جنرال موتورز

نام GTO از کجا آمد؟ نگاهی به پیشینه ماسل کار افسانه‌ای پونتیاک

از پونتیاک GTO به‌عنوان خودرویی یاد می‌شود که انقلاب ماسل کارها را در دههٔ ۶۰ آغاز کرد. بااین‌حال، شاید هیچ‌کس به منشأ نام این ماشین فکر نکرده باشد. این نام داستان جذابی دارد که خواندنش خالی از لطف نخواهد بود.

شروع از فراری ۲۵۰ GTO

فراری ۲۵۰ GTO که از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ تولید شد، الهام‌بخش پونتیاک برای استفاده از این نام بود. این فراری برای مسابقات گروه سه فیا ساخته شد و درحالی‌که طبق قوانین باید حداقل صد دستگاه نمونهٔ جاده‌ای از آن تولید می‌شد، تنها ۳۶ دستگاه ۲۵۰ GTO ساخته شد. این ماشین در کلاس GT مسابقات لمانز ۱۹۶۲ و ۱۹۶۳ پیروز شد و این یکی از دلایلی بود که در سال ۱۹۶۴ پکیجی بنام GTO برای پونتیاک لمانز ارائه شد.

ماجرای پونتیاک GTO

پونتیاک با کسب ۳۰ پیروزی در سال ۱۹۶۱ و ۲۲ پیروزی در سال ۱۹۶۲، موفقیت‌های زیادی در مسابقات نسکار به دست آورد و به‌عنوان یک برند پرفورمنس شناخته می‌شد. در آن سال‌ها همچنین گروه جدیدی از خریداران شکل گرفته بود یعنی کسانی که بعد از جنگ جهانی دوم به دنیا آمده بودند. این‌ها تازه به سن گواهینامه رسیده بودند و به خودرو نیاز داشتند. در این شرایط، چرا یک برند را به‌طور کامل به این دسته از خریداران اختصاص ندهیم؟ این ایده در نگاه اول احمقانه به نظر می‌رسید و ممکن بود شکست بدی را به دنبال داشته باشد اما یک نفر به این ایده باور داشت. رئیس پونتیاک «جان دلورین» این نیاز را احساس کرد و پکیج سفارشی GTO را به یک نسخه برای لمانز تبدیل کرد. ثابت شد دلورین تصمیم درستی گرفته است زیرا در همان سال اول یعنی ۱۹۶۴ بیش از ۳۲ هزار دستگاه GTO فروخته شد.

ثروتمندان در برابر فقرا

نبرد تاریخی بین فراری ۲۵۰ GTO و پونتیاک GTO را می‌توان نبردی نیابتی بین ثروتمندان و فقرا دانست. هرچند به‌وضوح فراری پیروز این میدان بود اما پونتیاک پرفورمنس را به روشی ارائه کرد که قبلاً هرگز انجام نشده بود. با قرار دادن یک موتور ۶.۴ لیتری V8 در یک پلت‌فرم میان سایز مقرون‌به‌صرفه و کم کردن آپشن‌ها، بسیاری از اقشار جامعه توان خرید پونتیاک GTO را داشتند. این ماشین حتی اگر به‌اندازهٔ یک فراری ۲۵۰ GTO توانمند نبود اما ۹۰ درصد از همان توانایی را در اختیار اقشار معمولی جامعه قرار می‌داد. بااین‌حال، خریداران ثروتمند خودرو پونتیاک را بسیار تحقیر می‌کردند زیرا معتقد بودند نام مقدس GTO را غصب کرده است.

حقهٔ بازاریابی

یکی از عواملی که به فروش پونتیاک GTO در سال ۱۹۶۴ کمک کرد، مقایسه‌ای بود که توسط مجلهٔ کارانددرایور با فراری ۲۵۰ GTO انجام شد. این مقایسه اما در اصل توسط مدیر روابط عمومی پونتیاک تنظیم شده بود. در این مقایسه، پونتیاک GTO به‌طور شگفت‌آوری در برابر فراری ۲۵۰ GTO خوب عمل کرد زیرا پیشرانهٔ اصلی ۶.۴ لیتری آن با یک نمونهٔ ۷ لیتری جایگزین شده بود. نتیجهٔ این کار، چاپ یکی از جعلی‌ترین عکس‌های روی جلد مجلات در کل تاریخ شد. روی جلد این مجله نوشته شده بود تمپست GTO صفر تا ۱۰۰ (مایل بر ساعت) در ۱۱.۸ ثانیه. این ترفند جواب داد و فروش ماسل کار نوپای پونتیاک افزایش یافت.

پونتیاک GTO و مسابقات

پونتیاک GTO هرگز خودرویی نبود که به خاطر الزام قوانین مسابقات ساخته شده باشد اما در اوایل مرحلهٔ طراحی محصولات ۱۹۶۴ پونتیاک، ساخت نسخه‌ای از مدل لمانز با فاصلهٔ محوری کشیده‌تر برای این منظور در نظر گرفته شده بود. همچنین پونتیاک در اوایل دههٔ ۶۰ عملکرد بسیار خوبی در نسکار داشت ولی بااین‌وجود، GTO و لمانز به‌طور گسترده توسط افراد خصوصی که تحت حمایت کارخانه نبودند در مسابقات شرکت کردند.

منشأ نام GTO

این نام منشأ ایتالیایی دارد و مخفف عبارت گرن توریسمو اومولوگاتو است اما ترجمهٔ کلمهٔ اومولوگاتو (به معنای تأییدیه) در انگلیسی هوموگولیشن می‌شود و بنابراین، محصول پونتیاک باید در اصل GTH نام می‌گرفت که مخفف گرن توریسمو هوموگولیشن است. بااین‌حال، نام GTO در ذهن همه نقش بسته بود زیرا این خودرو موفقیت‌های فراوانی را در مسابقات اروپایی و آمریکایی کسب کرده بود و به همین دلیل، پونتیاک از همان مخفف ایتالیایی GTO استفاده کرد.

چند دستگاه پونتیاک GTO ساخته شد؟

هرچند GTO تا سال ۱۹۷۴ تولید شد و سپس برای مدت کوتاهی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ دوباره بازگشت اما سوابق رسمی پونتیاک صرفاً آمار تولید سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۰ را شامل می‌شود. بین این سال‌ها، ۴۸۶,۵۶۰ دستگاه GTO ساخته شد. مجموعاً این خودرو در پنج نسل تولید شد که شامل نسل اول از ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷، نسل دوم از ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲، نسل سوم فقط در سال ۱۹۷۳، نسل چهارم فقط در سال ۱۹۷۴ و نسل پنجم از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ می‌شود.

هولدن مونارو با نام پونتیاک GTO

در سال‌های نه‌چندان دور، جنرال موتورز مدیری پرشور بنام باب لوتز داشت. وی در سال‌های اول قرن بیست و یکم، پونتیاک را به‌عنوان یک برند پرفورمنس سطح بالا و رقیبی برای ب‌ام‌و می‌دید. این دقیقاً همان زمان بود که شورلت به تولید کامارو پایان داد و طرفداران وفادار پرفورمنس جنرال موتورز دیگر هیچ انتخابی نداشتند. باب اما که از تولید کوپه‌ای بنام مونارو توسط شعبهٔ استرالیایی جنرال موتورز یعنی هولدن اطلاع داشت، به‌سرعت برنامهٔ آوردن آن به آمریکا را آغاز کرد و بدین ترتیب، پونتیاک GTO جدید در سال ۲۰۰۴ متولد شد. GTO برای مدت کوتاهی با موتورهای ۵.۷ لیتری LS1 و ۶ لیتری LS2 تا سال ۲۰۰۶ در آمریکا عرضه شد و به دلیل استقبال پایین کنار گذاشته شد تا نقش مدل پرفورمنس در پونتیاک به سدان G8 برسد. درنهایت نیز پونتیاک به‌منظور تقویت جایگاه بیوک تعطیل شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Enzo Ferrari 2008

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    اسطوره فقط فراری ۲۵۰GTO

    موافقم 24
    مخالفم 21
  2. Amin

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2175 ديدگاه)

    صفر تا صد واقعی فراری gto حدود ۶.۵ ثانیه هست ، ۱۱.۸ ثانیه رو از کجا آوردن 🤣🤣 موتور ۳۰۰ اسب بخاری و وزن ناچیز …بی نظیره اون ماشین
    پونتیاک gto هم فوق‌العاده هست ، توی بازی درایور سن‌فرانسیسکو بود و یکی از سخت ترین مراحل بازیه

    موافقم 26
    مخالفم 6
    1. M

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (160 ديدگاه)

      صفر تا صد مایل

      موافقم 18
      مخالفم 0
    2. R@min

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1752 ديدگاه)

      قدرت رسانه خیلی ترسناکه !! امروزه که با وجود یوتیوب و منتقدهای سفارشی صد برابر شده.

      موافقم 19
      مخالفم 2
    3. puriya

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (474 ديدگاه)

      من درایو سان فرانسیسکو رو دارم باید بگم اگه عاشق ماشینای آمریکایی و کلاسیک هستی بازی رو نصب نکنی باخت دادی چون واقعا محشره همین پونتیاک هم تو بازی هست با یه صدای شاهکار

      موافقم 20
      مخالفم 0
      1. پیرمرد قدیمی

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (103 ديدگاه)

        به عنوان کسی که درایور های ۳ تا ۵ رو تموم کرده این بازی رو پیشنهاد نمیکنم یکی از دلایل هاشم کنترل سخت خودرو هاشه کلا سیستم رانندگی نقض داره فورتزا هورایزن ۵ بیشتر پیشنهاد میکنم.

        موافقم 7
        مخالفم 6
        1. Heavy-Duty

          ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (39 ديدگاه)

          اینکه کنترل سختی داره از نظر من نکته مثبتی است درست مثل ماسل کارهای واقعی

          موافقم 7
          مخالفم 1
    4. JDM سابق

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (189 ديدگاه)

      داشت درمورد پونتیاک صحبت می‌کرد
      نوشته بود تمپست GTO.
      اول مدل تمپست بود با پک GTO بعدش جدا شدن تبدیل شد به GTO
      منظورش هم صفر تا ۱۰۰ مایل بود. نه صفر تا صد کیلومتر

      موافقم 8
      مخالفم 2
  3. M

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    حیف که این نام که از بین رفت ، با این روند برقی سازی و سیاست های جنرال موتور تقریبا محاله که نام پونتیاک برگرده

    موافقم 15
    مخالفم 0
  4. پیرمرد قدیمی

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (103 ديدگاه)

    و تنها آرزوی منی که داشتن یه ماسال کار دهه شصتی هست تا اونو خیلی تمیز و فابریک برای چند دهه حفظ کنم و به نسل بعدی انتقال بدم…
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/09/Pontiac-GTO-8.jpg
    جلو پنجره این ماشینو فقط یجا دیدم اونم جلو پنجره پیکان دولوکسه😂
    http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/11/Paykan-2-2.jpg

    موافقم 15
    مخالفم 0
    1. Eldorado1974

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (18 ديدگاه)

      ببخشیدا ، استاد اینی ک گذاشتی پیکان کار هست..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. نشناسی بهتره

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (407 ديدگاه)

    مجله کارانددرایور رو که دیدم یاد اون جمله «اَی آدم زرنگ»علی صادقی افتادم:)))

    موافقم 7
    مخالفم 1
  6. mopar1996

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    به به اولین ماسل کار

    موافقم 6
    مخالفم 0
  7. R@min

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1752 ديدگاه)

    بنظرم می شد پونتیاک جایگاه الان کادیلاک داشته باشه و کادیلاک رقیب بنتلی و رولز می شد.

    موافقم 22
    مخالفم 2
  8. JDM سابق

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (189 ديدگاه)

    جان دلورن همون بود که کمپانی DMC رو بنا کرد
    اون زمان همه کاره پونتیاک بود

    موافقم 11
    مخالفم 1
  9. amir

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2501 ديدگاه)

    بنجل های آمریکایی با یه خاور ماسل کار و رکورد و ….
    ما داریم اینجا زحمت میکشیم نمیدونی چه بلایی سره ما اومده

    موافقم 0
    مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا