بی ام وپورشهمرسدس بنز

رقابت جذاب مرسدس AMG GT R، پورشه 911 GT3 RS و بی‌ام‌و M4 GTS

در مقایسه‌ای دیدنی متعلق به  شش سال پیش، سراغ کوپه‌های پیست‌ محور ساخت آلمان رفته‌ایم.

برخی رقابت‌ها در جهان خودرو حتی با گذشت چند سال هنوز هم جذاب هستند مثل رویارویی سه خودرویی که در اینجا می‌بینید. پورشه ۹۱۱ GT3 RS، مرسدس AMG GT و ب‌ام‌و M4 هر سه تغییر نسل داده‌اند اما مرور رقابت نسل قبلی آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. این مقایسه اوایل سال ۲۰۱۷ توسط تاپ گیر انجام شده و کریس هریس با هر سه خودرو رانندگی کرده است. ابتدا با مشخصات این سه کوپهٔ جذاب آلمانی آشنا می‌شویم و سپس سراغ تماشای رقابت آن‌ها می‌رویم.

مرسدس در فستیوال گودوود ۲۰۱۶، نسخهٔ پرفورمنس بالای کوپهٔ اسپرت خود را با نام AMG GT R معرفی کرد. در این نسخه، خروجی پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو به ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور رسیده تا قوی‌ترین خودروی این جمع لقب گیرد. یک سال پیش از مرسدس، ب‌ام‌و در پبل بیچ ۲۰۱۵ مدل M4 GTS را در قالب یک کانسپت معرفی کرد و یک سال بعد از نسخهٔ تولیدی آن پرده برداشت. GTS نسخهٔ پیست محور M4 بود که تنها ۷۰۰ دستگاه از آن ساخته شد. اصلی‌ترین ویژگی این خودرو، استفاده از سیستم تزریق آب به پیشرانه است که از این طریق خروجی پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی M4 به ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است.

در آخر هم به ۹۱۱ GT3 RS نسل ۹۹۱ می‌رسیم که در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ معرفی شد و قدیمی‌ترین عضو گروه به‌حساب می‌آید. البته در ابتدای همان سال ۲۰۱۷ که این رقابت برگزار شده، در نمایشگاه ژنو پورشه نسخهٔ فیس‌لیفت ۹۱۱ GT3 را معرفی کرد و شاید آن خودرو رقیب مناسب‌تری برای مرسدس و ب‌ام‌و بود اما تاپ گیر ترجیح داده از GT3 RS قبلی استفاده کند که تهاجمی‌تر اما کمی قدیمی‌تر است. در این GT3 RS، پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری تنفس طبیعی GT3 نسل ۹۹۱ با یک نمونهٔ ۴ لیتری جایگزین شد که هنوز هم در جدیدترین مدل‌های GT3 استفاده می‌شود. این موتور در خودروی موردنظر ما ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که تنها ۲۵ اسب بخار از GT3 RS کنونی کمتر است.

هر زمانی که خودرویی می‌خواهد ۹۱۱ GT3 RS را شکست دهد، به ما یادآوری می‌کند که پورشه پادشاه بخش خودروهای متمرکز بر پیست است. بااین‌حال، مرسدس AMG GT R یک رقیب جدی برای پورشه به نظر می‌رسد و ب‌ام‌و M4 GTS حداقل روی کاغذ می‌تواند ۹۱۱ را به چالش بکشد. پس وقت ترتیب دادن یک مبارزهٔ فوق‌العاده بین این سه مدعی است.

در روز آزمایش که هوا بارانی و پیست خیس بود، مرسدس در جلو چسبندگی عالی داشت که بخشی از آن به خاطر لاستیک‌های بسیار چسبندهٔ میشلن کاپ ۲ است. علاوه بر این، فاصلهٔ عرضی بسیار زیاد چرخ‌های این ماشین هم احساس پایداری می‌دهند و تعادل جلو و عقب واقعاً خوب است. فرمان نیز دقیق بوده و خودرو را دقیقاً به همان سمتی که می‌خواهم هدایت می‌کند هرچند که انتهای خودرو بسیار تمایل به سرخوردن دارد.

پیشرانهٔ GT R باشکوه و بسیار قدرتمند است. آن توربوشارژرها گشتاور زیادی را فراهم می‌کنند ولی بااین‌حال بازهم پیشرانه من را برای رساندن دور موتور به ردلاین تشویق می‌کند. چیزی که در مورد این مرسدس بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد این است که رانندگی سریع با آن آسان‌تر از AMG GT معمولی و GT S خواهد بود. GT R درعین‌حالی که بسیار سریع است، سواری بسیار راحتی هم دارد حتی زمانی که تنظیمات کمک‌فنرها روی حالت میانی قرار دادم.

بررسی تغییرات GT R نسبت به GT S لیستی طولانی خواهد بود ولی در اینجا به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنم. افزایش قدرت به ۵۸۵ اسب بخار، افزایش بوست توربو از ۱.۲ به ۱.۳۵ بار، افزایش ۴۶ میلی‌متری فاصلهٔ عرضی چرخ‌ها در جلو و ۵۷ میلی‌متر در عقب، سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب، آیرودینامیک فعال جلو، میل‌گاردان فیبر کربنی و فنرها و کمک‌فنرهای جدید. به‌طورکلی، GT R محصول بسیار خوبی از AMG است و من بیشتر از چیزی که انتظار داشتم تحت تأثیر قرار گرفتم. فکر نمی‌کردم این را بگویم اما این رقیب مناسبی برای پورشه GT3 RS است. البته این ویژگی‌ها هزینه دارد و AMG GR R برچسب قیمتی گزاف نزدیک ۱۶۰ هزار دلاری را بر خود می‌بیند.

بااین‌حال، این رقم چیزی است که هم‌اکنون برای نمونه‌های دست‌دوم M4 GTS در بازار می‌بینیم؛ بنابراین، آیا GTS آن‌قدر خوب هست که چنین قیمتی را توجیه کند؟ اولین تجربهٔ رانندگی من با این کوپهٔ باواریایی چندان مثبت نبود و حالا اگر بتواند در پیست نزدیک AMG GT R بماند شگفت‌زده می‌شوم. البته هنگام رانندگی با M4 GTS، باران شدیدتر شد و نمی‌توانم مقایسهٔ دقیقی با GT R داشته باشم زیرا هنگام رانندگی با مرسدس شرایط پیست خشک‌تر بود. بااین‌حال، به‌طورکلی من طرفدار M4 GTS نیستم.

البته این ماشین کابین خاصی دارد و از بیرون هم حتی با وجود تریم‌های طلایی که چندان خوشم نمی‌آید، جذاب به نظر می‌رسد ولی من هرگز پکیج کلی M4 GTS را انتخاب نخواهم کرد زیرا همان‌طور که گفته شد، قیمت نمونه‌های دست‌دوم آن از قیمت AMG GT R فراتر رفته است. البته میدانم که این ب‌ام‌و بسیار کمیاب است اما GTS کاملاً مغلوب پورشه و مرسدس می‌شود. ب‌ام‌و از پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توئین توربوی این خودرو ۵۰۰ اسب بخار قدرت بیرون کشیده و GTS حتی با وجود سیستم تزریق آب و مخزن آب در صندوق بار، از AMG سبک‌تر است. در همه‌جای این خودرو از متریال سبک‌وزن استفاده شده و اسپلیتر جلوی قابل تنظیم، رول بارهای بزرگ‌تر، اگزوز تیتانیومی و رول کیج سفارشی هم از دیگر ویژگی‌های آن هستند.

با همهٔ این‌ها، GTS بسیار شبیه یک سدان احساس می‌شود. عملکرد تعلیق در هر شرایطی سفت است و دست‌اندازها را جذب نمی‌کند اما بااین‌حال، خودرو کاملاً تنبل احساس می‌شود و فاقد کنترل است که این موضوع، M4 GTS را به پکیج بسیار اذیت‌کننده‌ای تبدیل می‌کند. البته این ماشین ویژگی‌های مثبتی هم دارد مثل ترمزهای خوب، صدای جذاب پیشرانه و رول کیج طلایی‌رنگ هیجان‌انگیز اما من از GTS انتظار بسیار بیشتری داشتم. من در اولین رانندگی از این خودرو خوشم نیامد و امروز هم نظرم تغییر نکرد. M2 شگفت‌انگیز است و M3 دوست‌داشتنی ولی M4 GTS لااقل باب میل من نیست.

در آخر پشت فرمان خودرویی می‌نشینم که همه رؤیای شکست دادن آن را دارند. ۹۱۱ GT3 RS بهترین خودروی پیست جاده‌ای جهان است. این ماشین گویی می‌فهمد که راننده چه می‌خواهد. افزایش فاصلهٔ عرضی چرخ‌های جلو لاستیک‌های بسیار پهنی را به ارمغان آورده است و خودرو به‌خوبی می‌پیچد. فرمان پورشه یک کیلومتر از دو خودروی دیگر بهتر است. تایرهای عظیم عقب که مستقیماً از ۹۱۸ اسپایدر گرفته شده‌اند کشش بسیار خوبی را فراهم می‌کنند و پیشرانهٔ تنفس طبیعی که تا ۸,۵۰۰ rpm دور می‌گیرد فوق‌العاده هیجان‌انگیز است. گیربکس پورشه هم در این رقابت بهترین است و سریع‌ترین تعویض دنده‌ها را دارد.

یکی از دلایل انتقاداتی که به M4 GTS وارد کردم وجود خودرویی بنام GT3 RS است. این پورشه با موتور ۴ لیتری تخت تنفس طبیعی با ردلاین ۸,۵۰۰ rpm، وزن سبک‌تر از دو خودروی دیگر، بال عقب عظیم، فاصلهٔ عرضی بیشتر چرخ‌ها از GT3، دریچهٔ هوای روی گلگیرهای جلو، اساساً خودرویی مسابقه‌ای با پلاک جاده‌ای است و اگر به دنبال رانندگی جدی در پیست هستید، این بهترین انتخاب خواهد بود.

البته AMG بسیار بسیار به پورشه نزدیک شده است. درواقع، نزدیک‌تر از هر خودرویی که تاکنون با GT3 RS مقایسه کرده‌ام ولی یک ارتباط احساسی با این پورشه وجود دارد که در مرسدس دیده نمی‌شود و پیشرانهٔ تنفس طبیعی یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع است. GT3 RS حتی دو سال پس از معرفی، بهترین خودرو در نوع خود است. مرسدس خوب عمل کرده، ب‌ام‌و باید بیشتر تلاش کند و پورشه همچنان پادشاه است.

مقایسه مشخصات فنی

 

پورشه ۹۱۱ GT3 RS

مرسدس AMG GT R

ب‌ام‌و M4 GTS

پیشرانه ۴ لیتری H6 ۴ لیتری V8 توئین توربو ۳ لیتری I6 توئین توربو
قدرت ۵۰۰ اسب بخار ۵۸۵ اسب بخار ۵۰۰ اسب بخار
گشتاور ۴۶۰ نیوتن متر ۶۰۰ نیوتن متر ۷۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب عقب
وزن ۱۴۲۰ کیلوگرم ۱۵۵۵ کیلوگرم ۱۵۱۰ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۳.۳ ثانیه ۳.۶ ثانیه ۳.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۱۰ کیلومتر/ساعت ۳۱۸ کیلومتر/ساعت ۳۰۵ کیلومتر/ساعت
قیمت پایه ۱۷۷,۹۵۰ دلار ۱۵۷,۹۹۵ دلار ۱۳۴,۲۰۰ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. Shirko

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (256 ديدگاه)

    خدا وکیلی هیچ ماشینی به زیبایی بنز نمی شه .

    موافقم 86
    مخالفم 50
    1. پیام

      ۱۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1703 ديدگاه)

      هیچ ماشینی رو به بنز ترجیح نمیدم

      موافقم 47
      مخالفم 34
    2. MehdiTurbo

      ۲۰ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1991 ديدگاه)

      تو این کلاس بله بنز برای منم جذاب ترینه
      ولی تو شاسی های جدیدش و سری اس و ای جدیدش خیلی خراب کرده و برعکس نسل قبلش کلی ماشین زیباتر هست تو اون رنج قیمت سگمنت

      موافقم 4
      مخالفم 7
  2. Arshia m3csl

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1042 ديدگاه)

    یادش بخیر بنز و بی آپ و چقدر قشنگتر بود طراحیاشون m4 و amg gt جدید نصف نسل قبولشون ابهت ندارن کاش دوباره بنز و بی ام و به سال ۲۰۱۷ تو طراحیاشون برگردن ائودی و پورشه الان از بنز و بی ام و واقعا بهتره طراحیاشون

    موافقم 56
    مخالفم 4
    1. M

      ۱۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (686 ديدگاه)

      خدایی AMG gt دو در نسل جدید از قبلیه خیلی بهتر و پخته تره طراحیش
      ولی در حالت کلی قبول دارم طراحیای چند سال پیش بنز و bmw بهتر بود از الانشون

      موافقم 13
      مخالفم 17
      1. Arshia m3csl

        ۱۹ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1042 ديدگاه)

        نسل قبلش با اصالت تر بود و معلوم بود مرسدس بنزه نسل جدید amg gt شبیه اینفینیتی شده بیشتر

        موافقم 17
        مخالفم 5
  3. R@min

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    اینجا نقطه اوج کمپانی های آلمانی هست.

    محصولات زیبا، پیشرو و سبک که دیگه متوقف شدن و امروزه کارشون شده چپوندن باتری زیر صندلی ماشین.

    پورشه استثنا مونده و همچنان رو به جلو ولی بقیه …

    موافقم 40
    مخالفم 3
  4. Siyavash

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    یادش بخیر چه سال هایه جالبی بود برایه خودرو هنوز این برقی ها اوج نگرفته بودن و دنیای خودرو یه لذت خاصی داشت..یادمه همین سال فکر کنم ۲۰۱۷ بود که مکلارن ۷۲۰ آمد و تمام معادلات را بهم ریخت همه میگفتن یه سوپر اسپرت با توانایی شکست دادن هایپر کار آمده…البته این سال ۲۰۱۷ هم از یه نظر برایه من جالب نبود و دلیلشم این بود که نیسان gtr دیگه توان رقابت با رقبایه سنتی خودشو دیگه نداشت چه برسه به ایلان که دیگه رقبای مستقیم خودش که هیچ.یه کلاس پاینتر از خودشم الان میتونن باهاش رقابت کنن و شکستش بدن.ارع از این نظر برام خیلی بد بود…برسیم به مقایسه این سه نازنین به نظرم پورشه که کلا تویه دنیای دیگه ای هست و بحثش کلا جدا هست و میمونه بنز و بی ام و..amg gtr خودرو واقعا خوبی بود و فکر کنم تویه نوربرگ رینگ تایم زیر ۷.۱۰ زده و برایه یه ماشین موتور جلو واقعا عالی هست..البته یادی کنیم از وایپر Acr با اون تایم عالی که به جا گذاشت….m4هم تویه اون سال در بهترین حالتش هم قابل رقابت با این دوتا هیولا نبود و یه سطح پاین تر بود البته ماشین قابل احترامی بود کلا bmw تویه محصولاتش جایه یه سوپر اسپرت موتور وسط یا عقب رو خالی داره برایه رقابت با بزرگای این کلاس..همه چیزشم داره ولی نمیدونم چرا تولید نمیکنه دوتا انجین واقعا عالی داره ..۶سیلندر ۳لیتری با ۵۵۰ اسب قدرت..و ۸سیلندر ۴.۴لیتری با ۶۲۵اسب قدرت..همینطور طراح هایه بسیار ماهری هم داره جهت طراحی یه مدل موتور عقب یا وسط ولی باز دلیل تولید نکردنش رو حداقل من یه نفر نمیدونم…..واقعا این مقایسه با این که قدیمی بود ولی بسیار لذت بخش و خاطر انگیز بود ..تشکر از نویسند این مطلب..

    موافقم 14
    مخالفم 3
  5. Moein

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (897 ديدگاه)

    به قول یکی از دوستان قدیمی در پدال
    الحق که خودروسازی یعنی فراری و پورشه 🇮🇹🇩🇪

    موافقم 25
    مخالفم 16
    1. Archi KHAN

      ۲۰ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2168 ديدگاه)

      ارادت دارم معیــن جان
      سایر دوستان هم نه اینکه ندونن یا قصد اهانتی باشه!
      چندین سال دیگه به این حرف میرسن …

      موافقم 4
      مخالفم 4
  6. 18:45

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (483 ديدگاه)

    اینجا واقعا هر 3 چرت هستن!
    پورشه زیادی تکراری شده
    بنز ادای پورشه رو میخواست در میاره
    و ب ام و هم بیش از حد زمخت و مسابقه ای شده! 😑😑

    موافقم 6
    مخالفم 64
  7. Hamilton1970

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (530 ديدگاه)

    کاش تموم نشن
    تصور اینکه صدای موتور الکتریکی ازشون شنیده بشه مثل یه کابوسه…

    موافقم 14
    مخالفم 2
  8. Engineer

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    ادعایی ندارن ولی کابوس مدعیانن.

    موافقم 13
    مخالفم 4
  9. فرشاد

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    دیس ایز ژرمن کار
    سمفونی ژرمن عالی مینوازد یا متاسفانع بگم مینواخت
    اما پورشه همچنان باقدرت ادامه میده

    موافقم 10
    مخالفم 4
  10. S

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (86 ديدگاه)

    M4 اصلا در حد amg gt و پورشه gt3 نیست این دو تا اصن هم از لحاظ ظاهری هم فنی یه چیز دیگن

    موافقم 14
    مخالفم 10
  11. JDM سابق

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (381 ديدگاه)

    بعد از این فرقه دیگه طراحی ها نابود شد
    چطور اتاقی به زیبایی F82 به مزخرفی این چنینی تبدیل شد

    موافقم 6
    مخالفم 4
  12. Enzo Ferrari 2008

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    بنز خیلی زیباست

    موافقم 8
    مخالفم 3
  13. علی یوسفی

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (250 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت صرف نظر از عالی بودن هر سه یه نکته تنوع رنگهاست و زیبایی رنگ های جدید مثلا یه زمانی شما نهایتا سه نوع آبی و دو سه نوع قرمز داشتین الان انواع قرمز و آبی و سبز و زرد در خودروها استفاده میشه و چقدر هم به خودروها میاد ولی متاسفانه غالبا در کشور خودمون نگاه محافظه کاری سفید و مشکی رو انتخاب میکنه.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  14. باشو

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    بنازم بنز اصن یچی دیگه بود البته m4یه تم رنگ بنفشی سفید نبود ظاهرش هم مث باطنش عالی میشد.911که 911 هستش. اب از دهن ادم راه میافته

    موافقم 5
    مخالفم 1
  15. amir-mr

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (368 ديدگاه)

    با اختلاف ۹۱۱gt3🔥

    موافقم 11
    مخالفم 3
  16. faster

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (56 ديدگاه)

    و در آخر هم پشت فرمان خودرویی می نشینم که همه رویای شکست دادن آن را دارند.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  17. علی

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    حیف m4 نبود انقدر زشت شد

    موافقم 6
    مخالفم 3
  18. ❤BMW❤

    ۲۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    خدایی این m4 رو با ix2 که چند روز پیش معرفی شده بود مقایسه کنید ،
    M4 پادشاهی میکنه

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا