فورد فرلین با پیشرانهٔ ۴۲۷ هرچند دیر وارد مهمانی ماسل کارها شد اما یکی از کمیابترین و قویترین مدلها در عصر طلایی خودروهای عضلانی بود.
زمانی که حرف از ماسل کارهای دههٔ ۶۰ و ۷۰ فورد میشود، بیشتر صحبتها در مورد نسخههای قدرتمند متعدد نسل اول موستانگ خواهد بود. دراینبین، کسانی که به ماسل کارهای بزرگتر علاقه دارند، به تورینو کبرا اشاره میکنند اما عشق ماشینهای حرفهای، هر صحبتی در مورد ماسل کار نمادین فورد را با یک کلمه و یک عدد سهرقمی آغاز میکنند: فرلین ۴۲۷. این خودرو هرچند در حال حاضر محبوبیت کمتری نسبت به موستانگ یا حتی تورینو کبرا دارد اما فرلین مدل ۱۹۶۶ و ۱۹۶۷ با آن پیشرانهٔ افسانهای ۴۲۷، یکی از سریعترین و قویترین ماسل کارهایی بود که در عصر طلایی خودروهای عضلانی ساخته شد.
رقیبی شایسته برای موپارهای همی
در سال ۱۹۶۵، جنگ اسب بخار در خیابان و پیستهای درگ بالا گرفته بود. در آن سالها، بسیاری به مسابقات درگ علاقه پیدا کردند و کلاس خودروهای استاندارد بسیار محبوب شدند. خریداران خواهان خودروهای کارخانهای قویتری بودند تا بتوانند یکشنبه مسابقه بدهند و دوشنبه با آن به محل کار بروند؛ بنابراین، سه خودروساز بزرگ دیترویت با خوشحالی به این تقاضا پاسخ دادند. کرایسلر پیشرانهٔ ۷ لیتری همی را به خریداران هدیه داد و جنرال موتورز مدلهایی مثل پونتیاک GTO و شورلت شول SS را به بازار فرستاد.
فورد در سال ۱۹۶۴ برای علاقهمندان به مسابقات درگ، فرلین تاندربولت را ارائه کرد که هرچند خودرویی جادهای بود اما این هیولای وحشی، بسیار گران و برای استفادههای روزمره غیرکاربردی بود؛ بنابراین، تادربولت دقیقاً آن چیزی نبود که خریداران میخواستند. در همین حال، در سال ۱۹۶۶ مدل فرلین محصول بسیار محبوبی در بازار بود اما نسخهای پرفورمنس بالا برای رقابت با قویترین ماسل کارهای جنرال موتورز و کرایسلر نداشت. به همین دلیل، در اواسط سال ۱۹۶۶ فورد نسخهٔ R-Code را برای این ماشین ارائه کرد تا ورق را برگرداند.
فرلین ۴۲۷ R-Code
تا پیشازاین، قویترین پیشرانهٔ فرلین، یک ۶.۴ لیتری V8 بود که در صورت تجهیز به کاربراتور چهار دهنه، ۳۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این موتور در ترکیب با ساختار نسبتاً سبک بدنه، نسخه دودر فرلین را به خودرو نسبتاً سریعی تبدیل کرده بود اما در برابر هیولاهای همی حرفی برای گفتن نداشت. ارائهٔ نسخهٔ R-Code اما همهچیز را تغییر داد. این نسخه پیشرانهٔ قدرتمند ۷ لیتری را به ارمغان آورد که با قطعات پرفورمنس مثل پیستونهای فورجکاری شده، سرسیلندرهای جریان بالا و دو کاربراتور چهار دهنه، ۴۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این نیرو صرفاً از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میشد.
R-Code 427 با اعدادی که همی را به وحشت میانداخت، فقط در فرلین ۵۰۰ ارائه میشد و حتی فرلین GT که عضو اسپرتتر این خانواده محسوب میشد هم از آن بیبهره بود. در ظاهر نیز تشخیص فرلین R-Code از نسخههای معمولی دشوار بود. تنها ویژگی قابلتوجه این نسخه، کاپوت فایبرگلاس با دریچه هوای کاربردی بود. این ماشین همچنین فقط با رنگ سفید و صندلیهای جلوی نیمکتی تولید میشد و از هیچ ویژگی لوکسی بهرهمند نبود.
تیراژ پایین به خاطر مشکلات تولید
در نیمهٔ دوم سال ۱۹۶۶ فورد تنها ۵۷ دستگاه فرلین ۴۲۷ R-Code تولید کرد. البته برنامهٔ تولید خیلی بیشتر از این بود اما کارخانهٔ آتلانتا که پیشرانهٔ ۴۲۷ را تولید میکرد نتوانست بهموقع موتورهای کافی را تحویل دهد. گفته میشد دلیل این موضوع مشکلاتی در ساخت منیفولد دود منحصربهفرد این موتور بوده که طراحی پیچیدهای داشت.
فرلین ۴۲۷ در سال ۱۹۶۷
هرچند فرلین ۴۲۷ R-Code ارزانتر و خیابانیتر از تاندربولت ۱۹۶۵ بود اما هنوز هم قیمت گزافی داشت که حدود ۵۰ درصد بیشتر از فرلین پایه بود. به همین دلیل، در سال ۱۹۶۷ فورد با ارائهٔ نسخهٔ ۴۲۷ W-Code با یک کاربراتور چهار دهنه و ۴۱۰ اسب بخار قدرت، سعی کرد این فرلین پرفورمنس بالا را در اختیار طیف بیشتری از خریداران قرار دهد. این نسخه و همینطور R-Code حالا برای مدل لوکستر فرلین 500XL هم قابل سفارش بود اما هنوز برای فرلین GT ارائه نمیشد.
بهغیراز ارائهٔ نسخهٔ W-Code و تغییرات ظاهری مدل ۱۹۶۷، دیگر تغییرات فرلین ۴۲۷ شامل رنگهای بیرونی بیشتر، کاپوت فولادی با دریچهٔ متفاوت و صندلیهای اسپرت مجزا در نسخهٔ XL میشد. هرچند قیمت این ماشین هنوز هم گران بود اما تقاضا هم زیاد بود و بااینوجود مشکلات تولید همچنان ادامه داشت. به همین دلیل، کل تولید فرلین با موتور ۴۲۷ به تنها ۲۲۹ دستگاه رسید درحالیکه فورد تمایل داشت بیشتر تولید کند.
نزدیکترین رقیب موپار
فرلین در نسخهٔ R-Code میتوانست ۴۰۰ متر را زیر ۱۴.۵ ثانیه طی کند که هرچند بیشتر به خاطر عدم ارائهٔ گیربکس اتوماتیک سریعترین عضلانی آن سالها محسوب نمیشد اما با رانندهٔ ماهری پشت فرمان همچنان موپارها را وحشتزده میکرد. فرلین R-Code در کلاس استاندارد مسابقات درگ بسیار موفق بود و با شکستن رکوردها به یکی از ترسناکترین رقبا تبدیل شد. همین موضوع در نسکار هم مطرح بود و در فصل ۱۹۶۷ فرلین تنها خودرویی بود که توان رقابت با پلیموث بلودر «ریچارد پتی» را داشت. امروز این ماشین فوقالعاده زیر سایهٔ موستانگ و حتی تورینو رفته است اما در دوران اوج خود چشمگیرترین ماسل کار ساخت فورد محسوب میشد.
ازآنجاییکه بسیاری از نمونههای فرلین ۴۲۷ بهطور گستردهای در مسابقات شرکت میکردند، امروز پیدا کردن نمونههای فابریک و کمکار آن بسیار دشوار است و زمانی که چنین نمونهای پیدا شود، بیش از ۲۰۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت. بااینحال، فرلین R-Code هنوز هم ارزانتر از موستانگ باس ۴۲۹ یا شلبی GT500 مدل ۱۹۶۷ است که قدرت کمتری دارند.
(Ali(chevynova
۹ آذر ۱۴۰۲همین چند خط نشون میده مهندسی امریکایی یعنی چی
((این نسخه پیشرانهٔ قدرتمند ۷ لیتری را به ارمغان آورد که این با قطعات پرفورمنس مثل پیستونهای فورجکاری شده، سرسیلندرهای جریان بالا و دو کاربراتور چهار دهنه، ۴۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد))
فقط انگلستان
۹ آذر ۱۴۰۲علی جان معلومه خیلی این فسیل ها رو دوس داری.
(Ali(chevynova
۹ آذر ۱۴۰۲همین فسیلها ارزشش از مکلارن سنا بیشتره
اون زمان که مکلارن راننده فورد بود رو یادت نره
amir
۹ آذر ۱۴۰۲پس فسیل هایی مثل روور تریومف و اینارو دوست داشته باشیم؟
بماند من خودم الان عاشق خودروهایی مثل مک لارن ۷۲۰ اس جگوار اف تایپ مک لارن اف یک رولزرویس گوست و بنتلی کانتیننتال جی تی هستم
blackwing
۹ آذر ۱۴۰۲چند روز قبل پشت فرمون مکلارن ۷۲۰اس ، رولز رویس فانتوم نسل هشت ، کادیلاک اسکالید نسل سوم ، لینکلن نویگیتور ، فورد اف۱۵۰ رپتور جدید ، مرسدس میباخ S680 و کوروت C8 نشستم ، باید ادعا کنم واقعاً فراموش کردم یک عمر داشتم ماشین کلاسیک سوار میشدم ! 🤦🏻♂️🤦🏻♂️
SFXSuperFast
۹ آذر ۱۴۰۲ماشالاه آمریکن کارز
ماشالاه فورد
ماشالاه ابوهت! ۰_۰
.
نوشتم دیگه علی جان نمیخواد خودتو خسته کنی کامنت بدی
(Ali(chevynova
۹ آذر ۱۴۰۲من هیچ وقت خسته نمیشم
amir
۹ آذر ۱۴۰۲خوبه که هیچ وقت خسته نمیشی وقتی آدمی خسته شد بدون باخته
❤BMW❤
۱۰ آذر ۱۴۰۲آقا ،
چیکار داری مگه علی جان الکی میگه ؟
حالا یکی ماشین آمریکایی دوس داره دیگه ، چه عیبیدلاره
(Ali(chevynova
۹ آذر ۱۴۰۲فورد در اوایل دهه ۶۰ برای رقابت با موپار یه موتور هیولا طراحی کرد به اسم ۴۲۷ camner که ۶۵۷ اسب قدرت و بیش از ۶۰۰ نیوتن گشتاور داشت
(Ali(chevynova
۹ آذر ۱۴۰۲اصلاح میکنم
۴۲۷cammer
داریوش فدایتشوم
۹ آذر ۱۴۰۲نمی دونم چرا ، ولی دیگه نمی تونم تو ماشینای امروزی مردونگی رو پیدا کنم…
یادی کردیم از ایام خوب گذشته……
R@min
۹ آذر ۱۴۰۲موتور 427 و خانواده FE بخاطر موفقیت خیره کنندش تو سه جبهه استقامتی، نسکار و درگ، دوام خارق العاده و مهندسی بسیار پیشرفته زمان خودش محبوبیت عجیبی پیدا کرد و رو هر ماشینی سوار می شد قهرمانی می آورد و الانم رو هر کلاسیکی 427 باشه با قیمت 6 یا 7 فروش میره.
در طول تاریخ تنها خانواده مدرن LS جی ام و LS7 همچین کاری تکرار کرد.
حسن
۹ آذر ۱۴۰۲قدیما همه چی قشنگ بود حتی خودروها
قدیما حرفا شیرین چون عسل بود
ممدقلی
۹ آذر ۱۴۰۲واقعا مردونس
ولی جلوش از نیسان گاوی الهام گرفته شده 🤣
aliasn
۹ آذر ۱۴۰۲اگر اشتباه نکنم یه پونتیاک هم هست چراغ جلوش مثل همینه.
amir
۹ آذر ۱۴۰۲اگر اشتباه نکنم منظور شما باید پونتیاک gto باشه
aliasn
۱۰ آذر ۱۴۰۲بله
https://www.pedal.ir/american/pontiac-solstice-gto-front-end/
علی
۱۰ آذر ۱۴۰۲تو چیزی از آدمهای ماشین باز متوجه نمیشی، چند سالته؟ حتما دهه هشتادیی جهت اطلاع ماشینهای آمریکایی مخصوصا مدلهای قدیم بهترین هستند، بهت میخوره هوندا ۱۲۵ داری فاز نهنگ برداشتی هر هر برو خدا روزیتو حواله کرده جای دیگر
بردیا
۹ آذر ۱۴۰۲ولی بازم با یه ژاپنی همون زمان با یک چهارم حجم موتور از این بهتر میتونستی پرفورمنس بگیری
ولی خدایی ابهت خاص خودشو داره
R@min
۹ آذر ۱۴۰۲این موتور برای دهه 60 میلادی هست یعنی تقریبا 60 سال پیش ! یک چهارم حجم یعنی 1.7 لیتر که تو سال 2023 هم به همچین قدرتی نمیشه نزدیک شد و قدرت واقعی این موتور هم بیشتر از 650 اسب بود.
ژاپن هم اون زمان هیچ حرفی تو وادی پرفورمنس نداشت و هنوز درگیر ساخت یه موتور بالای 200 اسب بود، ژاپنی که شما تو ذهنته 20 سال بعدش به شکوفایی رسید یعنی دهه 80 و 90 میلادی.
yaghoub
۱۰ آذر ۱۴۰۲قابل تحسینه
BMW
۱۰ آذر ۱۴۰۲همه چی تمومه
فرزان
۱۰ آذر ۱۴۰۲ماشین فقط آمریکایی
اولین هیدرولیک مال آمریکاست
اولین دنده اتوماتیک مال آمریکاست
اولین ماشین های بزرگ خوش سواری مال آمریکاست
اولین و پر آپشن ترین ماشین ها مال آمریکاست
البته دارم در مورد ده 50 میلادی تا ده 70 صحبت می کنم
قاسم
۱۷ آذر ۱۴۰۲پر مصرف ترین ماشینا مال امریکاست بی خاصیت ترین مال امریکاست!