در اقدامی سورپرایز کننده کیا نام مشهور اپتیما را حذف و نام جدید K5 را جایگزین آن نمود. کیا K5 2021 در کلاس سدان های میان سایز به مصاف رقبای صاحب نامی همچون هوندا آکورد، نیسان آلتیما و تویوتا کمری میرود. البته کیا میگوید این خودرو به حدی متفاوت است که استفاده از نامی جدید برای آن ضروری بوده است. CarBuzz اخیراً با یکی از مدیران کیا موتورز آمریکا درباره K5 جدید صحبت کرده و سؤالاتی درباره این تغییرات و احتمال سرایت آن به دیگر خودروهای شرکت نیز مطرح شده است.
جیمز بل یکی از اعضای بخش روابط عمومی کیا در پاسخ این سوال که آیا از سری نام های K در دیگر محصولات نیز استفاده خواهد شد یا خیر گفته فعلاً چیزی برای گفتن وجود ندارد. باید گفت دیگر محصولات جهانی کیا از نام های K1 تا K9 استفاده میکنند. مدیر این برند اظهار داشته است:
میتوانم بگویم در فرایند تغییر نام خودروها گزینهها و احتمالات زیادی در نظر گرفته میشود.
همچنین باید خاطرنشان ساخت بل تا زمانی که کیا از نام K5 برای این خودرو در آمریکا رونمایی کرد چیزی درباره آن نگفته بود و بنابراین احتمال دارد محصولات آتی این شرکت هم از ساختار نامگذاری مبتنی بر حرف K استفاده کنند.
بل که درباره چالشهای حذف نامی که به حضور محسوستر کیا در آمریکا کمک کند سخن میگفت افزود:
اپتیما نام بسیار قدرتمندی بوده است. اپتیما خودرویی بود که بازی را تغییر داد. زمانی که مردم آن خودرو را دیدند گفتند این همان سدان ارزان و میان سایزی است که میخواستیم. اپتیما طراحیای داشت که از نظر من برندهای کرهای در آن زمان فاقدش بودند.
این مدیر ادامه میدهد:
اما نسل جدید خودروی متفاوتی است. بله K5 هم دارای فرمان، چرخ و شیشه است اما نسبت به قبل تغییرات شوکه کنندهای داشته است؛ بنابراین احساس کردیم بهتر است نام آن را نیز تغییر دهیم زیرا شایستگی استفاده از نام جدید را داشته است.
اما درباره دیگر محصولات کیا همچون ریو، سراتو، کادنزا، سول و… که از ساختار نامگذاری غیر الفبایی و عددی استفاده میکنند مدیر کیا مشکلی با تغییر نام آنها ندارد. او میگوید:
من فکر میکنم میتوانیم نسل جدید خودروهای خود را با ساختار نامگذاری K هم عرضه کنیم. اگر نسل جدید این خودروها هم تغییرات زیادی داشته باشند این امر میتواند رخ دهد.
تنها زمان نشان خواهد داد که تغییر نام اپتیما به K5 حرکت هوشمندانهای بوده یا خیر. با توجه به بررسیهای صورت گرفته از این خودرو میتوان گفت K5 بهبودهای قابلتوجهی نسبت به اپتیما داشته و احتمالاً پیشروی جدید کلاس خود خواهد بود؛ اما مشتریان معمولاً درباره تغییرات مقاومت میکنند و شاید برخی افراد K5 را به عنوان جایگزین اپتیما قبول نکنند.
" Swedish Arrogant Tiger"
۱۳ مرداد ۱۳۹۹اپتیما
hadi
۱۳ مرداد ۱۳۹۹تنها یک دلیل داره – کیا میخواد با برندهای لوکس بازار مقایسه بشه- همه برند های لوکس هم بغیر از الفا و لینکلن از سیستم عدد و کدی برای نامیدن محصولاتشون استفاده می کنن -حالا تا چقدر کیا موفق میشه نمیدونم – ولی ائودی دو دهه پیش همینکارو کرد و از یک تولید کننده متوسط مثل اوپل و فولکس خودش را رساند کنار بنز و بی ام
ممد ژانگولر
۱۳ مرداد ۱۳۹۹انگاری داوینچی از روح خودش توش دمیده?
