جگوار

نگاهی دوباره به آخرین نسخه جگوار F تایپ در برابر پورشه 911 GTS

این آخرین نگاه به جگوار اف-تایپ پیش از خروج آن از خط تولید خواهد بود.

صدای خودروهای پورشه همیشه جذاب هستند. شمار زیادی از پیشرانه‌های خودروهای اسپرت این برند نمونه‌های ۶ سیلندر خطی هستند. چه پورشه موردبحث یک دستگاه کیمن GT4RS عملکرد بالا باشد یا نسخه‌های آرام‌تر ۹۱۱ ۹۹۲ یعنی GTS. با وجود اینکه پورشه با تعبیه توربوهای دوگانه در ۹۱۱، غرش آن را محدود کرده است، خودروسازان دیگری چون جگوار این مهم را به‌خاطر سپرده‌اند که یک محصول اسپرت باید صدای مناسبی داشته باشد؛ به‌همین دلیل است که کوپه اف-تایپ به‌مراتب صدای رساتری دارد و حس هیجان را بهتر منتقل می‌کند.

با بازشدن دریچه اگزوز، جعبه‌دنده خودکار ۸ سرعتی جگوار در حالت دستی به‌خوبی نیروی لازم را از پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر V شکل آن دریافت کرده و به چرخ‌های آن منتقل می‌کند و راننده را میان ترکیبی از صدای اگزوز، موتور و لاستیک قرار می‌دهد. هر چند همین پیشرانه V8 مجموعه جگوار-لندرور در مدلهای دیگری چون شاسی‌بلند دیفندر ۱۳۰ V8 صدای نه‌چندان الهام‌‌بخشی دارد اما در کوپه اف-تایپ R نیازی به این نگرانی نیست. موتور AJ1333 جگوار-لندرور در کشیده‌ترین نسخه دیفندر ۴۹۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما در کوپه جگوار ۵۷۴ اسب بخار قدرت دارد؛ رقمی که برای یک کوپه اسپرت کافی به نظر می‌رسد.

تقریبا همه‌چیز درباره اف-تایپ مثبت به نظر می‌رسد تا اینکه سروکله ۹۱۱ پیدا می‌شود. هر چقدر هم که اف-تایپ خودرویی لذت‌بخش و درگیرکننده باشد اما باز باید از سدی به نام پورشه عبور کند. تجربه تولید خودروهای اسپرت توسط خودروسازان مختلف برای رقابت با بهترین کوپه پورشه نشان داده است که ساختن رقیب ۹۱۱ کار بسیار دشوار است. بررسی نسل گذشته اف-تایپ پایه و SVR در برابر مدل‌های مختلف ۹۱۱ نشان داده که جگوار نای رقابت با این رقیب آلمانی را ندارد. این آخرین نسل از کوپه اف-تایپ است که باری دیگر در برابر معیار خودروهای اسپرت و سوپراسپرت، پورشه ۹۱۱، قرار می‌گیرد.

انتخاب مدل درست ۹۱۱ برای این بررسی کمی دشوار است چراکه اف-تایپ R به‌خاطر قیمت خوبش به نسخه پایه کاررا ۴ با ۳۸۰ اسب بخار قدرت نزدیک‌تر است اما از نظر عملکردی، به ۹۱۱ GTS شباهت دارد. پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر تخت تویین توربوی این پورشه مجهز به پکیج «اسپرت کرونو» توان تولید ۴۸۰ اسب بخار قدرت را دارد و می‌تواند آن را در عرض ۳.۳ ثانیه به سرعت معیار (۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) برساند. با توجه به اینکه عملکرد این دو خودرو در شتابگیری فاصصله چندانی ندارد می‌توان برگ برنده را فعلا در دستان جگوار اف-تایپ R قرار داد چون قیمت به‌مراتب کمتری دارد و با دو سیلندر اضافه در پیشرانه خود، بیش‌از ۱۰۰ اسب بخار قدرت بیشتری تولید می‌کند.

