آموزشهفته نامه

آب ‌بندی خودرو صفر کیلومتر، چرا و چگونه؟

خودروی صفرکیلومتر خریده‌اید؟ مبارک باشد! قطعاً از نشستن پشت فرمان خودروی خود هیجان‌زده هستید اما برای اینکه در ادامه هم خودروی شما همانند روزهای اول خود عمل کند چه‌کاری می‌توانید انجام دهید؟ احتمالاً چیزهایی درباره آب‌بندی خودروی خود شنیده‌اید اما باید بدانید خودروهای مدرن از همان استارت کار هم آماده عملکردی تمام‌عیار هستند. ولی چگونه می‌خواهید از عملکرد درازمدت دکمه‌ها، سوئیچ‌ها و پشت آمپرهای ناآشنا اطمینان حاصل کنید؟ برای خودروهای مدرن امروزی باید اندکی وقت صرف کنید تا با چند و چون کار و آب‌بندی آن‌ها آشنا شوید. در این نوشته می‌خواهیم آب‌بندی خودرو را خدمت شما عزیزان توضیح دهیم.

خودروی صفرکیلومتر مجموعه‌ای از هزاران قطعه است که در طول مدت‌زمانی نسبتاً طولانی می‌بایست در کنار یکدیگر کار کنند. از آنجایی که این قطعات فعلاً استفاده نشده‌اند طی کردن چند هزار کیلومتر اولیه امری مهم خواهد بود و بهتر است جهت هماهنگی بیشتر و بهتر اجزای خودرو کار آب‌بندی را با دقت انجام دهید.

  • مرحله اول

با پیشرانه و ترمزها ملایم رفتار کنید

  1. هر زمانی که استارت می‌زنید سواری آرامی را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در نظر بگیرید.

به پیشرانه اجازه دهید به نرمی سرعت خود را بکاهد و خیلی به آن فشار وارد نکنید. در زمان آب‌بندی از افزایش شدید دور پیشرانه و همچنین ترمزهای ناگهانی اجتناب کنید. کار کردن درجای پیشرانه راه‌حل مناسبی برای گرم شدن آن نخواهد بود و بهتر است به آرامی رانندگی کنید. این طرز رانندگی را برای ۲ هزار کیلومتر اولیه در نظر بگیرید. چندین دهه قبل خودروها باید به آرامی رانده می‌شدند تا پیشرانه بتواند در درازمدت توانایی‌های کامل خود را ارائه کند. خودروهای مدرن با دقت و کیفیت بالاتری ساخته می‌شود اما چیزهای ساده‌ای همچون گرم کردن پیشرانه و عدم شتاب و ترمز ناگهانی می‌تواند روی کارکرد درازمدت آن تأثیر مثبت بگذارد.

  1. از روش توقف و حرکت برای آب‌بندی پیشرانه و ترمزها استفاده کنید

شاید از گیر کردن در ترافیک متنفر باشید اما در واقع این امر بدی برای خودروی صفرکیلومتر نیست. توقف‌ها و حرکت‌های مکرر به نرمی بیشتر ترمزها و کارکرد روان‌ بخش‌هایی از پیشرانه همچون دیواره سیلندر کمک می‌کند. در ۱۶۰۰ کیلومتر اول رانندگی بهتر است این روش را با نرمی و دقت انجام دهید.

  1. ترمز را نرم‌تر و زودتر بگیرید

شرایط رانندگی نرمال به کارکرد و استهلاک عادی ترمزها کمک خواهند کرد اما توقف‌های ناگهانی و ترمز گیری بی‌دلیل در چند صد کیلومتر اولیه کارکرد خودرو به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. همچنین ترمزهای خودروی صفرکیلومتر با نمونه‌های دست‌دوم تفاوت خواهند داشت به همین خاطر تا زمان رسیدن به مانع و اندکی زودتر ترمز بگیرید.

  1. توانایی‌های خودرو را بدون به حداکثر رساندن آن‌ها بسنجید

بله راندن سریع خودروی صفرکیلومتر مشکل خاصی نخواهد داشت و روزهایی که می‌بایست خودروی نو را با سرعت زیر ۹۰ کیلومتر در ساعت برانید گذشته است. راندن با سرعت‌های بزرگراهی و حمل بارهای متعارف مشکلی نخواهد داشت اما حداکثر سرعت را با خودروهای صفرکیلومتر تست نکرده و بارهای سنگین را نیز جابجا نکنید.