AMIR-REZA
۱۳ مرداد ۱۳۹۹کسایی که میگن اپتیما بهتره :?
کسایی که میگن کی 5 بهتره:?
AMIR-REZA
۱۳ مرداد ۱۳۹۹به نظر من کد گذاشتن به جای اسم گذاشتن کار اشتباهیه…..
علیx76
۱۳ مرداد ۱۳۹۹البته نه همیشه
مثلا ب ام و و بنز و آئودی و جگوار و آستون مارتین همیشه با همین اعداد و حروف شناخته میشن
اما در کل شخصا با اسم بیشتر ارتباط برقرار میکنم
اسمی مثل تستاروزا ، الدورادو ، فانتوم ، رِوِنتون ، کبرا و …
زیزیگولو
۱۳ مرداد ۱۳۹۹همون اپتیما قشنگتره
Saeed13r8
۱۳ مرداد ۱۳۹۹اسم قبلیش قشنگتره این اسم بیشتر به مدل گوشی میخوره تا ماشین
همین ویروس کورونا هم اسمش روش مونده الان کسی بهش نمیگه کووید ۱۹
ارشیاsvj
۱۳ مرداد ۱۳۹۹چند وقت پیش تو یکی از مطالب پدال نوشته بود ما از نامکادنزا متنفریم،چرا؟؟
NAVID۰۰۹۸
۱۳ مرداد ۱۳۹۹آقا ، وقتی میگم کرهایها متقلب و زیرپوستی عمل میکنند ، همتون خورده میگیرید که چرا این را میگم .
آخه اپتیما چشه که هم اعتبار کسب کرده و هم نامش زیبا و دلچسبه اما چرا میگم متقلب ، چون از اول هدفش چسبوندنش به آلمانها بوده ، اون از طراحیهای جنسیس که قشنگ شده آئودی و محصولات فولکس و این هم از نام اپتیما که میخواهند به مانند آلمانها کُدگذاری کنند .
نکن آقا ، نکن ، بگذار هر شرکت و خودرویی اصالت ذاتی کسب کنه و نه زیرپوستی بچسبی به شرکتها و برندهای آلمانی .
نظر همه محترمه ، این نظر من هست .
مهدی
۱۳ مرداد ۱۳۹۹عجب رخی داره لامصب
دی جی70
۱۳ مرداد ۱۳۹۹سریر میذاشتن بهتر بود
REZA_AR
۱۴ مرداد ۱۳۹۹کیا کی میخواد پشت آمپر دیجیتال استفاده کنه! پشت آمپر در مقایسه با طراحی بیرون از مد افتادس
AMANTE
۱۴ مرداد ۱۳۹۹کیا زیربرند لوکس نداره ولی در عوض میخواهد خودش وارد بازار لوکس ها بشه.با
از تغییر نام ماشین هاش و کد بندی کردنشون که باعث مرتب شدن کلاس و سایز ماشین هاش میشه، شروع میکنن.
و بعد تغییر ظاهری ماشین ها به صورت تهاجمی تر و لوکس تر و…. مطمعنن کیا با برنامه میره جلو و اول ژاپنی های لوکس رو هدف قرال میده و بعد سراغ آلمانی ها لوکس.
که اینکار خیلی طول میکشه ولی شدنیه.
Mehdi TuRbO
۱۴ مرداد ۱۳۹۹کاری به اسم گذاریش ندارم ولی واقعن راست میگه تغییراتش خیلی خوب بوده در حد کلاس متوسط نیست به نظرم یه جورایی لوکس یه پله بالاتر از خودروی اقتصادی،خودش میگه برای همین تغیبرات بوده ولی به نظرم اس جایگزین میکرد بهتر حروف بود.
AP
۱۴ مرداد ۱۳۹۹اینا تازه میخوان K5 به بازار بدن. ایران خودرو داره K132 ثبت نام میکنه. حالا حالاها باید بدوند تا از 5 برسند به 132.