موقعیت رانندگی در پورشه بی‌نقص قلمداد می‌شود، فرمان آن کمی باریک‌تر از فرمان جگوار است، حس فرمان‌پذیری سنگین‌تری دارد و ترمزهایش هم به بهترین شکل ممکن خودرو را متوقف می‌کنند. خوشبختانه موتور توربوشارژر این کوپه آلمانی تاثیر منفی تاخیر در شتابگیری را در آن ایجاد نکرده است؛ بازخورد پیشرانه به دستورات پدال گاز، لحظه‌ای و دقیق اجرا می‌شوند. کوپه ۹۱۱ در مقایسه با اف-تایپ R وزن کمتری هم دارد که در این بخش از بازار، امتیاز مثبتی چشمگیر محسوب می‌شود؛ ۹۱۱ حدود ۱,۵۹۵ کیلوگرم وزن دارد درحالی‌که رقیب انگلیسی‌اش ۱۸۵ کیلوگرم سنگین‌تر است.

هر دو خودرو به‌لطف بهره‌وری از سیستم چهار چرخ محرک، سطح مناسبی از چسبندگی را در شرایط مختلف جوی ایجاد می‌کنند؛ موردی که کمبود آن در نسل نخست اف-تایپ بیداد می‌کرد. جایگاه راننده درون کابین جگوار کمی پایین قرار گرفته است و همین مورد باعث می‌شود حس قرارگیری در یک فضای بسته بیشتر بر راننده غالب شود؛ اما از سوی دیگر از صندلی‌های نرم‌تر، ظاهری آراسته‌تر و دوخت چرمی برخوردار شده که کمتر حس سواری یک سوپراسپرت را به سرنشینانش منتقل می‌کند. همان‌طور که ظاهر این کابین نشان می‌دهد، سواری آن هم راحت است و در مسیرهای ناهموار، به‌خوبی متانت خود را حفظ می‌کند. این راحتی به قیمت کاهش حس ارتباط با جاده و عملکرد نه‌چندان دقیق پدال ترمز تمام شده است.

این احتمالا آخرین بررسی جگوار اف-تایپ باشد؛ چراکه شرکت سازنده قصد دارد نام آن را از سبد محصولات خود خط بزند. هر چند نبود این خودرو در بازار باعث دلتنگی هوادارانش خواهد شد اما نمی‌توان این حقیقت را کتمان کرد که پورشه ۹۱۱ خودروی بهتری محسوب می‌شود. کوپه آلمانی درگیرکننده‌تر است و می‌تواند توجه بیشتری را به خود جلب کند اما به‌دلیل کمتر بالاتری که دارد، جا را برای مانور جگوار هم باز گذاشته است. می‌توان اف-تایپ R را در برابر ۹۱۱ کاررا ۴ هم قرار داد اما این خودرو راندمان به‌مراتب نرم‌تری دارد. در سوی دیگر می‌توان به کوپه انگلیسی نگاه کرد که لذت‌بردن، حس‌وحال و صدا را اولویت خود قرار داده است. آیا پایان عمر اف-تایپ باعث خالی شدن بخشی از بازار خودروهای اسپرت خواهد شد؟ نظر شما چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5343 ديدگاه)

    جگوار در حد و اندازه ای نیست که خودشو با پورش مقایسه کنه

    موافقم 11
    مخالفم 9
    1. froG-driVer

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (317 ديدگاه)

      دقیقا جگوار کلا تمرکزش روی کیفیت و لوکس بودنه و راحتی تا پرفورمنس مثل پورشه.پورشه هم برعکس تمرکز کرده رو قدرت و پرفورمنس تا لوکس بودن.