  1. روغن پیشرانه را پس از ۱۰۰۰ کیلومتر اول تعویض کنید

برخی خودروهای صفرکیلومتر جدید شاید برای تعویض روغن پس از ۱۰ هزار کیلومتر یا بیشتر طراحی شده باشند اما احتمالاً شما شاهد تراشه‌های فلز در زمان تعویض روغن خواهید بود که این تراشه‌ها از لبه‌های قطعات فلزی کنده شده‌اند. بهتر است اولین بار پس از ۱۰۰۰ کیلومتر کارکرد اقدام به تعویض روغن کنید و سپس کارکرد توصیه شده برای تعویض روغن را رعایت نمایید. البته اگر خیلی نگران وضعیت خودروی خود هستید می‌توانید در همان کیلومترهای اولیه کارکرد خودرو اقدام به تعویض روغن کرده و سپس در کارکرد ۱۰۰۰ کیلومتری نیز این کار را تکرار کنید.

  • مرحله دوم

با خودروی خود آشنا شوید

  1. پیش از حرکت با کنترل‌های اصلی کابین آشنا شوید

۱۵ تا ۲۰ دقیقه را صرف آشنایی با محیط جدید خودرو کنید. اقدام به تنظیم چیزهایی همچون رادیو، ترمزها، تنظیم سرعت برف‌پاک‌کن، روشن کردن کولر و… بکنید. همچنین تنظیمات مربوط به صندلی، فرمان و آینه‌ها را انجام دهید تا حس خوبی داشته باشید.

  1. دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید

منتظر نمانید تا مشکلی برای خودرو به وجود آید و سپس اقدام به خواندن دفترچه راهنمای آن بکنید. اگر مطمئن نیستید که برخی دکمه‌ها چه‌کاری انجام می‌دهند یا اینکه نمی‌دانید برخی منوها در نمایشگر مرکزی برای چه‌کاری است زمانی را برای خواندن دفترچه راهنما اختصاص دهید.

  1. پیش از رانندگی شرایط لاستیک‌ها را بررسی کنید

خودروی صفرکیلومتر شما باید لاستیک‌های صفر داشته باشد اما همیشه کنترل کردن فشار باد لاستیک‌ها ایده خوبی خواهد بود. همچنین در چند کیلومتر اول تحویل خودرو لاستیک‌ها می‌توانند به خاطر قالب‌گیری سازنده کمی چسبنده‌تر باشند به همین خاطر از پیچیدن‌های ناگهانی یا توقف‌های شدید خودداری کنید.

  1. با هر بار ورود به کابین اقدام به بررسی موارد ایمنی بکنید

از خود یک سؤال سریع بپرسید: دکمه مربوط به چراغ‌های خودرو کجاست؟ یخ‌زدای شیشه جلو چگونه روشن می‌شود؟ نوربالا چگونه فعال خواهد شد؟ قبل از رانندگی این موارد را بررسی کنید چراکه تلاش برای فهمیدن اینکه برف‌پاک‌کن چگونه سریع‌تر خواهد بود در زمان رانندگی منجر به تصادف خواهد شد. اگر برای مدتی طولانی مالک خودرویی قدیمی بوده‌اید باید مدت بیشتری را با خودروی صفرکیلومتر خود سپری کنید تا با ویژگی‌های آن آشنا شوید.

  1. میدان دید خود را بررسی کنید

تا زمانی که یک خودروی مشابه با مدل قبلی را نخریده باشد خودروی جدید شما احتمالاً موقعیت رانندگی جدیدی خواهد داشت؛ بنابراین دید شما به جلو و تمامی جهات دیگر متفاوت خواهد بود. در چند ماه اول رانندگی تنظیمات مربوط به صندلی‌ها و آینه‌ها را به‌دقت انجام دهید و توجه خاصی به نقاط کور خود داشته باشید. با گذشت زمان به این موارد عادت خواهید کرد.

  1. قبل از پارک دوبل واقعی آن را در محیطی ایمن تمرین کنید

خودروی جدید شما دید رو به عقب متفاوتی نسبت به مدل قبلی خواهد داشت و شما دقیقاً نخواهید دانست سپر عقب کجا قرار دارد. همچنین از آنجایی که با فرمان، پدال‌ها و ترمزها آشنا نخواهید بود پارک کردن در فضاهای تنگ نیز امری سخت جلوه خواهد کرد. بجای برخورد کردن با سپر دیگر خودروهای پارک شده بهتر است در فضایی امن نسبت به تمرین پارک دوبل اقدام کنید.

  1. صرف‌نظر از نو یا دست‌دوم بودن خودرو همواره ایمن برانید

خودروهای جدید و مدرن با تجهیزات ایمنی بهتر و بیشتری عرضه می‌شوند اما بهترین ویژگی ایمنی هنوز هم دوری از تصادف در مرحله اول است. همیشه کمربند ایمنی ببندید و نسبت به محدودیت‌های سرعت و ترافیک دقیق باشید. در زمان رانندگی هرگز از گوشی هوشمند و دیگر وسایلی که موجب حواس‌پرتی می‌شوند استفاده نکنید. همواره به محیط اطراف خود دقت کنید و با فاصله ایمن نسبت به سایر خودروها رانندگی نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. shahrukh

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (126 ديدگاه)

    لذت تحویل خودروهای روز دنیا با قیمتی رقابتی و اکونومی و همچنین آنباکسینگ اون و بوییدن کابین صفرکیلومتر ، چیزیه که سالهاس از عامه مردم گرفته شده…
    آنباکس پارسTu5 کجا و مشابه خارجی اون ، مثلا کرولا با همون قیمت کجا…

    موافقم 51
    مخالفم 4
    1. MR.JD

      ۲۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (326 ديدگاه)

      مگر پرشیا به غیر از اون 2سانت چسب روی شیر (غربیلک فرمان) و رو رکابی سفید چیز دیگری هم برای انباکس داره 😂

      موافقم 16
      مخالفم 1
  2. Zonda R

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    با توجه به مونتاژ خودروها در داخل کشور که با 4 تا 8 ایراد از کارخانه خارج میشن حتما باید ایمن رفت
    اخیرا با یه 207 دنده ای رانندگی کردم کیلومترش حدود 2700 بود داشبورد کمی صداخای ریز داشت و مرتب درجه اب بالا بود(تو شب بدون کولر) و جالب ترین موضوع اینکه موتور کات اف نمیکرد و دور موتور تا انتها میرفت
    موتور کمی موقع شتاب گرفتن تاخیر داشت وقتی پارو فشار میدادی رو پدال گاز انگار کپ میکرد و مانیتور که روشن نمیشد و مالک میگفت عادیه خاموش کنی روشن کنی روشن میشه

    کارخانه ی محترم شما که اینقدر زیاد پولی رو که با سختی بدست میاد رو میگیری و محصولی از رده خارح رو به مشتری محترم و زحمت کش میدی
    تو مونتاژ دقت کن

    موافقم 39
    مخالفم 1
    1. mahdi-es17

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (565 ديدگاه)

      اون کاتاف نداشت ماشینای جدید همینجورین تارا داشتم یکم کاتاف میزد بعد گاز یکسره میشد

      موافقم 15
      مخالفم 0
    2. فرامرز

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (241 ديدگاه)

      منم سال ۹۶ یک ۲۰۷ صفر برای خانمم خریدم که موقع گاز دادن کپ میکرد بردم نمایندگی ایران خودرو گفت همشون همینجورین منم بردمش جای یکی از دوستام کاتالیزور رو عوض کردم و ریمپ ای سی یو زدم درست شد تا ۶۴هزار کیلومتر دستمون بود و بدش فروختمش
      مشکل صدای داشبورد هم که همه ی ماشینای داخلی دارن و مشکل جدیدی نیست

      موافقم 18
      مخالفم 3
      1. MR.JD

        ۲۹ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (326 ديدگاه)

        جناب جسارتا گفتید که مدل ماشین شما 96 بود ‘ از لحاظ کیفیت و متریال نسبت به مدلهای جدید و صفر چطور بود ؟ چون مدلهای 1401 بدون رینگ و ترمز های دیسک در عقب تولید میشوند . فکر میکنم باید تا مدل 97 که بود از مدلهای جدید کیفیت و امکانات بهتری داشته باشند . نظر شما چیه ؟ توصیه میکنید مدل پایین ها را ؟

        موافقم 4
        مخالفم 0
        1. فرامرز

          ۳۰ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (241 ديدگاه)

          سلام دوست عزیز MR.JD
          من دیروز و امروز جوابتون رو دادم دوست من ولی کامنت رفته برای تایید و چاپ نشده‌ متاسفانه
          با اینکه حرف خاصی نزده بودم
          ولی در کل هرچی جلوتر میریم کیفیت ماشین های داخلی پایین تر و پایین تر میاد اما توجه داشته باشید که ماشین دست دوم شرایط خاص خودشو داره و مشخص نیست صاحب قبلی چجوری ازش استفاده کرده اما مدل‌های اولیه فول تر و کیفیت متریال و فنی بهتری داشتن

          موافقم 6
          مخالفم 0
  3. Mustang shelby gt 350

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (116 ديدگاه)

    کی پول ماشین صفر داره تو این وضعیت؟ اصلا ماشین صفر کجا بود تو ایران؟ از ۲۰۱۸ دیگه ماشین تو ایران نیومد همه اشغال وقتی کل ماشینای ایرانی زیر ۹۰ هزارتا داغون میشن این مقاله بی معناست بی زحمت روش های نگهداری از ماشین دست دوم رو بزارید😆😢

    موافقم 27
    مخالفم 3
  4. امین

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (438 ديدگاه)

    ممنون پدال.مثل همیشه عالی و دقیق

    موافقم 13
    مخالفم 0
  5. Alan.r

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1091 ديدگاه)

    قطعاً از نشستن پشت فرمان خودروی خود هیجان‌زده هستید!!!!!!
    آخه نشستن پشت پراید و ۴۰۵ هیجان داره؟

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. AMD

      ۲۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (249 ديدگاه)

      پراید و ۴۰۵: دادا ما رو دور ننداز نگا استیل گنگو

      موافقم 9
      مخالفم 3
  6. Comodor

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (62 ديدگاه)

    من فردا پسفردا کوییک صفرمو تحویل میگیرم. ینی هررررررکی بهم رسیده گفته تو همون نمایندگی ازش عکس بگیر و بذار دیوار بفروش بره :)))) فک کنم فقط تو ایرانه که استرس خرید ماشین صفر بیشتر از لذتشه!

    موافقم 16
    مخالفم 4
  7. علی جردن

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (417 ديدگاه)

    چقدر آدم ها چه بانوان چه آقایان تو امتحان گواهینامه سر همون پارک دوبل مردود شدند یادش بخیر…

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. SLR _ 722

      ۲۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (231 ديدگاه)

      نکته جالب این هست که پارک دوبل در امتحان آیین نامه یک امتیاز داره ( حداقل نمره قبولی ۱۷ یا ۱۶ هست دقیق یادم نیست ) و اگر کسی خرابش کنه یک نمره باید ازش کم بشه یا اینکه تا سه بار حق تکرار داره و اگه سه بار پشت هم خراب بشه بعد امکان مردودی داره . ولی توی شهر ما شما اگه دوبل رو خراب میکردی افسر الکی سه تا غلط دیگه هم برات میزد و رد می‌کرد .
      نکته جالب دیگه این هست که سه دقیقه اول امتحان برای دست گرمی و آشنایی به ماشین هست و هیچ غلطی در اون سه دقیقه نباید گرفته بشه ( مثل خاموش کردن در اثر آشنا نبودن با کلاج و از این قبیل موارد ) ولی در عمل اگه کسی دو بار اول کار خاموش میکرد رد بود
      این نشون میده مهم نیست قانون چی هست مهم اینه چجوری اجرا بشه

      موافقم 21
      مخالفم 0
  8. Roham

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (735 ديدگاه)

    جدا از موضوع حرفه‌ای بودن تو رانندگی
    یادمون باشه همه چیز از باریکی می‌بره، انسان از کلفتی می‌بره!
    یادمون باشه گاهی موضوع فقط از بین رفتن و یا قطع نخاع خودم نیست…
    گاهی موضوع بی‌پدر یا بی مادر شدن یه بچه، یا داغ‌دار شدن یه مادر، یه پدر یا یه خونوادست
    من عاشق ماشینم
    اما تند و نا‌ایمن روندن من راننده, کم‌شعوره بودنم رو می‌رسونه و باعث آسیب‌های روانی، مالی و اجتماعی میشه!
    اون تغییری باش که دوست داری تو جامعه ببینی (گاندی)

    موافقم 5
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا