پورشه

تاریخچه پورشه 911 GT2 در جشنواره سرعت گودوود

مدل زیبا و دل‌فریب GT2 مدت زیادی است در جشنواره سرعت گودوود حضور داشته و امسال پورشه، همراه با ارائه مدل جدید، برخی از مدل‌های تاریخ‌ساز GT2 و هم‌خانواده‌های این مدل را به نمایش گذاشته است. در ادامه، برخی از این مدل‌ها را با با رعایت زمان معرفی، مرور می‌کنیم.

پورشه ۹۱۱ توربو کاررا مدل ۱۹۷۶


همه چیز از اینجا آغاز شد. این خودرو با اینکه یک «GT2» نبود، امّا آینده «القای اجباری» در محصولات پورشه پایه‌گذاری کرد. توربو کاررا همانند نسخه مدرن GT2، یک خودروی گستاخ، رام‌نشدنی و فوق‌العاده سریع بود.

اولین مدل‌های ۹۱۱ مجهّز به توربوشارژر در میانه‌های دهه ۱۹۷۰ میلادی از راه رسیدند و در دل خود، یک پیشرانه فوق‌العاده با مهارت سطح بالای موتور اسپورت پورشه داشتند. این مدل توربوی ۱۹۷۶، برای پیشرانه از یک موتور ۳ لیتری توربو به صورت شش سیلندر تخت استفاده می‌کرد که قدرتی معادل ۲۶۰ اسب‌بخار در اختیار قرار می‌داد؛ قدرتی که از طریق یک گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

پورشه ۹۶۴ ۹۱۱ توربو S مدل ۱۹۹۲


با اندکی جلو رفتن در تاریخ، رفته‌رفته به جاهایی می‌رسیم که شخصیت GT2 شکل می‌گیرد. توربوهای ۹۶۴ قبل از اینکه به مدل‌های لوکس تمام‌چرخ متحرک در نسل ۹۹۳ تبدیل شوند، به‌عنوان «آخرین توربوهای سرسخت» درنظر گرفته می‌شدند. این نسخه زردرنگ، یکی از نادرترین مدل‌های ۹۶۴ ۹۱۱ توربو S با عنوان «لایشت بائو» است که از یک نسخه ارتقا یافته از موتور ۳.۳ لیتری توربو بهره می‌برد.

این «توربو S» ها پروژه‌هایی بودند که از دل دپارتمان داخلی پورشه موسوم به «اکسکلوزیو» بیرون می‌آمدند و دارای تکنولوژی‌ها و ظرافت‌هایی در طراحیِ خود بودند که در هیچ محصول دیگری از این خودروساز ارائه نمی‌شد. به لطفا کاهش چشمگیر محتوای داخل کابین، پنل‌های بدنه کمپوزیت کربن، ضخامت کمتر شیشه‌ها، کاهش مواد عایق صوتی و برداشتن صندلی‌های عقب، نسخه S نسبت به مدل‌های معمولی ۹۶۴ توربو به اندازه ۱۸۰ کیلوگرم سبک‌تر شده بود.

موتور ۳.۳ لیتری شش سیلندر تخت مجهز به توربوشارژر، قدرتی معادل ۳۷۶ اسب‌بخار داشت و حداکثر گشتاورش به ۴۹۰ نیوتن‌متر می‌رسید. این گشتاور از طریق یک گیربکس دستی ۵ دنده به چر‌خ‌های عقب منتقل می‌شد و به خودرو این اجازه را می‌داد که در مدت ۴.۷ ثانیه به سرعت ۹۶.۶ کیلومتر بر ساعت برسد.

تنها ۸۶ نمونه از این خودرو ساخته شده که امروزه با قیمت‌های میلیون‌دلاری، بین خریداران دست به دست می‌شوند.

پورشه ۹۹۳ ۹۱۱ GT2 مدل ۱۹۹۴


برخلاف ۹۱۱ GT3، اولین GT2 نام خود را از همان کلاس مسابقه‌ای الهام گرفت که برای شرکت در آن طراحی شده بود. این خودرو در واقع، به معنای واقعی یک «GT2» بود؛ هم در عنوان و هم در هدف از ساخت. خروجی معادل ۴۴۴ اسب‌بخار و ۵۸۵ نیوتن‌متر از موتور دو توربوشارژر  ۳.۶ لیتری شش سیلندر در ۹۹۳ GT2، در آن زمان برای این نوع موتورهای پورشه، بسیار قابل‌توجه می‌نمود. مدیریت قدرت توسط یک گیربکس دستی ۶ سرعته انجام می‌گرفت و به چرخ‌های عقب ارسال می‌شد.

درون کابین ۹۹۳ GT2، یک «مدل ریاضتی» پیاده شده بود. مهندسان صندلی‌های هوشمند جلو و عقب، رادیو و دستگیره درها را حذف کرده بودند، گل‌گیرهای پلاستیکی که به بدنه پیچ شده بودند، ظاهری فوق‌العاده تهاجمی برای خودرو ایجاد کردند و در همین حال، پنل‌های آلومینیومی بدنه و شیشه‌های نازک پنجره‌ها، وزن کلی خودرو را پایین نگه داشته بودند.

تنها ۵۷ دستگاه از این خودروهای ویژه مسابقه ساخته شد و هیچ‌کدام نتوانست به خاک ایالات متحده راه پیدا کند.

پورشه ۹۹۷.۲ ۹۱۱ GT2 RS مدل ۲۰۱۰


این خودروی نسل ۹۹۷.۲ GT2، اولین نسخه RS از GT2 به شمار می‌رفت و تا آمدن مدل جدید، قدرتمندترین نسخه‌ای از ۹۱۱ بود که به خط تولید وارد می‌شد. همگام با سایر RS ها، GT2 RS نیز وزن سبک‌تر و قدرت بیشتری داشت (۱۰۰ اسب‌بخار بالاتر از ۹۹۷.۱ GT2).

پیشرانه این خودرو از جانب یک موتور ۳.۶ لیتری شش سیلندر تخت مجهز به توربوشارژرهای دوقلو تأمین می‌شد که قدرتی معادل ۶۱۲ اسب‌بخار در اختیار قرار می‌داد و حداکثر گشتاورش به ۷۰۰ نیوتن‌متر می‌رسید. سرعت ۹۶.۶ کیلومتر بر ساعت نیز می‌توانست در زمانی برابر ۳.۵ ثانیه  ثبت شود و همین‌ روند تا رسیدن به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت ادامه می‌یافت.

برخلاف تولید «نامحدود» مدل جدید ۹۹۱.۲ GT2 RS، تنها ۵۰۰ نمونه از این هیولاهای پورشه ساخته شده است.

از قلم افتاده: پورشه ۹۹۶ ۹۱۱ GT2


شاید برخی علاقه‌مندان دنیای پورشه، وجود یک فضای خالی بزرگ در این تاریخچه زمانی بین  نسل ۹۹۳ و ۹۹۷.۲ را تشخیص داده باشند؛ نسل بحث‌برانگیز ۹۹۶ که یک نسخه GT2 نیز از آن ارائه شد. اولین نسخه از نسل ۹۹۷ نیز دارای یک مدل ۹۹۷.۱ GT2 با قدرت ۵۲۳ اسب‌بخار و گشتاور ۶۸۵ نیوتن‌متر بود که البته امکان پیدا کردن در جشنواره سرعت گودوود وجود نداشت. خوشبختانه  این خودروی ۹۹۶ GT2 در پارکینگ تماشاگران گودوود پارک شده بود.

در مقایسه با ۹۹۳ GT2، این نسخه ۹۹۶ اصالتاً به عنوان یک رودستر ساخته شده بود تا یک خودروی ویژه حضور در مسابقات. البته نباید عملکرد یک ۹۹۶ GT2 را دست‌کم گرفت؛ چرا که از وجود یک موتور ۳.۶ لیتری شش سیلندر توربو با قدرت ۴۷۶ اسب‌بخار بهره می‌برد و حداکثر گشتاورش به ۶۳۷ نیوتن‌متر می‌رسد. همین پیشرانه باعث می‌شود که این خودرو در ۳.۷ ثانیه، سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. mehran911

    ۲۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2026 ديدگاه)

    930 توربو و 959 اس رو با هیچ خودرویی عوض نمیکنم همه چیز این ماشین ها بینظیر بود
    .
    طراحی اسپرت و کلاسیک 930 توربو کاررا و پیشرانه فوق العاده ی اون آدم رو محو خودش میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. دوچرخه سوار

    ۲۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (182 ديدگاه)

    هنوز جایه پورشه 911 gt2-rs مدل 2012 به بعد با قدرت 700 و صفر تا صد 2/7 ثانیه خالیه .
    جالبه بدونین این خودرو هم اکنون در بازار آمریکا با قیمت 293200 دلار به فروش میرسه .
    منبع :http://www.porsche.com/usa

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Stuttgart

    ۲۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (54 ديدگاه)

    زیباترین ماشین اسپورت دنیا بنظرم ۹۱۱
    لامصب نمیشه ازش ایراد گرفت فقط ۶ سیلندر فقططططط…
    بقیه ۸ و ۱۰ و ۱۲ سیلندرا جلوش بوق میزنن???

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. Saied

    ۲۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    ❤️❤️❤️

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا