تسلاهفته نامه

آیا دوران یکه‌تازی تسلا به پایان رسیده است؟

افت فروش محصولات و فشار روز افزون برندهای چینی باعث شده‌اند تسلا از دوران پرفروغ خود فاصله بگیرد.


تسلا در طی یک دهه از استارت آپی تکنولوژی به خودروسازی تولید انبوه بدل شد و میلیاردها دلار در کسب‌وکار انرژی‌های پاک سرمایه‌گذاری کرد که نتیجه آن افزایش قابل‌توجه ارزش در بازار بود؛ اما این خودروساز آمریکایی هم‌اکنون در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلاتی همچون کاهش فروش و ظهور برندهای چینی است. همچنین وانت پیکاپ برقی سایبرتراک هم مشکلات خاص خود را برای تسلا در بر دارد.

شرکت موردبحث قیمت محصولات خود را در اکثر بازارها کاهش داده و در حال تعدیل ۱۴ هزار کارمند خود یا به عبارتی ۱۰ درصد نیروی کار جهانی خود است. این اخراج نیروها شامل مدیران ارشد و کل تیم مسئول توسعه شبکه سوپرشارژر نیز خواهد بود. با این تفاسیر، آیا مشکلات یاد شده فقط یک دست‌انداز کوچک در جاده پیش رو هستند یا اینکه باعث در رفتن چرخ پیشرفت این کمپانی خواهند شد؟ ایلان ماسک ژوئن ۲۰۱۲ در کارخانه کالیفرنیا به بازدیدکنندگان گفته بود:

همه‌چیز به شکستن طلسم مربوط است. دنیا دچار توهمی شده است که خودروهای برقی نمی‌توانند به خوبی محصولات بنزینی باشند.

ماسک این سخنان را در مراسم عرضه تسلا مدل S جدید گفت، خودرویی که تأکید داشت توهم یاد شده را در هم می‌شکند. البته که قول ماسک عملی شد. در آن زمان خودروهای برقی به خاطر کند بودن و شعاع حرکتی بسیار محدود و زیرساخت‌های شارژ ضعیف شناخته می‌شدند و اگرچه محصولات جدیدتری همچون نیسان لیف توانستند خودی نشان دهند اما برقی‌ها می‌بایست تأثیر وسیع‌تری روی بازار می‌گذاشتند. مدل S خودرویی قدرتمند بود و پرفورمنس یک محصول اسپرت را با قیمت ۵۷ هزار دلار در نسخه پایه ارائه می‌کرد. این خودرو شعاع حرکتی ۴۲۵ کیلومتری داشت و توانست سروصدای زیادی ایجاد کند.

تسلا از آن زمان تاکنون ۴ محصول دیگر یعنی شاسی بلندهای مدل X و Y، سدان مدل ۳ و وانت سایبرتراک را تولید کرده است. این برند هم‌اکنون کارخانه‌های بزرگی در شانگهای و برلین دارد و کارخانه‌های قبلی آن در آمریکا نیز با تمام قوا مشغول تولید خودرو هستند. آمریکایی‌ها سال قبل ۱.۸ میلیون خودرو به دست مشتریان رسانده‌اند و بنابراین خودروسازی تولید انبوه به شمار می‌روند؛ اما بنا به گفته پروفسور پیتر ولز مدیر مرکز دانشگاه کاردیف برای تحقیقات صنعت خودرو، همین موارد بخشی از مشکل تسلا هستند. او می‌گوید:

زمانی که تسلا اولین بار پدیدار شد محصولی جدید و جذاب و مدیرعاملی کاریزماتیک داشت و واقعاً پیشتاز محسوب می‌شد.

اما این کمپانی هم‌اکنون کارآفرین و ساختارشکن تازه‌نفس بازار نیست بلکه به‌طور فزاینده با چالش‌هایی مشابه سایر خودروسازان بزرگ روبرو می‌شود و یکی از این چالش‌ها ظهور رقبای جدید است. بنا به گفته پروفسور ولز، شرکت‌های دیگر همچون نیو چین سبد محصولات جذاب‌تری دارند و برند بی وای دی نیز عملکرد خوب را با قیمت پایین‌تر ارائه می‌کند. پروفسور ولز خاطرنشان می‌سازد:

اساساً شرکت‌های دیگر به تسلا رسیده‌اند.

بی‌شک میزان رقابت موجود در صنعت خودرو بیش‌ از حد است. پس از رسوایی دیزل گیت فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۵، این خودروساز آلمانی سرمایه زیادی را به تولید خودروهای برقی اختصاص داد و دولت‌های سراسر جهان نیز به دنبال منع تولید خودروهای درون‌سوز جدید بوده‌اند. مشتریانی که به دنبال خودروهای برقی با شعاع حرکتی و پرفورمنس مناسب هستند نیز با گزینه‌های زیادی مواجه شده‌اند. مقامات چینی نیز توسعه خودروهای برقی را فرصت مناسبی برای کسب سهم قابل‌توجه از بازار جهانی می‌دانند. نتیجه این موضوع نیز رشد سریع برندهایی همچون بی وای دی است که با سبقت از تسلا به بزرگ‌ترین تولید کننده خودروهای برقی دنیا تبدیل شده است.

در همین اثنا و با تثبیت بازار خودروهای برقی، در بسیاری از کشورها مشوق‌های مربوط به خرید این محصولات یا متوقف شده و یا کاهش یافته است. این امر یکی از چندین دلیل کاهش رشد فروش خودروهای برقی در سال‌های اخیر به شمار می‌رود و به همین علت است که خودروسازان مجبور به کاهش قیمت محصولاتشان شده‌اند. ماتیاس اشمیت تحلیلگر مستقل دنیای خودرو اظهار می‌دارد این موضوع قطعاً روی تسلا تأثیرگذار بوده است:

وزرای اقتصاد و دارایی که قبلاً از ارائه مشوق‌های جذاب برای خرید خودروهای برقی که عمدتاً توسط تسلا عرضه می‌شد خوشحال بودند هم‌اکنون کیف پول‌های خود را محکم بسته‌اند.

یکی از کشورهایی که چنین تأثیری را نشان می‌دهد آلمان است. طرح مشوق خرید خودروهای برقی در این کشور اروپایی باعث می‌شد قیمت خرید محصولات موردبحث چند هزار یورو کاهش یابد هرچند این برنامه در ماه دسامبر به پایان رسید و باید گفت میزان فروش خودروهای برقی آلمان در سه‌ماهه اول امسال افت شدیدی داشته و تسلا نیز کاهش فروش ۳۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. سؤال این است که آیا تسلا خواهد توانست این روند را تغییر دهد یا خیر. ایلان ماسک سکان‌دار این برند ظاهراً به دنبال فرمانروایی در زمینه تکنولوژی خودران است و روی روبوتاکسی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

این مدیر ارشد خودرویی از مدت‌ها پیش درباره تکنولوژی خودران صحبت کرده است. برای مثال ماسک در سال ۲۰۱۹ قول داد در عرض یک سال میلیون‌ها تسلا با قابلیت عملکرد به عنوان روبوتاکسی را تولید کند؛ اما واقعیت بسیار متفاوت است. پکیج خودران کامل تسلا بسیار جنجالی ظاهر شده و همچنان از راننده می‌خواهد به جاده توجه کند؛ اما تکنولوژی خودران با هویت تسلا به عنوان برندی تکنولوژی بیشتر هماهنگی دارد تا به عنوان یک خودروساز سنتی. البته منتقدان اعتقاد دارند تمرکز روی این موضوع یک ترفند برای بی‌توجهی به مشکلات دیگر است. در همین حین تسلا قیمت محصولاتش را به منظور افزایش فروش کاهش داده و هزینه‌های تولید را نیز برای بهبود حاشیه سود خود کمتر می‌کند. شاید رقبای زیادی همین رویه را در پیش گیرند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5348 ديدگاه)

    مقاله قبلی درباره اکستریم VX مدیران خودرو بود ولی متاسفانه قسمت کامنتها بسته بود و من مجبور شدم اینجا نظرمو د موردش بنویسم ……… اکستریم VX از نظر مشخصات فنی دقیقاً همون تیگو 8 پرو مکس هستش و درواقع میشه گفت که نسخه لوکس تر از فونیکس تیگو 8 پرومکس به حساب میاد

    موافقم 13
    مخالفم 2
  2. ممد ژانگولر

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    در اینکه بلاخره اونروز فرا میرسه که یکتازی تسلا به پایان برسه شکی نبود و خود ایلان هم میدونست .بحث اینه که ایلان تخم‌مرغاشو فقط تو سبد تسلا نچیده و از جاهای دیگه هم سود آوری داره . ایلان ماسک یک کارآفرین موفقه نه فقط یک ماشین ساز موفق.خداییشم شوک باحالی به بازار داد و خودشو ثابت کرد.ما که نه بخیل هستیم نه حسود .براش آرزوی موفقیت میکنم .

    موافقم 6
    مخالفم 12
  3. زیزیگولو

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5348 ديدگاه)

    در رابطه با اینکه آیا دوران یکه‌ تازی تسلا به پایان رسیده یا نه … باید گفت رقابت بین کمپانیای بزرگ خودروسازی تو حوزه خودروهای برقی تازه شروع شده و حالا، حالاها ادامه داره و همیشه هم کمپانی تسلا به رهبری ایلان ماسک یه طرف این رقابت بزرگ خواهد بود

    موافقم 13
    مخالفم 3
  4. علی جردن

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1186 ديدگاه)

    یک چرخ هونگچی چینی را به صدتا تسلا که دائم پر از مشکل هستن نمیدم

    موافقم 10
    مخالفم 13
    1. زیزیگولو

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (5348 ديدگاه)

      هونگچی گویا بخر که گویای همه چیزه 🤦

      موافقم 17
      مخالفم 4
    2. Mr. gt c

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (348 ديدگاه)

      هونگچی روهم نداری که چرخش رو بدی یا ندی

      موافقم 19
      مخالفم 1
    3. پیام

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1713 ديدگاه)

      علی جردن من تا حالا یه با فراخوان چینی ندیدم!!! اینقدر آشغالن که بیخ ریش صاحباشونن و جرات فراخوان ندارن!

      موافقم 7
      مخالفم 10
      1. علی جردن

        ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1186 ديدگاه)
  5. افشار

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (753 ديدگاه)

    بازی خودروهای برقی تازه شروع شده و هنوز برای این حرفها زود است

    موافقم 10
    مخالفم 0
  6. heshmat021

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (334 ديدگاه)

    تسلا رو هر خودرو سود میکنه، بقیه برندها ضرر

    در همین نکته است برای آنان که می اندیشند

    موافقم 5
    مخالفم 4
  7. پیام

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1713 ديدگاه)

    ازین فراز و نشیب ها هست. اگه اروپا حماقت نکنه و ماشین چینی رو با قیمت سه برابر وارد نکنه این مسائل زودتر از بین میرن.

    موافقم 6
    مخالفم 7
  8. Elmiraj

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3121 ديدگاه)

    تسلا در میانه موج اول و دوم فروش خود قرار داره و این همزمان شده با کاهش تقاضای جهانی که دیر یا زود با مجاب شدن دولت ها به حرکت به سوی انرژی‌های پایدار به حالت قبل یا و حتی بیشتر از قبل بر میگرده…

    چینی ها هم اگه رقیب یا تهدید بودن ، تسلا سال گذشته تو خاک چین با وجود بیش از ۳۰۰ مدل خودروی باتری دار بسیار ارزانتر ، رشد فروش ۳۷ درصدی ثبت نمی‌کرد .

    موافقم 4
    مخالفم 5
  9. حسن

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1370 ديدگاه)

    تعداد نیروی کار رابطه ی مستقیم با تعداد فروش در بازار داره وقتی 36 درصد کاهش فروش داشته و ده درصد تعدیل نیرو کرده یعنی همه چی تحت کنترله هر چند 14 هزار نفر در برابر 150 هزار نفر رقم کوچکیه و نشون نمیده 36 درصد کاهش فروش داشته باشه
    اما بحث سوپر شارژر ها عجیبه احتمالا الان 15 هزار ایستگاه داره که بعضی از ایستگاهها دارای پنل خورشیدی هستن و برق تولید میکنن احتمالا دیگه ایستگاه بیشتر نسازه وگرنه الان علاوه بر تسلا خودروهای فورد، جنرال موتورز، مرسدس، هوندا، ولوو و نیسان از شارژرهای تسلا استفاده می‌کنند خود جایگاههای سوپر شارژ یک تجارت ملیاردی ان
    به نظر من جای پاش بیشتر از این حرفا محکم شده که اسیب ببینه

    موافقم 4
    مخالفم 0
  10. حسن

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1370 ديدگاه)

    یه مساله مهم برا اونا که دوست دارن تسلا بترکه و ماسک نابود بشه اینه ماسک کلا 250 تا اورده داشته برا تسلا یعنی کل سرمایه گذاری ماسک 250 ملیون بوده الان کل ارزش کل ارزش تسلا 50 ملیارده
    فرضا تسلا نابود بشه ماسک فقط 44 تا داده توئیتر را خریده و سالانه 6 ملیارد از توئیتر درامد داره که سالانه در حال افزایشه
    پس ارزو کنید تسلا به کارش ادامه بده این فوج عظیم ازش نون بخورن تسلا بترکه هیچ ضرری به ماسک نمیخوره
    کاری به بقیه شرکتها و داراییهاش نداریم

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. علی

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      چرا باید دوست داشته باشن ماسک بترکه؟ مگه چیکار کرده ؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
  11. BMW

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1282 ديدگاه)

    اگه قرار باشه بین برقی ها انتخاب کنم مدل های مزخرف چینی امتحان نمیکنم نهایت میرم روی تسلا وگرنه از اصلا برقی خوشم نمیاد😂

    موافقم 2
    مخالفم 1
  12. A.S.G 27

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    همیشه از تسلا متنفرم بودم و البته هستم . تسلا یه شوک عظیم به خودروسازی داد که برند های دیگه تو چشم و هم چشمی موندن و وارد این بازی شدند . معلوم بود تسلا شکست می خوره چون همه از جمله چینی ها وارد این بازی شدند و معلومه که ما این کیفیتی که تو این صد و چند سال در زمینه خودرو های بنزینی به دست آوردیم حالا حالا ها در ماشین های برقی به دست نخواهیم آورد . ایلان ماسک یه جورایی نو آور بود . اگر چینی ها وارد نمی شدند‌ و تسلا یکم کیفیتش رو افزایش می داد الان از قلدر های خودرو سازی بود . ولی در نهایت یه چرخ تسلا رو به صدتا از همتا های چینی برقی اون نمی دم نمی دم .

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا