درحالیکه برخی مدلهای کلاسیک کمیاب پونتیاک قیمتهای میلیون دلاری پیدا کردهاند، هنوز هم مدلهای جذابی از این برند با قیمت مناسب پیدا میشود.
هرچند پونتیاک سالها است که خودروی جدیدی تولید نمیکند اما مدلهای کلاسیک آن همچنان در قلب علاقهمندان در سراسر آمریکا جای دارند. محبوبترین خودروهای کلاسیک پونتیاک اکنون صدها هزار دلار قیمت دارند و حتی قیمت برخی آنها از مرز یک میلیون دلار هم در حراجیها فراتر رفته است. چنین قیمتهایی باعث شده این خودروها دور از دسترس اکثر علاقهمندان به پونتیاک قرار گیرد ولی هنوز هم تعداد زیادی از خودروهای جذاب و نمادین این برند از دهههای گذشته هستند که قیمت در دسترسی دارند.
پونتیاک فایربرد مدل ۱۹۷۱
نسل دوم فایربرد در سال ۱۹۷۰ معرفی شد و بنابراین در سال ۱۹۷۱ تغییرات چندانی را تجربه نکرده بود ولی به دلیل قوانین جدید آلایندگی، قدرت پیشرانههای فایربرد در مدل ۱۹۷۱ کمی کاهش پیدا کرد و به همین دلیل، نمونههای این مدل قیمت ارزانتری نسبت به مدل ۱۹۷۰ دارند. بااینحال، در فایربرد ۱۹۷۱، پیشرانهٔ ۷.۵ لیتری V8 با ۳۳۵ اسب بخار قدرت، هنوز هم توان بسیار خوبی را ارائه میکرد. البته با وجود ظاهر جذاب و پیشرانههای قدرتمند، فایربرد ۱۹۷۱ در بازار موفقیت چندانی نداشت زیرا تقاضا برای ماسل کارها به دلیل ورود رقبای جدید خارجی در حال کاهش بود و فروش فایربرد کمتر از چیزی بود که مقامات پونتیاک انتظار داشتند.
پونتیاک GTO مدل ۱۹۶۴
GTO یکی از افسانهایترین مدلها در تاریخ پونتیاک محسوب میشود. این خودرویی بود که دوران ماسل کارها را آغاز کرد. GTO در ابتدا بهعنوان راهی برای دور زدن محدودیت حجم موتور جنرال موتورز برای برندهای خود در نظر گرفته شد زیرا پونتیاک اجازه نداشت پیشرانهٔ بزرگ ۶.۴ لیتری را در خودرویی مستقل ارائه کند. به همین دلیل، مقامات پونتیاک تصمیم گرفتند این پیشرانه را در قالب پکیج سفارشی GTO برای مدل تمپست لمان ارائه کنند. بعداً اما GTO به یک مدل مجزا و فوقالعاده جذاب تبدیل شد. امروز نمونههای باقیماندهٔ GTO قیمت ارزانی ندارند ولی اکثر نمونهها خیلی خوب توسط مالکین نگهداری شدهاند.
پونتیاک فایربرد ترنس ام مدل ۱۹۷۷
هرچند بسیاری از پونتیاکهای کلاسیک دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰ به دلیل قدرت بالا در بین کلکسیونرها محبوب هستند اما شرایط فایربرد ترنس ام مدل ۱۹۷۷ کمی متفاوت است. این خودرو خصوصاً در قیاس با ماسل کارهای دههٔ قبل، چندان قدرتمند نبود و قویترین پیشرانهٔ V8 آن تنها ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشت. بااینحال، مدل ۱۹۷۷ به دلیل طراحی متمایز و فوقالعاده جذابش، یکی از مشهورترین مدلهای تاریخ ترنس ام محسوب میشود. یکی از جذابترین ویژگیهای ظاهری ترنس ام مدل ۱۹۷۷، عقاب طلایی بزرگ روی کاپوت بود. این نماد هرچند چندین سال قبل در ترنس ام ارائه شده بود اما در مدل ۱۹۷۷ بسیار دیده و برجسته شد.
پونتیاک گرند پری کانورتیبل مدل ۱۹۶۷
گرند پری کانورتیبل یکی از کمیابترین مدلهای کلاسیک تاریخ پونتیاک محسوب میشود زیرا فقط در سال ۱۹۶۷ تولید و کمتر از ۶ هزار دستگاه از آن ساخته شد. این خودرو که برای ارائهٔ ترکیبی از تجمل و پرفورمنس طراحی شده بود، کروزر مناسبی برای سفرهای جادهای آخر هفته یا سفرهای بینشهری بود. گرند پری کانورتیبل به دلیل اینکه خودروی کمیابی است، به میزان قابلتوجهی از نسخهٔ کوپهٔ خود گرانتر است ولی هنوز هم قیمت در دسترسی دارد. زیر کاپوت این ماشین پیشرانهای با بیش از ۳۰۰ اسب بخار قدرت قرار دارد که پرفورمنسی در حد ظاهر چشمگیر آن فراهم میکند. دقیقاً مشخص نیست که امروز چند نمونه از گرند پری کانورتیبل باقی مانده است اما این تعداد قطعاً زیاد نخواهد بود.
پونتیاک لمان GT-37 مدل ۱۹۷۱
هرچند GTO خودروی رؤیایی بسیاری از علاقهمندان به پونتیاک محسوب میشود اما همتای کمتر شناختهشدهٔ آن یعنی لمان GT-37 یک جایگزین جذاب و ارزانتر برای GTO بهحساب میآید. GT-37 در قالب پکیجی برای مدل لمان از نیمه سال ۱۹۷۰ معرفی شد و ارائهٔ آن تا سال ۱۹۷۱ با طیف گستردهای از پیشرانههای V8 که تا ۳۴۵ اسب بخار قدرت داشتند ادامه یافت. بسیاری از آپشنهای پرفورمنس GT-37 شبیه GTO بودند و اصلیترین تفاوت این دو مدل در سرسیلندر پیشرانهها خلاصه میشد. GT-37 در زمان تولید ارزانتر از GTO بود و امروز بهعنوان یک خودروی کلکسیونی قیمت وسوسهانگیزی دارد. بهطورکلی، هرچند GT-37 زیر سایهٔ GTO قرار داشت اما ماسل کاری عالی بود.
پونتیاک فایربرد مدل ۱۹۶۷
فایربرد مدل ۱۹۶۷ آغازگر دوران یکی از مشهورترین خودروهای تاریخ پونتیاک بو که برای رقابت با فورد موستانگ طراحی شد. موفقیت فوقالعادهٔ موستانگ مقامات جنرال موتورز را شوکه کرد و فایربرد و پسرعموی آن، شورلت کامارو باعجله در واکنش به موفقیت موستانگ طراحی شدند. پونتیاک در تبلیغات آن زمان، بر برتری پرفورمنس فایربرد نسبت به موستانگ و پلیموث باراکودا تأکید داشت و این تاکتیک جواب داد. نسل اول فایربرد در بازار موفق عمل کرد و هرچند فروشی در حد موستانگ نداشت اما بهاندازهای بود که این مدل را دههها روی خط تولید نگه دارد.
پونتیاک گرند پری مدل ۱۹۷۳
نسل چهارم گرند پری که در سال ۱۹۷۳ معرفی شد، این مدل را به اوج تازهای از محبوبیت رساند و امروز هم در بین کلکسیونرها محبوب است. در این خودرو، نمای بیرونی و داخلی موردبازنگری قرار گرفتند و کابین گرند پری با تودوزی و ادوات سطح بالا، تمرکز بیشتری روی تجمل داشت. برای این خودرو یک پیشرانهٔ ۷.۵ لیتری V8 جدید با ۲۹۰ اسب بخار قدرت هم ارائه شد که هرچند بسیار کمتر از دوران اوج جنگ قدرت بین ماسل کارها در دههٔ ۶۰ بود ولی برای جای دادن گرند پری بین قویترین خودروهای آن سالهای بازار آمریکا کافی بود. نسل چهارم گرند پری در بازار به موفقیت بزرگی تبدیل شد و آمار فروش پونتیاک را به میزان قابلتوجهی افزایش داد.
پونتیاک کاتالینا مدل ۱۹۶۲
هرچند قویترین پیشرانههای پونتیاک را عمدتاً در خودروهای دوران اوج ماسل کارها میبینیم ولی برای کاتالینا مدل ۱۹۶۲ که چند سال قبل از شروع جنگ ماسل کارها ساخته شد، پیشرانهٔ ۶.۹ لیتری سوپر دیوتی قابل سفارش بود که طبق اعلام پونتیاک، ۴۰۵ اسب بخار قدرت داشت ولی گفته میشد قدرت واقعی این موتور بیش از ۴۵۰ اسب بخار بوده است. طبق گفتهها، تنها ۱۵۵ نمونه از کاتالینا مدل ۱۹۶۲ با پیشرانهٔ ۶.۹ لیتری سوپر دیوتی تولید شده که بخش بسیار کوچکی از کل تولید آن سال است. البته نمونههای ضعیفتر کاتالینا هم امروز ارزش خرید دارند زیرا این خودرو به لطف تغییرات ظاهری ظریفی که در سال ۱۹۶۲ تجربه کرد، به یکی از زیباترین مدلها در کل تاریخ کاتالینا تبدیل شد.
پونتیاک GTO مدل ۱۹۷۰
نسل دوم پونتیاک GTO که در سال ۱۹۶۸ معرفی شد، افسانهای است که نیاز به معرفی ندارد. طراحی کاملاً جدید GTO آن را در بین موجی از رقبای جدید همچنان تازه نگه داشت و پیشرانههای زیر کاپوت قویتر از قبل شدند. در سال ۱۹۶۹ نیز پونتیاک در تلاش برای جبران کاهش فروش GTO، پکیج جاج را ارائه کرد اما آنطور که مدیران شرکت انتظار داشتند موفق عمل نکرد. بااینحال، امروز نمونههای باقیماندهٔ GTO جاج به دلیل کمیابی، ارزش بالایی پیدا کردهاند. دراینبین، مدل ۱۹۷۰ از همه کمیابتر است و گرانترین نمونهٔ آن در سال ۲۰۲۳ با قیمتی بیش از یک میلیون دلار فروخته شد ولی نسخههای معمولی GTO مدل ۱۹۷۰ قیمت بسیار ارزانتری دارند و در دسترس بسیاری از علاقهمندان هستند.
پونتیاک بونویل مدل ۱۹۵۸
جذابترین و زیباترین نسخهٔ بونویل، اولین نمونهٔ آن است که در قالب مدلی مستقل در سال ۱۹۵۸ معرفی شد. این خودرو در کنار ارائهٔ طیف گستردهای از پیشرانههای قدرتمند، ظاهر منحصربهفردی داشت که بونویل را به یکی از زیباترین خودروهای زمان خو تبدیل کرده است. این ماشین در دو نسخهٔ کوپه و کانورتیبل تولید شد که دومی با تولید تنها ۳ هزار دستگاه، کمیابتر است. موفقیت بونویل باعث شد این نام دههها در سبد محصولات پونتیاک بماند بهگونهای که تولید آخرین نسل آن در اواسط دههٔ ۲۰۰۰ خاتمه پیدا کرد. البته نسلهای بعدی بونویل از ظاهر کلاسیک مدل ۱۹۵۸ فاصله گرفتند و خود را با سلیقهٔ در حال تغییر بازار وفق دادند اما هیچکدام زیبایی نسل اول را نداشتند که فقط در سال ۱۹۵۸ تولید شد و سپس جای خود را به نسل دوم داد.
Ali.d
۲۵ شهریور ۱۴۰۳شاهکار های تکرار نشدنی
طراحی های فوق العاده
هنوزم هم گردن ها رو ۱۸۰ درجه میچرخونن این ماشینا
ماشین های کلاسیک آمریکایی خیلی جالب هستن،
هم صاحب ماشین که ماشین رو میرونه کیف میکنه و هم کسانی که صاحب ماشین نیستن و از بغلش رد میشن
خداییشش دمتون گرم با طراحی هاتون
آرزوم بود تو دهه ۵۰ میلادی بدنیا میومدم تو آمریکا و با این ماشینا بزرگ میشدم … حیف …
Taha Ayoobi
۲۵ شهریور ۱۴۰۳معمولا ماشینای کلاسیک به پای جدیدا نمیرسن و ضعیفن.
ولی کلاسیک های آمریکایی بعضا از جدیدا هم بهترن.
SMS
۲۵ شهریور ۱۴۰۳خب مثل آدم بگین همهی پونتیاک ها چرا همه رو نام می برید و خودتون رو اذیت می کنید
علی آرامشت رو حفظ کن سرتاپای پونتیاک ماشالله هست نیاز نیست خودتو به زحمت بندازی
amir
۲۵ شهریور ۱۴۰۳عاشق فایربرد ۶۷ و gto شدم
amirkhanzadeh
۲۶ شهریور ۱۴۰۳Gto ماشین خیلی از خلافکار های مشهور بوده
تو خیلی از فیلم ها هم نقش آفرینی کرده
یک منطقه تو آمریکا هست بین آمریکای شمالی و جنوبی که به شهر بی قانون شهرت داره این ماشین اونجا زیاد استفاده میشه
با نظرت در مورد فایر برد هم موافقم
پیام۲
۲۵ شهریور ۱۴۰۳فایربرد ۸۲ هم خیلی خوب بود
D.A.N.I.Y.A.L
۲۵ شهریور ۱۴۰۳فقط فایربرد۷۱🤤
مهدی
۲۵ شهریور ۱۴۰۳تاپ تن ماسل کار ها به نظر من به این ترتیب هست :
۱_ پونتیاک GTO مدل ۶۴
۲_چوی شول مدل ۶۵
۳_پونتیاک GTO مدل ۶۹
۴_چوی الکامینو مدل ۶۵
۵_پلیموث رودرانر مدل ۶۷
۶_چوی شول مدل ۷۰
۷_چوی ایمپالا مدل ۶۷ (هم سدان هم کوپه)
۸_دوج چارجر مدل ۶۸
۹_چوی کامارو مدل ۶۷
۱۰_ فورد موستانگ فست بک مدل ۶۷
از نظر من اینها بهترین های دهه ۶۰ هستن
پ.ن: میدونم بعضی ها پونی کار حساب میشن نه ماسل کار ولی خب یه لیستش کردم دیگه
چی بود آمریکای دهه ۶۰، لعنتی انگار یه دنیای دیگه بوده، اوج زیبایی موزیک ها، زیبایی لباس ها و تیپ ها، خودروها، حتی آدما
بعد وقتی به دهه نود آمریکا نگاه میکنی انگار از اون موقع وارد یه اروپای درب و داغون میشه آدم، ایمپالا رو تو دهه نود با مدل ۶۷ مقایسه کنی با خودت میگی چطور میشه یک همچون ماشین زیبایی بشه این یکی
تنها خودروی آمریکایی دهه نود که دوسش دارم فکرد کراون ویکتوریا هست، انقدر دلم میخواد یکیشو برونم که حد نداره، شنیدم مثل گهواره هم نرم و راحته
JaMsHiD_R1988
۲۷ شهریور ۱۴۰۳جالبه که کراون ویکتوریا آخرین سدان شاسی مستقل آمریکا بود
حصین
۲۷ شهریور ۱۴۰۳خدایی تعجب میکنم کسی ننوشته عشق فقط ۴۰۵ و ال ایکس و ازین چرت و پرتا🤭
Taha Ayoobi
۲۵ شهریور ۱۴۰۳همه مدل های پونتیاک جذابن
Milad fakour
۲۵ شهریور ۱۴۰۳👏
Saeed
۲۵ شهریور ۱۴۰۳واکنش صادقانه آزتک
Taha Ayoobi
۲۵ شهریور ۱۴۰۳اونم جذابه
JaMsHiD_R1988
۲۷ شهریور ۱۴۰۳مایل به برکینگ بد؟
OM.01
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ماشین بازی من با پانیاک(!) شروع شد🙂 یادمه بچه بودم روزنامه رو ورق میزدم بعد یه جایی بود عکس ترنس ام 1978 سیاه سفید گذاشته بودن
اونو دیدم مغزم ارور داد، به بابام میگفتم من اینو میخوام. بابام اونموقع حتی نمیدونست چی هست 😂اونموقع هنوز اینترنت و گوشی لمسی خیلی گسترده نبود که آدم گوگل کنه
یادش بخیر. تا مدت ها اسمشو بلد نبودم فقط میگفتم ماشینه که کاپوتش عقاب داره…
ماشین جالبی بود خیلی دوسش دارم و داشتم ولی فابریک بدرد نمیخوره😅 شاسی انگار برای بدنه نیست هرکدوم ساز خودشونو میزنن فرمون هم نرمه که اصلا هیچی.
ولی الان یه پانیاک فایربرد ترنس ام به صورت پروتورینگ تو ذهنم هست…یه همچین چیزی :)
https://inthegaragemedia.com/rod-and-kustom-amazing-1978-pontiac-trans-am/
البته پانیاک های استریت راد هم چشممو گرفته مثل این
https://classiccars.com/listings/view/1867906/1940-pontiac-2-dr-coupe-for-sale-in-mountain-iron-minnesota-55768
Taha Ayoobi
۲۶ شهریور ۱۴۰۳اون لینک اولی دلمو برد.
Galant.VR4(JDM)
۲۶ شهریور ۱۴۰۳شاید باورت نشه اما دل منم برد بهتر نیست شکایتش کنیم؟
Taha Ayoobi
۲۶ شهریور ۱۴۰۳یا باید اسقاط شه یا بدنش به ما.
التبه اسقاط خیلی نامردیه، در کل باید بدنش به ما.
امیرحسین
۲۵ شهریور ۱۴۰۳فکر کن فایربرد مدل ۱۹۷۱ بخری بچه محل هاتو شبا جمع کنی توش بریم دور دور چ کیفی میده
کاربر
۲۵ شهریور ۱۴۰۳تاجایی که میدونم یه مدل از پونتیاک فایربرد توی ایران هست.
Meow
۲۵ شهریور ۱۴۰۳خیلی بیشتر از یکدونه هست
رامتین جلیلی
۲۵ شهریور ۱۴۰۳فایبر برد ۱۹۷۱ رو دوست داشتم
ALI MOPAR
۲۵ شهریور ۱۴۰۳اخ خدا gto
راستگو
۲۵ شهریور ۱۴۰۳پونتیاک ارزش حفظ کردن داشت بجای بیوک
Taha Ayoobi
۲۵ شهریور ۱۴۰۳بیوک هم کم چیز نبود ولی کراس اوور سازش کردن
car lover
۲۵ شهریور ۱۴۰۳این طاووس آتشین
سهیل
۲۵ شهریور ۱۴۰۳عشق فقط آمریکایی کلاسیک
کادیلاک. لینکلن. استودبیکر. مرکوری. آوانتی. پونتیاک
nima.jdm
۲۵ شهریور ۱۴۰۳واقعا حیف بود
ولی بین اینا بونویل از همه سر تره
𝐀𝐥𝐢
۲۵ شهریور ۱۴۰۳چهره گرند پری خیلی مخوف و جذاب!
علی Shelby
۲۵ شهریور ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/09/Pontiac-1.jpg
چقدر زیبا و جذابه
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/09/Pontiac-10.jpg
اینم مثل رولز رویس ولی تو امریکا بوده
مزدک
۲۵ شهریور ۱۴۰۳حالا واقعا میشه گفت: ماشالا آمریکا، ماشالا جی ام، ماشالا پونتیاک…
Mm
۲۵ شهریور ۱۴۰۳یه پونتیاک پاریسین داخل سریال طوبی زیر پای فخرالدین هست اونم زیباست. طراحی درصندوق عقبش خیلی جالبه
زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ
۲۵ شهریور ۱۴۰۳😂😂
پویا
۲۵ شهریور ۱۴۰۳تشکر از آقای امیر دهقان و دست اندرکاران پدال
اگر امکانش هست مطالبی در مورد nash healey le mans 1953
و
Chevrolet Bel air 1957 هم مطلب بزارید
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ شهریور ۱۴۰۳سلام حتما
مهدی
۲۵ شهریور ۱۴۰۳دهه ۵۰ و مخصوصا ۶۰ اوج شکوفایی آمریکایی ها تو صنعت خودرو بود . هرچند همه زیبایی طراحی و قدرتهای بالای اونا رو میبینن ولی خب ایرادات اساسی زیادی هم تو مهندسی طراحی قطعات داشتن نسبت به آلمانی ها
سوشیانت
۲۵ شهریور ۱۴۰۳این دو دهه دوران اوج آمریکایی ها بود و تا اوایل دهه ۷۰ هم ادامه داشت آلمانی ها هم با اختلاف در این زمان عقب تر بودن
Taha Ayoobi
۲۶ شهریور ۱۴۰۳ایراد هاشون چی بود به طور مثال؟
رامتین
۲۵ شهریور ۱۴۰۳یه حس خاصی به آدم دست میده وقتی این خودروها را میبینه…
افشین
۲۶ شهریور ۱۴۰۳هم اونی که سوار این ماشینا میشه و هم اونی که این ماشینا رو میبینه به معنای واقعی کلمه لذت میبره ، روح و روان به
وجد میاره
افشین
۲۶ شهریور ۱۴۰۳هم اونی که سوار این ماشینا میشه و هم اونی که این ماشینا رو میبینه به معنای واقعی کلمه لذت میبره ،
آرش
۱ مهر ۱۴۰۳کلا سر تا پای پونتیاک ماشالله هست
…
همشون عالییییییییی
.