      موافقم 8
      مخالفم 1
  2. sinasvj

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (301 ديدگاه)

    واقعا جگوار اف تایپ یه اثر هنری ماندگاره مثل ای تایپ

    موافقم 13
    مخالفم 4
  3. علی جردن

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1279 ديدگاه)

    وقتشه جگوار اروپایی هم مثل (الدزموبیل) و (پونتیاک) و (پلیموث) و (مرکوری) و (ساتورن) و …. درش تخته میشه چون مردم دنیا خودروهای تکنولوژیک چینی رو انتخاب میکنن نه خودروهای پرمصرف آمریکایی یا خودروهای پر استهلاک اروپایی

    موافقم 6
    مخالفم 17
    1. سوشیانت

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2187 ديدگاه)

      چین چقدر تکنولوژیش بالاست که هنوز هیچکدوم از ماشین های درون سوزش در حد الدزمبیل و پونتیاک و پلیموث و مرکوری نیستن😂

      موافقم 15
      مخالفم 6
    2. ناخدا

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (207 ديدگاه)

      این ها دیگه نظر نیست که میگذاری رسماً چرندیات هست

      موافقم 19
      مخالفم 1
  4. mosafer

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    طراحی های همه داره شبیه پورشه میشه از بنز تا جگوار یا استون مارتین…ولی پورشه خداوندگار تعادل در همه زمینه ها با هم هستش

    موافقم 4
    مخالفم 11
    1. Trump

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (192 ديدگاه)

      عاشق نظرات آلمانی فن هستم
      ایشون میگه همه دارن از پورشه تقلید میکنن آخه کجای این سه بزرگوار زیبا ( آستون مارتین و جگوار و حتی بنز ) شبیه طراحی قورباغه سازی پورشه؟ البته من خودم عاشق پرفورمنس و حتی طراحی های کابین پورشه ام ولی به هیچ عنوان با طراحی پورشه مخصوصا نمای جلوش ارتباط نگرفتم.
      اون یکی میگه جگوار در حد پورشه نیست باور کنین آلمانی ها شمارا هم نژاد خودشون نمیدونن که انقدر جوگیرین!

      موافقم 5
      مخالفم 2
  5. froG-driVer

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (317 ديدگاه)

    واکنش من به این عبارت اینه:
    تکنولوژیک؟؟! خودرو؟؟! منظورت چیه ؟؟!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. زیزیگولو

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5527 ديدگاه)

    یکی از عریض ترین کوپه ها با عرض 1.92 متر

    موافقم 6
    مخالفم 0
  7. blackwing

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (994 ديدگاه)

    اینطوری هم جذاب تر میشد :
    F-Type SVR vs 911 Turbo 🥵

    موافقم 4
    مخالفم 0
  8. بهنام

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (851 ديدگاه)

    بک زمانی فراری ۳۵۵ و مخصوصاً اف ۴۳۰ مستقیما با پورشه ۹۱۱ مقایسه ی مفصل میشد که هیجان بسیار بالایی داشت. برخی از مقالات به حدی حماسی بودن که لذت خواندن آن کم از لذت راندن آنها نبود . شاید بنده اشتباه میکنم ولی دیگر هیچ مدلی از فراری مستقیما با پورشه ۹۱۱ مقایسه نمیشه.

    موافقم 5
    مخالفم 0
  9. ! i M α η δ υ α R

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1797 ديدگاه)

    {{{ آیا پایان عمر اف-تایپ باعث خالی شدن بخشی از بازار خودروهای اسپرت خواهد شد ؟ نظر شما چیست ؟ }}} …

    باعث خالی شدن بخشی از روح و زیبایی بازار خودرو های اسپرت خواهد شد …

    مازراتی و جگوار و … برای طی کردن جاده های با طراوت کوهستانی و همزمان لذت بردن از استایل و صدای جذاب و رانندگی اسپرت و روح گیرا ، ساخته می شن …

    برای اکو شدن صدای داون شیفت در دامنه رشته کوه آلپ ، دره پو ، دشت ونتی …

    برای سرمست شدن از هنر در دل طبیعت بکر …

    برای لمس زندگی …

    برای از خود بیخود شدن …

    برای کامنت نوشتن که سهم ما شد از همه این زیبایی ها …

    موافقم 5
    مخالفم 2
  10. Siyavash

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (694 ديدگاه)

    تویه این کلاس فقط پورشه..

    موافقم 4
    مخالفم 3
  11. مهردادکمال

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1865 ديدگاه)

    911سنگ محک این کلاس هست و نه استون مارتین ونتیج(برند محبوبم هست-ولی پا رو وجدان نمیشه گذاست) و نه این جگوار در حدش هستن. ۹۱۱ دریایی از تکنولوژی اصالت آپشن و اطمینان محسوب میشه که افت قیمتش هم بسیار کمه(تو المانی ها از همه بهتر پول رو حفظ میکنه).
    در ضمن این مقایسه ها یک کار ژورنالی هست و شاید همراه باشه با تعصب و شیطنت. یه مثالی میزنم!! تو سال 92 مقایسه Jaguar XJS V12 و

    : Mercedes-Benz 300SL و Cadillac allante که در کمال تعجب کادیلاک برنده شد!!! یکی از بدترین کادیلاک هایی بود که ضرر هم به شرکت سازنده زد در حالی که جگوار یکی از بهترین محصولاتش رو ساخته بود و دهه ها تولید میشد و همچنین مرسدس هم یک کوپه بی نظیر بود! در نهایت میخوام بگم 911 از بقیه رقیباش 3-0جلو هست طوری که حتی مرسدس فهمید نمیشه باهاش رقابت کرد و اومد تو مدلgt روی ویژگی های لوکسش بیشتر کار کرد تا وارد کلاس دیگه ای بشه تا کمتر با 911 روبرو شه.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  12. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1142 ديدگاه)

    ۹۱۱ همیشه بی رقیب

    موافقم 4
    مخالفم 5
  13. عارف رضاییان

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (117 ديدگاه)

    شاید در پورفورمنس پورشه برنده باشه ولی جگوار طراحی خیلی نازتری داره دقیقا یک گربه وحشی و جذاب و دوست داشتنیه 😍🇬🇧

    موافقم 2
    مخالفم 1
  14. Amir

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    من حرفم اینه که اصلا چی رو با چی مقایسه میکنن😂😂 آخه ۹۱۱ افسانه ای؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. SCORPION

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    بادرود وعرض ادب به همه دوستداران وسیله ای بنام اتومبیل.عزیزان سالهاست که اتومبیل تولید میشه،مردم ازش استفاده های مختلف میکنن وبنابراین استفادها خاطرات شیرین وتلخی دارن.باگذشت نزدیک به ۶دهه از عمر وهمراهی بمدت زیاد بااین وسیله در نقاط مختلف این ارض خاکی،از هندوستان تا غرب اروپا که امروز دران زندگی میکنم،باید عرض کنم هرکس بنا به سلیقه خودش یجورازین وسیله استفاده کرده ولذت برده.پورشه اتومبیل بسیار خوبیه ،اما بگسیکه جگوار رو دوست داره شماازامروز تافردا هم که بگی این بهتره قبول نمیکنه یاراننده مک لارن همیشه مک لارنو انتخاب میکنه.درنهایت میخوام خدمتتون عرض کنم،امروز بمدد اینترنت دیگه لزومی نداره ،همه برن هنرستان ویا دانشکده ویا دانشگاه تا مهندسی اتومکانیکو بخونن نا از ماشین وموتورش بصورت حرفه ای سردربیارن.ولی ملت دیگه کم وبیش یچیزایی بلدن.به سلایق هم احترام بزاریم،دانش اندکمون رو برخ هم نکشیم،وباهم تبادل دانش کنیم.اکثر ماایرانیهای عزیز تجربه سواری ماشین مخصوص هرکاری رو درجای خودش نداریم ومتاسفانه همواره نظرفنی غلط هم میدیم.امیدوارم این طرز تفکر غلط رو کنار بزاریم وازهرچیزی با دانش درست اون چیز استفاده کنیم ولذت ببریم.موفقو موید باشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا