آموزشمقالات

بهترین ترفندهای افزایش توان خودرو

در این مقاله ۱۰ مورد از بهترین روش‌های افزایش توان خودرو را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

شاید در نگاه اول افزایش توان خودرو امری سخت به نظر برسد اما گاهی اوقات این‌گونه نخواهد بود. در واقع شما مجبور نیستید برای بهبود کارایی خودروی خود همیشه به مکانیک مراجعه کنید. فرقی نمی‌کند که با خودروی خود در خیابان‌های شلوغ تردد می‌کنید یا اینکه در پیست حضور می‌یابید چراکه توان و پرفورمنس بیشتر باعث خواهد شد سواری بهتری را تجربه کنید؛ اما قبل از آنکه به فکر افزایش توان خودرو باشید بهتر است آن را خوب بشناسید. زیر کاپوت خودروی شما پیشرانه‌ای قرار دارد که با مخلوط سوخت و هوا و احتراق آن قدرت تولید می‌کند.

حتما ببینید: قیمت روز انواع خودرو

هرچقدر مخلوط سوخت و هوا به‌صورت بهینه سوزانده شوند قدرت و گشتاور بیشتری به دست خواهد آمد. گاهی اوقات برای کسب قدرت بیشتر باید تغییراتی بنیادین در پیشرانه اعمال شود اما گاهی اوقات نیز با اندکی تغییرات کم‌هزینه می‌توان عملکرد قلب تپنده وسیله نقلیه را بهبود بخشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله مربوط به تیونینگ خودرو را نیز مطالعه بفرمایید. در ادامه بهترین ترفندهای افزایش توان خودرو را خدمت شما عزیزان تقدیم می‌کنیم.

بهترین راهکارهای افزایش توان خودرو

  • استفاده از روان کارها و افزودنی‌های سنتتیک

روغن موتور در انواع و کیفیت‌های گوناگون تولید و عرضه می‌شود. برای اینکه پیشرانه شما طول عمر و دوام بالاتری داشته باشد باید روغن‌های سنتتیک را انتخاب کنید. روان کارهای سنتتیک دارای ساختار شیمیایی هستند که باعث عملکرد بهتر در پیشرانه می‌شود. روغن‌های سنتی درصورتی‌که دمای پیشرانه بالا برود شکسته خواهند شد اما روغن‌های سنتتیک این‌گونه نیستند و در دماهای بالا نیز کارایی بهینه‌ای نشان می‌دهند. برای بهبود هرچه بیشتر عملکرد پیشرانه می‌توانید از افزودنی‌های مجاز به روغن استفاده کنید چراکه این مواد می‌توانند باعث کاهش اصطکاک قطعات و گرما شوند.

  • بررسی وضعیت احتراق پیشرانه

مهم نیست که چه میزان از مخلوط سوخت و هوا در دسترس پیشرانه قرار می‌گیرد زیرا اگر سیلندرها جرقه موردنیاز را در اختیار نداشته باشند پیشرانه عملکرد مورد انتظار را نخواهد داشت. شما باید سیستم جرقه‌زنی کارایی داشته باشید تا بهترین عملکرد را به نمایش بگذارد. زمان‌بندی نادرست احتراق باعث مشکلات زیادی می‌شود و شاید شما را راهی مکانیک کند. اکثر خودروهای مدرن دارای سیستم عیب‌یابی هستند که با اختلال در فرایند احتراق پیام هشدار را به اطلاع راننده می‌رساند اما مشکلات کوچک می‌توانند از نظرها پنهان بمانند. اگر مخلوط سوخت و هوای شما نسبت هوای بالایی داشته باشد نیازمند ولتاژ بیشتر برای شروع جرقه‌زنی شمع‌ها خواهید بود و به همین خاطر نصب یک تقویت‌کننده می‌تواند کارایی خودرو را بهبود بخشد.

  • نصب دریچه گاز و انژکتورهای بهتر

دریچه گاز هوای موردنیاز پیشرانه را تأمین می‌کند و انژکتور نیز سوخت را به داخل سیلندرها تزریق می‌کنند. قطعاً خرابی این قطعه‌ها می‌تواند فرایند تولید قدرت پیشرانه را مختل کند. اگر به دنبال افزایش توان خودرو هستید می‌توانید از سیستم‌های تأمین هوای کاراتر برای قلب آهنین خودرو کمک بگیرید. همچنین باید انژکتورهای سوخت تمیز باقی بمانند و به همین منظور حتماً باید از سوخت باکیفیت استفاده کنید. برای کارایی بهتر انژکتورها می‌توانید از مواد انژکتور شوی استفاده نمایید و یا اینکه قطعه موردبحث را به کلی تعویض کنید. همچنین برای بهبود کارایی خودرو می‌توانید از لوله‌های سوخت بزرگ‌تری نیز استفاده کنید تا سوخت بیشتری به پیشرانه برسد. مورد بعدی دریچه گاز است که جریان هوای ورودی را کنترل می‌کند. در صورت استفاده از دریچه گاز بزرگ‌تر می‌توان قدرت بیشتری را استخراج کرد. البته ابعاد و مشخصات مناسب دریچه گاز برای خودروی شما ضروری خواهد بود چراکه در صورت استفاده از قطعه بزرگ‌تر قدرت خودرو کاهش می‌یابد. قطعاً برای نصب چنین قطعاتی باید با یک مکانیک باتجربه مشورت کرد و البته از عدم ابطال گارانتی سازنده نیز مطمئن شد.

  • اطمینان از نسبت تراکم مناسب

هرچه کارکرد خودرو بیشتر شود استهلاک قطعات نیز بیشتر خواهد شد و در این میان شما با کاهش فشار کمپرس نیز مواجه می‌شوید که منجر به افت توان خودرو می‌شود. البته بدون تغییرات کلی در پیشران و با تعویض یا تعمیر برخی قطعات می‌توان نسبت تراکم پیشرانه را بهبود بخشید. از جمله نشانه‌هایی که حاکی از به هم خوردن نسبت تراکم پیشرانه و افت توان آن هستند می‌توان به افزایش مصرف سوخت، افزایش مصرف روغن موتور، انتشار دود آبی رنگ از اگزوز و سر و صدای غیرعادی پیشرانه اشاره کرد.

  • استفاده از ورودی هوای سرد

اصل کلی این است که با کاهش دما تراکم هوا افزایش خواهد یافت. هوای متراکم‌تر می‌تواند سوخت را بهتر بسوزاند و در نهایت قدرت پیشرانه بیشتر شود. زمانی که شما سیستم جذب هوای سرد را انتخاب کنید فیلتر هوای جدیدی نیز روی خودرو نصب خواهد شد که شاید ظاهر عجیبی داشته باشد زیرا بسیار بزرگ‌تر از فیلتر هوای استاندارد خودروست. این سیستم‌ها همچنین مسیر ورود هوا به پیشرانه را تقویت می‌کنند و انحناهای موجود در آن‌ها باعث بهبود حرکت هوا می‌شوند. در حقیقت با طراحی بهتر می‌توان هوا را سریع‌تر به پیشرانه رساند.

  • تعویض منیفولد اگزوز با هدرز

یکی از تکه‌های اصلی پازل قدرت پیشرانه خروج دودهای اگزوز است. منیفولدها لوله‌هایی مرتبط به یکدیگر هستند که خروجی‌های اگزوز هر سیلندر را به یک خروجی کلی تبدیل می‌کنند؛ اما مشکل این قطعه به طراحی آن مربوط می‌شود چراکه فشار برگشتی گازهای خروجی داغ می‌تواند قدرت را کاهش دهد. ولی درصورتی‌که بجای منیفولد استاندارد از هدرز اگزوز استفاده کنید این مشکل رفع خواهد شد. هدرز گازها را به‌صورت مجزا از هر سیلندر خارج می‌کند و زمانی که لوله‌ها از پیشرانه فاصله مناسبی پیدا کردند به یک لوله می‌پیوندند. اکثر خودروسازان به خاطر هزینه‌های تولید پایین از منیفولدها استفاده می‌کنند اما چنین چیزی باعث کاهش حداکثر توان تولیدی پیشرانه می‌شود.

  • استفاده از توربوشارژر یا سوپرشارژر

سیستم‌های پرخوران مشهور که توربوشارژر و سوپرشارژر نام دارند باعث افزایش توان خودرو می‌شوند. طراحی سوپرشارژر به این صورت است که با تسمه و پولی به میل‌لنگ وصل می‌شود و با چرخش میل‌لنگ سوپرشارژر نیز می‌چرخد اما نکته این است که سرعت چرخش سوپرشارژر بسیار سریع‌تر از پیشرانه است و باعث می‌شود هوا به‌صورت بهینه وارد پیشرانه شود. با استفاده از سوپرشارژر قدرت پیشرانه بسته به ابعاد و حجم آن بین ۵۰ تا ۲۰۰ اسب بخار افزایش خواهد یافت و این رقم برای گشتاور به ۵۰ درصد نیز می‌رسد. یکی دیگر از سیستم‌های پرخوران محبوب توربوشارژر است که عملکرد متفاوتی نسبت به سوپرشارژر دارد. این قطعه از گازهای خروجی اگزوز برای عملکرد خود استفاده می‌کند و بنابراین گزینه کاراتری برای پیشرانه محسوب می‌شود. البته تا زمانی که پیشرانه به دور مناسب نرسد توربو وارد مدار نخواهد شد و این فرایند با نام لگ توربو یا تأخیر توربو شناخته می‌شود. ولی سوپرشارژر با فشار پدال گاز وارد مدار می‌شود و عملکرد فوری‌تری دارد. در مقابل باید گفت فشار بوست توربوشارژر معمولاً بیشتر از سوپرشارژر است.

  • دقت در حفظ و نگهداری خودرو

اولین قدم در افزایش توان خودرو نگهداری مناسب از آن به ویژه بخش پیشرانه خواهد بود. درصورتی‌که مواردی همچون روغن موتور را سر وقت تعویض نکنید و به استهلاک قطعات اهمیتی ندهید تلاش‌ها برای افزایش توان خودرو ناکام خواهد ماند. اگر از بنزین یا روغن موتور بی‌کیفیت استفاده کنید حتی بهترین اقدامات در این زمینه نیز باعث بهبود کارایی خودرو نخواهند شد. شما همچنین باید فیلترهای مختلف از جمله فیلتر هوا و روغن را نیز به‌صورت منظم تعویض کنید.

  • به‌روزرسانی ECU

مغز خودرو یا همان ECU تمامی سیستم‌ها را تحت نظر دارد و عملکرد کلی، آلایندگی، قدرت و مصرف سوخت را بالانس می‌کند. خودروهای جدیدترین دارای ECU هایی هستند که قابلیت به‌روزرسانی دارند و بنابراین درصورتی‌که مشکلی از بابت گارانتی وجود نداشته باشد می‌توان نزد یک مکانیک معتبر مراجعه کرد تا با انجام این کار قدرت پیشرانه بهبود یابد.

  • کاهش وزن خودرو

به این فکر کنید که با حمل اشیای سنگین چقدر خسته می‌شوید. همین موضوع درباره خودرو و وزن بالای آن نیز صدق می‌کند. اگر به دنبال افزایش توان خودرو هستید می‌توانید این کار را با خالی کردن صندوق‌عقب و کابین شروع کنید. برای بهبود عملکرد وسیله نقلیه به دنبال سبک‌تر کردن آن باشید. هرچقدر وزن بیشتری را حمل کنید پیشرانه تحت‌فشار قرار خواهد گرفت اما با حذف موارد غیرضروری می‌توان بهبود عملکرد را شاهد بود. در واقع نسبت به قدرت به وزن نقشی کلیدی در راندمان وسیله نقلیه ایفا می‌کند. حتی در حالت‌های پیشرفته و مخصوصاً مسابقات می‌توان بجای شیشه‌های استاندارد خودرو از نمونه‌های آکریلیک یا پلاستیکی استفاده کرد. در برخی خودروها نیز امکان خارج کردن صندلی‌ها از کابین برای افزایش فضا وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۲ رای

علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

مطالب مشابه

‫۴۵۰ دیدگاه‌ها

  1. جهانگير

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (147 ديدگاه)

    ما که یه 90 L داریم سربالایی خوبه ولی فقط پاتو از رو گاز برنداری چون اگه برداری دیگه روت نمیشه به ماشین های دیگه نگاه کنی

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۴ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      L90چند چیز لازم داره
      اولیش شمع چهار یلت سوزنی njk (میگن ای‌بی‌اس خراب میکنه از من که نکرد ) از،۱۰۰تومن تا ،۴۰۰تومن
      دوم تغییر هواکش
      فیلتر هوا رو باید بزرگتر بزارین از جای فیلتر ی لوله میکشن جلوتر فیلتر پژویی میزارن ۱۵۰میشه
      سوم تغییر اگزوز
      هدرز میخاد به نوعی که دوتا اگروز بشه یک و چهار جدا دو و سه جدا
      و سر راه هرکدوم دوتا منبع وسط‌(به اصطلاح) بغیر از منبع‌ها ۸۰۰میشه
      حذف کاتالیست که صدرد همه انجام دادن

      Remap ecu(که کار هرکسی نیست ) برنامه ریزی کل ecu رو تغییر میده و به حالت super sport تبدیل میکنه ۴۰۰میشه

      و در اخر بیرون انداختن l90چون تعادل نداره هرکار کنی به ریلکسی بقیه ماشینا نیست خشک و……….

      به کسی برنخوره ولی من دام راضی نیستم ولی خیلی خرج کردم دلم نمیاد بفروشم
      سوار بیوک میشم راحتترم

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. momo

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (109 ديدگاه)

    میشه توربوشارژر رو ماشینای معمولی مثل 206 استفاده کرد؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sorena scirocco

      ۱۶ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (745 ديدگاه)

      بله و استفاده هم می شه…(روی 206 رو اطلاع دارم)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شاهین

        ۱۶ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (4537 ديدگاه)

        دوست عزیز توی مجله یه 206 رو آزمایش کرده بودن که تیون شده بود و دارای توربوشارژ و اینترکولر و خیلی چیزای دیگه بود که حدود 20 میلیون تومن تموم شده بود.شتابش هم اگه اشتباه نکنم بین 5 تا 6 ثانیه بود.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. sorena scirocco

          ۱۶ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (745 ديدگاه)

          از موتور206 rc هم استفاده میشه،قیمتش حدود 9 میلیون با تجهیزات کامل هم استفاده میشه که یه غولیه واسه خودش،کلا روی تیونینگ علمی و تخصصی 206 جدیدا چندتا از دوستان شروع به کار کردن،و نتیجه های وحشتناکی هم گرفتن،

          یکی از دوستان(آقا محسن) با آر سی خودشون حتی مرسدس c350 رو تو درگ شکست دادن،لینک فیلمشم خواستین می فرستم

          موافقم 1
          مخالفم 0
      2. saeid.majd

        ۲۴ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        توربو برا 206 چقدر خرج میگیره

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. سپهر

      ۱۸ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      روی تمام ماشین ها میشه توربو و توربوشارزر استفاده کرد ولی به تدریج باعث اصیب دیدن موتور خودرو میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. pouya.shirazband

      ۴ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      رو همه ماشین ها میشه نصب کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. هانا

        ۲۷ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        هانا:
        رو پیکان و پراید که دیگه نمیشه داداش
        پس نگو همه ی ماشینا
        بگو بیشترماشینا

        موافقم 0
        مخالفم 2
  3. Ehsan

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    سر بالایی جائیست که باید از دور های بالای موتور استفاده کرد
    ولی نمیدونم چرا بعضی ها نمیخوان دور موتور ماشینشون از 4000 بالاتر بره
    مورد داشتیم در سربالایی طرف ماشین رو گذاشته دنده 4 و پاش هم تا آخر روی گاز سرعت 20 کیلومتر در ساعت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. صادق

      ۱۶ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (2124 ديدگاه)

      احسان جان، من هم از موردای این شکلی زیاد دیدم

      طرف با خودش میگه بذار کمتر به ماشین زور بیاد، و اینقد با ماشین دنده مرده میره که صفحه کلاچ و پیستون و سرسیلندر و…، همه رو به کام مرگ میکشونه

      این موردا توی کامیونها خیلی نمود پیدا میکنه، مخصوصا کامیون های قدیمیِ بنز

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ehsan

        ۱۶ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (1251 ديدگاه)

        دقیق زدی به هدف صادق جان ، ” طرف با خودش میگه بذار کمتر به ماشین زور بیاد ” نمیدونه که از حداکثر توان ماشین استفاده نمیکنه و بیشتر داره به ماشین فشار میاد

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شاهین

          ۱۶ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (4537 ديدگاه)

          دور موتور ماشینای معمولی نباید خیلی بالا بره! نمونش خود من که با سمند دور موتور رو به قرمز می رسوندم که آخرش تسمه تایم به فنا رفت!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Ehsan

          ۱۶ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (1251 ديدگاه)

          شاهین جان نه در اون حد که برسونی به نقطه قرمز
          تسمه تایم به فنا رفت یعنی اینکه سوپاپ و پیستون هم همراهش رفتند نه ؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. صادق

          ۱۶ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (2124 ديدگاه)

          شاهین، حرفی هم که تو زدی، برا خودش داستانایی داره

          کنار یارو نشسته بودم، حالا مثلا میخواست با سرعت و شتاب بیشتری با ماشین برونه، یعنی اینقد به این ماشین گاز میداد که اگه موتور دست و پا داشت، طرفو میگرفت به باد کتک!

          بهش گفتم آخه قدرت موتور هم نسبت به دور موتور یه رنجی داره، اینجوری نیست که که پاتو بذاری رو گاز تا اشک موتورو دربیاری

          کلاَ اگه افراط و تفریط رو از ایرانی بگیری، ایران نابود میشه!!!

          موافقم 1
          مخالفم 0
        4. شاهین

          ۱۶ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (4537 ديدگاه)

          داداش صادق زیاد از فنی سر در نمی یارم ولی فکر نکنم اون زمان پیستون اینا به فنا رفته باشن.اینو تقریبا از رفتار پدر فهمیدم البته!

          والا من نمیذارم دور موتور به قرمز برسه! حدود 500 دور به قرمز مونده دنده رو عوض میکنم! :)
          ولی هیچ کدوم مثل تندر نمیشه! کلا ردلاین نداره! :D

          موافقم 1
          مخالفم 0
    2. مصطفی

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام اون یه احمقه
      وقتی میل سوپاپ شکست و میل لنگ برید میگه ماشین دیگه عمرش رو کرده
      نمیگه بلد نبودم رانندگی کنم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. PEUGEOT

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (999 ديدگاه)

    آقای طهوری از مطلب آموزندتون خیلی ممنون
    فردا برم ببینن میتونم چندتاشو روی ماشینم انجام بدم
    خیلی حال میده وقتی ماشین آسفالتو می خوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. صادق

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    یه مورد دیگه هم به این موارد میتونید اضافه کنید، البته تاثیر خیلی زیادی نمیزاره، ولی بی تاثیر هم نیس

    استفاده از بنزین های سوپر به جای معمولی و در کل بنزین های با اکتان بالا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sorena scirocco

      ۱۶ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (745 ديدگاه)

      نظرتون در مورد فیلترهوای مناسب(مثلا k&n)یا فیلتر هواهای مخروطی چیه صادق جان؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. صادق

        ۱۶ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        سورنا جان، به فیلتر اشاره کردی، یادم افتاد

        تقریبا همه معتقدن که هر چی دِبی هوای ورودی موتور بیشتر باشه، باعث بیشتر شدن قدرت موتور میشه (که کاملا هم درسته) ولی به چه قیمتی؟؟

        بعضیا حتی فیلترای هوا رو هم درمیارن که هوا بدون هیچ کم و کاستی وارد موتور بشه، این کار محض غلطه.

        رو همین حساب یه سری فیلتر ها هستن مثل همون K&N که خودت اشاره کردی، در حین اینکه بالاترین میزان ممکن هوا رو در اختیار موتور میزارن، بیشترین پالایش آلایندگی رو هم انجام میدن، که این کار هم مسلما تاثیر خودشو رو راندمان ماشین میزاره

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. صادق

        ۱۶ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        البته سورنا جان، این رو هم مد نظر قرار بده، تاثیرات فیلتر هوا روی فدرت موتور فقط تحت یه شرایط خاص ایجاد میشه و فیلتر، به خودی خود، توی اکثر موارد (یا شایدم همه) میشه گفت فقط روی صدای موتور تاثیر گذاره

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. شاهین

      ۱۶ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (4537 ديدگاه)

      صادق جون این بنزین با اکتان بالا همیشه خوب نیست به خاطر ضریب کمپرس ماشینا.الان دقیق یادم نیست چرا ولی یه سرچ بزنی دلیلشو میاره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. صادق

        ۱۶ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        درسته شاهین جان، این مورد مخصوصا در مورد ماشینای پیکان، پراید و پژو و امثالهم بیشتر نمود پیدا میکنه

        البته برای ماشینایی که نسبت تراکم بالایی دارن، باید هم اکتان بالا باشه، وگرنه موتور ماشین دچار کوبش میشه (knock)

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شهاب

          ۱۷ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (266 ديدگاه)

          توضیح نسبتا ساده نسبت تراکم!
          نسبت تراکم برابر با: حجم کل جابجایی سیلندر تقسیم بر حجم محفظه احتراق
          حجم کل = بالاترین نقطه سیلندر TDC + پایین ترین نقطه سیلندر BDC + محفظه احتراق.

          مال پیکان ک 7 به 1 و پنزین اکتان بالا روش تاثیری نداره
          اگه بخواد تاثیری بزاره رو اینا میزاره:
          206 10 ب 1 و 405 9.3 ب 1 و پراید 9.5 ب 1

          در کل نسبت تراکم 9 به بالا باید از بنزین با اکتان 92 به بالا استفاده شود…

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. صادق

        ۱۶ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        پدال جان، نمیدونم چرا نظرم برای تایید رفت توی نوبت!

        داداش، رسیدگی کن که سریع تایید شه

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. Mohammad XX

        ۱۶ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (201 ديدگاه)

        شاهین جون فکر نکنم ضرری داشته باشه ها.
        میگن ماشینایی که ضریب کمپرس بالاتری دارن به بنزین با عدد اکتان بالاتری احتیاج دارن تا موقع تراکم احتراق نا به جا اتفاق نیوفته. چون گاز هر چی بیشتر متراکم بشه گرم تر میشه و ممکنه بر اثر این گرما قبل از جرقه زنی احتراق رخ بده، به خاطر همین در اونا باید از بنزین با عدد اکتان بالا استفاده بشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شاهین

          ۱۶ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (4537 ديدگاه)

          سلام محمد جان،من بد نوشتم.منظورم از بد بودن در واقع اون نبود! میخواستم بنویسم که توی بعضی ماشینا که ضریب کمپرس پایین(شایدم بالا-چون اینو خیلی وقت پیش تو مجله خونده بودم دقیقا یادم نیست.) دارن به دلایلی که نوشته بود و من یادم نیست،بنزین با اکتان بالا تاثیر چندانی نداره و در واقع اتلاف پول هستش.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      4. مک میسل

        ۱۷ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (2707 ديدگاه)

        ماشین ما همینجوریش اسفالتو میخواد بخوره..اخه کاربراتشو پارسال بابام عوض کرد و یه کاربرات توربو شارژ رفت فرانسه و از اون جا اورد .ماشینمون الان تو سربالایی ها یک صدای با حالی میده

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. hamid3x

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (402 ديدگاه)

    مطلب خیلی خوبی بود.
    دریک مجله خودرویی نوشته بود که با استفاده از آب در داخل سیلندر قدرت موتور خودرو رو میشه افزایش داد.البته این کار فقط در خودرو های مسابقه ای انجام میشه.
    تعویض شمع با نمونه های قویتر (از لحاظ قدرت جرقه زنی)هم باعث احتراق بهتر و افزایش توان موتور خواهد شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احسان1

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (113 ديدگاه)

    پراید هم وقتی میخواد حرکت کنه لاستیکاش همینطوری میشه یعنی خود پراید داره حقه ی تایر رو برا ما سوار میکنه دمش گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. hamid3x

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (402 ديدگاه)

    دور موتور بالا کمتر به موتور اسیب میزنه تا دور کم(دنده مرده)
    البته به نوع خودرو هم بستگی داره .یکی از دوستام که سمند داره در اتوبان دور موتور ماشینو خیلی بالا برد سر سیلندراش سوخت ، نزدیک 1تومن تو خرج افتاد.از طرفی هم پسر عمه ام با پراید141 تو دندنه 2 نزدیک 70(دور موتور بالای 5500)تا میرفت ماشین آخ نمیگفت . اگه سیستم روغن رسانی ، رادیات و کیفیت قطعات موتور خوب باشه دور بالا به موتور اسیبی نمیزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجتبی(ساروی )

      ۱۶ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (40 ديدگاه)

      مرده دنده دادن پدر ماشینو در میاره .یه دوستی داشتم با سرعت 70تا دور موتور روی 2میداد 5ماشین یه قرقری میکرد که دلم میخواست واسش زارزار بگریم .ولی اینو هم باید گفت رانندگی با دور موتور بالا معمولا از 4000به بالا در طولانی مدت باعث مستهلک شدن زود هنگام موتور خواهد شد .طبق تجربه ی شخصی خودم و تحقیقاتی که خودم اینور و انور از تعمیرکارای مجرب پرسیدم معمولا بهترین دو موتور برای تعویض دنده بین 3000تا 3500میباشد البته این قضیه برای سر بالایی که که جهت حفظ شتاب ماشین به دو موتور بالاتری نیاز داریم فرق میکند.درضمن این مساله تو مارکای مختلف ماشینا یه کوچولو فرق میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امیر

      ۲۸ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (2956 ديدگاه)

      موتور پراید در ابتذا برای مسابقات خیابانی طراحی شده برای همون برخلاف اسمش موتور بسیار خوبی داره میتونید یه سرچ بزنید درموردش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. کافر مقدس

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    آخ ــــ آخ آکوردــــه 96رو نیگاه (عکس اول ) چقد دنبالش گشتیم پیدا نکردیم . . .

    البته همه ی این موارد تو ایران معنی نداره . . .

    موافقم 0
    مخالفم 1
  10. Saeed

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (477 ديدگاه)

    بابا ال نود ماشین عالی یه گاز خورش هم خوبه تنها ماشین مونتاژ داخلی هست که دور موتورش محدودیت و خط قرمز نداره خودم کامل تا رو7آوردمش ولی استوپر نخورد فقط کیلومتر برید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. hero

      ۱۶ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (593 ديدگاه)

      فکر کنم تو 6300 باید کات آف بشه ! حتما اشکالی داشته

      موافقم 1
      مخالفم 0
  11. hero

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (593 ديدگاه)

    انصافا ال 90 موتور قلدری داره
    ولی اگه بخواین با ظرفیت کامل تو جاده کوهستانی باهاش برونید حتما تاثیر منفی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. mahdi

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (208 ديدگاه)

    مهمترینش تنفس وهوای ورودی هست که نویسنده اول مطلب اشاره کرد سیستم جرقه زنی هم خیلی تاثیر داره که من تجربشو دارم (شمع های ایریدیوم)همینطور صفحه کلاج هر چی نو تر باشه تو شتاب و قدرت تاثیر داره درضمن دور موتور را هم نسبت به دنده ای که میخوای عوض کنی باید بالا ببری که در سربالاییهادور موتور را بیش از حد معمول باید بالا برد وخیلی چیزای دیگه که دوستان اشاره کردن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  13. واروژ

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سال 85 یه آردی صفر خریدم برای کارای شرکت…بگذریم ک چه دماری از ما درآورد تا قابلیت رانندگی پیدا کرد و چه مشکلاتی تو 1000کیلومتر اول داشت!

    محض خنده پیشنهاد دادم تیونش کنیم که همه قبول کردن و از فیلتر هوای اسپرت و وایر شمع و شمع قویتر و دست آخر یه سایکلون و برداشتن مثلن کاتالیزورش و رینگ و لاستیک 206…
    خلاصه مصرف کلی پایین اومد و کولر روشن با ذکر اشهد 140 تا میرفت!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۲ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      تازه الان خودم یدونشو دارم مدل 84 یشمی.
      خدایی اگه بخوای دور موتورش رو مدام رو 4 یا بلاتر نگه داری سریع تسمه دینام+ تسمه هیدرولیک از بین میره!
      اما من اومدم شمعهای NGK ژاپنی + دیسک و صفحه مستحکم با مارک !!! + دف تویوتا کرونا اندختم+ فیلر گیری، زمین تا آسمون ماشین تغییر پیدا کرد که الان (تیر ماه 93) 1نزدیک به 1 میلیون دراومد.
      1- صدای ماشین فوق العاده کم شد
      2- شتاب+سرعت بهبود پیدا کرد، بخصوص شتاب.
      3- با دور موتور پایین تر همون سرعتهای قبل رو میرم
      4- مصرف سوختم امده پایین.
      بعد رفتم گاز کولرم رو آلمانی زدم، نزدیک به 100 تومن شد اما واقعا نه 405 دادشم نه پارس پدرم به این خنکیه! اینو تمام اعضای خونواده گفتن، چون گاز کولر خودروهای داخلی تماما چینیه!
      موفق باشید همگی.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. amir

        ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (2 ديدگاه)

        خو عاقا میخواستی انقد خرج کنی میرفتی ماشین بهتر میگرفتی این فقط آفتابه خرج لهیمه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  14. امید

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    جالب بود یادم باشه وقتی ماشین خریدم از قدرت موتورش راضی نبودم این کارارو انجام بدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. MPS

    ۱۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    پرشیا دارم 6200 رو تا دنده 4 پر میکنه دنده 5 میره رو کفی..با مزدا3 نیو 7500 رو پر میکنم..کات آف که نداره ولی کامپیوتر یه فحشهایی رو صفحه مینویسه بعد دنده عوض میکنه!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. abbasjj

    ۱۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    خیلی مطلب جالبی بود ولی به درد ما ایرانیا نمیخوره
    ای کاش مطلبی تحت عنوان بهترین ماشین های ارزان قیمت میذاشتید هرچند اونا هم واسه ما گرونن (گرونش میکنن) ماشین 1000 دلاری 2000 دلاری تو همین مایه ها :|

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. bardia

    ۱۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (181 ديدگاه)

    مطلب زیاد جالب نبود
    اولن با برنامه ریزی ECU روی 206 1600 سی سی حتی تا 15 اسب بخار هم میشه قدرت گرفت نه نیم اسب
    یک راه خیلی خوبی که پیشنهاد میکنم استفاده از هدرز ه که روی 206 تیپ 5 تا 7 الی 10 اسب قدرت زیاد میکنه
    ورودی هوای بهتر و شمع قویتر
    همچنین اگه خیلی میخواین ماشینی مثل 206 رو به فانتوم تبدیل کنید میتونین از من بپرسین
    206 قابلیت اینو داره که بدون نصب توربو صفر تا صدش تا 8 ثانیه کم شه با تقریبا” خرجی حدود 4 تا 5 میلیون تومان

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. momo

      ۱۷ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (109 ديدگاه)

      میشه بگی چه چیزایی لازمه؟؟ و آیا این تجهیزات تو ایران پیدا میشه؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. bardia

        ۱۸ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (181 ديدگاه)

        عزیز برای اینکه 206 تیپ 5 رو بکنی مثل فشنگ:
        1.نصب هدرز و منبع اسپورت اگزوز
        2.نصب شمع درست حسابی و فیلتر هوای اسپرت
        3.اگه ای سی یو ماشینت 7.4.5 باشه عوضش کنی با مدل 7.4.4
        4.بعد اینکه ECU 7.4.4 شد میری سراغ چیپ سوپر تیونینگ که روی ECU نصب میشه(البته این کارو روی 7.4.5 هم میشه کرد ولی کمتر جواب میگیری)
        5.اگه همه ی این کارای بالا رو کردی,زانتیا و مزدا 3 و این دسته ماشینارو میزنی,ولی اگه بازم سیر نشدی و میخوای ماکسیما اتومات و ازرا و اینارو هم بگیری:
        باید بری میل سوپاپ فکر کنم 65 درجه بزاری(بپرسی از مکانیک ها بلدن) این حرکت یه 20 اسب بخار اضافه میکنه بازم
        باز هم هست کارایی که روی شتا تاثیر داشته باشه که سخت میشه مثل فلایویل الومینیومی که برای 206 امادشو دارن و نصب کویک شیفتر
        ولی یک نکته ی خیلی مهم اینه که همه ی کارای بالا رو بکنی ولی سایز رینگ و لاستیکت از استاندارد کارخونه بزرگ تر باشه نتیجه ی خاصی و قابل توجهی نمیگیری

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. momo

          ۱۹ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (109 ديدگاه)

          ممنون از راهنماییت. اما فک کنم این هزینه هارو بزارم رو پول ماشین میتونم همون ماکسیما اتوماتو بخرم :|

          موافقم 0
          مخالفم 0
  18. Linkoln 6FT

    ۱۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (189 ديدگاه)

    با ریفلش کردن همون نیم اسب بخار زیاد میشه
    نویسنده که نگفت با برنامه ریزى مجدد اکو میشه نیم اسب اضافه کرد
    به نظرمن برنامه ریزى مجدد اکو کار درستى نیست چون مصرف
    سوخت رو بالا میبره همین کار رو کارخونه هم میتونست انجام بده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Just 323

    ۱۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (74 ديدگاه)

    اینا همه واسه فیلماست … ما که تا دو تا بخواییم گاز بدیم توربو بذاریم رو سره ما خراب میشن بگیرید با خدایی نخواستیم ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. فرید

    ۱۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    وقتی با دنده 3 دور موتور بالاتر از 3 هزار میرم تو سربالایی اخرش دیگه موتور گاز نمیخوره؟انگار هوا به موتور نمیرسه حتی ماشینو بیاری رو دنده 2 هم کم و کان مشکل پا برجا هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. علی

    ۱۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام.رویه رونیز چه کار میشه کرد که سرعتش بیشتر بشه.قدرتش که حرف نداره.فقط تو سربالایی نمیدونم چه مشکلی پیدا کرده که گاز نمیخوره لطفاکمکم کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. 000

    ۱۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام
    کسی میدونه بهترین شمع برای ال۹۰ چیه؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. f1

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام خدمت پدالی های عزیز.
    بهترین دور موتور برای خودروهای سواری که زیربارهستن(سربالایی ووزن زیادی روماشین باشه)،بین 3500تا4500 چون اگر بیشتر بشه فرست تنفس موتور کاهش پیدا میکنه و هم نیروی اینرسی پیستون نسبت به احتراق بیشتر میشه وباافت گشتاور مواجه میشه موتور.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. حمیدرضا

    ۲۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر من باید خوب گوش بدیم ببینیم ماشینمون چه صدایی داره ازش بیرون میاد !
    آره وقتی صدای ناجوری میده باید دور موتور رت در فواصل طولانی زیاد بالا نبریم. ضمنن بهتره در فواصل طولانی یه تنفسی به ماشین و خودمون بدیم که هر دو سالم به مقصد برسیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. hassan

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به دوستان سایت ” pedal.ir ”
    ماشین من 206 تیپ 2 مدل 84 هستش
    دور موتور ماشین بالاست ولی سرعت پایین
    از وقتی هم که ماشین تعمیر موتور شده این مشکل 2 چندان شده
    مثلا توی دنده 4 دور موتور روی 4 و سرعت روی 85 هستش و فشار رو روی موتور میشه حس کرد
    با دیاک و تعویض دیسک و صفحه مشکل برطرف نشد
    مشکل از کجاست
    ممنون میشم مدیران سایت و دوستانی که تخصص یا با چنین مشکلی مواجه شدن راهنمایی کنن
    با سپاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. امین

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام، از نظر من با خرید یه هدرز به قیمت 900 هزار تومان و فیلتر اسپرت قیمت 50،60 هزارتومان و شمع، وایر شمع اسپرت 100 تا 150 قدرت و سرعت ماشین با افزایش چشم گیری نصیبتان میشه البته قیمتا میان گیر هست شاید جمعا 100 بالا یا پین بزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. محمد

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام برای تقویت شتاب نیسان پیکاپ باید چکار کنیم؟اسنور کل چطوره خوبه برا شتاب یانه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. مهدی

    ۱۱ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام من ی پی کی مدل 83 انژکتور دارم میخام شتابشو افزایش بدم.شمع و وایر از چه مارکی استفاده کنم.چقد تاثیر داره؟
    الان 0تا100 15 ثانیه پر میکنم.
    استپر هم تاثیر داره؟چه مارکی بگیرم؟
    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. مهدی

    ۱۱ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    کاتالیزور چیه؟
    قیمتش حدودا چنده؟
    هدرز چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. malek

    ۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من یه 405 1800cc دارم.به نظرتون میشه سرسیلندرشو با یه سرسیلندر 16 سوپاپ عوض کنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا