صنایع هوایی

سلرا 500L؛ هواپیمای دیزلی با مصرف سوخت کمتر از یک شاسی‌بلند!

یک شرکت آمریکایی در حال توسعه هواپیمایی دیزلی با نام سلرا ۵۰۰L (Celera) است. این هواپیما می‌تواند مصرف سوختی کمتر از یک شاسی‌بلند متوسط داشته باشد.


این هواپیمای تخم‌مرغی شکل توسط شرکت آمریکایی Otto Aviation طراحی شده و هم‌اکنون فرایند تست و توسعه خود را پشت سر می‌گذارد. در صورتی که سلرا ۵۰۰L به خط تولید نهایی برسد شاید انقلاب بزرگی را در عرصه حمل‌ونقل هوایی رقم بزند. محصول تجاری سلرا زمانی که به‌صورت جهانی عرضه شود هزینه‌های عملیاتی پایین و شعاع پروازی قابل‌توجهی خواهد داشت.

شاید طراحی ظاهری سلرا ۵۰۰L عجیب به نظر برسد اما کابین آن توانایی حمل ۶ مسافر را دارد؛ اما به احتمال زیاد مهم‌ترین سؤال درباره این هواپیما به مصرف سوخت کمتر آن در مقایسه با یک شاسی‌بلند مربوط شود. این امر چگونه ممکن است؟ راز مصرف سوخت بسیار کم ۵۰۰L در شکل کلی و پیشرانه آن نهفته است. این هواپیمای تک‌نفره بیشتر برای پروازهای شخصی با هزینه‌های عملیاتی پایین مناسب خواهد بود.

تمرکز اصلی Otto روی مصرف سوخت سلرا بوده است و همین ظاهر تخم‌مرغی شکل به شکل‌گیری آیرودینامیک بهینه به منظور کمتر کردن مصرف سوخت کمک می‌کند. در واقع طراحان از اصلی شناخته شده به عنوان جریان آرام استفاده کرده‌اند که راه‌حلی مناسب برای کاهش ضریب درگ هواپیماست. با این نوع طراحی لایه‌های هوای نرمی در اطراف هواپیما شکل می‌گیرد و به آن اجازه می‌دهد با درگ کمتر به پرواز خود ادامه دهد. شرکت سازنده قول داده سلرا ۵۰۰L در مقایسه با هواپیماهای سنتی طراحی آینده‌نگرانه‌تر و ضریب درگ پایین‌تری داشته باشد. اگرچه چنین طرحی شاید برای هواپیماهای بزرگ مناسب نباشد اما به خوبی در سلرا جواب داده است. صنعت هوانوردی هر روز در حال تکامل است و اکثر شرکت‌ها می‌خواهند تا چند سال آینده به آلایندگی صفر دست یابند. همچنین انتظار می‌رود هواپیماهایی با سوخت جت نیز تولید شوند هرچند سلرا مسیر دیگری را انتخاب کرده و به پیشرانه ۱۲ سیلندر دیزلی مجهز است.

انتخاب پیشرانه دیزلی نه تنها باعث آلایندگی کربنی پایین‌تر می‌شود بلکه هزینه‌های عملیاتی و نگهداری را نیز کاهش می‌دهد. سلرا ۵۰۰L از طراحی و ویژگی‌های منحصربه‌فردی سود می‌برد و مصرف سوخت آن در سرعت‌های کروز حدود ۷.۸ لیتر خواهد بود. مصرف سوخت متوسط این هواپیما نیز بین ۹.۵ تا ۱۳ لیتر اعلام شده است. برای مقایسه بد نیست بدانید یک هواپیمای مجهز به پیشرانه جت معمولاً در صد کیلومتر ۷۸ لیتر سوخت مصرف می‌کند. شرکت Otto قبلاً برخی تست‌های پروازی سلرا را انجام داده و احتمالاً آن را در سال ۲۰۲۵ راهی بازار خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. javad-bmw

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (148 ديدگاه)

    برای ترابری هم میشه ازش استفاده کرد، چون قطعا سرعت بالایی نداره و این موضوع هم خیلی اهمیت بالایی تو بخش ترابری (از نوع معمولی ، نه نظامی) نداره.

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. شاپور

      ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (300 ديدگاه)

      بله گفته هواپیمای ۶ نفره حمل و نقل کم مصرف در حد کراس آور واقعا کارشون جای مدال گرفتن داره از دست الون ماسک

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. پیام

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1700 ديدگاه)

    به این میگن پیشرفت نه ملشینای بیست هزار دلاری چین. حالا علی فهمیدی چرا میگیم آمریکا؟!! یا بازم برات گنگ هست! البته بعید میدونم بفهمی چی میگم.

    موافقم 8
    مخالفم 10
    1. amir

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2412 ديدگاه)

      کره تموم شد حالا از آمریکا میری بالا؟ همین الان خوده روسیه که تو هواپیما دوم بود بعد آمریکا ۵۰ سال دیگه هم بکوب جنگنده و هواپیما بسازه به گرد پای آمریکا نمیرسه لازم به دفاع وکیل برجسته خاورمیانه یعنی آقای پیام ت رولیان نداره

      موافقم 10
      مخالفم 4
      1. پیام

        ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1700 ديدگاه)

        بابا تو یکی حرف نزن که هر چی میگی برعکس در میاد! زمانی که محله ماشین میخریدم و در مورد ماشینای آمریکا خوندم تو کجا بودی! ژاپن اگه نیدونست طرفدارایی مثل تو داره دیگه ماشین نمیزد!!!

        موافقم 2
        مخالفم 10
        1. amir

          ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2412 ديدگاه)

          اتفاقا از روزی که بحث فروش رو اوردی وسط کره جونت فقط داره در جا میزنه درحالی که جاپون عقب مونده بیش از ۱۰۰ هزارتا گذاشت رو امارش برای من حرف از پیش بینی و تحلیل نزن پروفسور
          مجله ماشین الان شد قدمت و سن؟ هزارنفر دیگه تو همین پدال مجله هارو خوب یادشون نکشی ما رو فسیل!!!

          موافقم 6
          مخالفم 1
        2. پیام

          ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (1700 ديدگاه)

          معلوم میشه فروش هیوندای به کجا میرسه. خواهیم دید
          شماها تا ده هزار تا فروش بالا و پایین میشه جوگیر میشید. رفتاراتون پوپولیستیه. با عقلتون تصمیم بگیرید

          موافقم 1
          مخالفم 6
        3. amir

          ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2412 ديدگاه)

          کاش ده هزار تا بود ۱۲۰ هزارتاست دقیقش در حالی که هیا و کیوندای ۳ ۴ هزارتام افت کردن

          موافقم 2
          مخالفم 2
      2. javad-bmw

        ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (148 ديدگاه)

        این بچه بازیارو تمومش کنید دیگه.
        خستمون کردین به قرآن.
        مقاله هوانوردی هست، اینجا هم در مورد کره و آمریکا و چین حرف میزنید؟
        فکنم ۱۴ سالتون باشه

        موافقم 3
        مخالفم 1
    2. JaMsHiD

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1091 ديدگاه)

      من که میفهمم ولی هنوز برام گنگه که چرا طرفداران کره جنوبی خودشون رو پشت آمریکا قایم میکنن . شاید برای اینه که به بنیان گذار صنعت خودروییشون احترام میذارن ! حالا چرا میگم صنعت خودروییتون ، چون اونقدر متعصب هستید که اگه همین هزار و ششصد تا کامنتت رو بزاری جلو کنسولگری کره جنوبی بهت ویزا و این چرت و پرتا که هیچ . بهت شناسنامه کره جنوبی میدن ! حرفی که میزنی حقه ولی الان برای کوبوندن چین پشت آمریکا قایم شدی . طاها یا مازیار یا هر کسی جز یه کره جنوبی فن این حرفو میزد قبولش میکردم ولی تو نیتت یه چیز دیگس …

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. amir

        ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2412 ديدگاه)

        فقط میخواد مخالفت کنه
        یه بحثی داریم به نام اثر دانینگ کروگر که به زبون ساده میگه طرف بارش نیست ولی فک میکنه خیلی بارشه اینم همونه

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. پیام

          ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (1700 ديدگاه)

          امیر یه اثری از سعدی هم هست که میگه اگه فکر میکنی اون قدر یاد گرفتی که نیازی به یادگیری و معلم نداری پس بلید بری نزد معلم بشینی و دوباره به یادگیری مشغول بشی. به نظرم برو اشعار سعدی رو بخون. خیلی هاش واقعا به درد تو یکی میخوره.

          موافقم 3
          مخالفم 4
    3. amir

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2412 ديدگاه)

      ضمنا آقای دستگاه رنده ی آیلتز و رنده گر مجلات ماشین
      هیچ وقت من ندیدم که حتی یک مدل ماشین آمریکایی رو نوشته باشی تو این ۱۶۰۰ تا کامنتت برعکس علی ماشالا که برخلاف ماشالاهاش بعضی وقتا خیلی اطلاعات خوب و فنی رو در اختیار میگذاره تو و نوید فقط اراجیف میبافید یعنی دریغ از یک جمله که چیزی جز توهماتتون توش باشه

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. پیام

        ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1700 ديدگاه)

        اون آیلتز نیست و آیلتس هست!!! آیلتس مخفف
        International English Language Testing System
        هست. سیستم رو زیستم تلفظ نمی کنن!!! حداقل برو از تو اینترنت تلفظش رو پیدا کنه!

        موافقم 2
        مخالفم 8
        1. JaMsHiD

          ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (1091 ديدگاه)

          میگم که . این کامنت مشکل نداره . ولی اگه کنسولگری کره بفهمه توی چه نوع مجله ای اومدی داری تلفظ آیلتس و این چرت و پرتارو و یه کامنت مضحک مثل رنکینگ دانشگاه زیر مقاله فروش پیکاپ ها می‌ذاری ، بهت پناهندگی که هیچ . شناسنامه میدن
          این کاریم که کردی تنها کاری که نیازه انجام بدی یه سرچ کردنه .
          خب داشتی میگفتی . فرق کستر منفی و مثبت چیه؟

          موافقم 3
          مخالفم 0
  3. Barsheen

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    من در رابطه با مکانیک پرواز هیچ اطلاعاتی ندارم، سئوالم رو از کسایی می پرسم که در این حوزه آگاهی دارن،
    اگر نسلی از باتری ها توسعه پیدا کنه که نسبت ذخیره انرژی به وزن باتری نسبت به امروز(که در بهترین حالت205 در کیلوگرم هست) چندبرابر بشه، آیا امکان تولید پرنده های حوزه های مختلف به صورت پلاگین هیبرید،راه حل بهتری ازاستفاده مستقیم از سوخت گازوئیل نیست؟ اگر مشکل اضافه وزن در اثر استفاده از باتری برطرف بشه، و به جای استفاده از توربوفن یا توربوجت های غول پیکر از چندین موتور کوچکتر برقی استفاده بشه، با بروز مشکل فنی، احتمال سوانح هوایی هم پائین میاد.
    تصور کنید تو فرودگاه ها هواپیماها در حال شارژ…
    قدرت، تمایز و برتری استراتژیک که فعلا با تمرکز این صنعت روی فناوری های احتراقی/مکانیکی تقریبا میشه گفت در اختیار آمریکا و اروپاست، با ورود موتور های برقی به بخش پرنده های سنگین از بین خواهد رفت و داستان صنعت خودرو تکرار میشه

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا