فروش سدان الکتریکی EQS در سهماههٔ سوم امسال در آمریکا با کاهش ۵۵ درصدی به تنها ۱,۱۰۰ دستگاه رسیده است و مرسدس قصد اصلاح طراحی آن را دارد.
فروش مرسدس بنز EQS کاهش چشمگیری داشته است. قیمت بسیار بالا، کیفیت پایین متریال در مقایسه با S کلاس، فضای محدود عقب و فقدان معماری ۸۰۰ ولتی با شارژ سریع اصلیترین دلایل این اتفاق هستند. مرسدس بنز برای توسعهٔ مدلهای الکتریکی خود استراتژی کاملاً متفاوتی را نسبت به بامو در پیش گرفته است. این شرکت سراغ یک پلتفرم الکتریکی اختصاصی رفته است درحالیکه بامو i5 و i7 روی پلتفرم معمولی CLAR ساخته شدهاند که در سری ۵ و سری ۷ درونسوز هم استفاده میشود.
همچنین بخوانید:
مقایسه بزرگ سدانهای برقی لوکس: لوسید، تسلا، مرسدس EQS و بیامو i7
نبرد پرچمداران برقی و بنزینی مرسدس، EQS یا S کلاس؟
یک پلتفرم الکتریکی اختصاصی چندین مزیت واضح دارد که عبارتاند از آیرودینامیک بهتر که تأثیر مستقیمی روی مصرف انرژی میگذارد، استفادهٔ بهتر از فضای داخلی به دلیل قسمت جلویی کوتاهتر (بدون پیشرانهٔ درونسوز، نیازی به کاپوت بزرگ نیست) و ساده شدن فرایند تولید به دلیل اجزای کمتر. EQS اما تنها از بخشی از مزیتهای پلتفرم الکتریکی اختصاصی EVA II استفاده کرده است که اصلیترین آنها آیرودینامیک بسیار خوب با ضریب درگ تنها ۰.۲۰ است. بااینحال، فضای عقب کابین و همینطور کیفیت متریال نسبت به S کلاس کمتر است که این ویژگیها در بخش لوکس اهمیت زیادی دارند.
علاوه بر این، خریداران چینی از فضای زانوی محدود در عقب EQS اصلاً خوشحال نخواهد بود. چینیهای ثروتمند وقتی سوار خودرو میشوند میخواهند بتوانند بهراحتی پاهایشان را دراز کنند بدون آنکه زانوهایشان به صندلیهای جلو بخورد. هرچند مسئولیت طراحی و شکل بدنهٔ EQS با مدیر طراحی مرسدس، «گوردون واگنر» است اما او تنها کسی نیست که در مورد طراحی نهایی خودروها تصمیم میگیرد زیرا درنهایت حرف آخر را مدیرعامل شرکت، «اولاً کالنیوس» میزند.
کالنیوس اما در توسعهٔ مدلهای الکتریکی مرسدس ناکام بوده است. کراساوور EQC که روی پلتفرم GLC ساخته شد، زمانی که به بازار آمد از لحاظ شعاع حرکتی، تکنولوژی باطری و سرعت شارژ قدیمی شده بود. EQA و EQB هم چیزی جز نسخهٔ الکتریکی GLA و GLB نیستند و EQS که بیش از ۱۰۰ هزار یورو قیمت دارد از معماری ۴۰۰ ولتی استفاده میکند. برای مقایسه، کیا EV6 و هیوندای آیونیک ۵ از معماری ۸۰۰ ولتی بهره میبرند و سرعت شارژ بسیار سریعتر و قابلیت شارژ دوطرفه دارند.
پورشه تایکان هم با قیمتی مشابه EQS، از معماری ۸۰۰ ولتی و گیربکس دو سرعته برخوردار است درحالیکه رنو در خودروهای الکتریکی خود از طریق همکاری با گوگل، هنگام کاهش شارژ باطری به زیر ۲۰ درصد بهطور خودکار نزدیکترین جایگاههای شارژ را نشان میدهد. علاوه بر این، طراحی EQS هم بشدت موردانتقاد بوده است. در صفحهٔ اینستاگرام واگنر که بیش از ۵۰۰ هزار فالوور دارد، طراحی این خودرو مورد تمسخر کاربران قرار گرفته است. EQS فاقد استایل منحصربهفرد یک سدان لوکس مثل S کلاس است.
پلتفرم جدید MMA که در مدلهای کامپکت آیندهٔ مرسدس استفاده خواهد شد مدرنتر از EVA II است و از معماری ۸۰۰ ولتی بهره میبرد اما هنوز هم خبری از شارژ دوطرفه (برای تبدیل خودرو به پاور بانک بهمنظور تأمین برق دیگر وسایل نقلیهٔ الکتریکی) یا سرویس گوگل نیست. در همین حال، مرسدس بنز با راهاندازی کارگروهی، در تلاش برای برطرف کردن نقصهای طراحی EQS است. شرکت میخواهد طراحی قسمت عقب سدان پرچمدار الکتریکی خود را اصلاح کند. این کار آسانی نخواهد بود اما تغییرات اجباراً باید انجام شود زیرا بقای EQS بسته به این کار خواهد بود. علاوه بر این، انتقادات سهامداران از کالنیوس هم در حال افزایش است.
در حال حاضر، موفقیت مرسدس در بازار به خاطر C کلاس، E کلاس و GLC است که همگی از پیشرانههای درونسوز استفاده میکنند. بااینحال، مرسدس در گزارشهای فروش خود بر موفقیت مدلهای الکتریکی اصرار دارد. از فروش ۱,۵۲۹,۸۰۰ دستگاهی این شرکت در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۳، تنها ۱۶۰,۳۰۰ دستگاه الکتریکی بوده که معادل ۱۰ درصد از کل فروش است. از این تعداد نیز تنها ۲۶,۳۰۰ دستگاه به دو مدل EQS و EQS SUV اختصاص دارد درحالیکه S کلاس با وجود ۱۸ درصد کاهش فروش در سهماههٔ سوم سال جاری و بدون احتساب GLS، سه برابر بیشتر از این رقم فروخته است.
در سهماههٔ سوم سال ۲۰۲۳ تنها ۱,۱۰۰ دستگاه EQS در ایالاتمتحده فروخته شده است که کاهش ۵۵ درصدی را نسبت به سهماههٔ قبل نشان میدهد. این در حالی است که فروش S کلاس با افزایش ۴۷ درصدی به ۳,۸۹۰ دستگاه رسیده است. ازاینرو، مرسدس در تلاش است شرکتهایی که برای ناوگان خود به دنبال خودروی جدید هستند را به خرید مدلهای الکتریکی متقاعد کند. این استراتژی در کوتاهمدت میتواند خوب باشد اما آیندهٔ الکتریکی برند آلمانی را تضمین نخواهد کرد.
amir
۷ آذر ۱۴۰۲دلیل اصلی قیمت فضای نزدیک ۳۰۰کا و طراحی زشت تخم مرغی
پیام
۷ آذر ۱۴۰۲دوستان فقط به اسم هیوندای و کیا حتی تو خبرهای برندهای دیگه دقت کنید ببینید چند بار در هفته این مسئله تکرار میشه.
amir
۷ آذر ۱۴۰۲آخه تکرارم نشه باز یه وکیل کره ای داریم تو سایت بازم یه چیز پیدا میکنه ربطش بده و اسمشو بیاره به خاطره همون چیزه عجیبی نیست
amir
۷ آذر ۱۴۰۲بعدا این کارت که کامنت اول رو ریپ میزنی صرفا برای دیده شدن زیاد فرقی با آقا نوید نداری
Peyman
۷ آذر ۱۴۰۲NAVID۰۰۹۸ حرف شما اشتباهه چون بحث این نیست که تحمل نقد نداشته باشیم بحث این که هنجار ها و اصول و احترام و عرف زیر پا گذاشته نشه
وقتی قبل از اون خودتون این هنجار ها و اصول و احترام رو زیر پا میزارید پس شما هم با اونها فرقی ندارید.
این وسط چیزی به نام انسانیت وجود داره که نباید فراموشش کنید.
این شعر رو همیشه آویزه گوشتون کنید:
« توکز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی »
Kktos
۷ آذر ۱۴۰۲Sکلاس اینقد لوکس و شیکه که اصلا هیچی نمیتونه جایگزینش شه
Mr. gt c
۷ آذر ۱۴۰۲این سری eqs اصلا به به شرکت بنز نمیان
Amirmohammad
۷ آذر ۱۴۰۲چرا این طراحی تخم مرغی باید فروش بالایی داشته باشه؟ اگه غیر از این بود عجیب بود،طراحی این کجا طراحی باقی محصولات بنز کجا
F22RAPTOR
۷ آذر ۱۴۰۲متاسفانه بنز استایل کاپوت و ستون a ماشین رو خیلی بد پرداخت کرده نباید به این شکل کوتاه و بد قواره میشد
Tesla
۷ آذر ۱۴۰۲چون تسلا کبیر بهش اجازه فروش نمیده 😎🇺🇸🇺🇸🇺🇸💪💪⚡️⚡️
amir
۷ آذر ۱۴۰۲اینکه سه برابر تسلا جونتم قیمت داره هیچ تاثیری هم که تو فروشش نداره داره؟؟؟
فرشاد
۷ آذر ۱۴۰۲EQS پاشنه اشیل بنزه
باید طراحی جدیدی واسه ماشینای برقیش بزنه
سری7الکتریک ازین خیلی باحال تره
(Ali(chevynova
۷ آذر ۱۴۰۲کلا این شرکته از وقتی که بخشی از سهامش رو به جیلی و بایک چین فروخت بیشتر رو به افول طراحی رفت و طراحیهاش هم که……
amir
۷ آذر ۱۴۰۲چینی های … دارن گند میزنن به همه چی
سالار جان خان جان فصل
۷ آذر ۱۴۰۲سرمایه گزاری عجولانه ، مطمئن هستم ضرر چشمگیری روی فروش هر ماشین به کمپانی وارد میشه.
فروشش از لکسوس آر زی هم که دم دستی ساخته شده هم کمتر هست.
کارشناس های پدال این روز رو پیشبینی میکردند (به عنوان مثال خودم )
MPH
۷ آذر ۱۴۰۲از چند ماه پیش زمانیکه هنوز علی بخردی پیجشو نبسته بود چند بار از عدم استقبال از این خودرو در آمریکا گفت.
من هرچی فکر میکنم تو بازاری مثل آمریکا با تنوع بالا واقعا خرید این ماشین اشتباه محضه ، اصلا این خودرو لیاقت نام اس کلاس رو نداره….
phonix
۷ آذر ۱۴۰۲اقا شما خبر داری چی شد پیجشو بست من بعد از یه مدت و مشکلات اینترنت رفتم دنبال ویدیو هاش دیدم نیست هیچی
اگر اطلاعی دارید ممنون میشم ماروم هم خبر دار کنید
MPH
۷ آذر ۱۴۰۲سلام ، من چند وقت پیش داخل لایو آقا همایون بودم که چون ایشون قبلا با علی آقا لایو گذاشته بودن و ارتباط داشتن با هم افراد زیادی از ایشون پرسیدن که علی آقا کجاست و این حرفا
همایون (احتمالا ژاپنی بازا باید خیلی خوب ایشون رو بشناسن) گفت که علی آقا گفته بعلت مشغله کاری زیاد و با توجه به اینکه اینستاگرام وقت زیادی از آدم میگیره تصمیم گرفته پیجشو ببنده و گفت که تلفنی با علی آقا در ارتباطه و ….
چیز بیشتری نمیدونم
phonix
۱۰ آذر ۱۴۰۲ممنون مرسی از اطلاعاتتون
Arshia m3csl
۷ آذر ۱۴۰۲بنز های eq خیلی زشتن و حس مرسدس بنز نمیدن چرا طرف بنز بنزینی خوشگل رو ول کنه بنز eq بخره که شبیه ماشین های خودرو ساز های نوپا هستن؟ یک چرخ g class و sl و s class به کل سری eq می ارزن
مهزیار
۷ آذر ۱۴۰۲تمام محصولات سری EQ بنز مشکل طراحی دارن. بحث سلیقه نیست، ایراد داره طراحیشون
Elmiraj
۷ آذر ۱۴۰۲ولی این به ادعای مرسدس پلتفرم اختصاصی الکتریکی داشت و به خودران سطح ۳ هم مجهز بود…!!!
و به نظر یه سری قرار بود همین که بیاد تمامی model S ها در انبار های تسلا خاک بخورن…
phonix
۷ آذر ۱۴۰۲یکی از دلایل قیمت زیادش میتونه همین توسعه پلتفرم مجزا باشه که کار سخت و هزینه بریه که حتی خود تسلا هم خوشش نمیاد و دست به پلتفرم هاش نمیزنه
ضمنا هم ربطی به تکنولوژی خودران سطح سه نداره واقعا چرا بهش اشاره کردید ؟
بنز مشکلش از اصل ماجراست در تمام محصولات داره نقد های بدی میشنوه باید یه فکر کلی بکنه برای خودش
JaMsHiD
۷ آذر ۱۴۰۲موقعی میگم بنز با این تخم مرغ شانسیش گند زده به اسم و رسم خودش بهتون بر نخوره
من که خصومتی با این شرکت ندارم ولی طراحی ها افتضاحه افتضاح
Ehsan
۷ آذر ۱۴۰۲با این جریان الکتریکی سازی و با این تقلید های همه گیر و مدگرایی های پوچ و زودگذر در طراحی داخلی و خارجی،همه سابقه دار ها و اسم و رسم دار های صاحب نام دچار سردرگمی و گیج زدن شده اند
یه جورایی انگار تازه کارها و فقط برقی ساز ها بیشتر تکلیفشون با خودشون روشنه
انگار ضرب المثل معروف اینجا مصداق داره :
کلاغ اومد راه رفتن کبک را یاد بگیره،راه رفتن خودش را هم فراموش کرد.
قدیم تر ها چه خوب بود
بنز ،بنز میساخت
بی ام و ،بی ام و میساخت
آمریکایی ها ورژن خودشون را داشتند
ژاپنی ها نسخه خودشون را داشتند
و….
هر کی به کار خودش مشغول بود و امثال این ناقص الخلقه های سرگردان خلق نمیشد
Erfan.DE
۸ آذر ۱۴۰۲حرف نداره . سلطان