مرسدس بنز

هنرنمایی مرسدس بنز کلاس G برقی در خیابان لاس وگاس

مرسدس‌بنز رسما اعلام کرد که نسخه تولیدی کلاس G برقی پیش از ۲۰۲۵ معرفی خواهد شد.

چرخش تانکی یا ۳۶۰ درجا، یکی از توانایی‌های خاص به شمار می‌رود که هر خودرویی توان انجام آن را ندارد. مرسدس‌بنز از این بهانه استفاده کرده و با آماده‌سازی چند نمونه اولیه شاسی‌بلند کلاس G یا همان EQG به هنرنمایی پرداخت. دلیل اصلی اجرای این نمایش خیابانی که در زبان آلمانی با نام چرخش G شناخته می‌شود، برپایی رویداد CES 2024 در شهر لاس‌وگاس آمریکا محسوب می‌شود که برخی از خودروسازی‌های به‌نام را گردهم آورده است.

مرسدس‌بنز کلاس G برقی به‌لطف بهره‌وری از یک موتور برقی برای چرخیدن هر چرخ به‌صورت مجزا و حرکت دادن چرخ به جلو یا عقب (بسته به جهت) می‌تواند چرخش تانکی را انجام دهد. به این ترتیب، کلاس G پیرامون محور عمودی مرکز بدنه خود گردش می‌کند. مرسدس‌بنز برای ارائه یک اجرای زیبا، راننده‌ها را با یکدیگر هماهنگ کرده تا درصورت تماشای بیننده، هر چهار خودرو چرخش مشابهی داشته باشند؛ جدا از آنکه لحظه شروع و پایان کارشان نیز تقریبا یکسان است. از بحث نمایش را کنار بگذاریم، سوال اصلی این است که کاربرد واقعی چرخش تانکی چیست؟ احتمالا در آفرود بتوان از این ویژگی برای چرخش چند درجه‌ای بدنه و خروج از موانع استفاده کرد.

البته اشتوتگارتی‌ها تنها برندی نیستند که این کار را با شاسی‌بلند برقی خود انجام داده‌اند؛ برند ریویان هم پیش از رونمایی رسمی از شاسی‌بلند R1T با محصول خود چرخش تانکی را به نمایش گذاشت اما نهایتا ویژگی یادشده را در خودروهای تولید انبوه خود قرار نداد. مدیرعامل این برند آمریکایی، «آرجی اسکارینج»، دلیل برداشته‌شدن این ویژگی را «تخریب محیطی محتمل» دانست!

هنوز مشخص نیست که آیا مرسدس‌بنز هم راه و روش ریوان را در پیش خواهد گرفت یا نه اما از آنجا که اجرای چنین نمایشی در یک خیابان مشهور و بسته‌شده در لاس‌وگاس کاری پرهزینه به شمار می‌رود، می‌توان امید داشت که شاهد حضور آن در نسخه نهایی کلاس G برقی هم باشیم.

از زمانی که کلاس G برقی یا همان EQG برای باز نخست دیده شد، مرسدس‌بنز برای مخفی نگه‌داشتن آن تلاش خاصی نکرده است؛ حتی نمونه‌های اولیه هم یک طرح بدنه ساده دارند که عملا جزئیات قسمت‌های اصلی بدنه را به‌خوبی نمایش می‌دهد. خود مرسدس هم در بیانیه‌ای اعلام کرده که EQG به محور جلو با سیستم فنربندی مجزا و محور عقب مستحکم مجهز خواهد شد.

پلتفرم این خودرو همانند نسخه بنزینی کلاس G بر پایه سیستم بدنه‌روی‌قاب توسعه یافته است که به‌طور به‌خصوص برای ساخت خودروهای برقی بهینه شده است. این پلتفرم تازه در بخش‌های زیرین از یک صفحه کولار-کربن استفاده می‌کند که وظیفه آن محافظت از پیشرانه برقی و اجزای آن است. سازنده هنوز درباره جزئیات پیشرانه این خودرو سخنی به میان نیاورده است اما معین شده که EQG به چهار الکتروموتور ۶۰۰ تا ۶۷۰ اسب بخاری مجهز خواهد شد. بسته باتری این خودرو از نوع لیتیوم‌یونی با شیمی آنود سیلیکونی خواهد بود که به شاسی‌بلند مرسدس‌بنز اجازه می‌دهد حداقل مسافتی ۴۸۰ کیلومتری را بپیماید.

رویداد CES 2024 میزبان خودروسازانی چون هوندا، مرسدس‌بنز، وین‌فست، مک‌مورتری، بی‌ام‌و و… شده است. از آنجایی که این رویداد روی فناوری‌های دیجیتال تمرکز دارد، خودروسازان نیز این فرصت استفاده کرده و جدیدترین دستاورهایشان را به متشریان معرفی کرده‌اند. برای نمونه برند هوندا از دو خودروی جدید، دو نشان جدید برای خودروهای برقی و خودروی مشترک خود با سونی با نام آفیلا رونمایی کرد. بی‌ام‌و هم عینک‌های واقعیت ترکیبی و فناوری پارک از راه‌دور خودرو خود را نشان داد. خود مرسدس‌بنز به‌جز اجرای نمایش، از فناوری صوتی جدید خود به‌همراه نسل نخست سیستم‌عامل MB.OS پرده‌برداری کرد. نظر شما درباره این نوآوری‌ها چیست؟ آیا واقعا شاهد ورود آن‌ها به خودروهای جاده‌ای خواهیم شد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. net

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3472 ديدگاه)

    همه ایالتهای امریکا زیبا و پیشرفته هست

    موافقم 60
    مخالفم 32
    1. 💀

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (248 ديدگاه)

      9/11

      موافقم 6
      مخالفم 15
    2. Navid A J

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3761 ديدگاه)

      با گوگل مپ و از پسنجر ویو، میتونین همه ی شهرها و ایالت ها رو چرخ بزنین و ببینین. با نکات جالبی رو برو میشین و میفهمین امریکای واقعی چیه.

      موافقم 20
      مخالفم 7
    3. الکساندر گراهامبل

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1241 ديدگاه)

      ببخشید اینجا می پرسم چرا تو این کار تو هیچ ماشینی از چرخ دود نمیاد

      1. amir

        ۲۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (3686 ديدگاه)

        اول اینکه زمین خیسه دوم اینکه این هرزگردیش یا نداره یا کمه

        موافقم 2
        مخالفم 3
        1. Parsa BMW

          ۲۵ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (7 ديدگاه)

          داداش ماشین هر چهار چرخاش می چرخه دریفت که نمی زنه
          با دریفت زدن چرخا دود می کنه

  2. پیام

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2160 ديدگاه)

    البته من اینو تو اینستا دیروز دیده بودم. حالا هم میگید ماشین برقی روح نداره و مال این کارا نیست؟! تازه شروع راه هست.

    موافقم 17
    مخالفم 21
    1. amir

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3686 ديدگاه)

      پسر خوب ما میگیم طراحی هاشون روح نداره و بعضی ها عاشق صدای موتورن میگن صدا نداره
      تو حتی منظور ملت رو متوجه نمیشی بعد فاز تحلیلگر و روشن فکری برامون برمیداری

      موافقم 45
      مخالفم 10
      1. پیام

        ۲۳ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2160 ديدگاه)

        تو میگی طراحی‌ها روح نداره! آیونیک 5 N یکی از جذاب‌ترین طراحی‌ها رو داره! بستگی به شعور سازندش داره! نگران صدا نباش چون این مسئله ای هست به راحتی قابل برطرف شدن هست! در ضمن، همون صدایی که داری نیگی خیلی از وقتا سر و مغز آدم رو میبره! مثل زمانی داری سر چهار راه از جلوی ماشینا رد میشی! یکی از دلایل استرس توی زندگی مدرن همینه! حالا دسیبل بالا و صدمه به گوش و اون همه اغتشاش بصری چیزای دیگه‌ای هستن! تو ازینا چی میدونی!!!

        موافقم 9
        مخالفم 40
        1. حسین

          ۲۳ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (1157 ديدگاه)

          یکی از دلایل استرس در زندگی مدرن : صدای اگزوز خودروها سر چهارراه!
          دسیبل بالا و اغتشاش بصری!!
          اغتشاش!! بصری!! دسیبل!!!

          دسیبل چه ربطی به بصری داره؟ جدی میگم پارکت رو عوض کن نمی دونم بهت چی میدن که صدا رو می بینی! چون آدمای عادی صدا رو میشنون.

          اغتشاش بصری 🤣 اغتشاش بصری به کاور پست زیر میگن:
          https://www.pedal.ir/hyundai/hyundai-kia-recall-3-million-vehicles-fire-risk-park-outside/

          موافقم 36
          مخالفم 8
        2. پیام

          ۲۳ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (2160 ديدگاه)

          حسین حتی زبان مادریت هم از یادت رفته! تو دیگه کی هستی! کجاش گفتم دسیبل اغتشاش بصری هست؟! واقعا کدوم دانشگاه درس خوندی حاجی؟!!! حتی درک مطلبتم مشکل داره مشی!!!!! در ضمن، آرین تا چند سال دیگه آیونیک 5 N کاملا به تو و جی تی آر پسندان میگه درک از رانندگی یعنی چی!!!

          موافقم 2
          مخالفم 23
        3. amir

          ۲۳ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (3686 ديدگاه)

          اغتشاش بصری یا صوتی مسئله این است

          موافقم 7
          مخالفم 2
        4. حسین

          ۲۳ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (1157 ديدگاه)

          (( در ضمن، همون صدایی که داری میگی خیلی از وقتا سر و مغز آدم رو میبره! مثل زمانی داری سر چهار راه از جلوی ماشینا رد میشی! یکی از دلایل استرس توی زندگی مدرن همینه! حالا دسیبل بالا و صدمه به گوش و اون همه اغتشاش بصری چیزای دیگه‌ای هستن!))

          نوشتت واضحه تحلیلگر 😁 صدایی که مغز آدم رو می بره، یکی از دلایل استرس در زندگی مدرن همینه!! دسیبل بالا، صدمه به گوش، اغتشاش بصری. جناب درک مطلب، درکت از این چیزی که نوشتی چیه؟ مگه اینکه منظورت از “همینه” چیزی باشه که کلا تو جملت ننوشته باشی که نشون از این داره حتی نوشتن هم بلد نیستی :)
          وقتی تو کل متن از صدا صحبت می کنی و میگی یک دلیل استرس هست پس مشخصا اغتشاش بصری رو به دسی بل برگردوندی:) اگه نه پس بگو اغتشاش بصری به چه چیز اشاره داره؟ 😁
          ضمنا دسی‌بل بالا منجر به صدمه به گوش نمیشه، منجر به صدمه به شنوایی میشه. تفاوتشون رو میدونی؟ :)

          موافقم 14
          مخالفم 5
        5. amir

          ۲۳ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (3686 ديدگاه)

          مطمئن باش کسی گه دست کم دانشگاه درست حسابی درس خونده باشه تفکرات و سطح توهمات و نوشتنش هیچ شباهتی به تو نداره

          موافقم 5
          مخالفم 2
      2. amir

        ۲۳ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (3686 ديدگاه)

        صدای قابل برطرف شدن دیدی که با اگزوز فراتزونیک دوج سعی در حل این مشکل داشت که در آخر باز هم به کیفیت صدای واقعی نخواهد رسید
        حالا خوبه یه آیونیک اومده هرچی میگیم میگی آیونیک
        طراحی بنز های برقی درمقابل مدل های بنزینیش رو چی میخوای بگی طراحی های تسلا رو چی میخوای بگی؟ اتفاقا آیونیک ۵ طراحی نسبتا ساده ای داره و صرفا نیم تخم مرغیه

        موافقم 3
        مخالفم 3
        1. پیام

          ۲۳ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (2160 ديدگاه)

          امیر خوب بود بهم گفت صوتی یعنی چی چون نمیدونستم ! آفرین از کجا یاد گرفتی؟!!! حسین تو میخوای به من زبان یاد بدی! بنده خدا من چهل بار کتابای آیلتس کمبریج رو دوره کردم!!! به خدا اگه بتونید یه خط انگلیسی بنویسید!!! هیچی بارتون نیست! زمان اوج سونی هم چنین چرت و پرتایی زیاد گفته میشد! اما الان کلا سکوت کردید!!! اون بستون نبود؟ 😂😂😂😂😂 شما دقیقا مثل اطرافیان گالیله هستید! ولی زندگی مدرن میشکنتتون! حالا برای خودتون داستان ببافید! چند سال پیش شماها بودید که می گفتید ماشین الکتریکی به درد نمیخوره و فعلا زوده و … ! ده ساله همین چیزارو گفتید، سال به سال فروش الکتریکی‌ها بیشتر شد. ۸سین چهار پنج سال دیگه کلا عکس پروفایلت رو عوض کنه چون در مقابل ماشینای الکتریکی هیوندای، کاسه بشقابی بیش نیست!!!

          موافقم 2
          مخالفم 9
        2. amir

          ۲۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (3686 ديدگاه)

          پیام جان تو حتی نمیتونی فارسی رو درست بنویسی که از نظر معنی درست باشه و همچنین غلط تایپی هم نداشته باشه چهل بار دوره کردن کتاب انگلیسی هم نگه دار برای خودت اول زبون مادریتو اصلاح کن آقای دسیبل بالای اغتشاش بصری

          موافقم 6
          مخالفم 2
    2. Parsa BMW

      ۲۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      واقعا روح نداره دیگه وقتی صدای موتور از ماشین نیاد
      دیگه به چه دردی می خوره ۳۶۰ زدن به اون کاتافشه نه اینکه بی صدا باشه

  3. Ahmad

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (75 ديدگاه)

    یکیشون ناهماهنگ چرخید کارو خراب کرد😂

    موافقم 19
    مخالفم 1
  4. Mohammad hasan

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (159 ديدگاه)

    کم کم باید با دنیای موتور های درون سوز خلاقیت های مهندسی مکانیک خداحافظی کرد…
    (( پشت هر چرخ یک موتور ))

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. Genius

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      البته اگر دید سنتیت رو که مکانیک رو همون میکانیک سر کوچه میدونن خداحافظی کنی میبینی اگه نباشه سیکلهای گسترده ترمودینامیکی و درایت مهندسان مکانیک شاخه حرارت و سیالات برقی نیست که خودروی برقی ای باشه!پرچم بر و بچ مکانیک خونده تا ابد بالاست

      موافقم 9
      مخالفم 3
  5. حمید

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (34 ديدگاه)

    سرعت چرخشش خیلی خوبه

    موافقم 17
    1. محمد

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (31 ديدگاه)

      اصلا زمینم خیس نیس که راحت بچرخه…

      موافقم 13
      مخالفم 5
  6. PRPR

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (242 ديدگاه)

    اینو یانگ وانگ(خودرویی چینی) هم داشت، ولی با سرعت یک دور بر ساعت

    موافقم 12
  7. rita

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (82 ديدگاه)

    کاربردی توی آفرود داره؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. مازیار

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (974 ديدگاه)

      نه به اندازه نمایش

    2. مجتبی .

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1218 ديدگاه)

      شاید توترافیک سنگین کاربردش بیشتر باشه

  8. Mr. gt c

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (434 ديدگاه)

    اینو بگم که عاشق نسخه بنزینیشم ولی توی این نسخه برقی بی روح و بدون جذبه ، بنز بجز این قابلیت هیچ چیز قابل تمایز و خاص دیگری نداره به نسبت برقی های دیگ و فقط اینو بولد کرده، خب دیگ چی!!!! ماشین مگه در سال چند بار میخواد ازین قابلیش استفاده بشه که ده تا تبلیغ ازین کارش ساختن تا حالا، این نسخه برقی فقط واسه کسی خوبه که میخواد جی واگن برقی داشته باشه همین؛
    خلاصه وقتی بزور میخوان ماشین شارژی رو جا بندازن بایدم بیان این ادا اصول هارو تو چشم بیننده بکنند، تسلا رو با بوگاتی بندازن مالیت شارژی رو کاهش بدن، موشفق های مختلف در نظر بگیرند و….
    فقط و فقط جایگزینی برقی ها با بنزنی برای گرفتن اهرم فشار از کشورها نفت خیز حوزه خاورمیانه است وگرنه هیچ وقت به یکباره چنین هول هولکی نمی‌یان کل کشورهای اروپایی و آمریکایی همشوم باهم عزمشون رو جزم کنند که خودروهای درون سوز رو زمین بزنند، حتی این تصمیم چنین براشون مهمه که حاضر بودن بزرگترین وجهه تمایز خودرو های خودشونو، همون انجین های پیشرفته و شاهکارهای مهندسی خودشون رو کنار بگذارند به قیمت اینکه دیگ هیچ فرقی بجز اسم و رسم برندشون به ماشین های خوب چینی ندارن، خلاصه سادست هرکی فکر کنه اینا دلشون برای طبیعت و گرمایش زمین سوخته!
    دیروز ی ماشین چینی معرفی شده بود بنام بی وای دی u7 دوستان حقیقتا راستشو بگید این ماشین با رقبای اروپای هم قیمت خودش بجز سم و رسم برند های اونا چ تفاوتی داره؟ ولی وقتی انجین های دورن سوز روی ماشین های اروپایی و آمریکایی یا ژاپنی هست هیچ چینی با موتور یک و نیم لیتری حتی نمی تونه نزدیکشون بشه چه از لحاظ قابلیت چه از لحاظ جذابیت؛

    موافقم 14
    مخالفم 7
    1. amir

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3686 ديدگاه)

      ترسناک داستان اینجاست که هرچقدر چینی های همه چیزخوار تو زمینه بنزینی حرفی برای گفتن نداشتن توی برقی با سرعتی سرسام آور داره پیشرفت میکنه و مبادا یه وقت شرکت های نامی برقی رو جا بگذاره

      موافقم 15
  9. Siyavash

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (892 ديدگاه)

    دیگه جی کلاس هم قاطی مرغ ها شد…ای داد بی داد نسخه بنزینیش چه گنگ و مخوف بود ولی این کجا..شاید پرفورمنس بهتری هم این نسخه ارائه بده ولی هیچی نسخه بنزینی نمیشه…

    موافقم 5
    مخالفم 2
  10. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1599 ديدگاه)

    چه چرخشی! خیلی عالی بود

    موافقم 4
    مخالفم 1
  11. يوسف

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    پسر من هم یه ناشیت کنترلی LWTOYS داره با چرخ کپسولی همین کار رو انجام میده. تازه برای چندین سال پیشه…
    خجالت هم نمی کشه….. تکنولوژی چندین سال قبل رو میارن برای نمایش خیبابانی….
    اینم عکس اسباب بازی
    https://www.aparat.com/v/MU46l

    موافقم 5
    مخالفم 9
  12. ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (5001 ديدگاه)

    👍🏿عالی

    موافقم 3
    مخالفم 1
  13. ناشناس

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنز ممکنه از این بهتر ها هم درست کنه از بنز بعید نیست
    لایک بهت بنز

    موافقم 4
    مخالفم 1
  14. مهدی صاحبی

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    من با پارس خودمون حرکات نمایشی خیلی خیلی بهتر را انجام میدهم بازم وطنم جان و تنم

    1. ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (5001 ديدگاه)

      😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا