سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل فنی واردات خودروهای سواری دستدوم را منتشر کرد. بر اساس اطلاعیه این سازمان خودروهای کارکرده از کسب مجوز استاندارد و محیط زیست معاف شدهاند و متقاضیان میتوانند از بین برندهای مجاز، خودروهایی با عمر کمتر از ۵ سال را وارد کشور کنند.
به گزارش پدال، در دستورالعمل استاندارد متقاضیان واردات میتوانند از برندهای خودرویی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی شامل: بنز، بیامو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکسواگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای و سانگیانگ خودروی مدنظر خود را بدون کسب مجوز استاندارد و محیط زیست وارد کشور کنند.
در محتوای این دستورالعمل به عناوینی همچون: کاربرگهای دستهبندی عیوب ایمنی، ظاهری و عملکردی، چکلیست بازرسی فنی فیزیکی از وسیله نقلیه دست دوم وارداتی، فرمهای تأییدیه ضروری برای واردات خودرو، اسامی برندهای معتبر و فرم تعهدنامه متقاضی اشاره شدهاست.
مطابق این دستور العمل، خودروهای وارداتی کارکرده، با یکی از شرایط ذیل قابلیت ارزیابی و صدور تاییدیه استاندارد را دارند:
۱. دارای گواهی صحه گذاری تایید نوع از سازمان استاندارد طی ۵ سال گذشته.
۲. از برندهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و انگلیس، ژاپن یا کره جنوبی.
۳. دارای تایید کلی WVTA مندرج روی پلاک شناسایی.
۴. هر دستگاه منطبق با گواهی استاندارد ایمارک COC باشد.
۵. هر دستگاه دارای گواهی تایید GCC تایید کننده کشورهای حوزه خلیج فارس GSO باشد.
۶. هر دستگاه دارای گواهی تایییه چین (CCC) باشد.
۷. هر دستگاه گواهی تاییدیه کشورهای اتحادیه اورآسیا EAC باشد.
با انتشار این آییننامه گام روبه جلویی برای واردات خودروهای کارکرده برداشته شد؛ البته که هنوز محتوای اصلی ماجرا یعنی بحث قوانین اداری و امور مالی این فرآیند در حال تدوین بوده و به قول وزیر جدید صمت بزرگترین مشکل واردات تأمین ارز مربوط به آن است!
برای مطالعه جزئیات، دستوراالعمل واردات خودرو را بخوانید.
Mehran Mirabolghasemi
۱۴ شهریور ۱۴۰۲فقط مزدا
بهرام
۱۵ شهریور ۱۴۰۲اگر این «فقطها» رو از ایران حذف کنیم نصف مشکلمون حل میشه. یارو چون از مزدا خوشش میاد میگه فقط مزدا.
شهروند ایرانی
۱۴ شهریور ۱۴۰۲آمریکا برای تولید فضا پیما آپولو انقد زمان نزاشت که اینها برای واردات خودرو کارکرده پدر مردم درآوردن از عرضه قطره چکانی خودرو رسیدم به اخبار قطره چکانی شما که عوارض چند صد درصدی میگیری دیگه دردت چیه میخای مردم زجر بدی عاصی کنی چهارتا ماشین کوفتی بیاد جا کیه تنگ میکنه با همین عوارض شما خودرو دست دوم کمتر از ۸۰۰ میلیون نیست
علی یوسفی
۱۴ شهریور ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت جناب شهروند ایرانی کاملا موافقم چند نکته هم اضافه کنم تعرفه و مالیات و سود بازرگانی و مخارج ذیربط و بیربط دیگه اصلا خودرو رو از کلاس قیمتیش به جایگاه هایپر کارها می بره مثلا یادش بخیر فولکس بیتل و گلف و کامارو و موستانگ های عادی که خودروی کارگری دانشجویی در جهانه در ایران لاکچری و معادل مکلارن ۵۷۰ و ۷۲۰ در اروپا بود نکته دیگه بحث ارز و داستان جذاب کمبود ارز در ایرانه فقط باید گفت تا زمانیکه ملت آزادانه و بدون پول زور نتونن خودروی دلخواه وارد کنن همین آشو همین کاسست و خدا بیامرزه مرحوم زاوه رو خوب این روزا رو پیش بینی میکرد.
amirali
۱۹ شهریور ۱۴۰۲یک سوال و یک چالش
اگر واردات خودروی دست دوم خارجی باعث کاهش قیمت خودروهای موجود در داخل ( خارجی یا تولید داخل ) می شود چرا با وجود این همه خودروی دست دوم داخل کشور ، این اتفاق برعکس بوده ؟ یک مثال شاید بهتر باشد
مثلا خودرویی مثل تویوتا هایلوکس انواع مدل ها را در تعداد بالایی در ایران تا سال 2016 دارد اما ایا با عرضه مدل 2016 مدل 2015 کاهش قیمت داشت یا اینکه مدل 2016 گران تر از مدل 2015 قیمت خورد ؟ جواب : مدل 2016 قیمت بالاتری نسبت به مدل 2015 داشت در حالیکه در سایر کشور ها مدل 2016 ارزان تر از مدل 2015 قیمت خورد . دقیقا این اتفاق برای سوناتا هم افتاد ولی در کشور ما برعکس بود .
عرض بنده این است : واردات خودروی دست دوم حتی بازار خودروهای مشابه خود در ایران را تحت الشعاع قرار نمی دهد چه رسد به خودروهای تولید داخل . یعنی با واردات تویوتا و هیوندای دست دوم سمند و پارس و … دست دوم ارزان تر می شود ؟ صد درصد خیر چون با وجود تعرفه و مالیات و … اصلا در رده قیمتی یکدیگر نیستند و بازار هدف متفاوتی دارند .
حسین
۱۵ شهریور ۱۴۰۲خیلی ساده ست که چرا اینقدر کش میدنش، با اخبار متوالی در مورد واردات خودرو مدت زیادی بازار رو در رکود نگه میدارن و اینطوری جلوی تورم رو میگیرن بدون اینکه یک دلار برای واردات خرج کرده باشن. این روش هم همیشه برای مردم ایران جواب داده و این دفعه هم تا الان جواب داده. تهش هم اگه وارد کنن احتمالا یک سامانه ثبت نام و قرعه کشی راه میندازن که باید سپرده بذاری و صبر کنی تا موعد تحویلت بشه :)) حالا ببینین
gholii
۱۴ شهریور ۱۴۰۲آخی…دیگه پورشه جدید نمیتونیم ببینیم.چقدر بد.ولی در عوض فکر کنم خودروهای ب ام و ایکس شیش و ایکس هفت نقل بازار دست و دوم وارداتی بشه.در کل باز هم ب ام و بر بازار خودرو های لوکس کشور سلطنت خواهد کرد.با توجه به گستردگی خدمات پس از فروش نسبت به به مرسدس که خیلی مزیت مهمی هست برای ب ام و.
Arshia m3csl
۱۴ شهریور ۱۴۰۲بنز هم g کلاسش و gls هاش میاد و کنار x7 و x5 میترکه ولی اگه اینا بیاد مخصوصا g class و x7 دلال با قیمت فضایی میفروشه که پول دو تا نوش رو در بیاره
Kato
۱۴ شهریور ۱۴۰۲داستان اون معلم ریاضی هست که به پسره میگه :
انتگرال لگاریتم تانژانت سینوس ۲ ایکس به توان براکت ال ان ایکس منهای کوتانژانت ۳ ایکس سریع حساب کن بگو …
gholii
۱۴ شهریور ۱۴۰۲فقط اون لکسوس ال ایکس های مدل 2020 که با قیمت بسیار نازل وارد خواهد شد و هر چی نمایشگاهی و دلال صاحب ال ایکس قدیمی سی میلیارد تومنی رو راهی غسال خونه بهشت زهرا میکنه خیلی جالب خواهد بود.فکر کنم قیمت ال ایکس های موجود در ایران راحت تا شش ال هفت میلیاردعقب نشینی کنه.سی میلیارد با منت کجا و شش میلیارد با التماس قسطی چکی کجا.
Arshia m3csl
۱۴ شهریور ۱۴۰۲اون ماشین دسته دوم هارو خود اون نمایشگاهی میاره لکسوس lx و بی ام و x7 و بنز gls و مازراتی لوانته رو با قیمتای فضایی میارن میفروشن بازار دسته دوم دست دلال و نمایشگاهی هست
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ شهریور ۱۴۰۲احتمالا خودروهای بزرگ و پرمصرف اجازه ورود نخواهند داشت
حمید
۱۴ شهریور ۱۴۰۲چوپان دروغگو پیش اینا لنگ میندازه
امیرحسین
۱۴ شهریور ۱۴۰۲دستور العمل واردات خودرو در ایران:
تاس بنداز از ۱ تا ۵ اگر بیاری نمیشه وارد کنی، ۶ بیاری، جایزه داری باید دوباره تاس بندازی…
۱۴ شهریور ۱۴۰۲نمیشه آزرا ۲۰۱۱ بیارم؟ 🥺
😐
👈👉
محمد
۱۴ شهریور ۱۴۰۲دلتون رو الکی خوش نکنید که میتونید ماشین روز و خوش قیمت سوار بشید ، نه ارزش پول به طبقه متوسط این اجازه رو میده نه هزاران عوارض و حق دلالی و مافیا و دو لگن ساز بزرگ وطنی ، نهایت طبقه مرفه بنز و بی ام و هاشون رو به روز میکنن و تمام
Arshia m3csl
۱۴ شهریور ۱۴۰۲چرا واردات پورشه تو لیست مجاز نبود بعد مازراتی بود؟ پورشه که عالی و خوبه و به نظرم وارداتش مشکلی نداره قیمت اکثر ماشین های پورشه هم تو دسته دوم در حدود همون مازراتیه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ شهریور ۱۴۰۲احتمالا به دلیل فقدان نمایندگی هست
غیررسمی آلفارومئو و مازراتی در ایران مرکز تعمیرات دارند ولی پورشه تخصصی نداریم
Arshia m3csl
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ممنون که گفتید آقای اشتری ولی من شنیدم تعمیرگاه پورشه وجود داره کاش پورشه بیاد جای خالی ۹۱۱ نسل جدید و ماکان فیس لیفت و کاین جدید حس میشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ شهریور ۱۴۰۲اونکه بله، تعمیرگاه جنرالموتورز و کادیلاک داریم که دوره آموزشی هم برگزار میکنن ولی شرکت ثبت شده و دفتر فروش لوازم یدکی مهم هست
داوودع
۱۴ شهریور ۱۴۰۲مهم این حرف وزیر صمت
ارز نیست
پس فعلاچند سالی هم
با این حرف مشغول
لگن داخلی باشید
تا بعدا که وجود نداره
ببینیم چی
میشه
کیفام
۱۴ شهریور ۱۴۰۲در ابتدای طرح واردات خودرو دست دو، یک سامانه راه اندازی کنن و از مردم بخواهند که مشخصات خودرو درخواستی را در آن ثبت کنند با رنج قیمتی که میتوانند بپردازند. برای مسخره نشدن طرح، هر کد ملی ثبت نام میکنه مبلغی رو در بانک فریز کنه.
احسان
۱۴ شهریور ۱۴۰۲دوستان دقت کنید لیست برند های معتبر یعنی به صورت دیفالت تاییدیه استاندارد رو می تونند دارا بشن اما دیگر برند ها هم اگر یکی از شرایط دیگه از ۶ شرط باقی مونده رو داشته باشند(یکی کافیه) میتونند استاندارد بگیرن. نمیدونم به این آیین نامه چقدر عمل میشه و در عمل هم شرایط به چه شکل صورت میگیره. خواستم بگم دیگر برند ها مثل پورشه و… هم در صورت شرایط دیگه میتونند وارد بشن طبق آیین نامه.
ARef
۱۴ شهریور ۱۴۰۲سعات (کیبورد مشکل داره) مگه نه تولیدش متوقف شده حداقل کوپرا بیارن یا برند واکسهال بیارن
علی جردن
۱۴ شهریور ۱۴۰۲یعنی فقط خودرویی که وارد می کنیم حتما باید کارکرده باشه؟ مثلا می شه لندکروز کهنه وارد کرد اما نمی شه لندکروز صفر خشک آفرود نرفته وارد کرد؟ کسی از این بخش نامه قانون اطلاعی داره لطفا بیاد شفاف سازی کنه برا همه مخاطبین مشتاق
علی یوسفی
۱۴ شهریور ۱۴۰۲سلام علی آقا تا جایی که میدونم صفر کیلومتر که مشکلی نداره یعنی دست دوم رو که میگن بخاطر اینه که سالها با دلایل واهی و پوچ ممنوع بود تا بساط خدمت رسانی خودروسازان داخلی دچار مشکل نشه ولی صفر کیلومتر بعیده الان ممنوع باشه بالاخره گرونتره و عوارض بیشتر و کاسبی دستگاهها و اینا دیگه درآمد بالاتری برای نهادها داره
امیر
۱۵ شهریور ۱۴۰۲من تو سایپا(کاشان) کار میکنم، همزمان با ریزش قیمت خودرو الان دقیقا سایپا تولید خودش رو از روزی ۶۰-۷۰ رسونده به ۱۰-۲۰ خودرو تا با کاهش عرضه باز قیمتها بالا بره…
دوستان کاش میزاشتن از بخش مونتاژ فیلم تهیه کنیم تا همه ببینن بدنه حلبی و پاره پاره، قطعات دست دوم یا در کنترل کیفیت رد شده رو دارند مهندسان! سایپا سرهم میکنند و مهر کنترل کیفیت میزنند غافل از اینکه همین امضای تایید جان چند هموطن رو خواهد گرفت…بیدار شین و آگاهانه خرید کنید
احسان
۱۶ شهریور ۱۴۰۲سلام
ببخشید جناب آقای اشتری به نظرتون با این اوصاف فراری نمیشه وارد کرد؟چون فراری فکر میکنم همه استاندارد های روز دنیا رو داشته باشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ شهریور ۱۴۰۲اطلاعی ندارم
احسان
۱۶ شهریور ۱۴۰۲پیش بینتون چیه ؟چون قطعا آنالیز های خوبی میتونین داشته باشین