تسلا

انتقاد کارشناسان از ماسک؛ تونل‌های تسلا و پروژه هایپرلوپ راهکار تقلبی برای رفع ترافیک!

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا  به دنبال حل مشکل ترافیک خودروها با احداث تونل‌های زیرزمینی است اما برخی کارشناسان این ایده را ناکارامد می‌دانند.

دنیل نوولز خبرنگار اکونومیست و نویسنده کتاب “چگونه خودروها زندگی را بدتر می‌سازند” معتقد است ماسک به خوبی می‌تواند هزینه‌های احداث متروها را کاهش دهد و به این ترتیب توسعه مترو در آمریکا بهبود یابد. البته نوولز می‌گوید مشکل اصلی، عدم علاقه ماسک به این شکل حمل‌ونقل است.

ماسک نیز علاقه‌مند بهبود حمل‌ونقل عمومی به نظر می‌رسد و می‌خواهد با تأسیس تونل‌های تسلا یا ساخت هایپرلوپ مشکل ترافیک را حل کند. البته ایده انتقال بدون توقف مردم در فواصل طولانی و در لوله‌های پرسرعت هنوز به موفقیت نرسیده است.

نوولز می‌گوید:

او یک مدیر خودرویی است و می‌خواهد خودرو بفروشد و به خودروها و زندگی حول آن‌ها اعتقاد دارد. من فکر می‌کنم او همانند هر فرد دیگری به خودرو علاقه زیادی دارد

او به یکی از نکته‌های کلیدی کتاب خود اشاره می‌کند، چیزی که در آمریکا و دنیا نیز دیده می‌شود و به فرهنگ خودرویی مرتبط است. کمپانی بورینگ تسلا به دنبال حمل‌ونقل خودرویی زیرزمینی است و تونل‌های تسلا را برای حل تمامی مشکلات ترافیک یعنی سروصدا، آلودگی و… احداث می‌کند. خود ماسک معمولاً ایده حمل‌ونقل عمومی سنتی همچون مترو را رد کرده است. او حتی یکی از کارشناسان حمل‌ونقل عمومی را احمق خطاب کرده است. ماسک در سال ۲۰۱۷ گفت:

من فکر می‌کنم حمل‌ونقل عمومی دردناک و بی‌مصرف است. چرا شما می‌خواهید جایی بروید که بسیاری از افراد نمی‌خواهند؟ چرا می‌خواهید چیزی را شروع کنید که خیلی‌ها نمی‌خواهند؟

البته انتقادات ماسک بدون پاسخ نبوده‌اند و کتاب نوولز نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری کم در حمل‌ونقل عمومی آمریکا چگونه باعث افزایش استفاده از خودروهای شخصی شده است. این عمل در نقطه مقابل شهرهایی همچون توکیو است یعنی جایی که استفاده از خودرو به حداقل خود رسیده زیرا برخلاف دیگر کشورها مالکیت خودرو در ژاپن به معنی مالیات‌های زیاد است و پارکینگ در این کشور خیلی کم‌ پیدا می‌شود. به همین خاطر حمل‌ونقل عمومی در صدر گزینه‌های تردد قرار دارد. ماسک در سال ۲۰۱۸ اولین کانسپت تونل زیرزمینی تسلا در نزدیکی لس‌آنجلس را معرفی کرد. او اظهار داشت دریل‌های پیشرفته بکار رفته در این تونل‌ها سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر از روش‌های سنتی هستند. البته برخی مهندسان امید چندانی به برنامه‌های ماسک ندارند. هربرت اینشتین که یک متخصص تونل در موسسه تکنولوژی ماساچوست است به فوربس گفت:

ابزارآلات ماسک برای ساخت تونل‌ها کاملاً استاندارد به نظر می‌رسند. من چیزی متفاوت از دیگران را نمی‌بینیم به جز اینکه قطر ماشین‌های حفر تونل تسلا کمتر هستند. این امر بیش از آنکه شبیه حفر تونل باشد شبیه توسعه خودروست

اما سال‌ها بعد کانسپت ماسک به واقعیت بدل شد و در سال ۲۰۲۱ بود که کمپانی بورینگ اولین تونل خودرویی خود در لاس‌وگاس را افتتاح کرد. چندین ماه بعد اما شاهد ترافیک در این لوپ بودیم و برنامه‌های ماسک زیر سؤال رفت. نوولز می‌گوید:

تفکرات او درباره ما چگونه ترافیک را حل می‌کنیم واقعاً خام است. او همه‌چیز را به‌صورت مشکلی مهندسی می‌بیند و فکر می‌کند همه در خودرو خواهند بود. ما فکر نمی‌کنم این تفکر منطقی باشد. زمانی که شما میزان فضای موردنیاز برای حضور همه افراد در تونل را برای تردد در شهری همچون نیویورک یا لس‌آنجلس در نظر بگیرید محاسبات منطقی نخواهد بود. این موضوع ممکن نیست

برنامه‌های ماسک از آن زمان تاکنون به‌کندی پیشرفته‌اند و چندین پروژه لوپ در شهرهایی همچون لس‌آنجلس، شیکاگو و بالتیمور به بن‌بست رسیده‌اند. همچنین کمپانی بورینگ پس از اعلام راه‌های حل مشکلات ترافیکی این شهرها از قراردادهای منعقد شده هم کنار کشیده است. نوولز می‌گوید قبلاً خودروهای تسلا را رانده و فکر می‌کند آن‌ها خودروهای جالبی هستند اما اظهار می‌دارد حل ترافیک شهری با تونل‌ها ممکن نیست؛ و خودروهای داخل تونل‌ها هرگز نخواهند توانست افراد را به اندازه متروها جابجا کنند. نوولز می‌گوید:

فکر می‌کنم باید در کتابم بدبین‌تر می‌بودم زیرا او قول‌های زیادی درباره هایپرلوپ ها و خودران داد و برخی از این قول‌ها باعث شد تلاش‌ها برای سرمایه‌گذاری در توسعه حمل‌ونقل عمومی متوقف شود. ماسک به نوعی جایگزینی تقلبی را معرفی کرد

البته شواهدی برای این کار نیز وجود دارد. بررسی‌های اینسایدر در سال ۲۰۲۱ نشان داد مقامات شهر فورت لادردیل فلوریدا که به دنبال تأسیس قطار زیرزمینی بودند توسط مدیران کمپانی بورینگ متقاعد شده‌اند یک لوپ خودرویی چندین کیلومتری را تأسیس کنند. علیرغم انتقاداتی که به ماسک وارد است او روی برنامه‌های خود تأکید دارد؛ اما نوولز می‌گوید:

من طرفدار تونل‌ها هستم به شرطی که قطارها را داخل آن‌ها به حرکت درآورید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. من

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    تونل ها که جدید نیستن، تونل های شهری هم جدید نیستن، تونل های شهری برای عبور خودروهای شخصی هم جدید نیستن، تونل های شهری برای عبور و مرور خودرو با جریان هوای مثبت هم جدید نیستن، چرا بهش میگن ایده

    موافقم 30
    مخالفم 11
    1. Behi

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (148 ديدگاه)

      ایلان ماسک افکت!
      کم مونده بیگ بنگ رو هم به ماسک ربط بدن

      موافقم 45
      مخالفم 9
  2. Elmiraj

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3121 ديدگاه)

    پروژه لوپ های کمپانی boring جدا از اینکه در مراحل اولیه هست ، فقط هم مختص دارندگان تسلا خواهد بود نه همه خودرو ها….!!!!
    در آینده که boring زیر پوست شهر ها تونل های بیشتری حفر کرد ، تسلا روی پلتفرم سایبرتراک یک ون خودران مخصوص توسعه خواهد داد که میتونه تا ۱۲ نفر رو در خود جای بده…
    بسیار جالب خواهد بود که نرسیده به ترافیک یه آسونسور خودروی تسلای شما رو به داخل تونل هدایت کنه و ماشین شما هم به صورت خودران مسیر را طی کنه و ماشین در مقصد یا نزدیک مقصد توسط آسانسوری دیگر از زیر زمین دربیاد…
    .
    .
    زیر سوال بردن پروژه ای که در مراحل اولیه هست و هنوز به نتیجه نرسیده بیشتر بوی سیاسی میده .
    ( از تیتر زرد مطلب هم میشه اینو فهمید )

    موافقم 14
    مخالفم 46
    1. heshmat021

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (334 ديدگاه)

      آیا توی تونل ترافیک نمیشه؟
      درسته سرعت بالا تر، ولی بازم ازدحام میشه بنظرم، چون آسانسور خودش وقت گیره و ترافیک میشه

      موافقم 30
      مخالفم 5
  3. بهزاد

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2448 ديدگاه)

    زیر سوال بردن سیستم حمل و نقل عمومی فاجعه ست و فکر کنید ده ها خودرو به اندازه ی یک واگن مترو نمیتونه نفر جا به جا کنه و نظمی که در مترو و سایر سیستم هاست محاله در خودرو ایجاد بشه.
    اگر شهرداری ها این تونل را احداث کنند دیگه انحصاری برای تردد یک برند وجود نداره و به صورت عمومی تردد انجام میگیره.
    به هر روی ایده ها زیاده اما بودجه ی کافی برای تحقق همه ی اونها نیست و برخیشون واقعا مسخره ست.

    موافقم 22
    مخالفم 4
  4. سبحان

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (286 ديدگاه)

    خب وقتی تسلا اعلام کرده که داره ون توسعه میده !
    ونی که ۱۲ نفر جا به جا می‌کنه حمل نقل عمومی و جمعی حساب نمیشه ؟
    حمل و نقل عمومی مثل مترو اونجوری ها هم بی نقص و کارآمد نیست تو همه کشور ها ازدحام جمعیت تو مترو ها وجود داره و با اینکه مترو ها از تمام ظرفیت خودشون استفاده میکنن باز هم نمیتونن از پس جمعیت بربیان توسعه مترو هم خیلی مشکل
    ژاپن و آمریکا از نظر وسعت فضا یکی نیستن و فرهنگ متفاوتی دارن مترو تو آمریکا یه راهکار شکست خورده هستش با اینکه در ژاپن کار آمد و این به تفاوت های دو کشور بر میگرده
    به زمانی سیستم حمل نقل عمومی آمریکا جوری بود که همه کشور ها غبطه اون میخوردن
    ولی بعد از جنگ جهانی اتفاقاتی رخ داد که باعث شد مردم کم کم از حمل و نقل عمومی دست بکشن یکی از اون موارد ایجاد حاشیه شهر های جدید بود مردم بزرگراه میخواستن الان سال های سال روند استفاده از حمل و نقل عمومی در آمریکا هیچ رشدی نداشته دولت هزینه نمیکنه و بخش خصوصی چون مشتری وجود نداره بیشتر از این براش صرف نمیکنه دولت ترامپ عملا در دوره خودش بودجه حمل و نقل عمومی رو زیر سوال برد

    موافقم 8
    مخالفم 7
    1. بهزاد

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2448 ديدگاه)

      شما به اصل ماجرا در آمریکا اشاره کردید که به عدم سرمایه گذاری دولتی مربوط میشه اما مشکلی که وجود داره برای همه ی کشورها یکسانه و اون ترافیک شهریست.
      اگر مردم آمریکا رغبتی به استفاده از ناوگان عمومی ندارن و دوست دارن با ماشین شخصی تردد کنند دیگه راه حل ون ۱۲ نفره هم کارایی نداره.
      سرمایه گذاران رو همین بخش ها که دارای کمبود و مشکل هست دست میزارن و ایده میدن و مشخصا این ایده توسط یک شرکت به تنهایی قابل اجرا نیست و نیازمند همکاری شهرها و ایالت هاست و تا بدین جا حرکت های گسترده ای انجام نشده.
      اگر حمل و نقل عمومی مثل قطار و مترو و اتوبوس مشکل داشت الان شرق آسیا و اروپا غرق ترافیک شهری میشدن و اگر براساس صحبت شما که از پس جمعیت بر نمیان دیگه مدیریت حمل و نقل بی معنیه و اونجا بدون هیچ مشکلی مردم جا به جا میشن و به کارشون میرسند و تعداد ناوگان خودشون را بر اساس میزان تقاضا در نظر میگیرند.

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. سبحان

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (286 ديدگاه)

        گفتم که شرایط آمریکا و آسیا و حتی اروپا با هم فرق می‌کنه
        یه زمانی در آمریکا به خاطر این ذهنیت که حمل و نقل عمومی باعث عقب ماندگی و عدم مدرنیته شدن جامعه میشه مردم علاقه ای به مترو و اتوبوس شهری نداشتن بخش هایی از مترو های شهر های بزرگ آمریکا به خاطر عدم مسافر حتی هفته ای دو بار هم فعال نبودن
        بخش خصوصی یه بار در حمل و نقل آمریکا گند به بار آورد . مردم آمریکا رویای آمریکایی داشتن شهرک های جدید ساختن بعد از جنگ جهانی
        حاشیه شهر ها توسعه پیدا کردن ولی حمل نقل عمومی نتونست به حاشیه شهر ها بیاد
        دولت به جای قطار و اتوبوس دولت ملتزم شد اتوبان و جاده بسازه
        برعکس توی آسیا و ژاپن شرایط متفاوت مردم آرزو های آمریکایی رو نداشتن حمل و نقل ارزون و کم هزینه میخواستن دولت هم انجامش داد به بخش خصوصی هم واگذار نکردن محدودیت انرژی و شرایط جغرافیایی باعث شد حمل و نقل عمومی توی ژاپن و اروپا توسعه پیدا بکنه

        موافقم 5
        مخالفم 1
  5. مجید

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (183 ديدگاه)

    در کل فرهنگ آمریکا طوریه که حمل و نقل عمومی خیلی پرطرفدار نیست و همه بیشتر دنبال فضای شخصی و مخصوص خودشون هستن و فردگرایی به نسبت اروپا و جاهای دیگه تو آمریکا بیشتر رواج داره.

    ایلان ماسک هم یه تاجره و میدونه تو آمریکا افراد بیشتر به سمت چه فناوری‌ای جذب میشن و چه فناوری‌ای براش سودآوری بیشتری داره.

    ولی اینکه جوابگو باشه یا نه رو باید دید که در آینده این طرح چقدر میتونه بهتر بشه و چه ارتقا‌هایی می‌گیره ولی باز اینجا اگه کمی عمیق نگاه کنیم می‌فهمیم که نمیشه هر جایی تونل زد اونم تو شهرهای قدیمی که ممکنه به مشکل بخوره.

    در کل نیویورک و شهرهایی که فضای مسکونی و تجاری متراکم دارند برای چنین طرحی خیلی چالش بزرگی هستن، چون اگه قرار باشه هر جایی یه ورودی و خروجی از این تونل‌ها بذارن این خودش یه ترافیک ایجاد میکنه تو هر توقف یا تغییر مسیر.

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا