فورد

فورد فرلین 427؛ یکی از قوی‌ترین و کمیاب‌ترین خودروهای عضلانی تاریخ

فورد فرلین با پیشرانهٔ ۴۲۷ هرچند دیر وارد مهمانی ماسل کارها شد اما یکی از کمیاب‌ترین و قوی‌ترین مدل‌ها در عصر طلایی خودروهای عضلانی بود.

زمانی که حرف از ماسل کارهای دههٔ ۶۰ و ۷۰ فورد می‌شود، بیشتر صحبت‌ها در مورد نسخه‌های قدرتمند متعدد نسل اول موستانگ خواهد بود. دراین‌بین، کسانی که به ماسل کارهای بزرگ‌تر علاقه دارند، به تورینو کبرا اشاره می‌کنند اما عشق ماشین‌های حرفه‌ای، هر صحبتی در مورد ماسل کار نمادین فورد را با یک کلمه و یک عدد سه‌رقمی آغاز می‌کنند: فرلین ۴۲۷. این خودرو هرچند در حال حاضر محبوبیت کمتری نسبت به موستانگ یا حتی تورینو کبرا دارد اما فرلین مدل ۱۹۶۶ و ۱۹۶۷ با آن پیشرانهٔ افسانه‌ای ۴۲۷، یکی از سریع‌ترین و قوی‌ترین ماسل کارهایی بود که در عصر طلایی خودروهای عضلانی ساخته شد.

رقیبی شایسته برای موپارهای همی

در سال ۱۹۶۵، جنگ اسب بخار در خیابان و پیست‌های درگ بالا گرفته بود. در آن سال‌ها، بسیاری به مسابقات درگ علاقه پیدا کردند و کلاس خودروهای استاندارد بسیار محبوب شدند. خریداران خواهان خودروهای کارخانه‌ای قوی‌تری بودند تا بتوانند یکشنبه مسابقه بدهند و دوشنبه با آن به محل کار بروند؛ بنابراین، سه خودروساز بزرگ دیترویت با خوشحالی به این تقاضا پاسخ دادند. کرایسلر پیشرانهٔ ۷ لیتری همی را به خریداران هدیه داد و جنرال موتورز مدل‌هایی مثل پونتیاک GTO و شورلت شول SS را به بازار فرستاد.

فورد در سال ۱۹۶۴ برای علاقه‌مندان به مسابقات درگ، فرلین تاندربولت را ارائه کرد که هرچند خودرویی جاده‌ای بود اما این هیولای وحشی، بسیار گران و برای استفاده‌های روزمره غیرکاربردی بود؛ بنابراین، تادربولت دقیقاً آن چیزی نبود که خریداران می‌خواستند. در همین حال، در سال ۱۹۶۶ مدل فرلین محصول بسیار محبوبی در بازار بود اما نسخه‌ای پرفورمنس بالا برای رقابت با قوی‌ترین ماسل کارهای جنرال موتورز و کرایسلر نداشت. به همین دلیل، در اواسط سال ۱۹۶۶ فورد نسخهٔ R-Code را برای این ماشین ارائه کرد تا ورق را برگرداند.

فرلین ۴۲۷ R-Code

تا پیش‌ازاین، قوی‌ترین پیشرانهٔ فرلین، یک ۶.۴ لیتری V8 بود که در صورت تجهیز به کاربراتور چهار دهنه، ۳۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این موتور در ترکیب با ساختار نسبتاً سبک بدنه، نسخه دودر فرلین را به خودرو نسبتاً سریعی تبدیل کرده بود اما در برابر هیولاهای همی حرفی برای گفتن نداشت. ارائهٔ نسخهٔ R-Code اما همه‌چیز را تغییر داد. این نسخه پیشرانهٔ قدرتمند ۷ لیتری را به ارمغان آورد که با قطعات پرفورمنس مثل پیستون‌های فورج‌کاری شده، سرسیلندرهای جریان بالا و دو کاربراتور چهار دهنه، ۴۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این نیرو صرفاً از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

R-Code 427 با اعدادی که همی را به وحشت می‌انداخت، فقط در فرلین ۵۰۰ ارائه می‌شد و حتی فرلین GT که عضو اسپرت‌تر این خانواده محسوب می‌شد هم از آن بی‌بهره بود. در ظاهر نیز تشخیص فرلین R-Code از نسخه‌های معمولی دشوار بود. تنها ویژگی قابل‌توجه این نسخه، کاپوت فایبرگلاس با دریچه هوای کاربردی بود. این ماشین همچنین فقط با رنگ سفید و صندلی‌های جلوی نیمکتی تولید می‌شد و از هیچ ویژگی لوکسی بهره‌مند نبود.

تیراژ پایین به خاطر مشکلات تولید

در نیمهٔ دوم سال ۱۹۶۶ فورد تنها ۵۷ دستگاه فرلین ۴۲۷ R-Code تولید کرد. البته برنامهٔ تولید خیلی بیشتر از این بود اما کارخانهٔ آتلانتا که پیشرانهٔ ۴۲۷ را تولید می‌کرد نتوانست به‌موقع موتورهای کافی را تحویل دهد. گفته می‌شد دلیل این موضوع مشکلاتی در ساخت منیفولد دود منحصربه‌فرد این موتور بوده که طراحی پیچیده‌ای داشت.

فرلین ۴۲۷ در سال ۱۹۶۷

هرچند فرلین ۴۲۷ R-Code ارزان‌تر و خیابانی‌تر از تاندربولت ۱۹۶۵ بود اما هنوز هم قیمت گزافی داشت که حدود ۵۰ درصد بیشتر از فرلین پایه بود. به همین دلیل، در سال ۱۹۶۷ فورد با ارائهٔ نسخهٔ ۴۲۷ W-Code با یک کاربراتور چهار دهنه و ۴۱۰ اسب بخار قدرت، سعی کرد این فرلین پرفورمنس بالا را در اختیار طیف بیشتری از خریداران قرار دهد. این نسخه و همین‌طور R-Code حالا برای مدل لوکس‌تر فرلین 500XL هم قابل سفارش بود اما هنوز برای فرلین GT ارائه نمی‌شد.

به‌غیراز ارائهٔ نسخهٔ W-Code و تغییرات ظاهری مدل ۱۹۶۷، دیگر تغییرات فرلین ۴۲۷ شامل رنگ‌های بیرونی بیشتر، کاپوت فولادی با دریچهٔ متفاوت و صندلی‌های اسپرت مجزا در نسخهٔ XL می‌شد. هرچند قیمت این ماشین هنوز هم گران بود اما تقاضا هم زیاد بود و بااین‌وجود مشکلات تولید همچنان ادامه داشت. به همین دلیل، کل تولید فرلین با موتور ۴۲۷ به تنها ۲۲۹ دستگاه رسید درحالی‌که فورد تمایل داشت بیشتر تولید کند.

نزدیک‌ترین رقیب موپار

فرلین در نسخهٔ R-Code می‌توانست ۴۰۰ متر را زیر ۱۴.۵ ثانیه طی کند که هرچند بیشتر به خاطر عدم ارائهٔ گیربکس اتوماتیک سریع‌ترین عضلانی آن سال‌ها محسوب نمی‌شد اما با رانندهٔ ماهری پشت فرمان همچنان موپارها را وحشت‌زده می‌کرد. فرلین R-Code در کلاس استاندارد مسابقات درگ بسیار موفق بود و با شکستن رکوردها به یکی از ترسناک‌ترین رقبا تبدیل شد. همین موضوع در نسکار هم مطرح بود و در فصل ۱۹۶۷ فرلین تنها خودرویی بود که توان رقابت با پلیموث بل‌ودر «ریچارد پتی» را داشت. امروز این ماشین فوق‌العاده زیر سایهٔ موستانگ و حتی تورینو رفته است اما در دوران اوج خود چشمگیرترین ماسل کار ساخت فورد محسوب می‌شد.

ازآنجایی‌که بسیاری از نمونه‌های فرلین ۴۲۷ به‌طور گسترده‌ای در مسابقات شرکت می‌کردند، امروز پیدا کردن نمونه‌های فابریک و کم‌کار آن بسیار دشوار است و زمانی که چنین نمونه‌ای پیدا شود، بیش از ۲۰۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت. بااین‌حال، فرلین R-Code هنوز هم ارزان‌تر از موستانگ باس ۴۲۹ یا شلبی GT500 مدل ۱۹۶۷ است که قدرت کمتری دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(chevynova

    ۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    همین چند خط نشون میده مهندسی امریکایی یعنی چی

    ((این نسخه پیشرانهٔ قدرتمند ۷ لیتری را به ارمغان آورد که این با قطعات پرفورمنس مثل پیستون‌های فورج‌کاری شده، سرسیلندرهای جریان بالا و دو کاربراتور چهار دهنه، ۴۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد))

    موافقم 65
    مخالفم 33
    1. فقط انگلستان

      ۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1120 ديدگاه)

      علی جان معلومه خیلی این فسیل ها رو دوس داری.

      موافقم 17
      مخالفم 65
      1. (Ali(chevynova

        ۹ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (7375 ديدگاه)

        همین فسیلها ارزشش از مکلارن سنا بیشتره
        اون زمان که مکلارن راننده فورد بود رو یادت نره

        موافقم 64
        مخالفم 16
      2. amir

        ۹ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        پس فسیل هایی مثل روور تریومف و اینارو دوست داشته باشیم؟
        بماند من خودم الان عاشق خودروهایی مثل مک لارن ۷۲۰ اس جگوار اف تایپ مک لارن اف یک رولزرویس گوست و بنتلی کانتیننتال جی تی هستم

        موافقم 26
        مخالفم 14
        1. blackwing

          ۹ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1303 ديدگاه)

          چند روز قبل پشت فرمون مکلارن ۷۲۰اس ، رولز رویس فانتوم نسل هشت ، کادیلاک اسکالید نسل سوم ، لینکلن نویگیتور ، فورد اف۱۵۰ رپتور جدید ، مرسدس میباخ S680 و کوروت C8 نشستم ، باید ادعا کنم واقعاً فراموش کردم یک عمر داشتم ماشین کلاسیک سوار میشدم ! 🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️

          موافقم 24
          مخالفم 6
  2. SFXSuperFast

    ۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    ماشالاه آمریکن کارز
    ماشالاه فورد
    ماشالاه ابوهت! ۰_۰
    .
    نوشتم دیگه علی جان نمی‌خواد خودتو خسته کنی کامنت بدی

    موافقم 46
    مخالفم 11
    1. (Ali(chevynova

      ۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (7375 ديدگاه)

      من هیچ وقت خسته نمیشم

      موافقم 43
      مخالفم 10
      1. amir

        ۹ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        خوبه که هیچ وقت خسته نمیشی وقتی آدمی خسته شد بدون باخته

        موافقم 29
        مخالفم 5
    2. ❤BMW❤

      ۱۰ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      آقا ،
      چیکار داری مگه علی جان الکی میگه ؟
      حالا یکی ماشین آمریکایی دوس داره دیگه ، چه عیبیدلاره

      موافقم 12
  3. (Ali(chevynova

    ۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    فورد در اوایل دهه ۶۰ برای رقابت با موپار یه موتور هیولا طراحی کرد به اسم ۴۲۷ camner که ۶۵۷ اسب قدرت و بیش از ۶۰۰ نیوتن گشتاور داشت

    موافقم 36
    مخالفم 7
    1. (Ali(chevynova

      ۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (7375 ديدگاه)

      اصلاح میکنم
      ۴۲۷cammer

      موافقم 25
      مخالفم 5
  4. داریوش فدایتشوم

    ۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (68 ديدگاه)

    نمی دونم چرا ، ولی دیگه نمی تونم تو ماشینای امروزی مردونگی رو پیدا کنم…
    یادی کردیم از ایام خوب گذشته……

    موافقم 55
    مخالفم 3
  5. R@min

    ۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    موتور 427 و خانواده FE بخاطر موفقیت خیره کنندش تو سه جبهه استقامتی، نسکار و درگ، دوام خارق العاده و مهندسی بسیار پیشرفته زمان خودش محبوبیت عجیبی پیدا کرد و رو هر ماشینی سوار می شد قهرمانی می آورد و الانم رو هر کلاسیکی 427 باشه با قیمت 6 یا 7 فروش میره.

    در طول تاریخ تنها خانواده مدرن LS جی ام و LS7 همچین کاری تکرار کرد.

    موافقم 30
    مخالفم 6
  6. حسن

    ۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2083 ديدگاه)

    قدیما همه چی قشنگ بود حتی خودروها

    قدیما حرفا شیرین چون عسل بود

    موافقم 28
    مخالفم 6
  7. ممدقلی

    ۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (111 ديدگاه)

    واقعا مردونس
    ولی جلوش از نیسان گاوی الهام گرفته شده 🤣

    موافقم 13
    مخالفم 12
    1. aliasn

      ۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (95 ديدگاه)

      اگر اشتباه نکنم یه پونتیاک هم هست چراغ جلوش مثل همینه.

      موافقم 10
      1. amir

        ۹ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        اگر اشتباه نکنم منظور شما باید پونتیاک gto باشه

        موافقم 7
        مخالفم 1
        1. علی

          ۱۰ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          تو چیزی از آدمهای ماشین باز متوجه نمیشی، چند سالته؟ حتما دهه هشتادیی جهت اطلاع ماشینهای آمریکایی مخصوصا مدلهای قدیم بهترین هستند، بهت میخوره هوندا ۱۲۵ داری فاز نهنگ برداشتی هر هر برو خدا روزیتو حواله کرده جای دیگر

          موافقم 6
          مخالفم 1
  8. بردیا

    ۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (141 ديدگاه)

    ولی بازم با یه ژاپنی همون زمان با یک چهارم حجم موتور از این بهتر میتونستی پرفورمنس بگیری

    ولی خدایی ابهت خاص خودشو داره

    موافقم 4
    مخالفم 30
    1. R@min

      ۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2051 ديدگاه)

      این موتور برای دهه 60 میلادی هست یعنی تقریبا 60 سال پیش ! یک چهارم حجم یعنی 1.7 لیتر که تو سال 2023 هم به همچین قدرتی نمیشه نزدیک شد و قدرت واقعی این موتور هم بیشتر از 650 اسب بود.

      ژاپن هم اون زمان هیچ حرفی تو وادی پرفورمنس نداشت و هنوز درگیر ساخت یه موتور بالای 200 اسب بود، ژاپنی که شما تو ذهنته 20 سال بعدش به شکوفایی رسید یعنی دهه 80 و 90 میلادی.

      موافقم 29
      مخالفم 3
  9. yaghoub

    ۱۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    قابل تحسینه

  10. BMW

    ۱۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    همه چی تمومه

  11. فرزان

    ۱۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین فقط آمریکایی
    اولین هیدرولیک مال آمریکاست
    اولین دنده اتوماتیک مال آمریکاست
    اولین ماشین های بزرگ خوش سواری مال آمریکاست
    اولین و پر آپشن ترین ماشین ها مال آمریکاست
    البته دارم در مورد ده 50 میلادی تا ده 70 صحبت می کنم

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. قاسم

      ۱۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (53 ديدگاه)

      پر مصرف ترین ماشینا مال امریکاست بی خاصیت ترین مال امریکاست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا