آموزشمقالات

بهترین ترفندهای افزایش توان خودرو

در این مقاله ۱۰ مورد از بهترین روش‌های افزایش توان خودرو را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

شاید در نگاه اول افزایش توان خودرو امری سخت به نظر برسد اما گاهی اوقات این‌گونه نخواهد بود. در واقع شما مجبور نیستید برای بهبود کارایی خودروی خود همیشه به مکانیک مراجعه کنید. فرقی نمی‌کند که با خودروی خود در خیابان‌های شلوغ تردد می‌کنید یا اینکه در پیست حضور می‌یابید چراکه توان و پرفورمنس بیشتر باعث خواهد شد سواری بهتری را تجربه کنید؛ اما قبل از آنکه به فکر افزایش توان خودرو باشید بهتر است آن را خوب بشناسید. زیر کاپوت خودروی شما پیشرانه‌ای قرار دارد که با مخلوط سوخت و هوا و احتراق آن قدرت تولید می‌کند.

حتما ببینید: قیمت روز انواع خودرو

هرچقدر مخلوط سوخت و هوا به‌صورت بهینه سوزانده شوند قدرت و گشتاور بیشتری به دست خواهد آمد. گاهی اوقات برای کسب قدرت بیشتر باید تغییراتی بنیادین در پیشرانه اعمال شود اما گاهی اوقات نیز با اندکی تغییرات کم‌هزینه می‌توان عملکرد قلب تپنده وسیله نقلیه را بهبود بخشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله مربوط به تیونینگ خودرو را نیز مطالعه بفرمایید. در ادامه بهترین ترفندهای افزایش توان خودرو را خدمت شما عزیزان تقدیم می‌کنیم.

بهترین راهکارهای افزایش توان خودرو

  • استفاده از روان کارها و افزودنی‌های سنتتیک

روغن موتور در انواع و کیفیت‌های گوناگون تولید و عرضه می‌شود. برای اینکه پیشرانه شما طول عمر و دوام بالاتری داشته باشد باید روغن‌های سنتتیک را انتخاب کنید. روان کارهای سنتتیک دارای ساختار شیمیایی هستند که باعث عملکرد بهتر در پیشرانه می‌شود. روغن‌های سنتی درصورتی‌که دمای پیشرانه بالا برود شکسته خواهند شد اما روغن‌های سنتتیک این‌گونه نیستند و در دماهای بالا نیز کارایی بهینه‌ای نشان می‌دهند. برای بهبود هرچه بیشتر عملکرد پیشرانه می‌توانید از افزودنی‌های مجاز به روغن استفاده کنید چراکه این مواد می‌توانند باعث کاهش اصطکاک قطعات و گرما شوند.

  • بررسی وضعیت احتراق پیشرانه

مهم نیست که چه میزان از مخلوط سوخت و هوا در دسترس پیشرانه قرار می‌گیرد زیرا اگر سیلندرها جرقه موردنیاز را در اختیار نداشته باشند پیشرانه عملکرد مورد انتظار را نخواهد داشت. شما باید سیستم جرقه‌زنی کارایی داشته باشید تا بهترین عملکرد را به نمایش بگذارد. زمان‌بندی نادرست احتراق باعث مشکلات زیادی می‌شود و شاید شما را راهی مکانیک کند. اکثر خودروهای مدرن دارای سیستم عیب‌یابی هستند که با اختلال در فرایند احتراق پیام هشدار را به اطلاع راننده می‌رساند اما مشکلات کوچک می‌توانند از نظرها پنهان بمانند. اگر مخلوط سوخت و هوای شما نسبت هوای بالایی داشته باشد نیازمند ولتاژ بیشتر برای شروع جرقه‌زنی شمع‌ها خواهید بود و به همین خاطر نصب یک تقویت‌کننده می‌تواند کارایی خودرو را بهبود بخشد.

  • نصب دریچه گاز و انژکتورهای بهتر

دریچه گاز هوای موردنیاز پیشرانه را تأمین می‌کند و انژکتور نیز سوخت را به داخل سیلندرها تزریق می‌کنند. قطعاً خرابی این قطعه‌ها می‌تواند فرایند تولید قدرت پیشرانه را مختل کند. اگر به دنبال افزایش توان خودرو هستید می‌توانید از سیستم‌های تأمین هوای کاراتر برای قلب آهنین خودرو کمک بگیرید. همچنین باید انژکتورهای سوخت تمیز باقی بمانند و به همین منظور حتماً باید از سوخت باکیفیت استفاده کنید. برای کارایی بهتر انژکتورها می‌توانید از مواد انژکتور شوی استفاده نمایید و یا اینکه قطعه موردبحث را به کلی تعویض کنید. همچنین برای بهبود کارایی خودرو می‌توانید از لوله‌های سوخت بزرگ‌تری نیز استفاده کنید تا سوخت بیشتری به پیشرانه برسد. مورد بعدی دریچه گاز است که جریان هوای ورودی را کنترل می‌کند. در صورت استفاده از دریچه گاز بزرگ‌تر می‌توان قدرت بیشتری را استخراج کرد. البته ابعاد و مشخصات مناسب دریچه گاز برای خودروی شما ضروری خواهد بود چراکه در صورت استفاده از قطعه بزرگ‌تر قدرت خودرو کاهش می‌یابد. قطعاً برای نصب چنین قطعاتی باید با یک مکانیک باتجربه مشورت کرد و البته از عدم ابطال گارانتی سازنده نیز مطمئن شد.

  • اطمینان از نسبت تراکم مناسب

هرچه کارکرد خودرو بیشتر شود استهلاک قطعات نیز بیشتر خواهد شد و در این میان شما با کاهش فشار کمپرس نیز مواجه می‌شوید که منجر به افت توان خودرو می‌شود. البته بدون تغییرات کلی در پیشران و با تعویض یا تعمیر برخی قطعات می‌توان نسبت تراکم پیشرانه را بهبود بخشید. از جمله نشانه‌هایی که حاکی از به هم خوردن نسبت تراکم پیشرانه و افت توان آن هستند می‌توان به افزایش مصرف سوخت، افزایش مصرف روغن موتور، انتشار دود آبی رنگ از اگزوز و سر و صدای غیرعادی پیشرانه اشاره کرد.

  • استفاده از ورودی هوای سرد

اصل کلی این است که با کاهش دما تراکم هوا افزایش خواهد یافت. هوای متراکم‌تر می‌تواند سوخت را بهتر بسوزاند و در نهایت قدرت پیشرانه بیشتر شود. زمانی که شما سیستم جذب هوای سرد را انتخاب کنید فیلتر هوای جدیدی نیز روی خودرو نصب خواهد شد که شاید ظاهر عجیبی داشته باشد زیرا بسیار بزرگ‌تر از فیلتر هوای استاندارد خودروست. این سیستم‌ها همچنین مسیر ورود هوا به پیشرانه را تقویت می‌کنند و انحناهای موجود در آن‌ها باعث بهبود حرکت هوا می‌شوند. در حقیقت با طراحی بهتر می‌توان هوا را سریع‌تر به پیشرانه رساند.

  • تعویض منیفولد اگزوز با هدرز

یکی از تکه‌های اصلی پازل قدرت پیشرانه خروج دودهای اگزوز است. منیفولدها لوله‌هایی مرتبط به یکدیگر هستند که خروجی‌های اگزوز هر سیلندر را به یک خروجی کلی تبدیل می‌کنند؛ اما مشکل این قطعه به طراحی آن مربوط می‌شود چراکه فشار برگشتی گازهای خروجی داغ می‌تواند قدرت را کاهش دهد. ولی درصورتی‌که بجای منیفولد استاندارد از هدرز اگزوز استفاده کنید این مشکل رفع خواهد شد. هدرز گازها را به‌صورت مجزا از هر سیلندر خارج می‌کند و زمانی که لوله‌ها از پیشرانه فاصله مناسبی پیدا کردند به یک لوله می‌پیوندند. اکثر خودروسازان به خاطر هزینه‌های تولید پایین از منیفولدها استفاده می‌کنند اما چنین چیزی باعث کاهش حداکثر توان تولیدی پیشرانه می‌شود.

  • استفاده از توربوشارژر یا سوپرشارژر

سیستم‌های پرخوران مشهور که توربوشارژر و سوپرشارژر نام دارند باعث افزایش توان خودرو می‌شوند. طراحی سوپرشارژر به این صورت است که با تسمه و پولی به میل‌لنگ وصل می‌شود و با چرخش میل‌لنگ سوپرشارژر نیز می‌چرخد اما نکته این است که سرعت چرخش سوپرشارژر بسیار سریع‌تر از پیشرانه است و باعث می‌شود هوا به‌صورت بهینه وارد پیشرانه شود. با استفاده از سوپرشارژر قدرت پیشرانه بسته به ابعاد و حجم آن بین ۵۰ تا ۲۰۰ اسب بخار افزایش خواهد یافت و این رقم برای گشتاور به ۵۰ درصد نیز می‌رسد. یکی دیگر از سیستم‌های پرخوران محبوب توربوشارژر است که عملکرد متفاوتی نسبت به سوپرشارژر دارد. این قطعه از گازهای خروجی اگزوز برای عملکرد خود استفاده می‌کند و بنابراین گزینه کاراتری برای پیشرانه محسوب می‌شود. البته تا زمانی که پیشرانه به دور مناسب نرسد توربو وارد مدار نخواهد شد و این فرایند با نام لگ توربو یا تأخیر توربو شناخته می‌شود. ولی سوپرشارژر با فشار پدال گاز وارد مدار می‌شود و عملکرد فوری‌تری دارد. در مقابل باید گفت فشار بوست توربوشارژر معمولاً بیشتر از سوپرشارژر است.

  • دقت در حفظ و نگهداری خودرو

اولین قدم در افزایش توان خودرو نگهداری مناسب از آن به ویژه بخش پیشرانه خواهد بود. درصورتی‌که مواردی همچون روغن موتور را سر وقت تعویض نکنید و به استهلاک قطعات اهمیتی ندهید تلاش‌ها برای افزایش توان خودرو ناکام خواهد ماند. اگر از بنزین یا روغن موتور بی‌کیفیت استفاده کنید حتی بهترین اقدامات در این زمینه نیز باعث بهبود کارایی خودرو نخواهند شد. شما همچنین باید فیلترهای مختلف از جمله فیلتر هوا و روغن را نیز به‌صورت منظم تعویض کنید.

  • به‌روزرسانی ECU

مغز خودرو یا همان ECU تمامی سیستم‌ها را تحت نظر دارد و عملکرد کلی، آلایندگی، قدرت و مصرف سوخت را بالانس می‌کند. خودروهای جدیدترین دارای ECU هایی هستند که قابلیت به‌روزرسانی دارند و بنابراین درصورتی‌که مشکلی از بابت گارانتی وجود نداشته باشد می‌توان نزد یک مکانیک معتبر مراجعه کرد تا با انجام این کار قدرت پیشرانه بهبود یابد.

  • کاهش وزن خودرو

به این فکر کنید که با حمل اشیای سنگین چقدر خسته می‌شوید. همین موضوع درباره خودرو و وزن بالای آن نیز صدق می‌کند. اگر به دنبال افزایش توان خودرو هستید می‌توانید این کار را با خالی کردن صندوق‌عقب و کابین شروع کنید. برای بهبود عملکرد وسیله نقلیه به دنبال سبک‌تر کردن آن باشید. هرچقدر وزن بیشتری را حمل کنید پیشرانه تحت‌فشار قرار خواهد گرفت اما با حذف موارد غیرضروری می‌توان بهبود عملکرد را شاهد بود. در واقع نسبت به قدرت به وزن نقشی کلیدی در راندمان وسیله نقلیه ایفا می‌کند. حتی در حالت‌های پیشرفته و مخصوصاً مسابقات می‌توان بجای شیشه‌های استاندارد خودرو از نمونه‌های آکریلیک یا پلاستیکی استفاده کرد. در برخی خودروها نیز امکان خارج کردن صندلی‌ها از کابین برای افزایش فضا وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۲ رای

علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

مطالب مشابه

‫۴۵۰ دیدگاه‌ها

  1. ahwazmall94@gmil.com

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام مهندس من سمند موتور XU7دارم مدل 96اقا من هرکاری میکنم سرعت ماشین بیشتر از 140نمیشه توی دنده 5 تخته گاز ولی توی دنده 4تا 140هم میاد
    لطفا راهنمایی کنید باکمال تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. milad

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش منم سمند سورن داشتم از 160تا بیشتر نمیرفت یه بار انداختمش سرازیری 220 تا پر کردم از اون روز به بعد راحت 200 تارو میره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام ایا تسمه تایم تعویض کردید؟ اگر تعویض شده تعمیر کار شما تسمه را دقیق تنظیم نکرده یا به عبارتی تایم نیست و باید ان را تایم کنید .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. محمدحسن

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز . خودروی شما لیمیت هست و اگر میخواهید محدودیت سرعت برداشته شود به یک تعمیرکار ECU خبره مراجعه کرده و درخواست کنید لیمیت یا کات اف ماشین را بردارد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مسعود

        ۱۰ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (1 ديدگاه)

        دادا پس چرا ماشین من اینطوری نیست؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. محمدحسن

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سلام خودرو های سال ایرانخودرو (سمند.پرشیا.405…) به درخواست راهنمایی رانندگی ای سی یوشون لیمیت شده ینی محدودیت سرعت و شتاب دارن . به یه تعمیرکار ای سی برو و بگو کات اف ماشینت رو برداره!
      خودم هم انجام میدم دوست داشتی

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Hojat

        ۲ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام میخام سرعت ماشینم زیادبشه کجا بیام وهزینش

        موافقم 0
        مخالفم 0
    5. حسین

      ۳ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ایراد به احتمال زیاد میتونه از صفحه کلاچ باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Arn

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    ۲۰۶ تیپ ۲ صفر ۹۴ گرفتم
    صدای ماشین خیلی زیاده
    نمیدونم صدای موتوره یا گیربکس یا دریچه گاز…
    هرکی یه چیز میگه
    لطفا راهنمایی کنید ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کلا تیپ 2 های جدید صدای موتورشون زیاده،که البته من خوشم میاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. محمد

    ۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ینی با توجه به این متن برداشتن منبع اگزوز به موتور آسیب میزنه یا ضرری نداره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Abbas us.c

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (269 ديدگاه)

      خیر.تنها مشکلی که داره اینکه صدای موتور ازاردهنده میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. مهدی

    ۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام سمند ایکس 7 مدل 87 خریدم لحظه حرکت و تو سر بالایی موتور ضعیفه ولی به محض اینکه حرکت میکنی هم سرعت بالایی داره هم شتاب خوبی . ممنون میشم راهنمایی کنید کهچکار کنم تا بهتر بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رضا

    ۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (97 ديدگاه)

    من یه سورن ef7 سال مدل 94 دارم… برای تقویت آن باید چیکار کنم؟؟؟ شتاب و تاپ اسپید بالا میخام الان راحت 210 تا پر میکنه … میخام شتاب و تاپ اسپیدش بالاتر بره ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امین

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام و روز بخیر
    من به تازگی خودروی دنا تحویل گرفتم. ماشین بدی نیست کلا ولی مشکلم اینه که توی سربالایی کم میاره که البته خوب اتاق سنگینه به نظرم برای EF7 ولی گفتم شاید شما راهکاری برای این موضوع داشته باشید.
    بازم ممنون که صبورید و راهنمایی می کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز اتاق هیچ سنگینی نسبت به موتورنداره
      من خودم ef7دارم مدل 90 جالبه بدونید واقعا شتاب 0 تا100
      12 ثانیه هستش بااین حال که وزن سمند ef7دوگانه سوز با باک بنزین پر1380کیلوهست بااین حال موتور114اسب بخار ef7خیلی عالی
      جواب میده
      حالا یه سوال سمند موتورملی وزن کلیش ازدناسنگین تره
      دنا فکرمیکنم1280کیلوگرم هستش
      ولی چرا شتاب 0تا100 سمند 12 ثانیه هستش
      امادناباحالیکه سبک تره 13ثانیه پرمیکنه
      احتمالا شما مشکل ماشینتون چیزه دیگه ای هست

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. علی

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من یه تویوتا کمری ۲۰۱۳ دارم
    صفر تا صد رو تو حالت فابریک ۹ میزنه
    میخواستم ببینم چه راه هایی هست که بتونم بهترش کنم

    کم خرج و کم درد و سر باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدحسن

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اگر نمیخوای خرج کنی کلا از ذهنت بیرون کن که تقویتش کنی!
      اما راه های ساده ای هست که هم قانونیه هم استاندارد…
      میتونی با SUPER CHIP کردن ECU شتابت رو تا 25% بالا ببری . کار های دگ مثل قفل کن گیربکس و کارهای مکانیکی هم هست اما خرجش بالاست . کم خرج ترین راه سوپرچیپ کردن ای سی یو هست که به شدت مصرف رو کاهش میده و شتاب رو بالا میبره!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. مهدی

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام عزیزان.
    من ی 405 موتور xu7 مدل 96 دارم سرعت از 170 بالاتر نمیره ماشین 23000 تا کار کرده و یگانه سوز هستش
    ضمنا قدرت ماشین خوب هستش.
    بعدم اینکه کسی قیمت کاتالیزور اسپرت داره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. سلطانی

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من سمند مدل ۹۶ دارم اردیبهشت تحویل گرفتم . ۲تا مشکل بزرگ باهاش دارم یکی اینکه شتابش خیلی پایینه دوم اینکه مصرف سوختش توی هر ۱۰۰کیلومتر ۱۲لیتر میسوزونه لطفا راهنمایی بفرمایید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. 09113946985

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام یه پرشیا موتورزانتیا زانتیا دارم بعد از اینکه سر سیلندر عوض کردم دیگه باهاش حال نمیکنم مصرفش رفته بالا. البته سرسیلند اروپایی انداختم فابریکیش سون ال فوره. من سون انداختم سرسیلند. قبلش با اینکه اخرا دیگه جواب کرد. میخواست جادرو. بخوره. ولی الان نه به جایی رسیدم که میخوام بفروشم کسی اگه هست راهنمایی کنه ممنون میشم. بد جم شده. یا. نه نمیدونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عارف

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (32 ديدگاه)

      دوست عزیز موتور شما xu7 l4 هستش نه موتور زانتیا ( زانتیا موتور ۱۸۰۰ xu9 و xu10 2000 هستش لطفا اشتباه نگیرین ) ایرانخودرو با تغیر منیفولد و سرسیلندر xu7 با نمونه xu9 تونسته ۹۸ اسب رو به ۱۰۸ و گشتاور رو از ۳۰۰۰ به ۴۲۵۰ ( دور موتور ) جابجا کنه البته ۳ نیوتن متر گشتاورش بیشتره پس پارس معمولی هم پابه پاش میاد چون تو دور پایین قدرت میگیره موتور ( ولی جلو عمرا اگه فابریک بیافته ) شما باید سرسیلندر l4 میبستین و تایمش رو هم درست تنظیم میکردین

      موافقم 0
      مخالفم 1
  11. 09113946985

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    لطفا اگر کسی واقعا. چیز بدرد بخوری میدونه. یا تجروبشو داره راهنمایی کنه واقعا خسته شدم از بس. این تعمرگاه اون تعمیرگاه بردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۶ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام.عزیزم سوپاپها درست آب بندی نشده.سرسیلندر خوب جمع نشده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. حسن

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام .سمند مدل 85 دارم اصلا قدرت نداره تو گردنه ها کم میاره زیر بار کولر ضعیفه.تسمه تایم عوض کردم .فشارپیستون گرفتم .دیاگ گداشتم همه چی خوبه .چکار باید کرد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. جواد

    ۱۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من یک پراید مدل 90 دارم قبلا خیلی ماشینم کند و شتاب داشت شمع 4پلاتینه فرانسوی گزاشتم خیلی بهتر شد ولی بعد از مدتی نمیدونم چی شد اصلا ماشینم میگی مرده شده .در ضمن ماشین من با دنده 3 تریکاف میکشیدم .
    لطفا بگین چیکار کنم تا ماشینم مثل قبل بشه
    دیسک صفحه 10 روزه عوض کردم .والعو انداختم
    شمع هام سرویس کردم وایرا و دسته سیم سوزنا رو نو کردم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۶ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام.کاتالیزور(تصفیه کننده دود)داخلش مثل لونه زنبوره ولی سوراخهای خیلی ریزی داره،اگر بازش نکردی بازش کن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. هادی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خسته نباشید
    من یه ال نود مدل ۸۹دارم شتابش کم شده انگار زورش میاد گاز بخوره ایا دیسک و صفحه میخاد؟شستشوی انژکتور تاثیری داره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. اریش

    ۳۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام.
    من خودم پژو پارس داشتم و تقویت یا تیونینگش کردم وتجربمو براتون میگم.
    مهمترین کار اول برداشتم کاتلیزور هست و بجاش نصب هدرز حرفه ای هست البته بعدش باید بجای منبع اگزوز اخر ماشین منبع حرفه ای نصب کنید که جواب بگیرید هزینه حدودا دومیلیون و ,تغییریش حدود هفت تا ده اسب بخاره
    مراحل بعد دیگه سلیقه ای که کدومش رو اول انجام بدی و بستگی به جیبت داره….تقویت گیربکس حدود هفت اسب …تقویت سرسیلندر حدود ده اسب…چیپ ای سی یو حدود ده تا دوازده اسب …نصب سیستم هوای ورودی اصل حدود پنج اسب
    تعویض شمع و وایر و کویل برا جرقه زنی خوب… کل هزینه بین شش تا ده میلیون تومن
    در نهایت هر چقدر اینها باهم انجام بشه قدرت ونتیجه ای بهتری میگیری یجورایی مثل پازل همدیگرو تکمیل میکنن و مطمن باشید قطعا میتونید با ماشینهای دویست تا سیصد ملیونی راحت رقابت کنید مثل هیوندا,کیا ازرا و….
    ضمنا همه اینا حتما باید توسط افراد حرفه ای انجان بشه و گرنه هرگز دست نزنی خیلی بهتره.
    موفق باشید

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. عارف

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (32 ديدگاه)

      دیگه اینجوریام نیست راه به راه اسب بکشی بیرون لطفا علمی صحبت کنید شمع حرفعه ای باعث افزایش انفجار نمیشه فقط انفجار دقیقی انجام میشه ( تنها سوخت و هوا باعث انفجار و نیرو میشن شمع جرقه میزنه اونم تو هزارم ثانیه باقی سوخت و هوا زنجیره ای منفجر میشه ) کاتالیز ۷ اسب حداکثر میده چون کامل سد راه دود شده هدرز تاثیرش از ۵ اسب بیشتر نمیشه چون مشکل اینتک ( منیفولد ورودی هرچقدر کوتاه تر و دسترسی به هوای خنکتر داشته باشه بهتره ) دارن اینایی هم که فیلتر اسپرت میبندن داخل کاپوت هیچ افاقه ای نمیکنه چون هوای گرمی که از رادیات میاد بیرون رو مکش میکنن ،کی گفته گیربکس باعث افزایش توان میشه فقط باعث تغییر سرعت میشه قدرت موتور ثابته ( گیربکس زانتیا رویموتورهای xu7 و ef7 و tu5 باعث افزایش سرعت نهایی میشن از طرفی حدود یک الی ۲ ثانیه به صفر تاصد اضافه میکنن درسته با دنده ۲ میتونی ۱۲۰ تا پر کنی ولی مدت زمانش از گیربکس فابریک که بیشتره درواقه هرچقدر دنده سنگین باشه موتور زود تر دنده رو پر میکنه و نیاز به تعویض داره و دنده سبک هم برعکس) تقویت سرسیلندر هم بیشتر از ۶ اسب نمیده تنها بلایی هم که بشه سرش اورد پرت و پولیشه وسلام ،چیپ ecu فقط تبلیغات کاذب هستش چون قدرت تغییر جداول رو ندارن لطفا گول نخورید تنها با ریمپ ecu میشه تغییر داد که اونم به یه اوستا کار خبره نیازه ، افزایش توان داره اما مصرف هم افزایش پیدا میکنه، با ۱۰ میلیون میشه یه موتور کامل xu10 sri با ۱۶۰ اسب قدرت تنفس طبیعی همراه با گیربکس و سیم کشی نصب کرد ، از نظر بنده شما فیلتر اسپرت رو ببر جلو رادیات و از زیر رادیات لوله اش رو به منیفولد وصل کن لوله بخارات روغن یادت نره چون هم واسه سلامت موتور لازمه هم به خلا ترمز کمک میکنه پس اگه نبندین ترمز با مشکل روبرو میشه ولی نحوه فیلتر باعث افزایش راندمان حجمی میشه، دوم پولیش سرسیلندر و سوپاپها با پورت مخالفم چون یک میلی متر هم ممکنه موتور رو از این رو به اون رو کنه حالا اگه اشتباه باشه که واویلا با اینکار ورود و خروج راحت تر میشه البته باید سطوح سرسیلندر و سوپاپ ها کاملا آیینه ای بشن ،سوم هم کاتالیز و سلام دیگه چون موتور xu7 از خروجی اگزوز امتیاز ۷۹ گرفته البته یورو۲( بدون کاتالیز ) و اینتک ورودی امتیاز ۴۶ پس نیاز به هزینه روی اگزوز هم نیست کسایی که مصرف واسشون مهم نیست هم برن ریمپ ecu ، اینا کم خرجاشون بودن مراحل بعدی میشه تغییر لیفت میل سوپاپ و بهینه سازی منیفولد هوا ( هرگز منیفولد زانتیا و … رو روی موتور xu7 نبندین با کاهش قدرت مواجه میشین چون طراحیشون پورت گلابی ان اکثرا و اینکه بعد از نصب سیلندر ۴ به خوبی شارژ نمیشه فقط و فقط روی منیفولد فابریک که پلاستیکی هستش کار کنید پیشنهادات و انتقاد هاتون رو لطفا علمی بیان کنید

      موافقم 6
      مخالفم 0
  16. ناصر

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام بخدمت دوستان عزیز
    من یه ۴۰۵ دارم تکسوز .هر کاری میکردم شتاب نداشت .تا اینکه به پیشنهاد یکی از دوستان شمعNGK گرفتم.الان شتابش عالی شده.شمع و وایر خیلی توی شتاب ماشین تاثیر داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مسعود

    ۹ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من 405 مدل 87 دارم ماشین و روشن میکنم از اگزوز دوده میزنه بیرون احساس میکنم با آب باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. مهرزاد

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. درخصوص تقویت موتور خودرو برلیانس 330 اگر راه کاری دارید لطفا راهنمایی کنید. مرسی از شما

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. john

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با خالی کردن املاحی که داخل منبع کاتالیست هم میتونید شتاب ماشینم بهتر کنید هم صدای خوبی میگیره هم روی سرعت هم تاثیر داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. PARSA

    ۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام مهندس . من ی سمند EF7 دارم شتابشم خیلی خوبه سرعتشم هرچقدر بری کم نمیاره ولی از وقتی ماشین دوستم رو سوار شدم {EF7 توربو شارژ} خیلی قدرتش بالا هست میخواستم ببینم میشه رو سمند LXاین کارو کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. محبوبه

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خسته نباشید
    من به تازگی ام وی ام سه سلندر گرفتم که اااصـــلـــا از شتاب ش راضی نیستم.
    میخواستم بدونم میشه با تقویت موتور یا هر ترفند دیگه ای، گاز خور این ماشین رو بالا ببرم ؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    موافقم 2
    مخالفم 0
  22. مرتضی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.405 مدل 91 سیستم بوش دارم که کاتالیزور رو برداشتم.ولی الان وقتی ماشین کار میکنه مخصوصا اوایل صبح اگزوز بشدت بوی بدی میده .مواقعی هم که پرگاز میری تو یه دنده ای یا سرپایینی اگه پاتو از رو پدال گاز برمیداری از پشت متشین که میشه سمت اگزوزش صدای پت پت میاد.میخاستم بدونم مربوط به کاتالیزوره که برداشتم یا شمع ها ضعیف شده و خام سوزی دارم یا هم مقدار پاشش انژکتور زیاده؟.دوستانی که این تجربه رو داشتن لطفا راهنمایی کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عباس

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام،احتمالا سنسوری که به منبع کاتالیزوروصل بوده روهم برداشتید!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  23. احسان

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    یه سوال برام پیش اومد
    اینجا که نوشته شده هوای سرد ورودی میتونه تاثیر زیادی تو افزایش سرعت و شتاب داشته باشه ، من سوالم اینه که اگه به صورت دست ساز بشه هوای سرد کولر رو به داخل منیفولد رسوند آیا تأثیری میزاره یا که نه برا موتور ضرر هم داره یا اصلا امکانش نیست
    از دوستان و با تجربه های تقویت اگه کسی چیزی میدونه در این مورد لطفا توضیح بده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عارف

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (32 ديدگاه)

      چرا نشه دوست خوبم ولی فقط تا دور ۲۰۰۰ از اون به بعد مانع مکش و شارژ سیلندر میشه و کولر باعث یه سد جلوی راه موتور میشه شما بهتره روی توربو تمرکز کنین کم خرج ترین توربو شما باید منیفولد دود رو ببرید اگزوز ساز واستون توربویی بسازه حدود ۳۰۰ تومن خود توربو حدود ۱۵۰۰۰۰۰تومان و وست گیج ( خروج هوای فشرده زمانی که دنده تعویض میشه تا هوای فشرده منیفولد رو منفجر نکنه ) با اینا میتونی یه خودروی توربو داشته باشی البته اتصالات روغن و آب توربو هم یادت نره و اینکه اگه شهرتون هواش خنکه و مث اهواز ماکروفر نیست میتونید تا 5psi بوست بدید بدون اینتر کولر ولی اگه گرمسیر هستید به قطعات اینتر کولر هم اضافه میشه با قیمت ۱۵۰۰۰۰۰ تومان و ریمپ ecu واسه اینکه هم ناک نزنه و هم مصرف از فابریک کمتر شه وست گیج هم حدودای ۳۰۰تومنه این موتور تا 7psi تحمل داره ولی ایده آل که زود تو خرج نیافته و آدم بگه توربو داره کافیه که قدرت موتور چیزی بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ اسب میشه که اونم با گیربکس زانتیا میتونی مشکل گیربکس رو هم حل کنی که سورن توربو رهم به گردش نرسه ولی کاملا اصولی نیستش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  24. اکبرولی پور

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام مهندس من چندباربه تعمیرگاهامراجعه کردم درمورداینکه ماشینه من درحال حرکت افت پیدامیکنه وقتی گاز میدم انگار داره خفه میشه شتاب نمیگیره بادنده چهار ۸۰تابیشترنمیره ولی بعضی وقتاخوبه ماشنمم پراید ۱۳۱هستش کمکم کنید ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohammadam

      ۱۰ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      احتمال این ک از شمع و وایر ها باشه خیلی بالاس
      اگه وایر برق دزدی داشته باشه یا شمع ترک خوردگی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. حسین

    ۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام مهندس برای تقویت. Mvm x33 sچه راه حلی دارید؟ کاتالیست و میتونم بردارم یا خالیش کنم؟ شمع چه مدلی بندارم ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. امین

    ۱۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام اقا من یه سمند ۹۴دارم از ۱۴۰بیشتر نمیره ۴۲۰۰۰کارکردشه چیکار کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. مهران

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من یه ال نود مدل 88 دارم.
    سری فرانسه هست
    تازگیا حدودا 1 ساله. که مجبورم پداله گاز ر و بچسبونم تا آخر. مثل قبل سرحال نیست. 160/000 راه رفته
    چیکار کنم که سرحال بشه موتور. توقع ندارم مثل اول بشه
    اما اینجوری خوشم نمیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. محمد

    ۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام،بنده یه 405مدل 84داشتم،راحت 220تارو باهاش میرفتم،الان یه سمند مدل 93خریدم 170تارو با زور پر میکنه،خیلی رو اعصابمه،چیکار کنم،بنده زاهدان و مشهد هستم،اگه تعمیرکار ماهری هست بگه تا برم پیشش و درستش کنم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. Amir hossein

    ۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان یه 405 دارم مدل 82 انژکتور کارخونه چند ماهی احساس میکنم قدرتش کم شده قبلا سربالایی رو 200 تا میرفت اما متاسفانه الان خودش گاز میخوره دیشب هم تو شتاب نتونست پارس رو بگیره اگه میشه راهنمایی کنید ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. محمد

    ۶ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام،بنده یه 405مدل 85 داشتم،الکی گاز میدادم راستگی 220تارو پر میکرد،خواستم تنوع بشه یه سمند مدل 93خریدم،با تمام قدرت پدال گازو فشار میدم 170تا بیشتر نمیره،بنده زاهدان و مشهد هستم،اگه میکانیک ماهر هست یه ندا بده برم یه سیخی بزنه بلکه درست بشه،ممنونم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا