلویزیونی‌ای نیز که این تست را انجام داده (Stuntbusters)، برخی حقایق اشتباه را به مخاطبان ارائه داده است؛ از جمله اینکه کادیلاک ۲۰۰۲ یک پیشرانه بزرگ V8 ندارد. در هر صورت، بخش جالب تست در پایان اتفاق می‌افتد؛ یعنی جایی که میزان فرورفتگی به کابین در کادیلاک قدیمی‌تر مشاهده می‌شود. دست‌اندرکاران برنامه یک شتاب‌سنج را در مدل ۱۹۶۳ کار گذاشته بودند که نیرویی معادل سقوط خودرو از یک ساختمان ۱۸ طبقه را نشان داده است.

F-150 در برابر سیویک

وقتی یک تراک قدبلند با یک خودروی کوچک شاخ به شاخ می‌شود، حتماً اتفاقات بدی خواهد افتاد. امّا در سال ۲۰۰۲ فورد از یک تیر محافظ (بلوکر بیم) در بزرگترین تراک‌های خود استفاده کرد تا هماهنگی بیشتری بین سپرها و نواحی مچالگی یا کرامپل زون‌ها ایجاد گردد. در ویدیویی که به هر دو صورت از تصادف F-150 با یک هوندا سیویک گرفته شده، اهمیت این تیرهای محاظ به تصویر کشیده شده است.

تست لیموزین

لیموزین کشیده‌ای که قرار است شما را به یک مراسم برساند، چقدر ایمن است؟ این سؤالی است که برنامه تلویزیونی دنده پنج برای پاسخ به آن، یک تست نامتعارف ترتیب داده است. برای این منظور، یک لیموزین قدیمی لینکلن انتخاب شد که با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت به یک دیوار برخورد می‌کرد. جالب‌ترین بخش تست، آنجایی است که قسمت «کشیدگی»، عملکرد بسیار خوبی در اثر ضربه دارد. اثرات داخل کابین تنها این نکته را دوباره به ما یادآوری می‌کند که در هر حالتی، همیشه کمربندهای ایمنی‌مان را بسته باشیم.

تصادف اتوبوس مدرسه

اتوبوس‌ها و کامیون‌‌های بزرگ نیز به تست‌های ایمنی تصادف نیاز دارند. کمپانی ایندیانا میلز اند منیوفکچرینگ (IMMI) دارای یک مرکز برای توسعه محصولات پیشرفته با عنوان CAPE است که برخی از بی‌رحمانه‌ترین تست‌های تصادف را انجام می‌دهد. CAPE برای این منظور از یک بلوک ۸۶۲ تُنی استفاده می‌کند؛ بلوکی که می‌تواند تجهیزات معمولی انجام تست‌های تصادف را تخریب نماید.

تصادف جانبی

نخستین نسل از تراک متوسط شورولت کلرادو شرایط چندان بدی از نظر ایمنی نداشت. همچنان که کانسومر ریپورتز در گزارش ویدیو می‌گوید، این خودروها عملکرد خوبی در تست تصادف از جلو داشته‌اند. با این وجود، در هنگام تست جانبی، شرایط کلرادو چندان مناسب نبود. بدون آپشن ایربگ‌های جانبی، کلرادو نمره «ضعیف» را در این زمینه کسب کرد؛ موضوعی که در مورد بسیاری از وسایل‌نقلیه‌ای نیز که کیسه هوای جانبی نداشتند، صدق می‌کرد. شاید به همین دلیل بود که مدل جدید کلرادو ۲۰۱۵ به صورت استاندارد با ایربگ‌های مخصوص سر در جلو و عقب و ایربگ‌های داخلی در قسمت پایین صندلی‌ها همراه شد.

دردسری برای خودروهای کوچک

تست جدید هم‌پوشانی کوچک IIHS که در سال ۲۰۱۲ به مجموعه تست‌های ایمنی تصادف اتومبیل‌ها اضافه شد، در واقع شرایط برخورد یک خودرو از جلو با اشیایی مانند باجه تلفن یا درخت‌ها را شبیه‌سازی می‌کرد. در حالی که برخی از خودروسازان عملکرد خوبی در این زمینه داشتند، امّا در مجموع این تست، تمام مهندسان این صنعت را بر آن داشت تا در مورد طراحی جلوبندی خودروها بازنگری کنند. در نخستین سال  اجرای این تست، کوچکترین خودروها بدترین عملکرد را ثبت کرد و در این کلاس خودرویی، تنها شورولت اسپارک بود که توانست از این آزمون سربلند بیرون بیاید. مطمئناً نسل بعدی این خودروهای مینی، عملکرد بسیار بهتری نسبت به سال ۲۰۱۲ خواهند داشت.

آزمایش جدید برای ولووی قدیمی

همان‌طور که قبل‌تر نیز اشاره شد، ولوو برای خودروی جدید XC90 مدل ۲۰۱۶ برخی تست‌های داخلی نسبتاً سخت را درنظر گرفته است. امّا شرایط برای نسخه قدیمی‌تر این کراس‌اور ولوو که از سال ۲۰۰۲ تاکنون ارتقا نیافته، در تست هم‌پوشانی کوچک جالب‌توجه است؛ جایی که تمام نیروی برخورد با مانع با سرع ۶۴ کیلومتر بر ساعت، تنها به یک قسمت از ساختار جلو وارد می‌‌شود. خودروی قدیمی، نمره «خوب‌» را در این تست دریافت می‌کند و بالاترین رتبه ایمنی IIHS یعنی ” Top Safety Pick Plus” برای آن ثبت می‌گردد؛ موضوعی که بیشتر از هر چیز، تخصص ولوو را در زمینه «ایمنی» نشان می‌دهد.

موانع زیر کامیون‌ها

تا به حال به موانعی که در قسمت زیرین کامیون‌های تریلر ۱۸ چرخ قرار گرفته، توجه کرده‌اید؟ طراحی آنها به منظور جلوگیری از وارد شدن خودروهای مسافری و تراک‌های سبک به محدوده زیر تریلرهاست. امّا در تستی که برای آزمایش این موانع در سال ۲۰۱۱ ترتیب داده شد، مشخص گردید که این محافظ ها چندان هم قابل‌اعتماد نیستند و تحت فشار، شکسته و خرد می‌شوند. خوشبختانه بسیاری از سازندگان مدل‌های جدید تریلرها برای کسب نمره قبولی از این تست IIHS تلاش می‌کنند.

موانع جاده ای برای کامیون‌های بزرگ

اگر در خط سمت چپ در یک آزادراه گذر کرده باشید، شاید چشم‌تان به حصارهای باریکی که شما را از ترافیک روبرو جدا می‌کند، خورده باشد و با خود بگویید که اینها چگونه می‌توانند جلوی یک ۱۸ چرخ را که از کنترل خارج شده است، بگیرند. در ویدیویی که از برخورد یک کامیون ۳۶ تُنی با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت گرفته، می‌توان مشاهده کرد که این حصارها چگونه می‌توانند به شکلی خارق‌العاده، تراک‌های بزرگ و سنگین را در خط خودشان نگه دارند.

تست‌های تصادف ویژه شورولت

شورولت شاید شهرت «ولوو» در زمینه ایمنی را نداشته باشد، امّا از سال‌های دهه ۱۹۳۰ میلادی، تست تصادف اتومبیل انجام داده و حتی در دهه ۱۹۵۰، یک محصول ویژه در این رابطه ارائه کرده است؛‌ آدمک‌های تست تصادف که می‌توانستند میزان ضربه وارده را اندازه بگیرند. آدمک تست تصادف جنرال‌موتورز موسوم به «هیبرید II»، در آن زمان، یعنی دهه ۱۹۷۰، آن‌قدر پیشرفته بود که دولت امریکا تصمیم گرفت از آن به عنوان یک استاندارد برای صنعت خودرو استفاده کند. در اینجا برخی تصاویر از اولین تست‌های تصادف شورولت را ملاحظه می‌کنید.

بزرگ در برابر کوچک؛ به سبک دهه ۷۰ میلادی

در تصادفات رانندگی،  این ابعاد و وزن هستند که معمولاً حرف اول را می‌زنند. در حالی که کوچکترین خودروهای امروزی مجهز به مجموعه‌ای از کیسه‌های هوا برای نجات سرنشینان در تصادف‌های سخت هستند، خودروهای اقتصادی دهه ۱۹۷۰، در این زمینه حرف چندانی برای گفتن نداشتند. در یک ویدیوی قدیمی متعلق به سال ۱۹۷۱ میلادی، برخورد کوچکترین و بزرگترین محصولات از خودروسازان مختلف به تصویر کشیده شده است. همان‌طور که انتظار می‌رود، خودروهای کوچک فورد و شورولت، یعنی پینتو و وِگا، عملکرد چندان مناسبی ندارند و ساختار این خودروها در هنگام برخورد با سدان‌های بزرگتر، مچاله می‌شود. امّا در این میان، عملکرد مدلی مانند «AMC گرملین» قابل‌توجه است. این خودرو گه چندان سال پیش، عنوان «بدترین خودروی تاریخ» را در مجله تایم به خود اختصاص داده، بهتر از سایر رقبا در این زمینه عمل کرده است. البته شاید دلیل این موضوع استفاده از شاسی مدل تنومندتر «هورنت» در این خودرو بوده است.

تست تصادف تاتا نانو

تاتا موتور با اعلام خبر بازگشت «نانون» در سال ۲۰۰۸، سر و صدای نسبتاً زیادی در دنیای خودرو ایجاد کرد. این خودرو قرار بود که ارزان‌ترین خودروی دنیا باشد و مشتریان بتوانند با هزینه‌ای در حدود ۲ هزار دلار، مالک آن شوند. نانو مطمئناً یک خودروی کوچک و ارزان‌قیمت بود، امّا یکی از دلایل اصلی این ارزانی، عملکرد افتضاح آن در تست‌های ایمنی تصادف بود. تاتا نانو هیچ‌ ستاره‌ ایمنی دریافت نکرد.

ضربه به کامیون بزرگ ولوو FH

در ویدیوی منتشر شده توسط ولوو، مراحل توسعه و آزمایش کامیون سنگین FH نشان داده شده است. این کامیون که برای بازار اروپا ارائه شده، عملکرد خیره‌کننده‌ای در هنگام بروز تصادف دارد؛ مخصوصاً وقتی با یک مانع و یا یک کامیون دیگر برخورد کند. این مدل هم‌اکنون دارای یک دریچه فرار در سقف کابین است تا در هنگام غلتیدن و چپ شدن وسیله نقلیه، امکان خروج از آن وجود داشته باشد.

نحوه متوقف کردن یک تروریست در کامیون

این تست نه برای کمک به حفظ جان سرنشینان وسیله نقلیه، بلکه برای متوقف کردن و پیاده کردن راننده است. یک حصار با طراحی گُوه‌ای، در وقاع یک سدّ ضد تروریستی است که می‌تواند ارتفاع خود را افزایش داده و مانع از نزدیک‌شدن وسیله نقلیه به یک ساختمان شود. این حصار، کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد و پس از برخورد، تمام قسمت‌های کاپوت را از شاسی در این کامیون غول‌پیکر جدا می‌کند و به هوا می‌فرستند. موتور نیز به درون کابین فرستاده می‌شود و هیچ‌کس از آن زنده بیرون نخواهد آمد.

منبع: popularmechanics

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. مجتبی

    ۱۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (151 ديدگاه)

    ممنون.خیلی باحال بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. kamran cooper

    ۱۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (119 ديدگاه)

    ولی اون شورلت بل ایره حیف بود انصافا

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. ACR VIPER

    ۱۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    خداییش هیچ کدوم از امثال تستهای بالا در مورد خودروهای وطنی ارائه نشدن
    نکته دوم تست آخر بود که باعث میشه هیچ کی تو کامیون جان سالم به در نبره😂😂

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. آرتین

      ۱۷ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      این حصارها در ورودی مراکز مهم قرار دارن در حالت بسته تو زمین جمع میشن ومیشه رد شد ولی وقتی بالا بیاد جلوی ماشین رو میگیره. در ورودی برخی مراکز سپاه و ساختمان پلیس فتا نصب هستش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. مهدی

    ۱۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1585 ديدگاه)

    معمولا بین مردم مخصوصا قشر امریکایی سوارای قدیمی زیاد میشنوم میگن ماشین امریکایی قدیمی محکمه بخوره به فلان ماشین بیسار میشه و ایمن هستن و از این حرفا در حالی که چند ده سالی میشه که ضخیم و محکم بودن مترادف با ایمنی نیست و شاید برعکس هم باشه

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. فورد

      ۱۶ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (853 ديدگاه)

      حتما اون مردم در مورد اشغال های وطنی گفتن نه در مورد خودرو های خارجی در خودرو های خارجی به مروور زمان انجین ها قدرت بیشتری پیدا کردن که همین موضوع باعث شده بدنه سنگین تری روش سوار کنن مثلا لند کروز دهه نود حدود 2 تن وزن داشت اما الا نزدیک 3 تن وزنشه یه مورد دیگه هم وجود سیستم های مختلف ایمنی هستش که درخودرو های قدیمی نبود و خیلی موارد دیگه مثل الیاژ طراحی بدنه شاسی ترمز و………

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. MAHDI . TUNING

    ۱۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    مثل این که در کلاسیک ها شورلت ایمنیش بهتر از بقیه بوده
    کلیپ بزرگ در برابر کوچیک رو ببینید

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. مهدی

    ۱۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    خودروهای قدیمی بعلت ضعف در نقطه های اتصال و جوش و همچنین طراحی های غیر قابل انعطاف و جذب ضربخ سریعا کوچکترین ضربه را به قسمت های پشتی منتقل میکردند و علیرغم استفاده از ورقه های کلفت تر در بدنه بسیار َضعیف و نا ایمن بودند

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. كوروش

    ۱۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    واقعا عالی بود بخصوص تصادف اتوبوس خیلی جالب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ارمان

    ۱۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    عالی بود مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا