بی ام ونیسان

درگ نیسان GT-R و بی ام و M4 کامپتیشن، گودزیلایی که پیر شده است!

آیا نیسان GT-R سالخورده با ۵۷۰ اسب بخار قدرت حریف کوپهٔ مدرن ب‌ام‌و M4 با قدرت کمتر، وزن بیشتر و قیمت ارزان‌تر خواهد شد؟

نیسان GT-R زمانی که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، پرفورمنس خیره‌کننده‌ای را به نمایش گذاشت و قاتل سوپرکارها لقب گرفت اما امروز پس از گذشته یک دهه و نیم، این گودزیلای ژاپنی پیر شده و حتی حریف کوپه‌های اسپرت هم نمی‌شود. این موضوع را می‌توان در مسابقات درگی که سم کارلیجن بین GT-R و ب‌ام‌و M4 کامپتیشن ترتیب داده است دید.

ب‌ام‌و از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو استفاده می‌کند که ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. نمونهٔ حاضر در این درگ نیز از نوع xDrive است که یعنی نیروی موتور به هر چهارچرخ منتقل می‌شود و کشش فوق‌العاده‌ای را در آغاز حرکت فراهم می‌کند. البته GT-R هم خودرویی چهارچرخ محرک با پیشرانهٔ شش سیلندر توئین توربو است اما موتور آن از نوع ۳.۸ لیتری V6 بوده و ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

اولین مسابقه‌ای که بین این دو ماشین برگزار می‌شود رولینگ از سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت در دنده دو است. در اینجا M4 جلو می‌افتد و هماهنگی استثنایی قوای محرکه و مدیریت دقیق کشش خود را نشان می‌دهد. البته رقیب ژاپنی هم خیلی عقب نمی‌ماند و اختلاف بسیار جزئی است. در رولینگ دوم، سرعت به ۶۰ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا می‌کند اما همچنان شروع رقابت با دنده دو است و بازهم ب‌ام‌و پیروز می‌شود درحالی‌که گودزیلا این بار با اختلاف بیشتری مغلوب می‌شود.

در آخر هم نوبت به مسابقهٔ درگ می‌رسد و دو خودرو شتاب فوق‌العاده‌ای را به نمایش می‌گذارند به‌گونه‌ای که هردو ظرف ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسند. بااین‌حال، در مسافت ۴۰۰ ب‌ام‌و بازهم برتری خود را به رقیب دیکته کرد و ظرف ۱۱ ثانیه به خط پایان رسید درحالی‌که GT-R این کار را در ۱۱.۰۵ ثانیه انجام داد. به‌طورکلی، هرچند اختلاف نیسان GT-R با ب‌ام‌و M4 در این درگ‌ها جزئی بود اما باید توجه داشت که گودزیلا زمانی سوپرکارهای قوی‌تر و بسیار گران‌تری را مغلوب می‌کرد.

مقایسه مشخصات فنی

 

ب‌ام‌و M4 کامپتیشن

نیسان GT-R

پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو ۳.۸ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۵۱۰ اسب بخار ۵۷۰ اسب بخار
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر ۶۳۳ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۱۸۰۵ کیلوگرم ۱۷۷۵ کیلوگرم
قیمت ۸۷,۲۹۴ دلار ۱۱۷,۹۳۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (10291 ديدگاه)

    این نیسان لامصصصصب ۲۰ سال پیش یه چیزی ساخته که هنوزم که هنوززززه نامدارهای دیگر هرچی میسازند عشق میکنند که بندازنش به جون GTR افسانه‌ای !!!
    همه خودشون رو میکشند تا یه ماشین بسازند برای نهایت ۵ سال تولید !
    نیسان اسطوره‌ای ساخته که خودش مانده بین ساختن و نساختنش ، چون طرفداران GTR روانی این اعجوبه هستند و اینقدر این نازنین کامل طراحی شده جایگزینیش به مانند جایگزینی مسی در بارسلوناست که فکر نمیکنیم حالا حالاها جایگزینش پیدا بشه !
    قیمت GTR نسبت به پرفورمنسی که داره یه شوخیه جذابِ !

    موافقم 134
    مخالفم 41
    1. Behnam1012

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (987 ديدگاه)

      نیسان GT-R زمانی که عرضه شد قاتل سوپر اسپورت ها بود
      امیدوارم اگه قراره نسل جدیدش عرضه بشه مثل قدیم با قدرت بیاد ( نه مثل نسل جدید Z که چیز خاصی برای به نمایش گذاشتن نداره ، صرفا یه کوپه ی اسپورت خوبه )

      موافقم 77
      مخالفم 3
    2. حسین دهمرد

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2436 ديدگاه)

      مهندس قیمتش از بیمر بیشتره ولی پرفورمنسش کمتره که البته طبیعیه با این سنش.
      سال ۲۰۰۷ هنوز نوکیا پادشاهی میکرد آیا شما الان هم نوکیا میخرید؟

      موافقم 39
      مخالفم 27
    3. بنده خدا

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (23 ديدگاه)

      قطعا اگه پولی بود،وارداتم ازاد بود…
      ی هامر(( h2x ))میگرفتم…

      تمام

      موافقم 4
      مخالفم 2
  2. رضا

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (123 ديدگاه)

    اونقدری باهم فاصله نداشتن و باید پذیرفت که نیسان جی‌تی‌آر قدیمی شده.

    موافقم 59
    مخالفم 4
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (10291 ديدگاه)

    فکرشو بکنید همین فردا واردات کلاً آزاد میشد / اولین کاری که میکردید چی بود و چه خودرویی میخریدید ؟!
    من اول میرفتم نیسان و سفارش یه GTR نیسمو میدادم و پُشت‌بندش گاز‌کِش میرفتم تویوتا و سفارش یه پرادو جدید میدادم و بعدش میرفتم یه آبی به صورتم میزدم تا از خواب بلند بشم به بدبختی‌هام بیشتر‌تر برسم 😂😎 !

    موافقم 80
    مخالفم 30
    1. blackwing

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (961 ديدگاه)

      اگه واردات آزاد بود و محدودیت پولی نداشتم قطعاً کادیلاک اسکالید V ، کوروت C7 ZR1 و کامارو ZL1 1LE

      موافقم 22
      مخالفم 14
    2. Car love

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (561 ديدگاه)

      یه نیسان صد هزار دلاری که چیزی نیست برای کار آفرین برتر خاورمیانه 😂😂😂😂😂😂

      موافقم 20
      مخالفم 19
    3. Arshia m3csl

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1042 ديدگاه)

      واردات آزاد بود پورشه ۹۱۱ میخریدم اگه پولشو داشتم و کنارش هم میخواستم ماشین بخرم نسل جدید بی ام و سری ۷ رو میخریدم یا بنز gls

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. نویدی

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (311 ديدگاه)

        👑M5👑
        و دیگر هیچ.

        موافقم 15
        مخالفم 3
  4. MK

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (85 ديدگاه)

    باتمام این تفاسیرای کاش نیسان زودترجانشین GTRرومیدادبیرون.

    موافقم 45
    مخالفم 3
  5. A.az

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (142 ديدگاه)

    ینی متاسفام برای خودم که باز نشستم درگ مضخرف این یارو رو نگاه کردم، پدال جان یه دونه درگ بزار از carwow
    ینی وسط فیلم صحنه عوض میشه، نمای دوربین عوض میشه ، لاین ماشینا عوض میشه، خط پایان عوض میشه و …
    قشنگ برنامه خردساله.ینی یه گرافیک ساده هم نمیتونه بزاره که مشخصات ماشینا توش باشه
    خودشم از بس دست و پا چلفتی هست کسی نمیزاره سوار ماشینش بشه

    موافقم 29
    مخالفم 11
  6. Payamx68

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    عاشق هر دوتاشونم Nissan and BMW

    موافقم 24
    مخالفم 5
  7. احمدرضا

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (730 ديدگاه)

    منکر برتری ب ام و نیستم
    اما توی رولینگا دو تا ماشین موقع شروع حتی کنار هم نیستن
    مشخصا ب ام و زودتر گاز میده
    شایدم من اشتباه میکنم
    به هرحال انتخابم قطعا GTR

    موافقم 43
    مخالفم 13
  8. نشناسی بهتره

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (395 ديدگاه)

    گودزیلا:لایک
    M4:دیس لایک

    موافقم 75
    مخالفم 36
  9. R@min

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    تایم های متعادلی بود GTR پیر سگ هنوزم ماشین ارزشمندیه البته قیمتش بالاست.

    موافقم 21
    مخالفم 6
  10. مهدی

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1614 ديدگاه)

    یه زمانی سوپراسپرت ها بیشتر تنفس طبیعی بودن و به طبع گرفتن توان مخصوص بیشتر واقعا سخت بود! این وسط نیسان‌ با دوتا توربو و سیستم چهارچرخ یه ترفند تبلیغاتی ریز هم زد و واسه جلب توجه بیشتر قدرت خروجی رو کمتر از چیزی که واقعا بود اعلام کرد این شد که صفت غول کش چسبید بهش در حالی که این خودرو از نظر توان خروجی غولی بود واسه خودش! در هر صورت خودروی کاملی بود تو هر زمینه ای

    موافقم 26
    مخالفم 7
  11. Reza Waffen SS

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (5342 ديدگاه)

    انتخابم گودزیلا 👍

    موافقم 32
    مخالفم 14
  12. Scuderia Ferrari

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3921 ديدگاه)

    گودزیلای قصه ما هیچ وقت پیر نمیشه بلکه دوست داشتنی تر میشه و نیسان برای جانشین این اسطوره باید پرچمداری تولید کنه که بهترینِ کلاس خودش باشه و تا سال های زیادی مثل همین نسل یک سنگ محک جدی باشه

    موافقم 20
    مخالفم 9
  13. Pa

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    GTRهیچ وقت پیر نمیشه

    موافقم 14
    مخالفم 12
  14. Siyavash

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    امان از این gtr پیر که هنوز فکر میکنه جوون هست و با جونا سر شاخ میشه…..یادش بخیر یه زمان رقیب مستقیم فراری۴۵۸.لامبورگینی گالاردو.. پورشه۹۱۱توبور s و دوج وایپر و کوروت بود و جالب کجا بود همشونم شک میداد ولی الان چی بعد نزدیک ۱۵ سال هنوز حتی یه فیس لیف نشده چه برسه نسل عوض کنه حتی رقیبش کم کم دوبار نسل عوض کردن..مک‌لارن که هیچ سال ۲۰۱۱ آمد الان ۳ بار تویه ۱۲ سال نسل عوض کرده ولی این پیرمرد دوست داشتی هنوز نه….

    موافقم 4
    مخالفم 6
  15. King viper ACR

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    GTR اسطوره و گودزیلایی که هیچوقت تمام نمی شود

    موافقم 9
    مخالفم 5
  16. AMIN JAFARI

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (126 ديدگاه)

    ب ام و با وزن بیشتر -قدرت موتور کمتر – قیمت کمتر بهتر از نیسانه

    مهندسی بی نقص ب ام و

    موافقم 16
    مخالفم 9
    1. TRD PRO

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نیسان GTR مال سال ۲۰۰۷ هستش .
      اون موقع اصلا سری ۴ بیمر تولید نشده بود .
      سری ۴ از ۲۰۱۳ اومد .
      پرفورمنس GTR با توجه به سن و سالش واقعا جالبه .
      صفر تا صد ۲/۸ برای ماشین ۱۶ ساله خارق العادس .
      برای مثال زمانیکه این ماشین اومد هنوز مورسیه لاگو و گالاردو و وایپر و SLR مکلارن رو خط تولید بودن .
      مثلا شتاب وایپر نسل ۲ حدود ۳/۹ ، شتاب مورسیه لاگو lp640 ، حدود ۳/۲ و شتاب SLR مکلارن ۳/۴ بود .
      یهو اون وسط این گودزیلا اومد با لانچای معروف و شتاب زیر ۳ .
      عظمت GTR مال اون زمانه . تو دنیای پرفورمنس امروز این ماشین فسیل زندست . قدیمی اما با ارزش .

      موافقم 14
      مخالفم 3
  17. JDM

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (634 ديدگاه)

    یه جمله‌ای هست میگن اون زمان امکانات کمتری نسبت به الان بود نیسان معرفیش از 10 سال بیشتر شده اگه bmw نمیبرد تعجب میکردم تقسیم بندی وزن استفاده از آلیاژ جدید سیستم های جدید لانچ و اپشن های دیگه تو با ماشین 10 سال پیش مقایسه میکنی
    BMW مهندسیش حرف نداره ولی نیسان چی زده که که میان ماشین های روز رو باهاش مقایسه میکنن

    موافقم 6
    مخالفم 1
  18. Arshia m3csl

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1042 ديدگاه)

    بی ام و عشقه کلا ماشین المانی عشقه هیچی المانی نمیشه

    موافقم 5
    مخالفم 4
  19. samurai

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (552 ديدگاه)

    اصلنم معلوم نبود میخواستی بی ام و برنده بشه کافیه یه لحظه گاز و کم کنی چند دهم ثانیه ماشین میوفته عقب
    جی تی ار اثر هنری حساب میشه موتورشو استادکارای ژاپنی با دست تولید میکنن
    بعدم برو یه بی ام و مدل 2007 بیار البت اگه موتورش کار کنه :) ببینیم به خط پایان کلا میزسه بعدش میفهمی مهندسی ژاپن چیه

    موافقم 11
    مخالفم 7
    1. JDM

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (634 ديدگاه)

      موافقم چون انجین های گودزیلا دست ساز بودن رو داینو قدرت های متفاوتی میداد مثال gtr اوایل اصلا قرار نبود زیر ۳ صدتا بره ولی به لطف سیاست و انجین های دست‌ساز زیر ۳ میزد و رو داینو عدد ها از چیزی که نیسان اعلام میکرد کمی بیشتر بود و همه رو روانی میکرد ولی اونطور هم نیست bmw ماشیناش حساس باشن تو کشور ما بخاطر نبود قطعات و مکانیک درست حسابی باعث شده فکر کنی آلمانی ها خرج دارن ولی تو کشورایی که نمایندگی دارن مگه خراب میشن

      موافقم 6
      مخالفم 0
  20. AMIR

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    من کلا طرفدار bmwهستم😉
    اما ببین این نیسان چیه که بعد چندین سال الان bmwیه ماشین ساخته که داره ازش جلو می‌زنه ببین این زمان خودش چه هیولایی بوده
    واقعا لقب گودزیلا برازنده سه♥️

    موافقم 11
    مخالفم 3
  21. Ali

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (37 ديدگاه)

    البته این بی ام و جدیده ولی کلاس قیمتی و ساخت متفاوتی با نیسان داره !
    هرچند که مثلا جدیدترین مدل bmw m5 f90 با موتور s63 و گیربکس 8hp دقیقا زمان طراحی موتور و گیربکس این مدل برمیگرده به سال ۲۰۰۸ مثل GTR که البته همین bmw m5 با این موتور و گیربکس صفر تا صد ۲.۶ هم زده !
    بی ام و با یک سدان کاری کرده که در پرفورمنس با یک سوپر اسپرت رقابت کنی و‌حتی بهتر باشی موتور و گیربکسش هم بر می گرده به همون زمان !

    موافقم 6
    مخالفم 0
  22. Kian

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    GTR ماشینی که هست که بعد ۱۵ سال هم هنوز میتونه پا به پای جدیدترین M4 بیاد و حتی جلو بزنه اینجاست که به اسطوره بودنش پی می بریم

    موافقم 1
    مخالفم 2
  23. Ali

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (37 ديدگاه)

    البته ب ام و m4 سوپر اسپرت نیست و این دو تا کلاس ساخت و قیمتی متفاوتی دارند. !
    ولی با این احوال دمش گرم بی ام نشون داده که با یک گرند تور که m4 باشه و حتی با یک سدان مثل m5 که مثال زدم که زمان طراحی موتور و گیربکس اون هم دقیقا شبیه GTR از سال ۲۰۰۸ بوده عملکرد بهتری داره؛
    بی ام و با یک سدان کاری کرده که با سوپر اسپرت ها سرشاخ بشه و حتی بهتر هم باشه این هنره با مهندسی آلمانی بی نقص و بی نظیر دستمریزاد داره .

    حتی یک زمانی پورشه ۹۱۱ مدل ۲۰۱۵ رو با gtr ۲۰۲۱ مقایسه کردند که پورشه تو هر قسمتی بهتر بود از همه نظر !
    نسل ۹۹۱ پورشه هم زمان معرفی نزدیک به gtr داشت پس قابل مقایسه بودند و واقعا نشون می ده که با مهندسی ناب و سطح بالای آلمان فوق اسطوره می سازند؛

    با اینکه خودم gtr رو خود دوست دارم ولی من اعتراف می کنم که مهندسی برتر آلمانی به چیز دیگست!

    موافقم 5
    مخالفم 1
  24. نیما

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (41 ديدگاه)

    فرقشان خیلی کم بود و اینکه حی تی ار نیمسو نبود اگه نیسمو بود بی ام و رو پاره میکرد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا