پونتیاک به مناسبت بیستسالگی مدل ترنس ام، در سال ۱۹۸۹ نسخهٔ ویژهای از این خودرو را معرفی کرد که به پیشرانهٔ V6 توربوشارژ بیوک مجهز شده بود.
یکی از مشهورترین و جذابترین خودروهای آمریکایی دههٔ ۸۰، بیوک GNX است که خیلی در مورد آن شنیدهایم و از مشخصات فوقالعادهٔ آن باخبر هستیم. بااینحال، شاید خیلیها ندانند که پیشرانهٔ توربوشارژ این خودرو در سینهٔ نسخهٔ ویژهای از پونتیاک ترنس ام هم قرار گرفت. این خودرو که به مناسبت بیستسالگی مدل ترنس ام ساخته شد، با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۴.۶ ثانیه، برای مدت کوتاهی سریعترین و پرشتابترین خودروی تولیدی آمریکا محسوب میشد. ازاینرو، در ادامه به تجربهٔ رانندگی کارانددرایور با این خودروی کمتر شناختهشدهٔ آمریکایی نگاهی خواهیم داشت که در ژوئن سال ۱۹۸۹ منتشر شده است.
زمانی که در اوایل دههٔ ۸۰ بیوک گرند نشنال با پیشرانهٔ توربوشارژ بر پایهٔ مدل رگال به خیابانها آمد، سروصدای زیادی به راه انداخت زیرا این خودرویی با قیمت ۱۵ هزار دلار بود که میتوانست ظرف تنها ۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. نسخهٔ بعدی یعنی GNX اما حتی از این هم سریعتر بود و خیلیها را فریفتهٔ خود کرد تا جایی که برای ۵۰۰ دستگاه تولیدی آن تقاضای جنونآمیزی شکل گرفت. بااینحال، همانطور که از گرند نشنال و GNX لذت میبردیم، این سؤال مدام در ذهنمان چرخ میزد که پیشرانهٔ V6 توربوشارژ قدرتمند بیوک در یک خودروی مدرن و سطح بالا چه احساس خواهد داشت. خودرویی با هندلینگ چابک و فرم آیرودینامیک برای بهرهبرداری کامل از خروجی فوقالعادهٔ این موتور.
چرا پونتیاک ترنس ام نه؟ خودرویی که در خانوادهٔ جنرال موتورز که نهتنها بسیار مدرنتر از بیوک رگال بود بلکه به تمایز فنی از پسرعمویش، شورلت کامارو نیاز داشت. جنرال موتورز هم ظاهراً همین فکر را کرده است زیرا ترنس ام با پیشرانهٔ بیوک را به واقعیت تبدیل کرد. پونتیاک به مناسبت بیستمین سالگرد ترنس ام، ۱,۵۰۰ دستگاه نسخهٔ ویژه از این خودرو تولید میکند که به نسخهای اصلاحشده از پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 توربوشارژ بیوک مجهز شده است. این ترنس ام تولید محدود بهعنوان خودروی ایمنی مسابقات ایندیاناپلیس ۵۰۰ سال ۱۹۸۹ هم انتخاب شده است.
خودروی آزمایشی ما ولی با شتاب گیری انفجاری، ظرف تنها ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۳.۴ ثانیه طی کرد. این یعنی در حال حاضر، ترنس ام نسخهٔ بیستسالگی پرشتابترین خودروی تولیدی آمریکا محسوب میشود. دستیابی به چنین شتابی نیازی به انجام فرایندهای پیچیده ندارد. فقط گیربکس را در حالت درایو قرار دهید، پدال ترمز را فشار دهید، دور موتور را تا ۲,۱۰۰ rpm بالا ببرید، ترمز را رها کنید و پدال گاز را تخته کنید. ترنس ام فوراً مثل موشک شلیک میشود.
مهندسان بیوک کامپیوترهای کنترل موتور را در رگال توربو به گونهای تنظیم کرده بودند تا نیروی موتور را هنگام رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت قطع کند. این محدودیت سرعت برای حفظ رگال قدیمی در محدودهٔ ترمز و هندلینگ نهچندان بالای خودرو ضروری بود ولی در ترنس ام توربو انجام چنین اقداماتی لازم نیست و خودرو به لطف پلتفرم پرفورمنس محور خود میتواند بدون محدودیت سرعت کار کند. به همین دلیل، موتور ۳.۸ لیتری V6 توربو آزاد گذاشته شده تا ترنس ام را تا سرعت ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت پیش ببرد.
پیشرانهای که این آتشبازیها را ایجاد میکند، اساساً همان موتور V6 توربوشارژ بیوک رگال است. مهمترین تغییر این موتور، استفاده از سرسیلندرهای جدیدی است که از نسخهٔ ۳.۸ لیتری این موتور که بهصورت عرضی در بسیاری از خودروهای دیفرانسیل جلوی جنرال موتورز استفاده میشود گرفته شده است. دلیل استفاده از سرسیلندرهای جدید این است که راحتتر در محفظهٔ موتور باریکتر ترنس ام جای میگیرند. گازهای خروجی از هر سیلندر، از طریق هدرزهای کوتاه با طول مساوی جمعآوری میشوند و توربوشارژر AiResearch T3 که در گوشهٔ سمت راست محفظهٔ موتور نصب شده را تغذیه میکنند. پونتیاک خروجی این موتور را ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتن متر گشتاور اعلام کرده که بسیار کم به نظر میرسد و با توجه به اعداد پرفورمنس خودرو، قدرت واقعی موتور باید چیزی نزدیک به ۳۰۰ اسب بخار باشد.
تنها تغییر فنی مهم دیگری که غیر از موتور در ترنس ام نسخهٔ بیستسالگی صورت گرفته، تجهیز به ترمزهای جلوی بزرگتر ۱۱.۹ اینچی با کالیپرهای دو پیستونه بجای نمونههای ۱۰.۵ اینچی و تک پیستونه در دیگر نسخههای فایربرد است؛ بنابراین، نسخهٔ بیستسالگی در دیگر قطعات فنی با فایبربردهای فرمولا و ترنس ام معمولی یکسان است. البته فنرهای جلو حالا کمی نرمتر شدهاند زیرا موتور V6 توربو حدود ۵۰ کیلوگرم از موتورهای V8 که معمولاً روی ترنس ام نصب میشوند سبکتر است. سیسم تعلیق نسخهٔ بیستسالگی روی سطوح صاف فوقالعاده عمل میکند و با شتاب جانبی ۰.۸۸ جی به جاده میچسبد اما متأسفانه وقتی جاده ناهموار میشود، ترنس ام رفتار خوب خود را از دست میدهد و به نظر میرسد بین فنرها و کمکفنرها ناهماهنگی وجود دارد.
تمام نمونههای نسخهٔ بیستسالگی در یک مرکز تولید ویژه ساخته میشوند که با یک مرحلهٔ کنترل کیفیت اضافی، تلاش میکند محصول نهایی تا حد امکان بدون مشکلات کیفی باشد. همهٔ این خودروها با رنگ سفید و تودوزی برنزی رنگ تولید میشوند. نشانهای «ترنس ام توربو» روی گلگیرهای جلو، لوگوی ایندیاناپلیس روی رکابها، نشانهای «ترنس ام بیستسالگی» روی دماغه و ستونهای C و چهار سر اگزوز هم به تمایز این نسخه از نمونههای معمولی ترنس ام کمک میکنند.
بهطورکلی، ترنس ام نسخهٔ بیستسالگی برای طرفداران آثار هنری ظریف دنیای خودرو نیست. این خودرویی ساده و خالص برای طرفداران ماسل کارها است و این چیزی بدی نیست زیرا کسانی که آنقدر سن دارند که رانندگی با خودروهای عضلانی باشکوه گذشته را تجربه کرده باشند، احتمالاً تنها کسانی خواهند بود که حاضرند ۳۱,۱۹۸ دلار (معادل ۷۹ هزار دلار امروز) برای خرید ترنس ام بیستسالگی پرداخت کنند. این حدود ۹ هزار دلار (معادل ۲۳ هزار دلار امروز) بیشتر از یک ترنس ام GTA با موتور ۵.۷ لیتری V8 است. ممکن است چنین رقمی را قیمت گزافی برای چیزی که اساساً شامل یک موتور توربو و چند لوگوی اضافی میشود بدانید اما خریداران زیادی هستند که به پرفورمنس نابودکنندهٔ آسفالت بیشتر از راحتی سواری و قیمت اهمیت میدهند. بیوک در فروش تمام نمونههایی که از GNX ساخت هیچ مشکلی نداشت و قطعاً همین شرایط برای پونتیاک ترنس ام نسخهٔ بیستسالگی هم تکرار خواهد شد.
مشخصات فنی
Pontiac Trans Am 20th Anniversary 1989 | |
پیشرانه | ۳.۸ لیتری V6 توربو |
قدرت | ۲۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
وزن | ۱۵۷۳ کیلوگرم |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۶ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت |
شتاب جانبی | ۰.۸۸ جی |
توقف از سرعت ۱۱۰ | ۶۶ متر |
RezaRs
۳ مهر ۱۴۰۳این شد یه مطلب درست درمون و خفن با تشکر از امیرخان لعنت به خودروهای چینی
amirkhanzadeh
۳ مهر ۱۴۰۳تو سایت دیوار یک پونتیاک ترنس ام گذاشتن برای فروش قرمز رنگه با کیت مخصوص gm
ولی قیمت بالا گذاشته بالای 4 میلیارد
خیلی ماشین تمیز و قشنگیه
Ali
۳ مهر ۱۴۰۳کار به هیچی ندارم.
ولی این واقعا قشنگه.
SMS
۳ مهر ۱۴۰۳قشنگیش به کنار ولی بنظرم بالای 400اسب بخاره
Ali
۳ مهر ۱۴۰۳کار به دوتا نکته دارم
اول از همه اینکه این واقعا قشنگه.
جدی عاشقشم.
و دوم اینکه فک کنم موتورش با بیوک گرندنشنال یکیه.
و اینکه همه میدونیم اون زمان گرندنشنال ی آمریکایی با پرفورمنس آلمانیا بوده.
که تو درگ ریس کانتاشو میبرده🫠
قنداق
۳ مهر ۱۴۰۳پرفورمنس آلمانی ؟؟؟؟؟؟؟ بیشتر توضیح میدی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
car lover
۳ مهر ۱۴۰۳توضیح میخوای؟ به روی چشم
پرفورمنس آلمانی یعنی اینکه دوج با 800 اسب قدرت شتاب صفرتاصد 3.7 میزنه
آلمانیها بنز و بی ام و و آئودی با نصف اون قدرت یعنی 400 اسب شتاب صفرتاصد 3.5 میزنن
پرفورمنس و مهندسی آلمانی یعنی این
سوشیانت
۳ مهر ۱۴۰۳منم یه ماشین ساختم با یک اسب صفرتاصد زیر ۱ ثانیه میزنه خودت خنده ت نگرفت از اینی که گفتی ۴۰۰ اسب صفرتاصد ۳.۵؟!😂
car lover
۳ مهر ۱۴۰۳سوشی جون درک میکنم با 400 500 اسب صفرتاصد 3.5 رو نتونی هضم کنی چون این چیزا واسه آمریکاییا قفله😂
سوشیانت
۳ مهر ۱۴۰۳آمریکایی ها تا ۱.۶۶ زدن ولی آلمانی فن ها هنوز که هنوزه دارن دنبال یه سایتی میگردن که زیر سوال ببرنش ولی نمیتونن😂
corvette
۳ مهر ۱۴۰۳کار لاور . کوروت c8 استینگری
با قدرت ۴۹۰ اسب بخار
شتاب ۳ ثانیه
و در مواقعی ۲.۹ ثانیه ثبت کرده
Taha Ayoobi
۳ مهر ۱۴۰۳کار لاور اینم بگو که با انبوهی از سیستم های کمک راننده و لانچ کنترل و سیستم تمام چرخ محرک و… این شتابو میزنن ولی دوج عملکردش تا 80 درصد به راننده بستگی داره و ماسل کار خالصه.
car lover
۳ مهر ۱۴۰۳ما که 1.66 ندیدیم😂😂😂 شما هم اگه دیدی احتمالا تو خواب بوده
سوشیانت
۳ مهر ۱۴۰۳پس بهتره جیم ویلدر رو دوباره بهت یادآوری کنم😁😘
آرش آمریکایی
۳ مهر ۱۴۰۳کار لاور جان از یاتاقان زدن و واشر زدنهای آلمانی ها هم بگو
JaMsHiD_R1988
۳ مهر ۱۴۰۳لطفاً این بحث های مسخره رو ول کنید
Ali.d
۳ مهر ۱۴۰۳اینایی که میگفتن اسب بخار های امریکایی دروغ هستن بیان با دقت بخونن لطفا
بدون esp شتاب ۴.۶ ثانیه
شتاب جانبیش هم ۰.۸۸ یعنی هندلینگ فوق العاده داره
با عدد های ماشین ها امروزی مقایسه کنید
چند وقت پیش پدال یه پست در باره مقایشه سری ۵ و اپتیما گذاشته بود
شتاب جانبی اونها همین حدود بود تو سال ۲۰۲۴
تازه شتابشون هم بالای ۵ ثانیه بود جفتشون
اونم با ۶ من کنترل کننده و وسایل الکترونیکی و گیربکس و زیر بند دفرنسیال و …
خلاصه که زنده باد آمریکا با محصولاتش
با کمترین قیمت
بدون ادعا
بهترین کیفیت
رخ گردن شکن
بهترین حال رو بهت میدن 🧨🧨🧨🧨🧨
car lover
۳ مهر ۱۴۰۳این ماشین خیلی به دل میشینه . ولی هیچی یه v8 حجم بالای آمریکایی نمیشه. توربو و 6 سیلندر معنی نداره.
Cert
۴ مهر ۱۴۰۳این ماشین به معنای آمریکای میانه است
آرش آمریکایی
۳ مهر ۱۴۰۳دیروز یه جا میخوندم طرف میگفت دقیقا تو سال 1989 وقتی میرفتی دم یه نمایندگی و پونتیاک فایربرد یا شوی کاماروت رو میخریدی تو راه برگشت اگه داشبورد رو نگاه میکردی یه نوارکاست پیدا میکردی که توش خفن ترین اهنگای اون زمان گذاشته تا باهاش به جاده بزنید اولین آهنگش هم Run to you از Bryan Adam’s بود
Taha Ayoobi
۳ مهر ۱۴۰۳چه قشنگ
Galant.VR4(JDM)
۳ مهر ۱۴۰۳وقتی تجسم کردم مورمورم شد فکر کن توی اون دارن با یه هچین ماشینی باشی بعد یه کلکسیون از آهنگ های معروف هم داشته باشی بزنی به دل جاده های تگزاس و سر راه یه سری به بار های کنار جاده بزنی
کلا عشق خالص
احترام به مشتری یعنی این🇺🇸
Taha Ayoobi
۳ مهر ۱۴۰۳من عاشق بیابون های آریزونام.
90s culture
۳ مهر ۱۴۰۳چه دوران با شکوهی بود….
بدون هیچ کدوم از سیستم های پیچیده و اضافی امروز
در بهترین حالت ممکن…
آرش
۳ مهر ۱۴۰۳مشخصات فنی در حد کوپه های مطره دوران خودشه مثل پورشه 928 و فراری 412 جاگوار و مرسدس
hosen
۳ مهر ۱۴۰۳شتاب زیر ۵ ثانیه برای اون سال ها واقعا خیره کننده بوده
حسین دهمرد
۳ مهر ۱۴۰۳این چرا مثه برقی ها جلو رادیاتش بسته هست؟ چجوری سرد میشده؟ اون دوتا شکاف بالا که خیلی کوچیکه. دمش گرم اورهنگ جلوش فک کنم یک متری بشه
علیزاده
۳ مهر ۱۴۰۳دوران طلایی دنیا
Taha Ayoobi
۳ مهر ۱۴۰۳👌
من برم بهشت یکی از خواسته هام اینه که تو سال 1960 به دنیا بیام که هم به ماسل ها برسم هم از اونور به جی دی ام.
Taha Ayoobi
۳ مهر ۱۴۰۳عجب چیزی بوده لامصب
خیلیه تو دوران افول همیچین چیزی بسازی.
عارف رضائیان
۳ مهر ۱۴۰۳تنها چیز عجیب در طراحیش نبود هیچ ورودی هوا برا خنک کردن موتورشه واقعا رادیاتوراش چطور خنک میشن ؟!
نوید
۳ مهر ۱۴۰۳من از طریق سریال KnightRider تو دوران کودکیم با این ماشین آشنا شدم و عاشقش شدم واقعا ماشین باحالیه
علی منصوری
۴ مهر ۱۴۰۳چقدر ی ماشین میتونه آدمو بوجد بیاره، سال ساخت مد نظر بگیرین و ببینین این عروسک چه هیولای درون خودش داشته، ماسل کار بازی الان تو ایران فقط پول هنگفت میخواد و کاستوم کردنشون واقعا مشکل شده ، با خوندن این مقالات آتش درونمون ی مقدار کم میتونیم کنترل کنیم