پونتیاک

یادی از پونتیاک ترنس ام نسخه ویژه 20 سالگی، فایربرد با موتور بیوک GNX!

پونتیاک به مناسبت بیست‌سالگی مدل ترنس ام، در سال ۱۹۸۹ نسخهٔ ویژه‌ای از این خودرو را معرفی کرد که به پیشرانهٔ V6 توربوشارژ بیوک مجهز شده بود.

یکی از مشهورترین و جذاب‌ترین خودروهای آمریکایی دههٔ ۸۰، بیوک GNX است که خیلی در مورد آن شنیده‌ایم و از مشخصات فوق‌العادهٔ آن باخبر هستیم. بااین‌حال، شاید خیلی‌ها ندانند که پیشرانهٔ توربوشارژ این خودرو در سینهٔ نسخهٔ ویژه‌ای از پونتیاک ترنس ام هم قرار گرفت. این خودرو که به مناسبت بیست‌سالگی مدل ترنس ام ساخته شد، با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۴.۶ ثانیه، برای مدت کوتاهی سریع‌ترین و پرشتاب‌ترین خودروی تولیدی آمریکا محسوب می‌شد. ازاین‌رو، در ادامه به تجربهٔ رانندگی کارانددرایور با این خودروی کمتر شناخته‌شدهٔ آمریکایی نگاهی خواهیم داشت که در ژوئن سال ۱۹۸۹ منتشر شده است.

زمانی که در اوایل دههٔ ۸۰ بیوک گرند نشنال با پیشرانهٔ توربوشارژ بر پایهٔ مدل رگال به خیابان‌ها آمد، سروصدای زیادی به راه انداخت زیرا این خودرویی با قیمت ۱۵ هزار دلار بود که می‌توانست ظرف تنها ۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. نسخهٔ بعدی یعنی GNX اما حتی از این هم سریع‌تر بود و خیلی‌ها را فریفتهٔ خود کرد تا جایی که برای ۵۰۰ دستگاه تولیدی آن تقاضای جنون‌آمیزی شکل گرفت. بااین‌حال، همان‌طور که از گرند نشنال و GNX لذت می‌بردیم، این سؤال مدام در ذهنمان چرخ می‌زد که پیشرانهٔ V6 توربوشارژ قدرتمند بیوک در یک خودروی مدرن و سطح بالا چه احساس خواهد داشت. خودرویی با هندلینگ چابک و فرم آیرودینامیک برای بهره‌برداری کامل از خروجی فوق‌العادهٔ این موتور.

چرا پونتیاک ترنس ام نه؟ خودرویی که در خانوادهٔ جنرال موتورز که نه‌تنها بسیار مدرن‌تر از بیوک رگال بود بلکه به تمایز فنی از پسرعمویش، شورلت کامارو نیاز داشت. جنرال موتورز هم ظاهراً همین فکر را کرده است زیرا ترنس ام با پیشرانهٔ بیوک را به واقعیت تبدیل کرد. پونتیاک به مناسبت بیستمین سالگرد ترنس ام، ۱,۵۰۰ دستگاه نسخهٔ ویژه از این خودرو تولید می‌کند که به نسخه‌ای اصلاح‌شده از پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 توربوشارژ بیوک مجهز شده است. این ترنس ام تولید محدود به‌عنوان خودروی ایمنی مسابقات ایندیاناپلیس ۵۰۰ سال ۱۹۸۹ هم انتخاب شده است.

خودروی آزمایشی ما ولی با شتاب گیری انفجاری، ظرف تنها ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۳.۴ ثانیه طی کرد. این یعنی در حال حاضر، ترنس ام نسخهٔ بیست‌سالگی پرشتاب‌ترین خودروی تولیدی آمریکا محسوب می‌شود. دستیابی به چنین شتابی نیازی به انجام فرایندهای پیچیده ندارد. فقط گیربکس را در حالت درایو قرار دهید، پدال ترمز را فشار دهید، دور موتور را تا ۲,۱۰۰ rpm بالا ببرید، ترمز را رها کنید و پدال گاز را تخته کنید. ترنس ام فوراً مثل موشک شلیک می‌شود.

مهندسان بیوک کامپیوترهای کنترل موتور را در رگال توربو به گونه‌ای تنظیم کرده بودند تا نیروی موتور را هنگام رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت قطع کند. این محدودیت سرعت برای حفظ رگال قدیمی در محدودهٔ ترمز و هندلینگ نه‌چندان بالای خودرو ضروری بود ولی در ترنس ام توربو انجام چنین اقداماتی لازم نیست و خودرو به لطف پلت‌فرم پرفورمنس محور خود می‌تواند بدون محدودیت سرعت کار کند. به همین دلیل، موتور ۳.۸ لیتری V6 توربو آزاد گذاشته شده تا ترنس ام را تا سرعت ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت پیش ببرد.

پیشرانه‌ای که این آتش‌بازی‌ها را ایجاد می‌کند، اساساً همان موتور V6 توربوشارژ بیوک رگال است. مهم‌ترین تغییر این موتور، استفاده از سرسیلندرهای جدیدی است که از نسخهٔ ۳.۸ لیتری این موتور که به‌صورت عرضی در بسیاری از خودروهای دیفرانسیل جلوی جنرال موتورز استفاده می‌شود گرفته شده است. دلیل استفاده از سرسیلندرهای جدید این است که راحت‌تر در محفظهٔ موتور باریک‌تر ترنس ام جای می‌گیرند. گازهای خروجی از هر سیلندر، از طریق هدرزهای کوتاه با طول مساوی جمع‌آوری می‌شوند و توربوشارژر AiResearch T3 که در گوشهٔ سمت راست محفظهٔ موتور نصب شده را تغذیه می‌کنند. پونتیاک خروجی این موتور را ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتن متر گشتاور اعلام کرده که بسیار کم به نظر می‌رسد و با توجه به اعداد پرفورمنس خودرو، قدرت واقعی موتور باید چیزی نزدیک به ۳۰۰ اسب بخار باشد.

تنها تغییر فنی مهم دیگری که غیر از موتور در ترنس ام نسخهٔ بیست‌سالگی صورت گرفته، تجهیز به ترمزهای جلوی بزرگ‌تر ۱۱.۹ اینچی با کالیپرهای دو پیستونه بجای نمونه‌های ۱۰.۵ اینچی و تک پیستونه در دیگر نسخه‌های فایربرد است؛ بنابراین، نسخهٔ بیست‌سالگی در دیگر قطعات فنی با فایبربردهای فرمولا و ترنس ام معمولی یکسان است. البته فنرهای جلو حالا کمی نرم‌تر شده‌اند زیرا موتور V6 توربو حدود ۵۰ کیلوگرم از موتورهای V8 که معمولاً روی ترنس ام نصب می‌شوند سبک‌تر است. سیسم تعلیق نسخهٔ بیست‌سالگی روی سطوح صاف فوق‌العاده عمل می‌کند و با شتاب جانبی ۰.۸۸ جی به جاده می‌چسبد اما متأسفانه وقتی جاده ناهموار می‌شود، ترنس ام رفتار خوب خود را از دست می‌دهد و به نظر می‌رسد بین فنرها و کمک‌فنرها ناهماهنگی وجود دارد.

تمام نمونه‌های نسخهٔ بیست‌سالگی در یک مرکز تولید ویژه ساخته می‌شوند که با یک مرحلهٔ کنترل کیفیت اضافی، تلاش می‌کند محصول نهایی تا حد امکان بدون مشکلات کیفی باشد. همهٔ این خودروها با رنگ سفید و تودوزی برنزی رنگ تولید می‌شوند. نشان‌های «ترنس ام توربو» روی گلگیرهای جلو، لوگوی ایندیاناپلیس روی رکاب‌ها، نشان‌های «ترنس ام بیست‌سالگی» روی دماغه و ستون‌های C و چهار سر اگزوز هم به تمایز این نسخه از نمونه‌های معمولی ترنس ام کمک می‌کنند.

به‌طورکلی، ترنس ام نسخهٔ بیست‌سالگی برای طرفداران آثار هنری ظریف دنیای خودرو نیست. این خودرویی ساده و خالص برای طرفداران ماسل کارها است و این چیزی بدی نیست زیرا کسانی که آن‌قدر سن دارند که رانندگی با خودروهای عضلانی باشکوه گذشته را تجربه کرده باشند، احتمالاً تنها کسانی خواهند بود که حاضرند ۳۱,۱۹۸ دلار (معادل ۷۹ هزار دلار امروز) برای خرید ترنس ام بیست‌سالگی پرداخت کنند. این حدود ۹ هزار دلار (معادل ۲۳ هزار دلار امروز) بیشتر از یک ترنس ام GTA با موتور ۵.۷ لیتری V8 است. ممکن است چنین رقمی را قیمت گزافی برای چیزی که اساساً شامل یک موتور توربو و چند لوگوی اضافی می‌شود بدانید اما خریداران زیادی هستند که به پرفورمنس نابودکنندهٔ آسفالت بیشتر از راحتی سواری و قیمت اهمیت می‌دهند. بیوک در فروش تمام نمونه‌هایی که از GNX ساخت هیچ مشکلی نداشت و قطعاً همین شرایط برای پونتیاک ترنس ام نسخهٔ بیست‌سالگی هم تکرار خواهد شد.

مشخصات فنی

Pontiac Trans Am 20th Anniversary 1989
پیشرانه ۳.۸ لیتری V6 توربو
قدرت ۲۵۰ اسب بخار
گشتاور ۴۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
وزن ۱۵۷۳ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۶ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۳.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت
شتاب جانبی ۰.۸۸ جی
توقف از سرعت ۱۱۰ ۶۶ متر

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. RezaRs

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (297 ديدگاه)

    این شد یه مطلب درست درمون و خفن با تشکر از امیرخان لعنت به خودروهای چینی

    موافقم 58
    مخالفم 2
    1. amirkhanzadeh

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (869 ديدگاه)

      تو سایت دیوار یک پونتیاک ترنس ام گذاشتن برای فروش قرمز رنگه با کیت مخصوص gm
      ولی قیمت بالا گذاشته بالای 4 میلیارد
      خیلی ماشین تمیز و قشنگیه

      موافقم 18
  2. Ali

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (131 ديدگاه)

    کار به هیچی ندارم.
    ولی این واقعا قشنگه.

    موافقم 20
    1. SMS

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (513 ديدگاه)

      قشنگیش به کنار ولی بنظرم بالای 400اسب بخاره

  3. Ali

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (131 ديدگاه)

    کار به دوتا نکته دارم
    اول از همه اینکه این واقعا قشنگه.
    جدی عاشقشم.
    و دوم اینکه فک کنم موتورش با بیوک گرندنشنال یکیه.
    و اینکه همه میدونیم اون زمان گرندنشنال ی آمریکایی با پرفورمنس آلمانیا بوده.
    که تو درگ ریس کانتاشو میبرده🫠

    موافقم 9
    مخالفم 5
    1. قنداق

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (709 ديدگاه)

      پرفورمنس آلمانی ؟؟؟؟؟؟؟ بیشتر توضیح میدی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 5
      مخالفم 2
      1. car lover

        ۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1242 ديدگاه)

        توضیح میخوای؟ به روی چشم
        پرفورمنس آلمانی یعنی اینکه دوج با 800 اسب قدرت شتاب صفرتاصد 3.7 میزنه
        آلمانیها بنز و بی ام و و آئودی با نصف اون قدرت یعنی 400 اسب شتاب صفرتاصد 3.5 میزنن
        پرفورمنس و مهندسی آلمانی یعنی این

        موافقم 4
        مخالفم 21
        1. سوشیانت

          ۳ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3411 ديدگاه)

          منم یه ماشین ساختم با یک اسب صفرتاصد زیر ۱ ثانیه میزنه خودت خنده ت نگرفت از اینی که گفتی ۴۰۰ اسب صفرتاصد ۳.۵؟!😂

          موافقم 14
          مخالفم 4
        2. car lover

          ۳ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (1242 ديدگاه)

          سوشی جون درک میکنم با 400 500 اسب صفرتاصد 3.5 رو نتونی هضم کنی چون این چیزا واسه آمریکاییا قفله😂

          موافقم 5
          مخالفم 16
        3. سوشیانت

          ۳ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3411 ديدگاه)

          آمریکایی ها تا ۱.۶۶ زدن ولی آلمانی فن ها هنوز که هنوزه دارن دنبال یه سایتی میگردن که زیر سوال ببرنش ولی نمیتونن😂

          موافقم 9
          مخالفم 3
        4. corvette

          ۳ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (370 ديدگاه)

          کار لاور . کوروت c8 استینگری
          با قدرت ۴۹۰ اسب بخار
          شتاب ۳ ثانیه
          و در مواقعی ۲.۹ ثانیه ثبت کرده

          موافقم 11
          مخالفم 1
        5. Taha Ayoobi

          ۳ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (4005 ديدگاه)

          کار لاور اینم بگو که با انبوهی از سیستم های کمک راننده و لانچ کنترل و سیستم تمام چرخ محرک و… این شتابو میزنن ولی دوج عملکردش تا 80 درصد به راننده بستگی داره و ماسل کار خالصه.

          موافقم 9
          مخالفم 1
        6. car lover

          ۳ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (1242 ديدگاه)

          ما که 1.66 ندیدیم😂😂😂 شما هم اگه دیدی احتمالا تو خواب بوده

          موافقم 2
          مخالفم 11
        7. سوشیانت

          ۳ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3411 ديدگاه)

          پس بهتره جیم ویلدر رو دوباره بهت یادآوری کنم😁😘

          موافقم 7
          مخالفم 2
        8. آرش آمریکایی

          ۳ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (638 ديدگاه)

          کار لاور جان از یاتاقان زدن و واشر زدن‌های آلمانی ها هم بگو

          موافقم 6
          مخالفم 1
      2. JaMsHiD_R1988

        ۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2611 ديدگاه)

        لطفاً این بحث های مسخره رو ول کنید

        موافقم 2
        مخالفم 2
  4. Ali.d

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (48 ديدگاه)

    اینایی که میگفتن اسب بخار های امریکایی دروغ هستن بیان با دقت بخونن لطفا
    بدون esp شتاب ۴.۶ ثانیه
    شتاب جانبیش هم ۰.۸۸ یعنی هندلینگ فوق العاده داره
    با عدد های ماشین ها امروزی مقایسه کنید
    چند وقت پیش پدال یه پست در باره مقایشه سری ۵ و اپتیما گذاشته بود

    شتاب جانبی اونها همین حدود بود تو سال ۲۰۲۴
    تازه شتابشون هم بالای ۵ ثانیه بود جفتشون
    اونم با ۶ من کنترل کننده و وسایل الکترونیکی و گیربکس و زیر بند دفرنسیال و …

    خلاصه که زنده باد آمریکا با محصولاتش
    با کمترین قیمت
    بدون ادعا
    بهترین کیفیت
    رخ گردن شکن
    بهترین حال رو بهت میدن 🧨🧨🧨🧨🧨

    موافقم 31
    مخالفم 5
    1. car lover

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1242 ديدگاه)

      این ماشین خیلی به دل میشینه . ولی هیچی یه v8 حجم بالای آمریکایی نمیشه. توربو و 6 سیلندر معنی نداره.

      موافقم 2
      مخالفم 12
      1. Cert

        ۴ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (168 ديدگاه)

        این ماشین به معنای آمریکای میانه است

  5. آرش آمریکایی

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (638 ديدگاه)

    دیروز یه جا میخوندم طرف میگفت دقیقا تو سال 1989 وقتی میرفتی دم یه نمایندگی و پونتیاک فایربرد یا شوی کاماروت رو میخریدی تو راه برگشت اگه داشبورد رو نگاه میکردی یه نوارکاست پیدا میکردی که توش خفن ترین اهنگای اون زمان گذاشته تا باهاش به جاده بزنید اولین آهنگش هم Run to you از Bryan Adam’s بود

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4005 ديدگاه)

      چه قشنگ

      موافقم 5
      مخالفم 1
    2. Galant.VR4(JDM)

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1014 ديدگاه)

      وقتی تجسم کردم مورمورم شد فکر کن توی اون دارن با یه هچین ماشینی باشی بعد یه کلکسیون از آهنگ های معروف هم داشته باشی بزنی به دل جاده های تگزاس و سر راه یه سری به بار های کنار جاده بزنی
      کلا عشق خالص
      احترام به مشتری یعنی این🇺🇸

      موافقم 12
      مخالفم 1
      1. Taha Ayoobi

        ۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (4005 ديدگاه)

        من عاشق بیابون های آریزونام.

        موافقم 5
        مخالفم 1
  6. 90s culture

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (229 ديدگاه)

    چه دوران با شکوهی بود….
    بدون هیچ کدوم از سیستم های پیچیده و اضافی امروز
    در بهترین حالت ممکن…

    موافقم 11
    مخالفم 2
  7. آرش

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    مشخصات فنی در حد کوپه های مطره دوران خودشه مثل پورشه 928 و فراری 412 جاگوار و مرسدس

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. hosen

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (461 ديدگاه)

    شتاب زیر ۵ ثانیه برای اون سال ها واقعا خیره کننده بوده

    موافقم 7
    مخالفم 1
  9. حسین دهمرد

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2629 ديدگاه)

    این چرا مثه برقی ها جلو رادیاتش بسته هست؟ چجوری سرد میشده؟ اون دوتا شکاف بالا که خیلی کوچیکه. دمش گرم اورهنگ جلوش فک کنم یک متری بشه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  10. علیزاده

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (286 ديدگاه)

    دوران طلایی دنیا

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4005 ديدگاه)

      👌
      من برم بهشت یکی از خواسته هام اینه که تو سال 1960 به دنیا بیام که هم به ماسل ها برسم هم از اونور به جی دی ام.

      موافقم 6
      مخالفم 1
  11. Taha Ayoobi

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4005 ديدگاه)

    عجب چیزی بوده لامصب
    خیلیه تو دوران افول همیچین چیزی بسازی.

    موافقم 4
    مخالفم 2
  12. عارف رضائیان

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (158 ديدگاه)

    تنها چیز عجیب در طراحیش نبود هیچ ورودی هوا برا خنک کردن موتورشه واقعا رادیاتوراش چطور خنک میشن ؟!

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. نوید

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من از طریق سریال KnightRider تو دوران کودکیم با این ماشین آشنا شدم و عاشقش شدم واقعا ماشین باحالیه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  14. علی منصوری

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (263 ديدگاه)

    چقدر ی ماشین میتونه آدمو بوجد بیاره، سال ساخت مد نظر بگیرین و ببینین این عروسک چه هیولای درون خودش داشته، ماسل کار بازی الان تو ایران فقط پول هنگفت میخواد و کاستوم کردنشون واقعا مشکل شده ، با خوندن این مقالات آتش درونمون ی مقدار کم میتونیم کنترل کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا